MotoGP Preview Qatar: Rossi versus întăririle Armadei spaniole

MotoGP Preview Qatar: Rossi versus întăririle Armadei spaniole

Mulți au spus că sezonul 2016, cel mai spectaculos din ultimii zece ani, va fi imposibil de repetat în viitorul apropiat. Testele din ianuarie-martie 2017 însă au scos la iveală aspecte care tind să transforme campionatul din 2017 într-o stagiune și mai incitantă decât precedenta.

Nouă piloți diferiți pe cea mai înaltă treaptă a podiumului dintre care doi privați: un maximum de competitivitate a plutonului, lucru ce a confirmat declarațiile lui Carmelo Ezpeleta, vorbe pe care fani și ziariști deopotrivă le-au luat în glumă înainte de prima cursă a sezonului 2016. Dar cine mai râdea la final de an, după o asemenea desfășurare?

Dacă până la testul din Australia, (Phillip Island – 15 februarie), piloții de la clasa mare au mai testat componente noi pe vechile motociclete din sezonul 2016, venise timpul să vedem la lucru prototipurile 2017 în forma cât mai apropiată de varianta ce va rula la finele acestei săptămâni în prima cursă din sezon.

În aceste teste nu am înregistrat surprize majore în ce privește motocicletele ce și-au disputat primele poziții, grupul Yamaha-Honda-Ducati fiind imposibil de spart de către alt constructor. Practic, certitudini am avut la fiecare test în ce privește liderul (Maverick Vinales, Movistar Yamaha) și coada grilei, unde se regăseau mereu titularii KTM, Bradley Smith și Pol Espargaro, însoțiți de testerul Mika Kallio.

Imaginea cea mai apropiată de ce vom vedea în cursa de duminică s-a înregistrat în testul din 10-12 martie, ținut în Qatar, acolo unde am avut ocazia de a urmări și primele simuări de cursă efectuate de piloți.

În cadrul Repsol Honda, campionul de anul trecut, Marc Marquez, este fără discuții liderul echipei și un candidat serios la obținerea unui nou titlu în 2017. Împotriva sa joacă forma oscilantă înregistrată de-a lungul testelor: clasări în top 10, dar la diferență de jumătate de secundă de reperul stabilit de Maverick Vinales. Marc a insistat asupra informațiilor strânse în urma simulărilor de cursă, unde motocicleta a rulat constant în plaja unui minut și 55 de secunde (1.54.543 timpul de pole position de anul trecut obținut de Jorge Lorenzo) la aproape 3 sutimi de timpul său din Q2-ul de anul trecut.

Timpul-reper al clasei, stabilit de Vinales în ultima zi de test, 1.54.330, este cu 2 sutimi mai bun decât timpul de pole de anul trecut, ceea ce denotă că motocicletele de MotoGP nu au evoluat cu mult în performanță, câștigul noului sezon fiind în schimb apropierea valorică a prototipurilor de client de cele de uzină. Dacă scoatem din statistică piloții KTM și inadaptații Sam Lowes și Tito Rabat, observăm că între Maverick Vinales și Danilo Petrucci avem doar un ecart de 1.2 secunde – cu peste o secundă mai mic decât anul trecut la același test din presezon. Atunci am avut un câștigător de cursă, Jack Miller, situat în teste la 2.2 secunde de liderul Jorge Lorenzo.

Un alt aspect negativ în evoluția lui Marc Marquez au fost căzăturile, nu multe, dar apărute în momente cheie când spaniolul a încercat să forțeze ritmul fie când a testat un setup nou sau componente mecanice. Ce anume nu a funcționat în plan tehnic nu a aflat nimeni, mecanicii Honda aducând motocicleta cu numărul 93 acoperită și când s-au testat elemente aerodinamice sau componente ale motorului.

Teoria lansată de experții în domeniu este aceea că Honda a venit cu un șasiu nou și un motor respectând principiul big bang. Această tehnologie are ca principu de bază distribuirea unei puteri cât mai mari atunci când se produce aprinderea în cilindri, proces ce se produce simultan sau într-o succesiune foarte rapidă. Acest gen de aprindere  schimbă caracteristicile de elasticitate ale motorului, poate produce vibrații și o distribuire variabilă a puterii la roată. Nu în ultimul rând, este afectată și fiabilitatea motorului. Concepția propulsorului Honda merge pe o idee testată și abandonată în trecut de Ducati, dar zic tehnicienii că ar fi rezolvat acele chichițe peste care italienii nu au putut trece.

Revenind la ideea anterioară, în teste nu s-au văzut efecte imediate ale acestor soluții tehnice, însă declarațiile lui Marquez și Pedrosa sunt optimiste. Dacă tot veni vorba de Dani Pedrosa, trebuie remarcat că în majoritatea sesiunilor de teste a stabilit timpi mai buni decat Marquez, s-a adaptat mai bine la noua motocicletă și nu s-a arătat îngrijorat de vreo eventuală problemă în setarea motocicletei sale. Sunt deja ziariști care susțin că ne putem aștepta la o surpriză din partea lui Dani, chiar pilotul declarând că este pentru prima dată după 2011 încrezător în motocicletă și în șansa sa.

_g015994.gallery_full_top_md

La Yamaha Movistar, avem optimismul rezervat al lui Maverick Vinales, spaniolul îmbrăcând haina unei modestii mascate, declarând că nu va pleca în cursa de duminică ca principalul favorit, ci va lua fiecare cursă pas cu pas și va vedea cum vor evolua lucrurile. Prototipul M1 este o evoluție față de ce de anul trecut, însă modificările aduse la motor au schimbat parțial caracteristicile motocicletei.

Maverick Vinales apreciază pozitiv transformarea, evoluția din teste susținând declarațiile pilotului, în timp ce italianul Valentino Rossi încă nu a căpătat încredere în frânele motocicletei, nereușind nici să găsească un setup care să îi dea încredere în furca față atunci când forțează la limită grupul propulsor. Cu toate acestea italianul nu trebuie scos din cărți, până la urmă este pilotul ales de Yamaha să indice parcursul dezvoltării modelului M1. Ce se vede cu ochiul liber este că Maverick Vinales se adaptează mai bine la caracteristicile motocicletei, soluțiile sale de setare ale prototipului dând rezultate imediate.

În cadrul Yamaha putem vorbi de o antiteză între experiența de ani de zile pe care a acumulat-o Rossi și curba de învățare a lui Vinales, trecerea de la un circuit la altul putând să îi ofere spaniolului provocări mai greu de depășit.  Cu siguranță Maverick  atacă sezonul cu o ambiție și o motivație la cote maxime. Putem spune că Valentino Rossi este vulpoiul bătrân care își va hăitui neîntrerupt coechipierul, încercând să profite de orice imperfecțiune apărută la Maverick. Însă nici tânărul spaniol nu are o misiune chiar atât de grea precum Lorenzo în 2008 și s-a văzut atunci cât de apropiați au fost cei doi piloți Yamaha.

The-First-Picture-of-2017-MotoGP-Yamaha-Bike

Ajunși în ograda Ducati, lucrurile se complică de-a binelea. Începând cu prototipul GP16, de anul trecut, mult așteptatele rezultate au început să apară. Două victorii obținute atât de Andrea Iannone cât și de Dovizioso au dat o bilă albă, o gură de oxigen echipei tehnice conduse de Gigi Dall’Igna. Dacă obiectivul impus lui GP16 a fost obținerea unei victorii de-a lungul unui sezon, fapt concretizat și depășit, GP17 trebuie să plaseze Ducati în lupta pentru titlul la constructori, ceea ce înseamnă că Jorge Lorenzo, noul recrut al echipei bologneze și Dovi vizează podiumuri și victorii cursă de cursă. Un prim ”obstacol” a fost înlăturat prin îndepărtarea lui Iannone, care a găsit refugiu la Suzuki. Cu siguranță  Dall’Igna nu își mai dorește să își vadă piloții acroșându-se atunci când nimeni altcineva nu pune vreo presiune pe ei…

De-a lungul iernii Jorge Lorenzo a testat întâi modelul GP16 în varianta care a concurat în sezon, apoi șasiul echipat cu motorul specificație 2017 și în fine noul GP17. După un debut pozitiv la Valencia, odată cu începerea testării noilor componente mecanice și aerodinamice pentru 2017, au apărut și problemele prin care au trecut toți piloții care s-au perindat pe la echipa italiană în perioada post Casey Stoner. Ironic era că cel mai de succes pilot Ducati, familistul Casey, a observat de la marginea pistei, a supervizat și a stat la discuții cu tehnicienii și piloții de uzină, dar și cu privații de la Pramac, echipă în cadrul căreia australianul a și făcut o serie de teste.

Dacă Lorenzo s-a zbătut la început să își adapteze stilul de pilotaj la modelul GP17, care în faza incipientă amintea de nărăvașele GP13 și GP14, de asemenea având probleme și cu setup-ul, începând cu Phillip Island a căpătat încredere în motocicletă și o îmbunătățire în evoluția de pe pistă a început să se vadă. Aceasta nu a fost neapărat regăsită în timpii din clasamente ci în simulările de cursă, acolo unde se pare că GP17 poate rula constant într-o plajă de timp bine definită. Problema la care nu știm dacă s-a găsit vreo rezolvare este comportamentul motocicletei atunci când este încălțată cu pneurile soft, medium sau hard.

Dacă Andrea Dovizioso are declarații neutre, nu laudă și nu critică nimic la motocicletă, din timpii înregistrați în sesiunile de teste din Qatar putem concluziona că italianul poate rula cu orice timp de pneu. Spaniolul Jorge Lorenzo a avut încredere doar în motocicleta echipată cu pneuri medium și hard. Pe softuri față, GP17 dă mari emoții pilotului pe zonele de frânare.

Imaginea ar putea fi distorsionată în Qatar, unde pista convine de minune motocicletelor Ducati, care s-ar putea bate pentru victorie alături de Yamaha și Honda de uzină.

Team-MGP17_BG_Intro_01

În tabăra Suzuki, spiritele ar trebui să fie tensionate, căci nu au excelat în nici un fel pe durata testelor. Albaștrii din Hamamatsu s-au remarcat mai mult prin căzăturile lui Andrea Iannone și Alex Rins, la un moment dat ambii având nevoie de îngrijiri medicale. Motocicleta nu este cu mult diferită față de cea de anul trecut: a crescut puterea motorului, cutia de viteze seamless este mai rapidă, dar elasticitatea propulsorului  rămâne problema de rezolvat. O altă problemă este evoluția pilotului secund Alex Rins, care atunci când nu trântește motocicleta rulează undeva departe în pluton. Dacă ne uităm pe timpi și îl vedem pe Iannone cam la o secundă și ceva de Vinales, ar trebui să ne îngrijorăm serios în ce privește starea în care se prezintă Suzuki înainte de prima cursă.

Team-Suzuki-MotoGP-2_1485736432

Aprilia a conceput în sfârșit un prototip veritabil de motomondial, după ce anul trecut a continuat experimentul unui hibrid MotoGP-Superbike, aceasta fiind evoluția variantei de debut la clasa mare care a fost mixtură între vechiul CRT și modelul din World Superbike. Pe finalul sezonului 2016, Alvaro Bautista a optat să revină alături de vechiul său patron, Jorge Martinez Aspar, în timp ce germanul Stefan Bradl a fost anunțat politicos că poate să își caute un alt loc începând din 2017. Pentru noua stagiune, echipa din Noale a profitat de ezitările celor de la Suzuki în ce privește alegerea piloților și l-a luat pe Aleix Espargaro, locul secund fiind deja rezervat de Sam Lowes, care s-a alăturat echipei Gresini în ultima s-a aventură la clasa Moto2.

Aprilia nu s-a lăudat mult cu progresul noului RS-GP, precizând doar că s-a lucrat la motor, șasiu, cutia de viteze, problemele de chattering, progresul văzându-se din plin în evoluțiile lui Aleix Espargaro, care s-a clasat constant în prima jumătate a tabelului cu timpi. Opt zecimi de secundă față de Maverick Vinales reprezintă o mare performanță, dar de aici și până la treptele podiumului este încă o cale lungă. Greu de zis dacă Aprilia este la nivelul celor de la Suzuki, însă japonezii ar trebui să se teamă serios.

06_Lowes-Albesiano-Colaninno-Espargaro-

După echipele de uzină, care teoretic se pot lupta pentru podium și/sau victorii de etapă, urmează un grup omogen al privaților, acolo unde este aproape imposibil de făcut departajări. Motocicletele sunt apropiate valoric, ieșind ușor în evidență echipa Tech3 ce va pune la dispoziția lui Folger și Zarco modelele Yamaha M1 din 2016, cu unele elemente din sezonul curent, și Pramac, care a primit un exemplar GP17 pentru Danilo Petrucci, după ce polițistul a câștigat bătălia internă cu Scott Redding care va concura cu modelul anterior GP16.

2017-MGP-Test3-Folger-Qatar-Doha-005-1200x800

Cal Crutchlow își va continua aventura la LCR Honda, britanicul mizând pe avantajul de a fi numit pilot de dezvoltare HRC, ceea ce va aduce beneficii tehnice pentru motocicleta sa. La testul din Qatar, Crutchlow a folosit ultima evoluție a motorului Honda, ceea ce s-a văzut în evoluția generală.

Mulți spun că după cei patru mușchetari, Vinales, Marquez, Lorenzo și Rossi, locul 5 este intens disputat între Dani Pedrosa și Cal Crutchlow, numărul 35 putând fi fără prea mult efort cel mai bun pilot privat cu șanse teoretice de a sta o bună parte a sezonului în lupta pentru titlu. Mai trebui rezolvată problema căzăturilor…

Cal-Crutchlow-MotoGP-Phillip-Island-Test-2017

Ca și LCR, Marc VDS va avea parte de susținerea HRC, atât Jack Miller cât și Tito Rabat beneficiind în sezon de evoluțiile curente ale motorului nipon. Ambițiile piloților sunt mari, Miller trebuind să arate că victoria de anul trecut nu este un accident frumos, în timp ce Rabat va trebui să facă un pas înainte, de pe ultimul loc în curse spre zona punctelor.

Avintia Ducati a fost revelația sezonului 2016 datorită evoluțiilor constant bune ale lui Hector Barbera, care i-a pus într-o lumină proastă pe agreații uzinei Ducati, cei de la Pramac. Ocazional și Loris Baz a punctat consistent profitând de problemele adversarilor mai bine cotați. Debutul de sezon va fi problematic, Barbera resimțindu-se încă după o accidentare stupidă de după testul de la Phillip Island, însă începând probabil cu sezonul european îl vom vedea pe spaniol punând presiune pe cei de la Suzuki, LCR sau Tech3. Loris Baz nu este un pilot slab, însă îi cam lipsesc rezultatele consistente. A fost de multe ori pilotul potrivit la locul potrivit și a ciupit rezultate care i-au salvat prezența la clasa mare a motomondialului. 2017 va fi un sezon decisiv pentru francez, locul său fiind vânat de lupii tineri care se bat în acest sezon la Moto2.

Aspar, ca și Avintia va concura cu două modele diferite de Ducati: GP16 pentru Alvaro Bautista și un GP15 pentru cehul Karel Abraham revenit în motomondial după păcăleala încasată în World Superbike, din partea celor de la Milwaukee, complet nepregătiți pentru acel campionat. Bautista nu este vreo mare senzație, însă atunci când beneficiază de o motocicletă competitivă poate ajunge în preajma podiumului. Un alt atu este feblețea lui Jorge Martinez Aspar pentru acest pilot, pe care l-a ținut sub protecția sa la clasele mici, însă nu a putut niciodată să îl aducă în echipa de MotoGP. După testul din Qatar, Alvaro Bautista, care a devansat piloții Ducati de la Avintia și Pramac a declarat că țintește locul 5 în clasamentul general la finele sezonului. Cam optimist?

AsparTeamMotoGP_TestSepang-265

Despre Karel Abraham, multe nu ar fi de spus. rezultatele la clasele mici nu îl recomandă pentru MotoGP, punctul culminant al carierei sale rămânând surprinzătoarea victorie de la Moto2 în finala sezonului 2010 de la Valencia. În primul său sezon la MotoGP în cadrul echipei de familie Cardion AB, ar fi putut fi rookie of the year dacă nu ar fi ratat puncte prețioase spre finalul sezonului 2011. Apoi au urmat sezoane dificile alături de Ducati, CRT-ul ART și necompetitivele motociclete Honda Open. Deși lumea pusă pe glume îl vedea un rival facil pentru Tito Rabat și cei de la KTM, Abraham a impresionat plăcut în sesiunile de teste, în special în Qatar, highlight-ul perioadei fiind un loc 4 la finele primei zile de teste.

AsparTeamMotoGP_TestSepang-284

Dacă între echipele mai sus menționate nu putem să alcătuim un clasamet cât de cât obiectiv, certitudinea clase mari este echipa din coada grilei: uzina debutantă KTM.

La cursa cu wild card din Valencia unde a avut loc debutul absolut al modelelor RC16, diferența de timp dintre Mika Kallio și locul întâi a fost de vreo 2.5 secunde în antrenamente și calificări. Ecartul s-a cam păstrat în testele de iarnă, actualmente între Pol Espargaro și Bradley Smith și referința Maverick Vinales fiind de aproximativ 2.1 secunde.

Austriecii promit soluții urgente, se lucrează deja la un nou propulsor și îmbunătățiri ale șasiului, dar la cum evoluează uzinele de-a lungul unui sezon este prea puțin probabil ca acest ecart să se reducă în 2017.

2017-KTM-MotoGP-Team-Presentation-3

Preview Moto2 și Moto3 după testul de la Jerez

Preview Moto2 și Moto3 după ultimul test din Qatar

În România, MotoGP-ul se mută în casă nouă începând cu acest an, drepturile TV fiind câștigate de Eurosport, care în trecut a mai difuzat competiția. Schimbarea canalului de difuzare a competiției va aduce și o serie de noutăți fanilor, cea mai importantă fiind aceea că o parte a echipei de comentatori se va deplasa la anumite circuite și vor prezenta acțiunea de la fața locului, ceea ce e un mare plus întotdeauna.

Astăzi de la ora 16, ora României va avea loc conferința de presă, iar de joi începe acțiunea pe circuit începând cu ora 17 pentru FP1 Moto3. Cursele vor avea loc duminică începând cu ora 18 în ordinea Moto3, Moto2, MotoGP (ora 21).