Formula 3 Preview: Toți ochii sunt pe Mick Schumacher

Formula 3 Preview: Toți ochii sunt pe Mick Schumacher

Nivelul presiunii crește asupra juniorului Schumacher, odată cu pasul înainte către campionatul european de Formula 3. Germanul va debuta pentru cea mai bună grupare, Prema Powerteam, deținătoarea ultimelor șase titluri.

Marea noutate a sezonului este monopostul Dallara F317, în acord vizual cu noile tendințe: aripă față mai lată, nas coborât. Esențial e faptul că acele ”zone gri” de dezvoltare aerodinamică au fost restricționate, iar astfel costurile vor fi mai bine ținute sub control. Prema și-a permis să investească sume importante în cercetarea aerodinamică (și Carlin, într-o mai mică măsură), în timp ce restul echipelor au văzut cum handicapul crește. De acum e interzisă folosirea tunelului de vânt, iar zilele de teste sunt limitate la 12: 6 colective și 6 private, dar nu pe circuite din cadrul campionatului.

La capitolul motoare, costul operațional nu mai poate depăși 65.000 Euro/an, iar penalizarea de 10 locuri pe grila a trei manșe consecutive a fost abolită. Reamintim faptul că asta ne-a privat în 2014 de o finală strânsă între Esteban Ocon și Max Verstappen, olandezul fiind atunci victimă la Nurburgring și Imola.

A fost reglementat și egalizat numărul de camioane permise în paddock pentru fiecare echipă. Nici stafful nu mai poate fi oricât de numeros, iar formațiile au fost silite să împartă date de telemetrie după Q1, ceea ce va ajuta debutanții și va reduce decalajele. Din dorința de a simplifica piramida monoposturilor fără ”pași laterali”, li se va permite de acum înainte piloților să petreacă maximum patru sezoane complete în F3, până la o limită de 25 de ani.

Să trecem așadar în revistă combatanții, grupați în 2017 la doar cinci echipe puternice supraviețuitoare – un minim istoric după creșterea costurilor din ultimii ani.

Prema Powerteam domină universul Formulei 3 mai ceva ca Mercedes în F1. Practic, în ultimele două sezoane, piloții grupării italiene au încheiat câte un singur weekend fără victorie: Norisring 2015 și Pau 2016. Rosenqvist și Stroll au obținut titluri facile și au corectat recordurile all-time ale campionatului, iar acum șefii și-au luat toate măsurile necesare pentru a continua în aceeași notă. Maximilian Gunther e vicecampionul stagiunii anterioare și revine pentru un nou asalt, în timp ce Callum Ilott fusese cel mai puternic component al unei echipe rivale și a fost cooptat. Tocmai aceasta e noutatea: cu doi ani de experiență în F3, ambii se vor lupta pentru același obiectiv suprem, nu mai e un favorit clar în tabăra Prema.

cf9b3647-a291-4088-9455-f073d0160d55După ce anul trecut n-a fost loc de Guanyu Zhou în cvartetul italian, fostul lor pilot din F4 italiană a fost rechemat în 2017. Era nevoie de un component al Academiei Ferrari la Prema și în Formula 3, dat fiind că treptele învecinate sunt ocupate în mod similar: Leclerc și Fuoco în F2, Armstrong și Fittipaldi în F4. Iar dacă tot amintim de baza piramidei, a venit firesc promovarea vârfului de lance – nimeni altul decât fiul lui Michael Schumacher, Mick. Acesta a fugit după doi iepuri în 2016 (F4 germană și cea italiană) și nu a prins niciunul, însă și-a etalat abilitățile și e evident pentru specialiști că nu-i doar ajutat de faimosul nume. Presiunea va crește însă în F3, unde Sabine Kehm va trebui să regândească și strategia de comunicare. Scutul anti-presă menit să-l ferească pe tânăr de întrebări încomode legate de tatăl său trebuie regândit, iar munca s-ar putea intensifica în cabinetul unui psiholog.

Top 20 piloți din formulele inferioare 2016 (20-11)

Hitech GP a profitat de marea concurență de la Prema și l-a ofertat pe Ralf Aron. Însă vioara I va fi tot un britanic după plecarea lui George Russell și Ben Barnicoat: Jake Hughes a făcut o mutare stranie din GP3 înapoi către un monopost de putere mai mică. Se pare că experiența Macau i-a plăcut atât de mult, încât și-a dat seama că poate nu-i de sărit peste Formula 3. Cei doi vor beneficia de aportul financiar al familiei Mazepin, juniorul Nikita continuându-și programul pentru al doilea an la rând cu speranța unui progres notabil. Al patrulea pilot e Tadasuke Makino, vicecampion în F4 japoneză (2015). El vine după un sezon de Formula 3 în țara natală și s-a întâlnit deja cu ”cei mari” la Macau.

FIA Formula 3 European Championship 2017, Test Spielberg (AUT)

Grupul echipelor motorizate de Mercedes în 2017 se încheie cu Van Amersfoort Racing, odată ce Peter Mucke a decis să se retragă momentan din campionat după o stagiune dificilă. Ultima sa perlă descoperită a fost David Beckmann, care s-a mutat acum la gruparea olandeză și este așteptat să strălucească. Pedro Piquet și Harrison Newey continuă cu VAR în pofida unor campanii puțin sub nivelul scontat în 2016, iar unicul debutant e Joey Mawson, campion al Formulei 4 germane anul trecut. În vârstă de 21 de ani, acest late bloomer pare un pilot deosebit, iar Australia duce lipsă de urmași ai lui Ricciardo. Totuși, Van Amersfoort e momentan singura echipă ce nu are un câștigător de manșă în FIA F3.

Top 20 piloți din formulele inferioare 2016 (10-1)

Dacă excludem Prema, duelul dintre Mercedes și Volkswagen a fost echilibrat în stagiunea precedentă și nu există semne că a doua opțiune de motor ar putea fi un handicap. Numeric, însă, doar două formații vor rula cu VW în 2017. Una dintre acestea este Carlin, care și-a betonat contractele pentru a nu mai fi în situația de a absenta de la etape. Lando Norris părea să fie pilotul #1, însă Trevor Carlin a considerat oportun să-i aducă și un profesor juniorului McLaren, în persoana lui Jake Dennis, cel ce are în CV 6 victorii în F3. Alături de cei doi britanici, vor mai concura pilotul de sorginte nobilă Ferdinand Habsburg și vedeta filierei Force India, Jehan Daruvala.

01_2017-01-24_vwms_f32017_eriksson

În fine, Germania va fi reprezentată de gruparea lui Timo Rumpfkeil, Motopark. E singura echipă ce nu a anunțat un cvartet, ci doar trei nume pentru moment. Marino Sato este în Europa de doi ani, timp în care a colaborat cu Vincenzo Sospiri în Formula 4 italiană, reușind o singură victorie. Keyvan Andres Soori este un personaj interesant: german ca naționalitate, cu părinți de origini persane, școlit în Statele Unite (Skip Barber, US F2000). Abia în 2016 a revenit pe bătrânul continent în Euroformula Open, unde n-a rupt gura târgului cu Carlin. Ambii sunt așadar debutanți și nu-i pot oferi un mare sprijin juniorului BMW Joel Eriksson, care și-a asumat numărul 1 cu speranța că-l va purta cât mai sus.

Calendarul este foarte similar cu cel din 2015: ca și atunci, etapa inaugurală va fi în weekendul WEC de la Silverstone. Se merge apoi la Monza împreună cu WTCC, iar destinațiile stradale de tradiție de la Pau și Norisring sunt separate de etapa maghiară de pe Hungaroring. Un alt eveniment de top care va include etapele de F3 este cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps de la finele lunii iulie, după care seria va urma calendarul DTM până la final de an la Zandvoort, Nurburgring, Spielberg și Hockenheim.

În total, sunt așadar 10 weekenduri (în 8 țări), fiecare cu câte trei manșe programate, pentru a încorona viitorul campion al Formulei 3 europene. Cursele vor putea fi urmărite în România pe Digi Sport, deținător al drepturilor TV pentru al cincilea an la rând.