Preview Raliul Suediei: 100% zăpadă, cine e cel mai abil?

Preview Raliul Suediei: 100% zăpadă, cine e cel mai abil?

După dramatica desfășurare a Raliului Monte Carlo urmează un raliu aparte, singurul din calendar disputat integral pe gheață și zăpadă. Patru constructori speră să cucerească Suedia în 2017 și să încânte publicul cu bestiile din ”noua grupă B”.

De la înființarea Campionatului Mondial în 1973 și până astăzi, Suedia nu a lipsit decât de două ori din calendar (1974 și 2009). Raliul însă datează din 1950, primii 25 de ani fiind dominați de piloții locali, pe modele Porsche, Saab sau Volvo. Bjorn Waldegard s-a impus de 5 ori între 1968 și 1978, iar Stig Blomqvist are 7 succese între 1971 și 1984. Abia în ediția 1981 suedezii au fost învinși în raliul de casă de către ”vecinul” Hannu Mikkola, însă a trebuit să treacă mai bine de jumătate de veac până când învingătorul a fost dat de o țară non-scandinavă. Extraterestrul Loeb a reușit performanța în 2004, apoi finlandezii și-au recucerit reduta. În ultimii patru ani însă, Ogier a reușit trei succese cu Volkswagen, chiar în fieful coechipierului Latvala. Iar dacă tot am ajuns la Jari-Matti, și acesta s-a impus în Suedia de trei ori. Rămâne oare egalitate după ediția 2017?

Raliul va începe cu tradiționala superspecială de pe hipodromul din Karlstad, iar vineri va trece puțin granița și în Norvegia în cadrul specialei Rojden. Sâmbătă vom avea ca punct de atracție Vargasen, locul unde piloții se vor duela pentru a bate recordul săriturii în lungime de pe Colin’s Crest – 45 metri. Raliul se va încheia duminică la Torsby cu Power Stage și puncte suplimentare aferente. De vineri încolo avem transmisiune live pe Red Bull TV, care a început cu dreptul în prima etapă WRC și pare să fi găsit cheia unei dinamici media la nivelul spectacolului de pe speciale.

P-20170122-00752_News

Monte Carlo într-un paragraf

Stagiunea a început în Provence printr-un accident al lui Hayden Paddon (Hyundai), soldat cu decesul unui spectator care nu a respectat normele de siguranță. Prima specială a fost anulată, însă ulterior s-a dezlănțuit Thierry Neuville, tot pe un model Hyundai. Acesta și-a construit un avans consderabil după ce Ogier a comis o eroare care l-a costat 40 de secunde, însă belgianul a continuat să forțeze în loc să intre în modul de gestiune și a rupt suspensia într-un cap de pod. Campionul en-titre a moștenit prima poziție și a pilotat inteligent, iar scratch-urile le-au revenit ulterior și unora precum Elfyn Evans. Ott Tanak putea completa dubla pentru M-Sport Ford, însă probleme de motor l-au încetinit pe final și l-au aruncat pe trei, în spatele Toyotei pilotate de Latvala. Citroen a pierdut ambele mașini de uzină pe greșeli personale, iar Mikkelsen și-a arătat calitatea pe o Skoda Fabia R5, dominând categoria WRC2. Ghinion a fost și pentru Simone Tempestini, Francois Delecour sau Fabio Andolfi, clasa R-GT fiind câștigată de campionul WEC, Romain Dumas.

P-20170122-00666_News

Ambiții pe zăpadă

Citroen deja resimte presiunea și a operat o modificare, oferindu-i lui Craig Breen mașina lui Lefebvre, francezul fiind silit să preia modelul de generație mai veche. Kris Meeke rămâne pe poziții, însă e deja evident regretul echipei lui Matton că nu l-au contractat pe Ogier, cel care și-a arătat clasa stopând seceta de victorii pentru Ford și structura lui Malcolm Wilson. M-Sport țintește victoria îarăși, cu ambele echipaje. Ott Tanak este în măsură să-și etaleze viteza excepțională în aceste condiții, însă e de așteptat ca și ”gașca lui Makinen” să vină mai aproape de top cu modelele Yaris. Latvala și Hanninen sunt determinați să readucă trofeul suedez în Finlanda. În fine, Hyundai mizează pe Neuville și Paddon, cei care reușeau locuri secunde aici în 2015, respectiv 2016, pentru constructorul coreean.

După ce anul trecut spectacolul a fost afectat de lipsa zăpezii, de această dată nu sunt anunțate astfel de probleme. Va fi o vreme ideală pentru un raliu de iarnă, căci nici nu se va ajunge la temperaturi de -30C, întâlnite în trecut. Sunt programate 18 speciale (dintre care 10 noi) pentru un total de 331 kilometri de probe cronometrate. Michelin aduce pneurile X-Ice North 3, fiecare dintre acestea având câte 384 de cuie implantate. Viteza medie este foarte ridicată: anul trecut s-a câștigat Raliul Suediei cu o medie de 113,44km/h!

https://youtu.be/6HVHmUAxRyQ