Formula 1 Australia: Preview – Momentul adevărului

Formula 1 Australia: Preview – Momentul adevărului

Deja-vu?

În ianuarie 2000, Rubens Barrichello a postat imediat cel mai bun timp al sesiunii de teste de la Barcelona, la primul său contact cu noul monopost Ferrari F1-2000. Michael Schumacher a venit la numai 3 miimi de el. Cu toate că aderenţa asfaltului s-a îmbunătăţit, McLaren-urile pilotate de Panis (pilot de rezervă) şi dublul campion Mika Hakkinen nu au putut să se apropie la mai puţin de 4, respectiv 6 zecimi de timpul etalon. Apoi Schumi a doborât cu 2 secunde recordul pe tur de la Mugello, în timp ce Luca Badoer a corectat recordul de la Fiorano. Ȋntre timp, la Jerez şi Barcelona, în a doua sesiuune de teste, McLaren rula iar în penumbră, lăsând pe alţii să fure lumina reflectoarelor.

Ferrari F1-2000 era primul monopost conceput integral folosind noul tunel de vânt de la Fiorano şi pentru prima data pilotul principal era cu adevărat încrezător în potenţialul său. Ulterior s-a aflat că McLaren rulase constant cu 50kg de benzină în teste, Ferrari numai cu 40 kg. 10 kg în plus se traducea atunci prin circa 0.4s/tur.  La Melbourne, în primul GP al sezonului, Hakkinen a pus McLaren-ul Mercedes MP4-15 în pole la o distanţă de jumătate de secundă de Ferrari-ul lui Schumacher (plasat al treilea). Cursa a fost o cu totul altă poveste, Ferrari reuşind un 1-2 convingător, ambele maşini McLaren abandonând din cauza motorului. Ȋn Brazilia şi San Marino, se va păstra acelaşi trend, cu McLaren mai rapidă în calificări, dar afectată de probleme tehnice şi Ferrari ceva mai lentă per ansamblu, dar mai fiabilă.

2000-australian-gp

Mercedes avusese un avantaj important începând din 1997 datorat în cea mai mare parte utilizării unor materiale exotice printre care şi beriliu. Pentru sezonul 2000 FIA a interzis utilizarea acestui metal şi echipa lui Mario Illien a fost prinsă pe picior greşit, Ferrari trecând în faţă în cursa cailor putere, iar fiabilitatea italiană urma să fie aproape fără cusur. McLaren avea încă un mic avantaj aero, dar nici pe departe ca în anii precedenți.

Derulăm rapid şi ajungem la 2017. Ferrari a mers entuziasmant în teste, ascunzându-şi chiar ritmul real într-o manieră prea grosolană. Ȋn schimb Mercedes a ales să ruleze cu ceva mai multă benzină. Apoi FIA a investigat suspensia faţă a bolidului W08 şi a impus inginerilor să opereze schimbări. După prima sesiune de teste a apărut o nouă problemă: s-a dovedit că Mercedes utiliza încă din 2014 ulei (super-aditivat) pe post de combustibil pentru a creşte subit randamentul propulsorului (în special în calificări). Măsuri au fost luate imediat şi această practică a fost interzisă. Imediat a apărut informaţia din interior că V6-ul german întâmpina probleme la arborele cotit.

Ȋn 2000 Ross Brawn era directorul tehnic al Scuderiei,. Acum are o poziţie cheie în noul organism imaginat de Liberty. Ȋn urmă cu 17 ani, strategiile de cursă gândite de el şi puse în practică de Schumacher au adus ambele coroane mondiale la Maranello. Acum, după o plecare neceremonioasă de la Mercedes, se pare că are ceva poliţe de plătit lui Toto Wolff. Seamănă prea mult a deja-vu? Ȋn istoria F1 acesta a fost de mai multe ori mersul lucrurilor.

O nouă era Formulei 1 stă să înceapă. Unde altundeva în afară de Australia? Prima cursă din 2017 se va desfăşura, ca de obicei, pe circuitul Albert Park din Melbourne, gazdă consacrată din 1996 încoace. Să trecem în revistă aşadar informaţiile esenţiale.

©FIA
©FIA

Date circuit

[vc_row][vc_column width=”1/2″]

Lungime: 5.303 km.

Nr. de tururi: 58

Distanţă în cursă: 307.574 km.

Record circuit: 1m24,125s

Michael Schumacher – 2004

[/vc_column]

[vc_column width=”1/2″]

Număr viraje: 16 (6 S / 10 D)

Distanţa start primul viraj: 380 m.

Lungime pit-lane: 289 m.

Timp parcurgere pit-lane: 20.5 s.

Zone DRS: 2

Evoluţie pistă: Ridicată

[/vc_column][/vc_row]

Pentru cursa de la Antipozi, Pirelli propune cele mai moi compoziţii de pneuri: Ultrasoft, Supersoft şi Soft. De altfel, până la MP al Principatului Monaco, Pirelli va impune pneurile ce vor fi folosite. După Monaco și până la sfârşitul sezonului se revine la regula de anul trecut când echipele vor alege specificaţiile de pneuri pe care le vor folosi.

Circuitul este unul semi-permanent, iar asta înseamnă că la începutul weekend-ului pista va fi extrem de „verde” şi de prăfuită. Caracterul stop-go cu puţine viraje de viteză mare se traduce în forţe longitudinale mai mari decât cele transversale. Este nevoie de grip mecanic extrem de bun, întrucât pista este foarte puţin abrazivă. Pirelli aduce în premieră pneul Ultrasoft în Australia.

Inginerii Pirelli au impus ca presiunea minimă la startul cursei să fie de 22 psi (pneurile faţă) şi 19.5 psi (pneurile spate).

© Pirelli
© Pirelli

Prognoza meteo prevede averse în această noapte, iar de mâine cerul ar trebui să fie mai mult senin cu maxime de 28 de grade în ziua cursei. Ceva mai răcoare (doar 25 de grade) sâmbătă, în timpul sesiunii de claificări.