Formula 1 Australia: Hamilton începe anul în pole

Formula 1 Australia: Hamilton începe anul în pole

Un tur cu aproape trei zecimi de secundă mai rapid decât al urmăritorilor i-a adus pole-ul lui Lewis Hamilton în primul weekend al noului sezon.

Într-o sesiune de calificări oprită pentru câteva minute după ieșirea în decor a lui Daniel Ricciardo în Q3, britanicul i-a surclasat pe Sebastian Vettel și Valtteri Bottas în momentele de final ale zilei. Cum era de așteptat, pole-sitter-ul a stabilit și cel mai rapid tur al circuitului de la Albert Park – un 1:22.188. Kimi Raikkonen și Max Verstappen au completat primele cinci poziții, aducând un aer de deja-vu primelor calificări ale sezonului.

Surprinzătoare a fost clasarea lui Romain Grosjean pe poziția a 6-a, un rezultat excelent pentru pilotul Haas. Timpul său – aproape cu două secunde mai lent decât al lui Hamilton – a fost însă concludent în ceea ce privește diferența pe care echipele urmăritoare o au de recuperat în special față de Mercedes și Ferrari.

Felipe Massa va pleca de pe a 7-a poziție de pe grila de start la revenirea în Formula 1, iar cuplul de piloți Toro Rosso l-a surclasat pe Ricciardo – în ordinea Carlos Sainz, Daniil Kvyat – dat fiind că australianul nu a stabilit vreun tur cronometrat înainte de întâlnirea cu barierele de protecție.

Avantaj Mercedes și Hamilton, așadar. În ciuda faptului că atât Vettel, cât și Bottas, au părut a face mici greșeli în ultimele lor încercări, britanicul arată a fi omul de bătut în acest început de an.

C7vw9v4WsAAmU56

Ferrari a fost singura echipă care și-a trimis piloții pe pneuri Supersoft în Q1, timp în care restul plutonului a ieșit pe circuit direct pe gumele cele mai moi, Ultrasoft. Un tur de 1:25.733 a fost suficient de bun pentru ca Vettel să încheie al 8-lea prima parte a sesiunii, în timp ce Raikkonen a apelat în final la un set de Ultrasoft-uri care l-au urcat pe locul 2.

Lupta cu Mercedes s-a arătat strânsă încă de la început. Hamilton a fost cel mai rapid pilot de pe circuit în acele prime 18 minute, completând turul său de referință în 1:24.191. După o scurtă incursiune în decor, Verstappen a urcat până pe locul 3, în timp ce Bottas s-a clasat al 4-lea, la 0.323s de coechipierul său.

Citește și: Formula 1 Australia: Preview – Momentul adevărului

Nico Hulkenberg a confirmat evoluția bună din FP3, terminând Q1 pe locul 5, însă tabăra Renault a avut și bătăi de cap, dat fiind că Jolyon Palmer nu a reușit să iasă de pe ultima poziție a clasamentului.

Alături de britanic, eliminat din prima parte a sesiunii a fost și Lance Stroll, care și-a continuat weekendul slab după ce a lovit zidul de protecție la ieșirea din virajul 10 în FP3. Debutantul canadian s-a luptat vizibil cu monopostul său și va porni în cursă al 19-lea, în spatele lui Kevin Magnussen și Stoffel Vandoorne – belgianul nereușind să imite performanța colegului său, Fernando Alonso, clasat al 12-lea.

Antonio Giovanazzi s-a urcat în locul lui Pascal Wehrlein în monopostul Sauber după ce germanul a declarat că nu se simte suficient de puternic pentru a lua parte la restul weekendului. Italianul a debutat astfel într-o sesiune oficială de Formula 1 după ce a efecuat și teste pentru Sauber la Barcelona, însă a fost eliminat după Q1, clasându-se pe 16.

C7vFIadXQAI3Pvr

Un prim rând de tururi rapide l-au pus pe Bottas în fruntea clasamentului în Q2, marginal în fața lui Hamilton. După ce Vettel o făcuse în FP3, cel mai rapid tur al circuitului a căzut din nou odată cu un 1:23.215 realizat de finlandez, dar acest lucru avea să se repete până la finalul zilei. Raikkonen și Vettel i-au urmat pe cei doi piloți Mercedes, germanul optând pentru un tur rapid în plus în ultimele minute, fără ca acesta să-i afecteze poziția. Cu toții au folosit de data asta pneuri Ultrasoft.

Citește și: Formula 1 Australia: Veșnicele necunoscute

Cei de la Red Bull și Toro Rosso, dar și Felipe Massa și Sergio Perez, se aflau pe locurile calificante în Q3 cu trei minute înainte de finalul părții secunde, iar problemele McLaren au revenit când Alonso a anunțat o „pierdere de putere” prin radio. Spaniolul a reapărut pe circuit și a încheiat sesiunea cu al 13-lea timp, spunând echipei că a făcut „un tur foarte bun” și că „nu ar fi putut să meargă mult mai rapid”, oferindu-ne o primă indicație vizavi de capacitatea mașinii sale.

Nico Hulkenberg a urcat pentru moment în top 10, însă tururi excelente ale lui Romain Grosjean și Daniil Kvyat l-au scos pe german din Q3. El va pleca de pe poziția a 12-a a grilei de start, în timp ce Sergio Perez a fost marginal mai rapid ca pilotul Force India, ratând însă la rândul lui prezența în ultimul act al calificărilor. Marcus Ericsson a încheiat al 15-lea, în urma lui Esteban Ocon, care va porni în cursă de pe 14.

C7vMNtPXwAAQ74c

La momentul pornirii cronometrului pentru Q3, cerul se înnorase deja vizibil, iar amenințarea unor stropi de ploaie plana asupra circuitului din Albert Park. Atenția s-a îndreptat spre lupta dintre Mercedes și Ferrari de la vârf, iar după ce Bottas și Vettel au fost despărțiți de doar două miimi de secundă, Hamilton a trecut linia de start-sosire întregistrând un timp cu trei zecimi mai bun decât germanul, trecând în frunte.

Doar Raikkonen mai încheiase un tur cronometrat când eroul local Ricciardo a pierdut controlul punții spate a monopostului și a ieșit în decor în sectorul final, oprindu-se în zidul de protecție din virajul 14. Sesiunea a fost semnalată cu steaguri roșii, restul piloților aflați pe circuit fiind nevoiți să renunțe la tururile lor și să intre la boxe.

După o perioadă de calm, Romain Grosjean a rulat singur pe circuit înainte ca în ultimele trei minute toate mașinile să efectueze un ultim tur rapid. Atât Bottas, cât și Hamilton și-au îmbunătățit timpii, cu finlandezul trecând pentru moment pe prima poziție. În final, diferența de aproximativ trei zecimi dintre cei doi s-a păstrat.

Raikkonen nu a reușit să urce în clasament, însă Ferrari a avut motive de bucurie câteva clipe mai târziu, când Vettel s-a intercalat între cei doi piloți Mercedes.

Citește și: Formula 1: Predicții PitStops 2017