Formula 2 Preview: Ferrari atacă titlul cu juniorii din academie

Formula 2 Preview: Ferrari atacă titlul cu juniorii din academie

În acord cu FIA Global Pathway, legendarul și firescul apelativ Formula 2 a fost reactivat. Momentan e doar o schimbare a numelui, anticamera F1 fiind organizată pentru al 13-lea sezon conform regulamentului GP2.

Marea noutate a anului a fost o schimbare facilă, dar de impact: redenumirea GP2 Series în FIA Formula 2. Dacă ignorăm seria paralelă a lui Jonathan Palmer (2009-12) care n-a fost niciodată un punct de atracție pentru cei mai buni tineri, se reînnoadă tradiția campionatului european de Formula 2 (1967-84). Spre deosebire de ultimii ani ai seriei GP2, când campionii uneori n-au avut șansa debutului în F1, vechiul format și-a trimis toți cei 18 campioni în categoria supremă. Alte vremuri, spre care FIA privește cu jind.

Gerhard Berger și Stefano Domenicali au făcut eforturi pentru o piramidă tot mai clară, iar Formula 2 e ultimul pas al restructurării, după succesul noilor Formule 4 naționale și un campionat puternic de Formula 3 la nivel european. Actualul șasiu Dallara GP2/11 a fost păstrat din rațiuni de costuri, însă 2017 va fi ultimul an de exploatare. Se va renunța și la motorul Mecachrome V8 de 4 litri, urmând ca pe parcursul anului să fie definitivat noul regulament tehnic. Rămânem cu 10 echipe după ce agonia Carlin s-a încheiat și britanicii s-au reorientat către Indy Lights. Hilmer Motorsport a încercat o revenire, însă n-au reușit să adune pachetul financiar necesar.

Marile filiere ale echipelor de Formula 1 au dat ultimii campioni din GP2 și GP3: Vandoorne (McLaren) și Gasly (Red Bull), respectiv Ocon (Mercedes) și Leclerc (Ferrari). După ani buni în care Red Bull a fost cel mai puternic program de juniori, Academia Ferrari a trecut de faza haotică și în 2017 pare să aibă cea mai bună ocazie de a-și aconta titlul noii Formule 2.

Prema Racing

C9EdQafWsAA1quhAnul trecut, Prema debuta în GP2 furtunos și renunța pentru moment la legătura de suflet cu filiera Ferrari pentru a-i angaja pe Pierre Gasly (junior Red Bull) și Antonio Giovinazzi (susținut de Jagonya Ayam, franciza KFC Indonezia a lui Ricardo Gelael). Cei doi s-au duelat pentru titlu și au adus coroana echipelor în vitrina familiei Rosin. Francezul s-a impus, dar a fost tras pe linie moartă și trimis un an în Japonia (la fel ca Vandoorne înaintea sa). Coechipierul său italian a avut însă șansă: Ferrari l-a numit pilot de teste, apoi accidentul lui Wehrlein i-a facilitat debutul în Formula 1. Rămâne de văzut care va fi pasul următor pentru Giovinazzi, dar un lucru e cert: Ferrari Driver Academy e tot mai puternică și presiunea vine din urma sa.

Iar Ferrari a arătat deja în F4 și F3 că preferă să colaboreze cu Prema, motiv pentru care și-a plasat cei doi juniori și în Formula 2 la gruparea lui Rene Rosin. Charles Leclerc și Antonio Fuoco vor avea și monoposturile colorate în roșu, fiind pentru prima oară când în anticamera Formulei 1 apare culoarea Ferrari pe altceva decât o construcție proprie a Scuderiei. Leclerc i-a fost net superior lui Fuoco în Formula 3, unde nu au coincis, iar mai apoi monegascul a venit în GP3 și a luat titlul încă din primul an, deși protejatul Kaspersky Motorsport avea un an de experiență în categorie. La cât de puternic a fost grupul Prema în stagiunea de debut, ar fi de mirare să nu-i vedem în frunte iarăși.

Racing Engineering

C9D56LPXUAAgoXPTaurii lui Alfonso de Orleans-Bourbon au reușit patru victorii în 2016, însă Nato și King nu au putut ține pasul în lupta pentru titlu, reușind cu greu să păstreze echipa spaniolă pe locul secund până la final. Ambii au fost invitați să părăsească formația, iar noul lider va fi Louis Deletraz, o valoare certă ce a trezit interesul constructorilor Renault și BMW. Aproape campion chiar la debutul în Formula V8 3.5 anul trecut, elvețianul a cam ars etapele, dat fiind că în 2015 își trecea în cont titlul în Formula Renault 2.0 NEC. Iată că se poate să progresezi și fără F3 sau GP3. Gustav Malja a încheiat cu nivelul Renault 2.0 la final de 2014 și în ultimii doi ani a alternat între Formula V8 3.5 și GP2, reușind câte două podiumuri în fiecare categorie. Cam puțin în 44 de starturi.

Russian Time

C8GO-BZXgAAPUAxLa 22 de ani, Artem Markelov se pregătește de al patrulea sezon în campionat, cu aceeași echipă națională. Progresul său a fost linear: o singură clasare în puncte în 2014, primul podium în 2015, prima victorie și clasare în top 10 la general anul trecut. E de așteptat ca rusul să-și exprime întregul potențial în campania următoare, însă RT nu e nici Prema, nici ART și asta ar putea fi limita. Raffaele Marciello a ajuns la fundul sacului și a cotit-o către GT-uri, lăsând locul următoarei speranțe a Italiei – Luca Ghiotto. Acesta a impresionat în 2016, reușind deja să câștige o cursă și să urce de alte trei ori pe podium în sezonul de debut, chiar dacă materialul tehnic pus la dispoziție de conaționalii de la Trident era relativ modest. Poate fi marea surpriză.

ART Grand Prix

C6yRXZJWkAA0X1BSindromul Williams lovește gruparea care înșira titluri pe bandă în GP2. Atâta vreme cât sunt mai importanți banii primiți pentru un pilot decât valoarea sa, nu ai cum să revii în top. Titlul la piloți va fi atacat cu Alexander Albon, vicecampionul de anul trecut al seriei GP3, însă Matsushita s-a pierdut cu firea adesea în 2016 după ce lăsase o bună impresie în campania anterioară. Așa cum Takuma Sato este impus de Honda la Andretti Autosport în IndyCar și era ținut în F1 la Super Aguri acum un deceniu, la fel se va întâmpla și cu Nobuharu în momentul în care japonezii vor avea o echipă-satelit pe lângă McLaren.

DAMS

C8QFn9mXgAAXkf8Oliver Rowland a arătat deja că poate scoate untul dintr-un monopost modest, iar acum primește șansa de a-i lua locul conaționalului Alex Lynn, plecat către universul anduranței. Campionul ultimei ediții din Formula Renault 3.5 (2015) are deja 29 de starturi în GP2 și un procentaj al clasărilor în puncte de 62%. Mai mult decât onorabil pentru un pilot ce a dispus de monoposturile MP și Status doar. Încă nu a gustat victoria, dar asta pare să fie doar o chestiune de timp. Nick Latifi pare să se fi descătușat în intersezon după o campanie relativ modestă în GP2 anul trecut, iar timpii din teste ne fac să credem că DAMS are argumentele necesare spre a fi cel mai solid rival pentru Prema.

Campos Racing

C8QT79jWsAE3rSTGruparea lui Adrian Campos revine la culorile tradiționale odată ce galbenul KFC Indonezia și-a luat zborul. Ralph Boschung a strâns pachetul financiar necesar și a fost confirmat rapid de către spanioli, necunoscuta fiind ocupantul celuilalt volan. Din lipsă de soluții viabile, cu doar câteva zile înaintea primei curse din Bahrain a fost racolat veteranul Stefano Coletti, rămas fără opțiuni dincolo de Ocean. Ar fi interesant de văzut dacă e capabil de o surpriză precum cea a lui Luca Filippi la Monza în 2012, când accepta să facă o rundă alături de Coloni și câștiga cursa!

MP Motorsport

C8RTFqcXcAExQRvOliver Rowland a plecat de la echipa olandeză, iar în locul său a venit conaționalul Jordan King, cu al său pachet financiar substanțial. Chiar dacă ”fugarul” a încheiat pe 9 stagiunea anterioară din GP2 și nou-venitul pe 7, cu două victorii în manșe de sprint, nu se poate spune că MP a făcut un pas în față din punct de vedere valoric. În schimb, al doilea pilot nu mai e modestul Daniel de Jong, ci brazilianul Sergio Sette Camara, dornic să le dovedească celor de la Red Bull că s-au pripit să-l dezafilieze după o stagiune sub așteptări în Formula 3.

Trident

C8GO-BZXgAAPUAxPe hârtie, pare cel mai slab cuplu de piloți. Dacă anul trecut Trident păstra un echilibru între valoarea lui Ghiotto și banii lui Armand care era complet depășit de situație, acum s-a mai făcut un pas în spate. Nabil Jeffri are ca unic argument finanțarea Petronas, însă stagiunea sa de debut în GP2 (2016) a fost foarte modestă: de două ori ultimul și de cinci ori penultimul în 17 curse încheiate cu Arden. Cât despre Canamasas, acesta e pilotul pe care nu-și dorește nimeni să-l întâlnească pe pistă vreodată. De ce? O simplă căutare pe Youtube vă poate furniza răspunsul, dacă renumele său încă nu vă este familiar.

Rapax

C8QBIcoWAAkaXIXCu doar 10 echipe rămase în noua Formulă 2, e tot mai greu să găsești un volan. Asta i s-a întâmplat și lui Nyck de Vries, cel care-și caută destul de haotic calea prin formulele inferioare. Din Renault 3.5 a ales să coboare în GP3 doar pentru că venise oferta de top de la ART, grupare în care a fost eclipsat de Leclerc și Albon. Așadar, când s-a pus problema promovării în GP2, olandezul a fost nevoit să caute alte opțiuni și e oarecum de mirare că nu s-a putut semna vreun acord mai bun decât volanul Rapax. Dacă de Vries va reuși ceea ce făcea Rowland cu monopostul MP anul trecut, va atrage multe priviri.

Pe final de 2016, Rapax a renunțat la colaborarea cu Arthur Pic și l-a invitat pe Johnny Cecotto Jr. să piloteze în ultimele două runde. Astfel, pilotul din Venezuela a depășit recordul de starturi în GP2 (119) deținut anterior de Luca Filippi (117). Debutul lui Cecotto Jr. avea loc în 2009, iar a spune că bate pasul pe loc e un eufemism: în 2006, el deja rula pe monoposturi comparabile ca putere, în Formula 3000 italiană. La 27 de ani, e decanul de vârstă al campionatului, însă exprimarea sa pe circuit e adesea la fel de neastâmpărată ca a puștilor ce-l înconjoară. De urmărit la Monaco, pe traseul său fetiș.

Arden International

C8P5BcwWAAEdDxlDupă ce a dat cu piciorul unei șanse importante cu Racing Engineering, Norman Nato s-a refugiat la Arden pentru o nouă stagiune în anticamera Formulei 1. Al cincilea anul trecut, francezul trebuie să-i trezească pe cei din jurul său, într-o echipă care s-a tot depărtat de mizele mari în ultima vreme. Nato va fi al doilea profesor al lui Sean Gelael după ce Mitch Evans a încheiat capitolul GP2, iar tânărul din Indonezia e conștient că banii deschid orice ușă. Până la urmă, și Haryanto a ajuns în Formula 1, nu-i așa? Iar Gelael n-a reușit în formulele inferioare nimic comparabil.

Calendar

Numărul total al etapelor rămâne de 11, iar ponderea celor europene se păstrează prin organizarea unei runde stand-alone la Jerez. Dat fiind că Hockenheim nu mai este în calendarul Formulei 1, nici F2 nu mai vine în Germania. Nu e un lucru la fel de grav, căci în acest campionat nu există vreo echipă germană și întâmplarea face ca nici unul dintre piloții angrenați să nu concureze pentru această țară. Ca o curiozitate, naționalitate germană are tocmai fiul lui Johnny Cecotto.

S-a renunțat la ideea deplasării de la Sepang, iar noul sezon va începe în Bahrain, la fel ca acum doi ani. Costurile de deplasare s-au amortizat oarecum prin organizarea ultimului test din intersezon la Losail, monoposturile fiind astfel aduse în Orientul Mijlociu cu trei săptămâni înainte de startul campionatului.

14-16 aprilie: Sakhir (Bahrain)
12-14 mai : Barcelona (Spania)
25-27 mai : Monaco
23-25 iunie : Baku (Azerbaidjan)
7-9 iulie : Spielberg (Austria)
14-16 iulie : Silverstone (Marea Britanie)
28-30 iulie : Budapesta (Ungaria)
25-27 august : Spa-Francorchamps (Belgia)
1-3 septembrie : Monza (Italia)
6-8 octombrie : Jerez (Spania)
24-26 noiembrie : Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite)

În 2017, cursele din FIA Formula 2 vor putea fi văzute în România atât pe Digi Sport, cât și pe Dolce Sport.