WRC Finlanda: Raliul în pericol din cauza vitezelor ridicate

WRC Finlanda: Raliul în pericol din cauza vitezelor ridicate

Organizatorii celei mai rapide etape din calendarul WRC iau în calcul toate soluțiile pentru a evita anularea de către FIA a probelor speciale care depășesc viteza medie de 130 km/h.

Câștigurile noii generații de bolizi World Rally Car în materie de putere brută și apăsare aerodinamică, dar și noile diferențiale centrale au făcut ca vitezele să crească simțitor față de anii trecuți. Federația Internațională a Automobilului (FIA) deja a intervenit anul acesta, când a anulat o probă specială a Raliului Suediei, din rațiuni de securitate, pe motiv că prima parcurgere a respectivei secțiuni contra-cronometru a fost parcursă cu o viteză mult prea mare. Mai exact, speciala Knon (32 km), pe care câștigătorul probei, estonianul Ott Tanak (Ford Fiesta WRC) a încheiat-o cu o medie de 137,8 km/h, mai rapid cu peste 10 km/h decât în trecut.

„FIA este îngrijorată după Suedia, iar probele din a doua zi de concurs a Raliului Finlandei de anul acesta, respectiv Ouninpohja, Paijala și Pihlajakoski, vor fi toate foarte rapide. Cred că am putea vedea o viteză medie de 140 km/h pe aceste probe”, a declarat Jari-Matti Latvala, pilotul Toyota care a câștigat Raliul Suediei în 2017, dar și de trei ori în Finlanda, cel mai recent în 2015. Deja de anul trecut, Raliul Finlandei a avut în program șase probe parcurse cu viteze medii în jurul a 130 km/h, adică limita superioară a ceea ce acceptă FIA.

În iulie 2017, când se va disputa a 67-a ediție a întrecerii numite cândva Raliul celor 1000 de Lacuri, am putea asista la depășirea acestor viteze medii. Cu atât mai mult cu cât, văzând harta raliului, dată publicității luna trecută, se poate constata că renumita probă Ouninpohja va fi parcursă în direcția tradițională, dinspre Hamepohja către Kakaristo, fiind scurtată pentru a fi televizată în direct. Numai că organizatorii au tăiat tocmai porțiunea mai îngustă și mai lentă a probei, a cărei parcurgere în aceste condiții ar dura circa 15 minute.

Latvala anticipează soluții radicale pentru ca Raliul Finlandei să nu fie trunchiat de anulări ale probelor: „Cred că vor instala șicane artificiale pentru a încetini mașinile, iar aceasta nu e caracteristic pentru drumurile din Finlanda. Este nenatural pe macadam, poate ceva mai firesc pe asfalt. Probabil că piloților nu le va plăcea”.

Directorul de concurs Kai Tarkiainen este de acord că „va trebui să facem ceva, asta e clar”, dar că, în urma discuțiilor cu Michèle Mouton, delegatul FIA pentru securitate, și Jarmo Mahonen, director în cadrul comisiei pentru raliuri din cadrul FIA, organizatorii preferă utilizarea unor șicane naturale, precum „devierea mașinilor pe un drum mai îngust, pentru o scurtă buclă”.

Raliul Finlandei 2017 este programat în perioada 28-30 iulie și propune competitorilor nu mai puțin de 25 de probe speciale, totalizând 315 km care urmează să fie parcurși contra-cronometru, în jurul cartierului general situat în orașul Jyväskylä din centrul țării.