Formula 1: Predicțiile PitStops 2017

După eșecul răsunător de anul trecut, departamentul de Formula 1 al PitStops a hotărât să fie mai fantezist cu răspunsurile de anul acesta – în speranța că dacă ne dorim ceva, poate se va și întâmpla.

Acestea fiind zise, să n-o mai lungim prea mult. Alexandru Șiclovan (AS), Dragoș Soare-Rada (DSR), Valentin Răducan (VR) și subsemnatul, Dan Dracea (DD), am răspuns la trei întrebări aparent simple. Au fost mult mai grele decât ne așteptam, după cum multitudinea de răspunsuri diferite ne-a dovedit:

Care vor fi primii trei clasați la finalul sezonului?

Mercedes are rezerve importante și chiar dacă Ferrari pare să stea bine în teste, să ne amintim două aspecte: 1) în urmă cu 12 luni situația părea încurajatoare pentru italieni și sezonul 2016 a trecut apoi fără vreo victorie măcar; 2) pacea nu ține mult în mediul Scuderiei – mă aștept ca Vettel să fie iarăși frustrat după primele oportunități ratate (DNF, strategii deficitare), mai ales că pe actualele monoposturi și Raikkonen vine mai aproape de el.

Pe de altă parte, Red Bull nu și-a arătat cărțile în pre-sezon și e foarte posibil să o facă abia atunci când contează. Ricciardo va puncta mai consistent, în timp ce Verstappen va ține capul de afiș cu o sclipire sau o controversă cam la fiecare weekend. Chiar dacă e rapid, Bottas nu pare să fie un cal de bătaie pentru Mercedes: dacă Rosberg compensa lipsa de charismă cu naționalitatea potrivită, acum e și mai evident că finlandezul nu e locomotiva de marketing necesară. Tot ce trebuie să facă e să nu fie umilit de Hamilton și să adune punctele necesare pentru o nouă coroană la constructori.

1. Hamilton; 2. Ricciardo; 3. Verstappen – AS

***

Sezonul 2017 se anunță a fi mai imprevizibil decât ultimele din punctul meu de vedere și nu mi-e greu să văd pe oricare dintre piloții Mercedes, Red Bull sau Ferrari campioni în noiembrie. Acestea fiind zise, Hamilton pare a fi cotat – pe bună dreptate – cu cea mai mare șansă de reușită, însă eu o să merg pe mâna lui Bottas în ce privește pilotul fruntaș de la Mercedes.

Finlandezul va avea nevoie de puțin timp pentru a se acomoda cu condițiile de cursă de la echipă, dar sunt convins că mental stă cât se poate de bine iar presiunea nu va fi pentru el un obstacol. Circulă teoria cum că Hamilton va fi numărul unu la echipa germană și lumea se așteaptă să fie așa, însă în caz că Bottas pune cap la cap câteva curse mai bune decât britanicul, ierarhia se poate schimba radical. Formula 1 poate fi un sport lipsit de sentimente, iar finlandezul trebuie să arate lumii ce poate face în acest an pentru a rămâne la Mercedes și în viitor.

Ricciardo ne-a arătat anul trecut că este unul dintre cei mai rapizi piloți de pe grilă, iar schimbările de regulament din acest an pot ajuta pe Red Bull, o echipă tradițional inovatoare, să se apropie de Mercedes. Deși nu a rupt gura târgului în teste și este ușor trasă în jos de unitatea de putere Renault, Red Bull a lăsat impresia că are câțiva ași în mânecă și că poate progresa mult pe parcursul sezonului, construind pe aerodinamica simplă a mașinii. Constanța i-ar putea lipsi lui Verstappen, iar Ferrari a decepționat anul trecut după ce, ca și acum, impresionase în teste.

1. Ricciardo; 2. Bottas; 3. Hamilton – DD

17239990_774475272709457_7101883475536732160_o
Max Verstappen în testele de la Barcelona / © F1

Vettel este alegerea pe care am facut-o de fiecare data în ultimii 3 ani. Anul ăsta parcă, Ferrari pare să fi găsit acel je ne sais quois. Iar dacă cursa dezvoltării monopostului nu va fi abandonată sau încetinită, Vettel are o mare șansă anul acesta.

Britanicul Hamilton nu poate fi scos din nicio ecuație. Monopostul W08 are în spate o echipă de ingineri care sunt capabili să reacționeze extrem de repede iar orice neajuns pe care l-a întâmpinat în teste poate fi ușor depășit. În plus, Hamilton este o bestie la volan. Va trage cu dinții de orice șansă și nu se va da în lături de la nimic în încercarea de a redeveni campion mondial. Mai ales după ce a pierdut în fața lui Rosberg.

Monopostul RBR este un sleeper. Simplu, low drag și tone de aderență. Tot ce mai trebuie este ca Renault să furnizeze un PU competitiv (sau cât mai apropiat de cele Mercedes și Ferrari) și fiabil. De restul se va ocupa Verstappen. Olandezul este genul de old school racer. Contează doar poziția pe circuit, nimic altceva. Da, noile monoposturi se pretează unor manevre la limită (mai ales dacă nu se poate depăși) iar Max este exact pilotul care asta va aștepta.

1. Vettel; 2. Hamilton; 3. Verstappen – DSR

***

Mercedes a rulat cu motoarele detunate la Barcelona din cauza unor necazuri la arborele cotit ce se așteaptă că vor fi remediate până la Melbourne. Hamilton se află într-o postură dominantă în echipă. Ca viteză pură și car control britanicul este cel mai bun din branșă, ca racecraft este în top 3, iar comportamentul monoposturilor 2017 și noile pneuri se pliază pe maniera sa bipolară de pilotaj. Puneți în balanță și abilitatea sa de a trage tare fără să consume mai multă benzină și eficiența parteneriatului Mercedes-Petronas. Iar James Allison, ce știe câte ceva despre design-ul sidepod-urilor Ferrari-ului SF-70H, este acum pe statele de plată ale echipei campioane mondiale.

Fără să fie ieșit din comun în niciunul din departamentele ce sar în ochi, ci doar foarte bun, fără puncte slabe evidente, un racer grozav în zilele de grație, cu o etică a muncii și o fire competitiv-analitică în genul lui Schumacher, Vettel a primit pe mână o mașină cu o punte față foarte promptă, aproape fără subvirare și un spate lipit de asfalt. Iar PU este doar puțin mai slab decât Mercedes, probabil mai fiabil, iar noile idei ce sunt vizate ar putea răsturna iararhia. Cu așa ceva sub el își poate pune în aplicare trucurile sale întocmai ca în cei patru ani de dominație RBR. Rata la care vor fi aduse upgrade-uri funcționale decătre Scuderie va fi hotărâtoare.

Excelent în toate compartimentele, de la viteză pe un tur la un racecraft în maniera lui Gilles Villenueve și menajarea pneurilor cu arta lui Prost, australianul Ricciardo va fi penalizat în 2017 – cel puțin la început – de un deficit de cai putere, dar și de un coechipier mai înzestrat decât Bottas. Cel mai bun din platoul actual alături de Alonso în ce privește maximizarea oportunităților, există senzația că cel puțin pe traseele rapide și cu viraje de mare viteză mașina sa va fi numai a treia ca viteză pură. Fanii săi speră că profilul low drag al creației lui Newey să nu aibă legătură directă cu lipsa de vână a propulsorului Renault.

1. Hamilton; 2. Vettel; 3. Ricciardo – VR

Sebastian Vettel în testele de la Barcelona / © F1
Sebastian Vettel în testele de la Barcelona / © F1

Care va fi surpriza sezonului?

Esteban Ocon are toate ingredientele pentru a confirma la bordul monopostului Force India, dovedind astfel celor de la Mercedes că merită atenția acordată. Franța revine în calendar în 2018 și Ocon are o șansă bună să devină pariul național pe termen lung. După ce am văzut la normand în F3, mă aștept la tot ce-i mai bun. Unica sa lacună „istorică” e capacitatea de reacție în duelurile roată la roată. – AS

***

Faptul că după numeroși ani în care o echipă a dominat relativ copios Formula 1, în 2017 nu va mai fi cazul. Ceva îmi spune că, deși e posibil să nu se decidă titlul chiar în ultima cursă, sezonul va fi unul spectaculos, cu trei echipe – Ferrari, Mercedes și Red Bull – capabile să-și împartă victoriile și podiumurile cât de cât frățește. Pentru mine ar fi o surpriză plăcută. Ah, și Bottas! – DD

***

Valtteri Bottas. Finlandezul tace și face. Va dura puțin până se va acomoda complet, dar il văd extrem de competitiv, mai ales în lupta cu Hamilton. Cu siguranță va câștiga curse anul acesta. – DSR

***

Răspunsul la o astfel de întrebare ține mai mult de domeniul cancanului speculativ, dar ca să ne integrăm în trend să spunem: mașina McLaren-Honda după ce își rezolvă problemele de fiabilitate. – VR

McLaren poate fi o surpriză sau o dezamăgire în acest an. / © F1
McLaren poate fi o surpriză sau o dezamăgire în acest an. / © F1

Care va fi dezamăgirea sezonului?

Nico Hulkenberg a luat o decizie de tip MotoGP – mai bine cu o uzină slabă decât cu un satelit puternic. Și ar putea să fi nimerit la Aprilia, nu la Suzuki prin mutarea sa din această iarnă. Îl va bate fără probleme pe Palmer și plafonarea ar putea fi determinată de lupta pentru poziții nedemne de abilitatea sa. Consolarea vine însă în ziua de salariu – n-ar fi nici primul, nici ultimul journeyman din F1. – AS

***

Conform predicțiilor mele Ferrari s-ar încadra bine aici după ce a impresionat în teste, dar am să spun că Sauber va fi dezamăgirea anului. În ciuda noilor investiții care au loc la echipa elvețiană, există elemente care o vor trage în jos în 2017. Pe lângă piloții care nu rup gura târgului, unul dintre acestea va fi și unitatea de putere de specificație 2016 primită de la Ferrari. Dacă McLaren reușește să-și rezolve măcar o parte din numeroasele probleme, m-aș mira ca Sauber să nu se regăsească acolo unde aproape că a încheiat sezonul trecut – pe ultimul loc la constructori. – DD

***

Evident McLaren. Inginerii Honda nu vor fi capabili să facă un PU fiabil și rapid (în același timp). Orgoliul japonez își va spune cuvântul, iar frica celor de la McLaren de a denunța acordul îi va face să cadă și mai mult în ochii investitorilor. – DSR

***

Ca și mai sus, predicțiile în privința nereușitelor sunt mai grele decât în privința succesului. Ținând cont de caracterul noilor anvelope, principalul atu al lui Sergio Perez va fi anulat. – VR

Gânduri de final

N-ar trebui plasat la categoria „surprize” faptul că mă aștept ca Ross Brawn să găsească în sfârșit soluția pentru o jurizare coerentă a incidentelor de pe pistă. Sper să se meargă și mai departe, iar evaluarea circuitelor pe care F1 să meargă în viitor să nu fie ghidată doar de considerente financiare. Se vorbește despre o revenire la Zandvoort pe fondul Max-maniei din regiune, iar asta ar fi un semn bun despre noua politică. Cât despre mai multe curse în Statele Unite, ce-ar fi să nu se mai vină cu idei fanteziste de trasee urbane, când sunt atâtea circuite fantastice și de tradiție acolo? – AS

***

Pentru prima dată după 30 de ani, mașinile de GP vor depăși 1000CP, dar în același timp vor fi și cele mai grele după 1950, cu 728kg situându-se la nivelul primelor Săgeți de Argint din 1934-37, dar dezvoltând un cuplu doar peste jumătate din ce putea un Mercedes W125. Asta în timp ce caracterul și originalitatea piloților contemporani e la ani lumină de cel al colegilor lui Nuvolari. Paradoxul spiralei progresului? – VR

Citește și:

FORMULA 1: TOT CE TREBUIE SĂ ȘTIM DESPRE ECHIPE ȘI PILOȚI ÎN 2017

FORMULA 1: TESTE BARCELONA 2 – CHIAR E FERRARI ÎNAINTEA MERCEDES?

AUSTRALIA 2007: KIMI SE TREZEȘTE PRIMUL LA SCHIMBAREA GĂRZII