Preview Daytona 24h 2017: Undă verde către o nouă eră

Preview Daytona 24h 2017: Undă verde către o nouă eră

Doar o săptămână ne desparte de a 55-a ediție a cursei de 24 de ore de la Daytona care deschide sezonul IMSA Weathertech Sportscar Championship, ca în fiecare an. De această dată avem 55 de mașini, centrul atenției fiind asupra noilor prototipuri LMP2 și DPi de la clasa-regină, deși nici clasele de GT-uri nu se lasă mai prejos, întreg pachetul recomandându-se ca unul de neratat.

C1htRyoXgAALsZF
Jante de Escalade pe un prototip? Bifat!

La 51 de ani distanță de prima cursă de 24 de ore disputată pe road course-ul de la Daytona, suntem la porțile unei noi ere în clasa regină și lucrurile se anunță mult mai bune decât la alte schimbări de gardă din trecut, cum ar fi edițiile 1994 sau 2003. De această dată, clasa Prototip va găzdui 12 mașini total noi construite după două seturi de reguli separate dar asemănătoare. Pe de-o parte vom avea cinci prototipuri făcute după noul regulament pentru 2017 al LMP2. Riley, ORECA și Ligier au mașini prezente pe grilă, lipsind doar Dallara. Pe lângă acestea vom mai avea alte șapte prototipuri, acestea fiind însă construite urmărind litera regulamentului DPi pur american. Nissan, Mazda și Cadillac sunt exponenții acestei formule. Aceasta oferă libertate celor trei uzine să-și pună propriul lor agregat, în locul celui Gibson standard din P2-uri, alături de o caroserie specifică, care să reprezinte modelele de stradă ale fiecărui producător.

Mazda-Riley este probabil cea mai frumoasă mașină de la P
Mazda-Riley este probabil cea mai frumoasă mașină de la clasa P

Această combinație interesantă de mașini a trecut deja prin două sesiuni de teste, cea din decembrie anul trecut și clasicul Roar Before the Rolex 24 de la începutul acestei luni. Conform oficialilor IMSA, ca parte a înțelegerii cu ACO, BoP-ul (subiect foarte fierbinte în ultimii ani în lupta DP vs P2) este făcut în funcție de performanța prototipurilor de LMP2. Joi seară acesta a fost făcut public, modificările nefiind majore, deoarece timpii au fost foarte apropiați în teste. Astfel, Nissan-ul DPi va primi o creștere a nivelului maxim admis de presiune în turbo, pe lângă o mărire cu cinci litri a capacității rezervorului. Mazda a primit și ea doi litri în plus la rezervor, pe lângă mici modificări la pachetul aerodinamic (cum ar fi gurney-ul de pe eleronul Cadillac-urilor care le încetinește) care au fost făcute la toate mașinile înafară de Ligier și ORECA.

Porsche 911 cu motor central care nu e GT1? Wow!
Porsche 911 cu motor central care nu e GT1? Wow!

Că tot am menționat Cadillac-urile, să începem cu cele trei mașini DPi V.R care au la bază șasiul Dallara. Două vor fi prezente din partea Action Express Racing, campionii ultimilor ani, iar unul din partea Wayne Taylor Racing. Toate trei cu suport din partea uzinei, după dorința creatorilor formulei. Echipajul #5 al AXR va fi format din Christian Fittipaldi, Joao Barbosa și Filipe Albuquerque în timp ce, în #31, îi vom putea vedea pe Dane Cameron, Eric Curran și Mike Conway. Echipajele nu sunt diferite, în ceea ce privește cuplul pentru întreaga stagiune, față de anul trecut. Al treilea Cadillac, cel cu numărul 10, este cel în culorile Konica Minolta. Acesta îi va avea la bord pe Ricky Taylor, Jordan Taylor, Jeff Gordon, care a atras toți jurnaliștii ca un magnet la Roar, și Max Angelelli, care va pune casca în cui după Daytona. Nu voi menționa timpii de la Roar, aceștia fiind puțin relevanți în condițiile în care mașinile nu au rulat (cel mai probabil) la maximum și, în plus, nu cu BoP-ul final. Voi menționa însă că echipele Cadillac s-au confruntrat cu probleme la suspensie care le-a întârziat parcursul în ziua de vineri, prima a testului. Dacă această sincopă se va dovedi recurentă, americanii ar putea să taie de pe lista succeselor din 2017 cursa de la Daytona.

CORE este acum cu Porsche pe toate planurile
CORE este acum cu Porsche pe toate planurile

Mazda, a doua uzină implicată în adevăratul sens al cuvântului prin echipa SpeedSource, va veni cu două prototipuri RT24-P pe bază Riley cu motoare AER-Mazda. Noile mașini, care preiau ștafeta de la vechiul prototip pe bază Lola, vin cu un design lăudat pentru modul în care se diferențiază complet de cel al Riley-ului P2. Echipajele vor fi formate din Spencer Pigot, Tristan Nunez și Jonathan Bomarito în #55 și, respectiv, Tom Long, Joel Miller și James Hinchcliffe în #70. Echipajele full-season sunt neschimbate față de 2016.

Bumblebee? Nicidecum, este vorba de JDC-Miller!

Ultima pereche de mașini DPi este cea adusă de Extreme Speed Motorsport care, cu fondurile Patron, au reușit să-i aducă pe cei de la Nissan în ecuație pe platforma Onroak-Ligier. Aceasta este, astfel, singura echipă mai degrabă privată din curtea DPi. Cele două mașini ESM, #2 și #22, au debutat chiar la Roar astfel că oamenii lui Ed Brown vor avea mult de muncă înainte de startul cursei din 28 ianuarie. Brown însuși va îndeplini și rolul de pilot în #22, alături de învingătorul de la Daytona de anul trecut fiind Johannes van Overbeek, și el în echipajul învingător de acum un an, și Bruno Senna. În #2 vor pilota Pipo Derani, Scott Sharp și Ryan Dalziel, care a plecat de la VisitFlorida.com Racing.

Noul Nissan-Onroak este rățoiul cel urât al plutonului de prototipuri
Noul Nissan-Onroak este rățoiul cel urât al plutonului de prototipuri

Vom avea la start și trei ORECA, un Riley și un Ligier, toate pe specificație ACO. Cele trei ORECA vin din partea Rebellion Racing, care au abandonat proiectul de la P1-L, DragonSpeed și JDC-Miller Motorsport, aceștia din urmă făcând pasul de la clasa inferioară Prototype Challenge. Rebellion îi va avea pe ”greii” Sebastien Buemi, Nick Heidfeld și Neel Jani în timp ce Dragonspeed îi aliniază pe Henrik Hedman, Nicolas Lapierre și Ben Hanley. JDC-Miller au de partea lor echipajul din 2016 format din Misha Goikhberg, Stephen Simpson și Chris Miller.

Avea motivele sale când a ales-o Iron Man, nu?

Singurul Ligier este proaspăta achiziție a PR1/Mathiasen, altă echipă trecută de la PC la P. Mike Guasch, Jose Gutierrez și R.C. Enerson vor pilota această mașină cu numărul 52. În fine, VisitFlorida.com Racing vor aduce pe grilă unicul Riley pentru Marc Goossens, Renger van der Zande (piloții full-season) și Rene Rast – o tripletă foarte puternică.

Corvette-urile au fost aproape de vârf la Roar
Corvette-urile au fost aproape de vârf la Roar

Coborând o treaptă, de la P la PC, suntem întâmpinați de o priveliște dezolantă: doar cinci mașini pe grilă la Daytona și, probabil, chiar trei pentru întreg sezonul. Este clar că bătrânele ORECA FLM09 sunt la final de carieră însă nu se știe dacă, și cu ce le-ar înlocui IMSA. Starworks au înscris două mașini, la fel și BAR1, în timp ce Performance Tech au un șasiu gata de competiție. CORE Autosport, între timp, au făcut pasul în jos către GT-D. Este de menționat că prototipurilor de la PC li s-a luat 5l din capacitatea rezevorului și a fost micșorat și restrictorul de la alimentare.

Noul Ligier JS P17. Frumos? Nu prea, însă competitiv probabil
Noul Ligier JS P17. Frumos? Nu prea, însă competitiv probabil

Starworks aduc nouă piloți pentru cele două mașini ale lor. În #8 vor fi Ben Keating (care va pilota și puncta în Mercedes-ul Riley Weathertech la GT-D), Robert Wickens, Chris Cumming, John Falb și Remo Ruscitti. În #88, John Dayson va împărți volanul cu Scott Mayer, Alex Popow și Sebastian Saavedra. Prototipurile cu numerele 20 și 26 sunt ale BAR1, primul fiind pilotat de Gustavo Yacaman, Chapman Ducote, Don Yount, Buddy Rice și Mark Kvamme. În #26 îl regăsim, pentru ultima oară, pe Johnny Mowlem (care nu va face o „Massa”) alături de Adam Merzon, Tom Papadopoulos, David Cheng și Trent Hindman. În fine, singurul prototip Performance Tech va fi pilotat de James French, care fa pilota această mașină full-season, Kyle Masson, Patricio O’Ward și Nicholas Boulle.

Rebellion au coborât la P2 dar rămân alături de ORECA
Rebellion au coborât la P2 dar rămân alături de ORECA

GT-LM este al doilea pariu când vine vorba de lupte spectaculoase pe parcursul cursei, iar cu 11 astfel de mașini pe grilă este clar că nu vom avea parte de o procesiune. Porsche vine cu un nou 911 care are motorul poziționat în fața punții spate, în timp ce BMW, Ferrari, Ford și Chevrolet sunt prezenți cu armele deja arhicunoscute. Cu mențiunea că Ford vine cu patru mașini, dublu față de oricine altcineva.

Familia Lamborghini este numeroasă și în 2017
Familia Lamborghini este numeroasă și în 2017

Schimbările BoP-ului în această clasă au fost minimale, ieșind în evidență doar micșorarea capacității rezervorului BMW-ului M6 GTLM cu doi litri, în timp ce Ford a câștigat doi litri iar Porsche și Ferrari câte un litru, În plus, s-au făcut ajustări la unghiul minim admis al eleronului pentru Porsche, BMW și Ferrari.

Întoarcerea la origini pentru TRG (The Racer’s Group)

Corvette se prezintă cu aceleași echipaje ca și în 2016 când au bifat un 1-2 istoric prin ecartul minimal dintre cele două C7.R-uri. Astfel, în #3 vor pilota Antonio Garcia, Jan Magnussen și Mike Rockenfeller în timp ce în #4 vor fi Tommy Milner, Oliver Gavin și Marcel Fassler. Cel din urmă a tras o sperietură serioasă la Roar când, în ultima zi de teste, Corvette-ul a luat foc în mers, partea stânga-față fiind distrusă. Chiar și așa, mașina va fi gata să participe la cursă weekend-ul viitor.

Fanii Mercedes au așteptat momentul ăsta încă de la testele din 2015
Fanii Mercedes au așteptat momentul ăsta încă de la testele din 2015

BMW aduc mașinile cu numerele 19 și 24, cel cu numărul 19 fiind îmbrăcat într-un livery de artistul minimalist Cao Fei, acesta fiind primul Art Car ce va debuta la Daytona. Piloții acesteia vor fi Alex Sims, Bill Auberlen și Augusto Farfus. În #24 se găsesc Nick Catsburg, Martin Tomczyk și John Edwards. Unicul Ferrari de la GTLM va fi, încă o dată, cel al Risi Competizione, echipajul lui Giuseppe Risi fiind format din Toni Vilander, James Calado și Giancarlo Fisichella. Este evident că, având așa nume de partea lor, Risi vizează victoria. Însă asta au ca țintă și ceilalți, intențiile Ford fiind clare prin aducerea a patru GT-uri.

Lexus va debuta după o lungă perioadă în care a fost în lucru

Numerotate ca o trimitere la anii în care Ford a învins la Le Mans, #66, #67, #68 și #69, cele patru Ford GT-uri vor fi înscrise de Chip Ganassi Racing US și UK. Dirk Mueller, Joey Hand, Sebastien Bourdais, Ryan Briscoe, Richard Westbrook și Scott Dixon vor pilota pentru ramura americană a echipei lui Ganassi, care va face și sezonul complet. Latura britanică, ca un urmaș spiritual al Alan Mann Racing – dacă ar fi să facem o paralelă cu anii 60, îi are pe Stefan Mucke, Olivier Pla, Billy Johnson, Harry Tincknell, Andy Priaulx și Tony Kanaan – după dispariția din echipă a lui Marino Franchitti.

AJR în vechile culori de uzină Audi

Cu numerele de concurs 911 și 912 vin cele două Porsche, în frunte cu fostul pilot Audi Laurens Vanthoor. Belgianul va pilota #912 alături de Kevin Estre și Richard Lietz, #911 fiind dat pe mâna tripletei formate din Patrick Pilet, Dirk Werner și Fred Makowiecki.

Cine se supără că am pus încă o poză cu Mazda să ridice două degete
Cine se supără că am pus încă o poză cu Mazda să ridice două degete

Clasa GT-D este cea mai numeroasă și cea la care s-au făcut cele mai multe modificări în ceea ce privește BoP-ul pentru cursă față de cel de la Roar. În plus, avem o pleiadă de nou-veniți, deci și aici va fi spectacol. În primul rând, vom asista la debutul noilor Lexus RC-F GT3 și a Acurei NSX GT3, pe lângă debutul în IMSA al Mercedes-ului AMG GT3.

În caz că vă întrebați, mașina e fast, adică rapidă…

Acura a primit o mărire a rezervorului de opt litri și o reducere a masei minime admise cu 20kg. Aston-Martin-ul Vantage GT3 e la cură de slăbire via IMSA de 10kg și o mărire cu 0.8mm a restrictorului de aer pe admisie. Audi, pe de-altă parte, va fi încetinit de micșorarea restrictorului cu 0.1mm. Ferrari a primit 10kg în plus la masa minimă admisă însă i s-a mărit nivelul de presiune admis pe întreaga plajă de turații. Porsche și Lamborghini vor avea un restrictor cu o deschidere cu 1mm în timp ce Lexus se va bucura de un restrictor cu o deschidere mai mare cu 1mm, dar i se vor adăuga 10kg. În fine, Mercedes-ul a primit și el o reducere a restrictorului cu 1.5mm.

2017IMSARoar_MarshallPruett_Jan6__1629-12590-900-506-80-c
Nemuritorul Vantage mai bifează o Daytona 24h

Vom avea la start nu mai puțin de 27 de mașini GT3 în GT-D. Opt dintre acestea vor fi Huracan-uri, de la Grasser Racing, Paul Miller Racing, Ebimotors, Dream Racing, Change Racing, DAC Motorsports (nu am reușit să găsim o legătură între aceștia și producătorii de autocamioane dar vom mai săpa!) și Konrad Motorsport. Vor fi prezenți și trei „frați” ai Huracan-ului, anume R8-urile Stevenson Motorsport și, respectiv, al Alex Job Racing care a făcut trecerea de la Porsche cu o tripletă serioasă de piloți: Bill Sweedler, Townsend Bell și Frankie Montecalvo.

Art Car-ul BMW? N-am auzit de el...
Art Car-ul BMW? N-am auzit de el…

Două Lexus-uri aduse de echipa lui Paul Gentilozzi, 3GT Racing, vor fi prezente, în fruntea efortului fiind veteranul Scott Pruett. Alături de acesta în #14 va fi Sage Karam, Ian James (care va pilota mai târziu în 2017 și Panoz-ul GT4 în PWC) și Gustavo Menezes. În RC-F-ul cu numărul 15 vor fi Austin Cindric, Robert Alon, Jack Hawksworth și Dominik Farnbacher (care a pilotat variantele anterioare de RC-F cu echipa sa în VLN). Cinci Porsche vor fi prezente, câte un 991 GT3-R pentru Park Place, CORE, Alegra, Manthey și TRG. Echipajele cele mai importante, ale Manthey și CORE (cei doi operatori ai programelor Porsche de uzină de la GTE/GT-LM pe cele două maluri ale Atlanticului), aduc triplete serioase. CORE îi va avea pe Jon Bennett, Colin Braun, Patrick Long și Nic Jonsson în timp ce Manthey îi aduce pe Harald Proczyk, Steve Smith, Sven Muller și un al patrulea pilot încă neconfirmat. TRG, reveniți la Porsche după câteva sezoane cu Aston-Martin, îi propun pe Tim Pappas (care a plecat cu echipa sa din IMSA dar revine ca pilot), Jan Heylen, Wolf Henzler, Mike Hedlund și Santiago Creel.

Un Ferrari roșu este o priveliște cu adevărat rarisimă

Un singur BMW va fi prezent, lui Will Turner plecându-i ambii piloți plătitori la finele lui 2016. În aceste condiții, un program după Daytona este incert însă în cursa de 24 de ore îi va avea, în mașina #96, pe Justin Marks, Maxime Martin, Jens Klingmann și Jesse Krohn. Aston-Martin revine cu echipa de uzină prin banii lui Paul Dalla-Lana care îi aduce alături de el pe colegii din WEC, Mathias Lauda și Pedro Lamy, pe lângă Marco Sorensen – un plus bine venit.

Cui îi vor lipsi PC-urile?

Două Acura NSX vor lua startul, ambele înscrise de echipa lui Michael Shank care a trecut de la P la GT-D pentru a opera programul semi-oficial la Honda în IMSA (în timp ce RealTime Racing se ocupă de programul în PWC). În #86 vor fi Jeff Segal, Ozz Negri, Tom Dyer și Ryan Hunter-Reay în timp ce în #93 îi vom regăsi pe Andy Lally (plecat de la Magnus Racing care vor bifa în 2017 un sezon complet în PWC cu două R8-uri), Katherine Legge, Mark Wilkins și Graham Rahal (care nu a mai prins loc la echipa propriului tată – BMW Team RLL).

Cadillac DP cu sponsorul Mustang Sampling - simțiți ironia?
Cadillac DPi cu sponsorul Mustang Sampling – simțiți ironia?

Cum licența Viper-ului a expirat, Riley a preluat programul Mercedes în IMSA. Aceștia vor aduce două AMG GT3, un al treilea venind de la echipa SunEnergy1 Racing. Echipajul #33 al Riley are suport din partea uzinei și Jeroen Bleekemolen, Ben Keating, Mario Farnbacher și Adam Christodolou se vor ocupa de pilotaj. În #50, care primește bani de la Weathertech, se vor afla Gunnar Jeanette, Cooper MacNeil (cei doi făcând sezonul complet alături de Mercedes după ce David MacNeil a încheiat abrupt relația cu Porsche, Alex Job Racing și pilotul Leh Keen), Shane van Gisbergen și Thomas Jager. În mașina SunEnergy1 îl întâmpinăm pe popularul veteran Boris Said care va împărți volanul mașinii #75 cu Maro Engel, Kenny Habul, Tristan Vautier și un al cincilea pilot neconfirmat până în momentul actual.

Este acesta un duel deja clasic?

Este plăcut gândul că motorsportul îți poate oferi, în continuare, ceva despre care să poți spune că ește nerăbdător. Cursa de 24 de ore de la Daytona de weekend-ul viitor este una din acestea, căci combină un pachet aparte: debutul unui număr mare de mașini noi, incluzând niște noi prototipuri ce se anunță a fi, fără mari exagerări, spectaculoase; prezența unei liste nesfârșite de piloți de primă mână și, în fine, un cadru legendar – Daytona International Speedway. Ce să îți mai poți dori decât, poate, să treacă timpul mai repede ca apoi cele 24 de ore care contează să treacă încet, cât să poată fi savurate la justa lor valoare. Valoare pe care chiar o are această a 55-a ediție cu tot atâtea mașini pe grilă.

Acesta este Riley-ul de la care s-a plecat în construcția Mazdei DPi…

P.S. Vom vedea oare o răzbunare a Ferrari precum a fost cazul acum fix 50 de ani? Raportul de forțe a fost mai apropiat la Le Mans însă revanșa la Daytona ar fi cu mult mai dulce, deși nu vorbim de victoria la general, căci Ferrari are acum doar un glonț pe țeavă.

”This livery is a true head-Turner!”

Surse foto: IMSA, Racer.com, DSC.com, NASportscars, Sportscar365.com

Entry list disponibil aici