Formula 1: RS17, primul Renault 100% de uzină de după 2010

Formula 1: RS17, primul Renault 100% de uzină de după 2010

Londra, Marea Britanie. Puțin după ora locală 15.00 și după discursurile parcă interminabile ale liderilor echipei franceze, se dezvelește primul concept 100% Renault de după 2010 încoace. Afișând aceleași două culori reprezentative, negru și galben, monopostul RS17 pare, cel puțin din punct de vedere al schemei cromatice, unul reușit.

© Renault F1 Team
© Renault F1 Team

Ce se află însă dincolo de vopsea, deslușim în rândurile următoare.

© Renault F1 Team
© Renault F1 Team

Aripa față este ascuțită, la fel ca toate celelalte prezentate până acum. Apoi urmează o ciudățenie. În kit-ul de presă există poze de la lansarea propriu-zisă, dar și imagini de studio cu noul monopost. Imaginile din studio sunt de fapt un render 3D al monopostului. Iar ciudățenia o reprezintă faptul că există două variante ale aripii față.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Una folosită pe monopostul RS17 prezentat live, care seamănă izbitor cu ultima aripă folosită în M.P. din Abu Dhabi, dar adaptată noului regulament și care are în plus pe mainplane arcadele de la extremități (1) mai pronunțate față de ceea ce am văzut la modelul precedent. Nu rivalizează încă cu ceea ce Mercedes a creat pentru aripa lor față anul trecut, dar este clar de unde vine inspirația. Flapsurile (3 la număr) sunt și ele ușor rearanjate (2), la fel și elementele de susținere (3).

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Pe modelul 3D aripii față îi lipsesc turning vanes-urile (4), iar aranjamentul flapsurilor și al elementelor de susținere al acestora este complet diferit (5). Care variantă va fi în cele din urmă folosită vom vedea, deși în opinia mea aripa față prezentată live pare să fie cea finală. Numai și din cauza faptului că modelarea unui model 3D nu se face atât de repede. Se poate ca inginerii să fi pus la dispoziția artiștilor 3D o variantă provizorie.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Protuberanța este mai lată dar mai subțire (6) față de varianta folosită în 2016 și seamănă izbitor cu varianta propusă de Adrian Newey anul trecut. Montanții sunt mai distanțați (7), iar legalitatea întregului aranjament este asigurată prin faptul că nasul RS17 este mai coborât decât cel de anul trecut (8).

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Dacă tot vorbim de montanți aceștia se evidențiază prin faptul că sunt extrem de lungi (9) iar înspre partea anterioară extremitățile sunt ușor evazate întreg sistemul devenind astfel un adevărat tunel Venturi.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Conform regulamentului nasul este mai lung, iar dedesubt, turning vanes-urile (10) prezentate sunt… o glumă. Aș spune că Renault are ceva pregătit pentru teste și nu vrea să-și arate cărțile. Renault au adoptat și ei S-duct-ul, fantă de admisie (11) fiind situată sub bulkhead.

bheaddef

Tot sub bulkhead există niște deflectoare (12) care ajută la direcționarea aerului spre bargeboards.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Suspensia față este (cum era de așteptat) de tip push-rod. Bascula superioară este prinsă mult mai jos decât anul trecut, întreaga suspensie fiind aproape paralelă cu planul transversal pe planul trenului față. (linii) Bieletele de direcție sunt paralele cu brațul anterior al basculei superioare, dar separate și amplasate puțin mai sus iar bascula inferioară este convențională, Renault alegând să nu folosească pe RS17 soluția Mercedes (monobraț inferior).

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Bargeboards-urile sunt de dimensiuni generoase pe RS17 și, spre deosebire de ceea ce am văzut la Sauber, sunt mai înalte. În plus, ele sunt completate de un al doilea set de bargeboards (13) amplasate la leading edge-ul podelei cu rol de a direcționa aerul spre exteriorul flow conditionerelor de pe sidepod pentru a sigila diffuserul.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Flow conditionerele de pe sidepoduri sunt cu adevărat spectaculoase. De lățime variabilă, acestea nu sunt perfect verticale și în plus, spre podea există 3 fante (14) ce se extind de-a lungul a aproape jumătate din înălțimea lor.

© Renault F1 Team
© Renault F1 Team

Prinderea pe sidepod se face printr-un alt flow conditioner care se unește cu generatoarele de vortex de pe sidepod. Din nou, forma acestora nu este una convențională (cvasiorizontală), ci amintește de sidepod-urile neobișnuite create de McLaren pe monopostul MP4-26 (2011).

© Renault F1 Team
© Renault F1 Team

Admisiile de aer din sidepod nu par mult diferite față de cele de anul trecut, însă undercut-ul sidepod-urilor este mult mai pronunțat. Dar nu mult. Conceptul size 0 adoptat de McLaren anul trecut pare că a fost ocolit de inginerii francezi, lățimea sidepod-urilor fiind destul de mare. Nici coke bottle-ul nu este revoluționar.

© Renault F1 Team
© Renault F1 Team

Airbox-ul însă, este. Asemănător ca formă cu cel folosit de Mercedes anul trecut, airbox-ul RS17 prezintă 5 guri de admisie, cu incă una de dimensiuni reduse sub acestea.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Capota motorului este alungită și este completată de un shark-fin de dimensiuni ultra generoase.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Este mai mare decât cel al elvețienilor de la Sauber. Până nu văd și celelalte monopsoturi, Renault este lider la acest capitol.

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Aripa spate este asemănătoare cu cea a celor de la Sauber și Williams însă suportul central este ușor curbat (15). În plus, endplate-urile prezintă așa numitele upward deflectors (16) folosite și în 2016. Fantele de suprapresiune sunt deschise în partea frontală iar planul DRS este asemănător cu cel al elvețienilor de la Sauber. Mainplane-ul aripii spate este însă ușor curbat în sus (17) (inverted spoon).

© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Renault F1 Team | edit @pentaquark_F1

Ceea ce atrage însă atența la partea posterioară este rake-ul. Renault pare să meargă pe același drum cu Red Bull în ceea ce privește setările suspensiei spate, iar dacă acesta este cazul, sunt curios să văd cât de bine se descurcă francezii.