IRTA Test Qatar: Ultimele pregătiri la Moto2 și Moto3

IRTA Test Qatar: Ultimele pregătiri la Moto2 și Moto3

Weekend-ul 17-19 martie a reprezentat ultima ocazie pentru piloții și echipele claselor mici din motomondial de a se familiariza cu materialul de concurs și de a găsi un setup pentru prima cursă ce va avea loc tot la Losail peste câteva zile.

Lucrurile nu au decurs însă așa cum ar fi trebuit, existând accidentări în rândul piloților, dar și vremea și-a făcut de cap în prima și ultima zi de test. Ce a înțeles fiecare și cum s-a pregătit pentru debutul campionatului vom vedea începând de joi.

Moto3

Vineri 17 martie a fost poate cea mai scurtă zi de test din acest intersezon, disputându-se doar prima sesiune programată pentru clasa Moto3, din cele 3 programate inițial. Pista nu a rămas uscată mult timp, astfel doar temerarii care au dorit să încerce gumele de ploaie oferite de Dunlop, au ieșit pe pistă între o rafală de ploaie (lucru cam rar in Qatar) și o furtună de nisip.

Doar 11 piloți, mare parte din eșalonul 2 și 3 din punct de vedere valoric, au făcut câteva tururi cronometrate, reperul fiind stabilit de Jules Danilo cu un timp de 2.18.849, urmat de Dalla Porta la jumătate de secundă și Tony Arbolino, pilotul noii echipe SIC58 Squadra Corse, a cărui Honda încă nu a purtat în nici una dintre zilele de test culorile finale cu care ca ataca sezonul. Posibil ca negrul carbon predominant să fie și un omagiu adus de patronul echipei pentru fiul său, regretatul Marco Simoncelli.

În mod surprinzător, grupul celor 11 piloți ce au ieșit pe pistă nu a mai fost încheiat de Patrick Pulkkinen de la Peugeot Saxoprint, ci de reprezentanții Honda Team Asia, thailandezul Nakarin Atiratphuvapat și japonezul Kaito Toba, niponii încercând cu perseverență să lucreze la drumul deschis deja de consacratul Takaaki Nakagami.

Sâmbătă s-a putut testa mai mult în condiții de pistă uscată, piloții de la Moto3 putându-se bucura de două din cele trei sesiuni de free practice. Timpii au coborât cu mai bine de 12 secunde, protagonistul de necontestat al zilei fiind Romano Fenati de la noua structură Marinelli Rivacold Honda, fosta echipă Ongetta, italianul fiind urmat în toate sesiunile de Aron Canet de la Estrella Galicia Honda, Gabriel Rodrigo de la RBA KTM (poate surpriza testului) și ocazional, Jorge Martin de la Gresini Honda. Timpul spaniolului din sesiunea a treia i-a permis să urce până pe locul 2 în clasamentul combinat, acolo unde poziția lui Fenati a fost de neatins, cu un timp de referință de 2.06.690.

Duminică, piloții Moto3 au putut rula în două sesiuni de free practice complet diferite una de alta: prima pe ploaie, cu o ușoară ameliorare a vremii spre finalul orei regulamentare și a doua pe o pistă semi uscată, acel moment fiind defapt liniștea dinaintea furtunii care a sistat prematur ultimele două intervale de ieșiri pe pistă pentru piloții Moto3 și Moto2.

Ca și vineri, pe pistă au ieșit doar piloții mai puțin experimentați, partea a doua a grilei, timpii înregistrați nefiind relevanți pe fondul ecarturilor semnificative. Între primul pilot, Joan Mir și același thailandez de la Team Asia, Nakarin Atiratphuvapat, s-a înregistrat o diferență de timp de peste 5 secunde jumătate.

Al doilea free practice și ultimul, l-a avut protagonist pe Gabriel Rodrigo, argentinianul de la RBA, care a stabilit un timp de 2.08.103, cu aproape 2 secunde mai slab decât ce a înregistrat cronometrul în ziua de sâmbătă. A fost urmat la câteva sutimi de secundă de trio-ul format din Romano Fenati, Joan Mir și Nicolo Bulega.

Evoluțiile din cele 3 zile confirmă ce s-a văzut și la Jerez, anume echilibrul dintre Honda și KTM, japonezii părând a avea un avantaj minim dat de puterea nesemnificativ mai mare a motoarelor, însă nu caii putere fac diferența, ci elasticitatea motoarelor nipone, comparativ cu cele austriece. Piloții KTM mai întâmpină și ceva probleme la setarea șasiurilor, nereușind încă să găsească un compromis între puterea brută a motoarelor și timpii de frânare ușor mai lungi decât la cei care pilotează motocicletele Honda.

Din păcate echilibrul clasei este stricat în acest an de Mahindra, care nu a reușit nici la Jerez și nici în Qatar timpi de top 10, Lorenzo Dalla Porta (Team Aspar) fiind pentru moment pilotul reper. Despre Peugeot e greu să ne facem o idee. Nu au convins pe nimeni să mai cumpere motocicleta derivată din proiectul indian Mahindra, dar cehul Jakub Kornfeil, s-a situat pe un impresionant loc 11 la general. Cel care strică puternic ecuația performanței este puștiul finlandez Patrick Pulkkinen, ai cărui timpi încă sunt dezarmant de slabi, situându-se la vreo 2 secunde pline de pilotul clasat înaintea sa. Greutatea dezvoltării motocicletei franceze o va duce doar Kornfeil, în cazul în care conducerea nu va lua vreo măsură în ce-l privește pe pilotul secund.

 

moto3Moto2

Vineri, Moto2-ul a luat o pauză forțată, din cauza furtunii care și-a făcut apariția în zona Losail unde este situat circuitul, timpii de referință fiind stabiliți de-a lungul zilei de sâmbătă, singura zi în care s-au ținut toate sesiunile de free practice.

La clasa intermediară Kalex a rămas șasiul de bătut, dominând per ansamblu ambele zile de teste prin intermediul mai multor reprezenanți, Franco Morbidelli de la Marc VDS cu cele mai multe sesiuni încheiate ca lider, Takaaki Nakagami de la Idemitsu, KTM reușind o singură performanță prin Miguel Oliveira de la Red Bull Ajo.

Constanți și cu evoluții consistente au mai fost Alex Marquez și Thomas Luthi. Surprizele clasei vin din pluton, acolo unde a reapărut Suter, cu două echipe solide: Kiefer (Cortese și Schrotter) și Dynavolt (Kent și Aegerter). Un pilot care a impresionat în teste, începând din ianuarie încoace este Xavi Vierge, spaniolul de la Tech3 stabilind timpi și simulări de cursă ce arată progresul evident al mult hulitului șasiu Mistral, ambiția ușor exagerată a lui Herve Poncharal de a-și dovedi geniul tehnic și la clasa intermediară. Mistral se comportă bine, este consistent, la bătaie cu Suter și în fața unor șasiuri Kalex ale unor echipe mai slab cotate.

Faptul că nu toată lumea beneficiază de modelele 2017 ale proiectului Kalex este o realitate, însă pentru moment nu avem informații concrete cine ar folosi motociclete de anul trecut, sau chiar de acum doi ani. Pe grilă continuă să existe și șasiurile Speed Up, probabil competitive, dar încredințate unor piloți cu talent și motivații discutabile, precum Simone Corsi, un italian veșnic tânăr și încrezător că anul care urmează este anul său de glorie.

Lista primelor dezamăgiri este destul de lungă, cuprinzând nume precum Jorge Navarro, Francesco Bagnaia, Brad Binder (accidentat), sau Yonny Hernandez, venit de la MotoGP. Timpii din teste poate nu spun mare lucru, iar o idee mai clară asupra omogenității plutonului o vom avea duminică, la finalul primei curse.

Din Qatar vor lipsi Axel Bassani (Speed Up, accidentat) și Iker Lecuona din cadrul echipei Interwetten.

 

moto2