Monte Carlo Rally: renașterea spectaculoasei clase R-GT

Monte Carlo Rally: renașterea spectaculoasei clase R-GT

Francois Delecour a fost cel mai fervent susținător al noii clase R-GT și primul campion al acesteia, însă formatul a sucombat în 2016. Noua stagiune începe însă promițător, cu egalarea numărului-record de prezențe R-GT la Monte.

FIA a definitivat în 2011 setul de reguli care permitea modificarea unor mașini de circuit pentru a lua parte la raliuri de cel mai înalt nivel, iar un an mai târziu premiera se producea la Madeira (ERC), unde Bernardo Sousa venea cu un Lotus Exige R-GT. Veteranul belgian Marc Duez a modificat apoi un Porsche de generație 996 și l-a adus la start în ediția 2014 a raliului Monte Carlo, iar britanicul Richard Tuthill și-a definitivat modelul 997 cu motor de 3.8l în același an la atelierul de lângă Banbury. În etapa germană de WRC din același an, Tuthill devenea primul pilot care vede sosirea cu un R-GT.

Exclusiv: vizită la atelierul Tuthill Porsche

Chiar dacă ideea era menită să-i încurajeze pe diverși privați să ”bricoleze”, uzina Porsche i-a oferit susținere lui Romain Dumas pentru a modifica un 997 cu motor de 4 litri, net superior pe hârtie față de mașina Tuthill, care i-a fost încredințată lui Francois Delecour. În octombrie 2014, cei doi piloți francezi s-au duelat în etapa WRC din Alsacia, Dumas reușind un top 20 la general. Era doar un preview al stagiunii următoare, când FIA a organizat Cupa R-GT, cuprinsă din 5 runde pe asfalt – 3 din WRC și 2 din ERC.

Porsche-Dumas-3-e1439372491883

Asta l-a făcut pe Delecour să pună capăt epocii sale de dominație în România pentru a-și urma visul din copilărie ce implica raliuri la bordul unui Porsche. În pofida detractorilor autohtoni, trebuie să admitem că nivelul de profesionalism etalat în pregătirea mașinilor și determinarea lui Francois au dus la adevărate dușuri reci pentru localnici, învinși cu mașinile lor R5 de veteranul ce strunea un model de grupa N. Mai mult, Delecour a continuat să reprezinte un vector de imagine pentru România în cupa R-GT, dat fiind designul ”Visit Romania” și cromatica tricoloră, de departe cea mai inspirată dintre toate tentativele recente de a transpune în mod artistic culorile naționale.

Francois-Delecour-Tuthill-Porsche-Monte-Carlo-4

Delecour a câștigat la Monte Carlo în fața lui Dumas și Duez, apoi a beneficiat de abandonul lui Dumas în Belgia. Chiar dacă a venit al doilea în Germania, un nou abandon al lui Dumas în Franța i-a pus al doilea succes pe tavă și titlul R-GT deopotrivă. La final de an, Francois a acuzat mediatizarea modestă a reușitei sale, acuzând practic uzina Porsche că l-a boicotat după ce l-a învins pe calul lor de bătaie, Romain Dumas.

Astfel, a devenit tot mai dificil să se adune fondurile pentru echipajele R-GT, mai ales că FIA a fost iarăși bipolară: susținere pentru idee, dar limitări oribile de teama siguranței (după locul 5 la general al lui Dumas în Corsica ’14). Conform discuției noastre cu Richard Tuthill, un R-GT ar putea oricând să bată R5-urile, venind chiar în urma modelelor WRC. Însă restrictoarele nu permiteau un astfel de duel și trebuia să ne coborâm privirea dincolo de locul 20 pentru a găsi modelele Porsche. În 2016 am avut o singură prezență R-GT de-a lungul întregului an, la Valais fiind înscris Marc Valliccioni (sosit pe 9 la general în TER).

IMG_8328

Salvarea a venit de la Abarth, care și-a imaginat un viitor R-GT pentru noul Fiat 124 Spider, în pofida costurilor foarte ridicate. Astfel, la Monte Carlo îl vom avea iarăși pe Romain Dumas, proaspăt retras din WEC cu titlul în buzunar și o victorie norocoasă la Le Mans, hărțuit de trei mașini italiene noi. Desigur, pe una dintre acestea va fi mereu tânărul Francois…