MotoGP Qatar: Vinales debutează la Yamaha cu victorie

MotoGP Qatar: Vinales debutează la Yamaha cu victorie

După sperietura de sâmbătă, când apariția ploii a anulat toate sesiunile de antrenamente și calificări, cursele s-au ținut în condiții propice. În mare parte, previziunile făcute după testele din intersezon s-au adeverit în etapa inaugurală a sezonului.

Sesiunile de antrenamente libere de joi s-au desfășurat normal, piloții de la cele 3 clase începând să se acomodeze cu noile motociclete, pe un ritm mai susținut, rezultatele finale arătându-ne în sfârșit ordinea valorică reală a grilelor.

Vineri au apărut și unele semne că ploaia va fi iminentă peste weekend, astfel că piloții și-au luat treaba în serios, realizând timpi apropiați de ce am fi văzut într-o sesiune de calificare. Temerile s-au adeverit sâmbătă, atunci când la ora desfășurării sesiunii FP4 de la MotoGP, ploaia a inundat circuitul, iar vântul puternic a adus nisip pe pistă, traseul devenind impracticabil. După mai multe tentative de a a relua procedurile obișnuite, Loris Capirossi și directorul de cursă Mike Webb au decis anularea sesiunilor de antrenamente și calificări la cele 3 clase, hotărând ca MotoGP-ul să beneficieze de 20 de minute suplimentare de warm-up, iar timpii cumulați din sesiunile free practice să stabilească grilele Moto3/Moto2/MotoGP.

Moto3

Grila de start a clasei mezine nu a fost chiar cea pe care am fi așteptat-o, din prima grilă luând startul piloți precum Jorge Martin, Phillipp Oettl, respectiv Romano Fenati, de la italianul rebel așteptându-se lucruri mărețe.

Întrecerea a debutat furtunos, așa cum știm că se întâmplă de la apariția clasei Moto3, cu piloți veniți din liniile 2 și 3 peste Martin și Oettl, outsiderul german plătind ceva mai târziu în cursă pentru cutezanța de a se bate cu greii clasei.

Aproape jumătate de cursă liderii s-au tot schimbat, până ce s-a format grupul din care ulterior s-a decis câștigătorul. La victorie s-au bătut Jorge Martin cu Romano Fenati, urmați de Aron Canet, Joan Mir sau cel ce avea să devină eroul cursei, John McPhee pilotând o motocicletă Honda într-o echipă creată în jurul său, British Talent Team.

Romano Fenati cu Honda sa pregătită de Marinelli Rivacold, o structură formată pe scheletul fostei Ongetta, nu a putut ține piept cu cvartetul fruntaș în ultimul tur. Din grupul de patru mai sus amintit, Joan Mir a reușit să găsească resurse și să treacă primul linia de sosire, la o diferență minimă față de John McPhee și Jorge Martin.

Pentru constructorul KTM, cursa a fost una de coșmar, austriecii trebuind să vadă permanent în fața lor un grup de 5 motociclete Honda. Cel mai bine clasat pilot KTM a fost Andrea Migno de la Sky Team VR46. Dezastrul a fost și mai mare pentru Mahindra, motocicletele indiene nereușind să intre în puncte, Manuel Pagliani pe o Mahindra de client a terminat cursa în fața lui Lorenzo Dalla Porta, pilotul de uzină. Ambii au terminat în spatele Mariei Herrera, pe locurile 22-23.

Se pare că infimul decalaj tehnic dintre Honda și KTM despre care vorbeam în timpul testelor este de fapt ceva mai mare, sau cel puțin amplificat de specificul traseului qatarez.

mir-gara

Moto2

La clasa intermediară Franco Morbidelli a plecat din pole position, având o presiune imensă să depășească ghinioanele anterioare, anume să piardă victorii spre finalul curselor. Franco nu și-a dezamăgit fanii și a reușit să se impună rapid în fața urmăritorilor Thomas Luthi și Takaaki Nakagami. Italo-brazilianul și-a luat un avans inițial de vreo 3 secunde, lucru care i-a adus o victorie facilă în fața celui mai experimentat pilot al clasei Moto2, Thomas Luthi, prezent pe grilă încă din epoca 250 cmc.

A fost un podium integral Kalex, armada șasiurilor germane fiind spartă doar de Miguel Oliveira la nivelul topului 6. Portughezul a terminat pe locul 4 la mai bine de 3.5 secunde de Franco Morbidelli, arătând ceea ce știam încă din teste, faptul că șasiul KTM nu este unul perfect, pentru moment neputând să se bată la victorie cu cei de la Kalex. A dezamăgit oarecum Alex Marquez, coechipierul lui Morbidelli de la Marc VDS fiind pus în umbră de acesta și sosind departe de podium, pe 5.

Între primele 10 motociclete s-a intercalat și Xavi Vierge cu un Tech3 Mistral, încheind cursa pe locul 9, după ce în tururile de început a reușit să stea în trena primilor 3 clasați. Motocicleta Mistral este un pas înainte față de cea de anul trecut, însă ceea ce a reușit Vierge în cele patru zile din Qatar este mai mult decât impresionant.

Dominique Aegerter a adus șasiul Suter pe locul 11, arătând deasemenea că elvețienii nu sunt chiar acolo unde preconizau cu dezvoltarea cadrului. Pe lista abandonurilor s-au situat Remy Gardner și Hafizh Syahrin, malaezianul fiind lovit puternic în chiar primul tur de pilotul secund Tech3.

Morbidelli7343

MotoGP

Cea mai importantă cursă a zilei, cea a clasei MotoGP a fost cât pe ce să joace o festă neplăcută fanilor dornici să își vadă favoriții la treabă. Dacă întrecerile claselor mezine s-au desfășurat pe pistă uscată, imediat după terminarea cursei Moto2, câțiva stropi de ploaie au băgat în sperieți oficialii, aceștia fiind încă o dată extrem de precauți. Doar iminența unor condiții și mai rele i-a mobilizat să demareze o cursă puțin scurtată.

După două delay-uri, timp în care lumea se întreba curioasă cam cu cât carburant în rezervor a plecat BMW-ul echipei medicale în care se afla și fostul pilot Loris Capirossi, responsabilul cu siguranța piloților, directorul de cursă a dat undă verde pentru procedurile de start.

Trei motociclete diferite în prima linie a grilei, Vinales (Yamaha), Iannone (Suzuki) și Marc Marquez (Honda), urmați în grila a doua de debutantul Johann Zarco (Tech3 Yamaha) și o combinație între un Ducati de uzină (Dovizioso) și unul privat (Redding) promiteau o cursă electrizantă.

Evident, toată lumea aștepta să vadă ce va face Maverick Vinales, cum va gestiona presiunea primei linii, la debutul său cu Yamaha. Nu în ultimul rând amenințarea ploii îl punea în prim plan pe Valentino Rossi, situat pe grilă pe un modest loc 10, însă nici Jonas Folger sau Cal Crutchlow nu erau piloți de neglijat.

Startul s-a dat și primele dezamăgiri au venit instant: Vinales nu a avut răspuns imediat la presiunea pusă de Andrea Dovizioso și vechiul său coechipier Iannone, pilotul Suzuki reușind să ajungă în fruntea cursei, urmat de un Johann Zarco năucitor.

Spre satisfacția fanilor, Zarco a trecut de Vinales, Marquez și Iannone înstalându-se la conducerea cursei și chiar reușind să construiască un mic ecart între el și urmăritori. Din păcate, presiunea de a conduce cursa pe o motocicletă complet nouă, având în spate cei mai galonați piloți de pe grilă și-a spus cuvântul și Johann Zarco a ieșit violent în decor, predând ștafeta lui Andrea Iannone. Acesta a avut aceeași crudă soartă după doar câteva bucle, însă observatorii s-au convins deja că Suzuki a făcut mari progrese la capitolul accelerație.

Cursa a rămas la discreția lui Andrea Dovizioso, urmat de Maverick Vinales. Cei doi erau urmați la oarecare distanță de Valentino Rossi, care a trecut de motociclete mai lente din fața sa, dar a și profitat de ieșirile în decor ale lui Zarco și Iannone, fiind scutit și de presiuni venite din spate odată cu abandonurile lui Cal Crutchlow sau Alvaro Bautista.

Ducati și-a arătat din plin viteza de top și accelerația, Vinales neavând nici o șansă pe linia dreaptă start/sosire în fața lui Andrea Dovizioso, aflat la o prestație de zile mari. Spre finalul cursei, pneurile și-au spus cuvântul și rocada s-a produs între numerele 4 și 25. Dovi a pierdut apoi plasa lui motocicletei lui Vinales, nereușind să mai profite de top speed-ul și accelerația net superioare ale motocicletei Ducati. Maverick s-a impus cu un avans de jumătate de secundă, cei doi fiind însoțiți pe podium de Valentino Rossi.

Yamaha a început sezonul cu dreptul, obținând rezultatele așteptate, însă atât Maverick cât și Valentino vor trebui să își analizeze serios evoluțiile. Spaniolul Vinales s-a precipitat la start și dacă nu existau atâtea abandonuri, probabil ar fi revenit mult mai greu în lupta pentru victorie, în timp ce Rossi va trebui să rezolve cât mai repede problemele de adaptabilitate și setare a motocicletei Yamaha M1. În alte condiții nu îi va fi ușor să recupereze multe poziții după o plecare modestă din pluton.

Pe locul 4 a încheiat Marc Marquez, destul de șters în cursa de deschidere a sezonului, spaniolul de la Movistar Honda fiind la fel de conservator ca în 2016, după ce alegerea pneurilor a fost determinantă. Surpriza întrecerii a venit din partea lui Aleix Espargaro, pilotul Aprilia reușind să profite de abandonuri și să ajungă în siajul lui Dani Pedrosa cu care a și purtat un duel pierdut pe o greșeală personală. Topul primilor 10 a fost completat de Miller (P8), Alex Rins, supraviețuitorul de la Suzuki, modest pe durata cursei și Jonas Folger, germanul nereușind să rămână alături de motocicletele de uzină din față.

Cursa a fost atipică, alegerea pneurilor putând influența puternic rezultatele mai multor piloți, rezultate pozitive sau negative, în ultima situație fiind Jorge Lorenzo, locul 11 al cursei. Există temeri serioase că în ultimele tururi Jorge și-a amintit de debutul și prestația unui anume Marco Melandri, la ghidonul unui Ducati de coșmar în sezonul 2008.

2017-qatar-motogp-test-overall-vinales-leads-1

În două săptămâni, pe 9 aprilie,  ne vom reîntâlni cu motomondialul în Argentina, pe circuitul Termas de Rio Hondo, acasă la Gabriel Rodrigo, pilotul RBA Racing.