Raliul Suediei: Latvala triumfător după eroarea lui Neuville

Raliul Suediei: Latvala triumfător după eroarea lui Neuville

Jari-Matti Latvala a confiscat primul loc pentru un pilot scandinav în Suedia după doi ani sub semnul ”ocupației franceze”, oferindu-le celor de la Toyota succesul la revenire, mult mai devreme decât era indicat în planurile pragmatice ale lui Makinen.

În septembrie 1999, Didier Auriol urca pentru a șasea oară pe podium în respectivul sezon, însă China reprezenta primul succes stagional al francezului. Două luni mai târziu, punctele sale și cele aduse de Carlos Sainz au făcut ca titlul la constructori să rămână în vitrina Toyota, chiar dacă cel al piloților le-a scăpat (iarăși) în detrimentul lui Tommi Makinen (Mitsubishi). Era al șaptelea an la rând în care coroana constructorilor era acontată de un constructor japonez, însă de atunci europenii și-au impus punctul de vedere în mod autoritar.

Abia în 2017 avem din nou o dispută echilibrată, bătrânul continent mizând pe M-Sport și Citroen, iar Asia pe Hyundai și Toyota. Japonezii s-au întors în WRC după costisitorul program de Formula 1 care n-a dat rezultate și o prezență în WEC soldată cu titlul mondial, dar nu și cu victoria la Le Mans. Însă raliurile sunt specialitatea casei la Toyota, iar noul regulament tehnic făcea ca acesta să fie un bun moment pentru revenire. Tommi Makinen a trasat o direcție realistă pentru început, modelul Yaris nefiind promovat ca o mașină cu pretenții la titlu. Unitatea de grup a fost facilitată de racolarea unor piloți finlandezi (Latvala și Hanninen), iar cel dintâi nu s-a mai avântat și și-a asumat abordarea conservatoare, reușind un prim podium la Monte Carlo.

Suedia era însă altceva – un raliu marcat ca excepție în calendar, unicul disputat în condiții 100% de iarnă. Totodată, Latvala împărțea onorurile cu Ogier pe acest câmp de luptă, fiecare cu trei victorii. În ultimii cinci ani, nimeni altcineva nu mai reușise un succes aici, iar pentru oricare alt pilot din plutonul înscris în 2017 triumful ar fi fost o premieră. Cei de la Hyundai sperau totuși să spargă monopolul scandinavo-francez, după ce Neuville și Paddon reușiseră podiumuri în stagiunile anterioare în Suedia.

Joi seară, Jari-Matti Latvala și-a adjudecat superspeciala de la Karlstad, însă Thierry Neuville a replicat în zorii zilei următoare și a trecut în frunte. Două treceri pe cele trei speciale aflate în Norvegia i-au asigurat belgianului un avantaj de 24 de secunde la vârful ierarhiei, Latvala reușind să-i fure un singur scratch (PS4). La finele zilei, prima trecere pe ceea ce avea să fie Power Stage (Torsby) a adus al treilea nume pe lista câștigătorilor de speciale: Ott Tanak. Vineri seara se trăgea linie cu un cvartet de frunte în care fiecare dintre cei patru constructori avea câte un reprezentant, iar primii cinci piloți erau într-un interval de sub un minut. Așadar, podiumul părea să se dispute între Neuville, Latvala, Tanak, Meeke și Ogier. Toyota pierduse deja o mașină după accidentul lui Hanninen pe PS5, iar Paddon era mai în spate decât s-ar fi așteptat.

C4YQt_pXAAEAJ-n

Sâmbătă dimineață a fost un recital semnat de Tanak, cel mai rapid pe cei 60 de kilometri aferenți primei parcurgeri a specialelor Knon, Hagfors și Vargasen. Neuville a mai pus câteva secunde în raport cu Latvala, ecartul fiind de peste 30 de secunde la ora prânzului, iar din spate deja venea tare Tanak, la sub 10 secunde de finlandez. Vitezele erau atât de mari, încât a doua trecere pe Knon (PS12) a fost anulată. Marea atracție a zilei a reprezentat-o proba de săritură în lungime Colin’s Crest, unde recordul de anul trecut (45m) nu a putut fi doborât, trofeul fiind adjudecat de Mads Ostberg (M-Sport Ford). Latvala a fost cel mai rapid pe PS13, însă Neuville și Tanak l-au devansat iarăși pe următoarea secțiune.

PS14 le-a fost fatală lui Kris Meeke și Simone Tempestini. Primul a ajuns într-un șanț din care a fost scos de spectatori după vreo opt minute agonizante, în timp ce pilotul NRA a abandonat pe loc în urma unei ieșiri în decor. Tempestini își asumase riscuri mari pentru a recupera ceva din deficitul provocat de o pană, apoi de încăpățânarea mașinii de a nu porni la ieșirea din parcul de service de la începutul zilei de sâmbătă. Așadar, două raliuri dezamăgitoare pentru el în debutul anului, iar din Corsica încep să se numere și punctele în ierarhia WRC2.

Simo_RaliulSuediei2017_CP_2 (1)

Mai era de disputat o singură probă pe seară, reluarea superspecialei de 1,9km din Karlstad, iar Neuville se afla la adăpostul unui ecart de 43 de secunde față de cel mai apropiat urmăritor, cum fusese și la Monte Carlo. Asemănarea a continuat în cel mai dramatic mod posibil, belgianul fiind autorul unei erori cruciale: direcție ruptă și final de raliu în parapet, sub ochii spectatorilor uluiți. A fost o nouă dovadă că pentru unii piloți e foarte dificil să treacă din modul in the groove într-o gestiune ușor ne-naturală a avansului pentru a-și asigura victoria finală. Nimeni nu se îndoiește de viteza pură a lui Neuville, însă astfel nu doar că nu va ajunge campion mondial, ci voci tot mai sonore îl vor contesta în cadrul propriei echipe.

Latvala suferise adesea de același sindrom în trecut, așa că modul în care l-a calmat Makinen e cu atât mai respectabil. Nu s-a avântat într-un duel riscant cu Neuville și toată echipa Toyota s-ar fi declarat mulțumită cu al doilea podium consecutiv. Însă preluarea șefiei raliului în mod nesperat l-a făcut pe Jari-Matti să zboare duminică, atât pe cele două parcurgeri ale probei Likenas, cât și în power stage. Francezii au fost siliți să-i atribuie expresia carton plein pe care în ultimii ani i-o rezervaseră lui Seb al lor, căci Latvala a părăsit Suedia cu maximum de puncte (30). Amenințarea Ford-urilor nu s-a concretizat, ultimul cartuș fiind irosit de Ogier pe PS16, când a comis o mică eroare. Astfel, Tanak l-a învins pe coechipierul său în Suedia.

La peste două minute de învingător a sosit Dani Sordo, urmat de Craig Breen. Pneurile DMACK nu prea l-au ajutat pe Elfyn Evans, care a încheiat pe 6, înaintea lui Paddon și Lefebvre pe vechiul DS3. Categoria WRC2 a adus un nou succes Skoda și un podium simetric al scandinavilor: victorie pentru suedezul Pontus Tidemand, urmat de Suninen (Finlanda) și Veiby (Norvegia). Francezul Camilli nu a ținut ritmul cu primii trei, fiind al patrulea la mai bine de trei minute de Tidemand.

Următoarea etapă din WRC va avea loc pe macadamul mexican peste 4 săptămâni. Pasionații de statistici ar putea observa că în primele trei ocazii în care Latvala s-a impus în Suedia, el a încheiat anul pe 4, 3 și 2. Urmează, în sfârșit, titlul de campion? E cea de-a 17-a sa victorie și una dintre cele mai importante. Pentru prima oară din februarie 2014 încoace, liderul campionatului nu este Sebastien Ogier.

Noi nu ne-am hazarda pentru moment cu predicții la general,și sperăm ca echilibrul să se păstreze, iar în etapa a treia să avem al treilea constructor diferit victorios. Atmosfera sumbră din taberele Hyundai și Citroen trebuie să se risipească, iar Ott Tanak speră să intre cât mai curând în cercul învingătorilor din mondial.

1.Latvala 48p 2.Ogier 44 3.Tanak 33 4.Sordo 25 5.Breen 20