Formula 1: Williams prezintă FW40, primul monopost de generație 2017!

Formula 1: Williams prezintă FW40, primul monopost de generație 2017!

Anul acesta echipa lui Frank Williams împlineşte 40 de ani, iar pentru a marca acest lucru monopostul pe care britanicul l-a înscris în sezonul actual va purta numele FW40 (deşi anul trecut numele oficial a fost FW38). Să fie de bun augur ?

Ca şi în anii trecuţi, Williams este prima echipă care îşi prezintă monopostul. Şi din nou, avem de-a face cu un render 3D. Cu toate astea, modelul respectă (aproape în totalitate) cerinţele noului regulament. Aşadar, ce este nou? Ce este inovator şi ce este doar o adaptare la cerinţele noului regulament a monopostului de anul trecut ?

williams-fw40-nose
© Williams F1 Team | edit @pentaquark_F1

În partea frontală se observă aripa faţă care este ascuţită (1). Faţă de monopostul Fw38 lipsesc anumite elemente aerodinamice (turning vanes-urile de lângă cascade-2). Deși pare oarecum asemănătoare cu ultima aripă folosită la finala sezonului trecut din Abu Dhabi, flaps-urile sunt rearanjate. Primul flaps este mult mai aproape de leading edge-ul main plane-ului.

williams-fw40-sduct
© Williams F1 Team | edit @pentaquark_F1

Nasul FW40 este mai lung (conform regulamentului) si prezintă acelaşi vârf scurt ca anul trecut, dar redesenat. Se apropie oarecum de varianta folosită de Red Bull în 2016. Montanţii aripii faţă sunt mai lungi iar înainte de bulkhead se observă un S-duct (3). Imaginile nu relevă unde anume sub nose-cone este admisia pentru S-duct, dar cu siguranţă în prima zi de teste vom avea parte de imagini care să ne lămurească.

williams-fw40-fsusp
© Williams F1 Team | edit @pentaquark_F1

Suspensia faţă este, la fel ca în 2016, de tip push-rod, dar de data asta geometria este schimbată. Bieletele de direcţie sunt acum  perfect paralele cu braţele superioare anterioare, întreg sistemul fiind îmbrăcat în fibră de carbon (4). Basculele inferioare din cate observăm în imagini nu par să fie de tip monobloc (5), iar deschiderea unghiulară a acestora este destul de redusă. Una peste alta, este de observat cât de apropiate sunt punctele de prindere ale braţelor superioare faţă de cele inferioare (6) pe noul FW40.

williams-fw40-COCKPIT
© Williams F1 Team | edit @pentaquark_F1

Bargeboard-urile sunt dimensionate conform noului regulament, dar par ultra simpliste (7). Cu siguranţă aici inginerii au lucrat foarte mult, iar în prima zi de teste de iarnă vom vedea exact filosofia aerodinamică folosită. În orice caz, bargeboard-urile sunt de anul acesta extrem de importante. De ele depinde în mod direct randamentul diffuser-ului.

În dreptul cockpit-ului observăm protecţiile laterale mărite la nivelul capului pilotului (8), deflectoarele de aer schimbate din punct de vedere geometric (9) şi modificarea poziţiei oglinzilor retrovizoare în comparaţie cu ceea ce am văzut pe monopostul de anul trecut (10).

williams-fw40-sidepods
© Williams F1 Team | edit @pentaquark_F1

Admisiile de aer din sidepod-uri sunt triunghiulare, mult asemănătoare cu cele de anul trecut, dar sunt puţin mai înguste pe FW40 datorită redesenării în general a sidepod-urilor. Acestea sunt acum profilate aerodinamic iar în partea inferioară sunt mult îngustate pentru a permite fluxului de aer incident de la T-tray să curgă nestingherit către partea centrală a diffuser-ului.

© Williams F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Williams F1 Team | edit @pentaquark_F1

Airbox-ul este mai scurt ca în 2017, iar dimensiunile gurii de admisie sunt mult mai mari. Asta pentru că este de aşteptat ca noul PU Mercedes să fie mai puternic iar asta înseamnă că are noie de mai multe aer pentru răcire. (11)  În plus, Williams a adoptat soluția folosită de Mercedes anul trecut cu airbox-ul împărţit în 3.

Capota motorului prezintă un shark-fin (12) necesar pentru asigurarea unui flux de aer corespunzător noii aripi spate mai joase şi mai late. Endplate-urile acesteiea nu sunt drepte (13), ele fiind foarte asemănătoare cu ceea ce Ferrari a adaptat pe monopostul SF15-T pentru testele cu noile pneuri Pirelli. Este de observat planul DRS uşor ondulat (14) (asemănător cu ceea ce Mercedes a folosit în Belgia în 2016).

Suspensia spate este de tip pull-rod (15), iar diffuser-ul este mai mare. Din nou, aici informaţiile sunt extrem de puţine, render-ul prezentând doar o formă superficială a părţii spate.

Vom vedea pentru prima oară “în carne şi oase” monopostul FW40 pe 25 februarie.