Formula 3 Monza: Alte circumstanțe, aceiași învingători

Formula 3 Monza: Alte circumstanțe, aceiași învingători

Aceiași trei piloți care câștigau la Silverstone în deschiderea stagiunii s-au impus, în aceeași ordine, și în cursele din Italia: Norris, Eriksson și Ilott. Însă povestea weekendului de la Monza e mult mai elaborată.

Formula 3 revenea la Monza după un an de absență, determinat de reacția oficialilor la finele etapei din 2015. Am avut atunci o serie de accidente grave, neutralizări pe bandă rulantă și steaguri roșii, iar nimeni nu s-a putut apropia de monopostul Prema al lui Felix Rosenqvist. În drum spre titlu, el s-a impus în toate cele trei manșe de pe Autodromo Nazionale, iar de atunci doar de două ori am mai avut weekenduri dominate de un singur pilot: același Rosenqvist la Nurburgring în 2015 și Lance Stroll în finala de la Hockenheim de anul trecut.

În doar doi ani, Formula 3 europeană s-a schimbat foarte mult. Dacă în 2015 se aliniau pe grila de la Monza 34 de monoposturi reprezentând 12 echipe, acum avem doar 19 de la 5 grupări. Valoric, nu reprezintă o scădere, căci s-au pierdut mai degrabă codașii care erau acolo doar din rațiuni financiare. Asta scade șansele producerii incidentelor, fapt la care contribuie și simplificarea misiunii unui pilot bun aruncat la coada grilei. Max Verstappen și alții își amintesc cât de greu era să execuți peste 20 de depășiri în 35 de minute pentru a puncta. Acum e mai simplu să revii fără a forța peste măsură.

IMG_3998

Consecința directă s-a văzut: n-am avut nicio neutralizare în cele trei manșe italiene. Contacte au fost, aripi față s-au desprins, însă nimic mai grav de atât. Penalizări s-au dat și pentru depășirea limitelor pistei, ceea ce a redeschis discuția tot mai frecventă despre zonele de degajare cu pietriș. Apogeul a fost atins în sesiunea a doua de calificări, unde o sumedenie de timpi au fost anulați și grila aferentă ultimei curse a fost dată peste cap în repetate rânduri în urma analizelor celor de la Tag Heuer.

Acum doi ani la Monza aveam parte de o dominație Prema/Mercedes, într-o perioadă în care anumite zone ale monopostului Dallara F312 erau deschise dezvoltării și Volkswagen acuza un mic deficit de putere. Gruparea care înșiră titluri pe bandă în F3 europeană a dispus în ultimii doi de fondurile asigurate de Lawrence Stroll și a putut să-și creeze un avantaj, câștigând această cursă a înarmării. Cei mai frustrați de escaladarea costurilor au fost britanicii de la Carlin, care nici nu-și mai găseau anul trecut piloți dornici să vină într-o serie în care era imposibil de recuperat deficitul de material tehnic.

IMG_3837

Însă în debutul acestui an, totul s-a resetat: avem un nou monopost (F317) și nu mai e permisă vreo modificare aerodinamică. Mai mult, telemetria e împărtășită forțat de toate echipele după prima sesiune de calificări. Așadar, depinde doar de echipe să exploateze cât mai bine un material egal. Totuși, majoritatea se așteptau ca Prema să fie în frunte, dat fiind că dispun de ingineri extrem de capabili în toate categoriile în care concurează. Prima etapă fusese cea de casă pentru Carlin, iar acum Prema era pe teren propriu. Avantaj?

Doar 117 miimi i-au separat pe primii trei în FP1, aceștia fiind chiar cei trei învingători de la Silverstone, în ordinea în care se impuneau în Albion. Ilott și Gunther au readus Prema la șefie în FP2, însă ziua de vineri s-a încheiat cu un duș rece pentru italieni. Când conta mai mult, adică în Q1, Carlin a plasat mașinile pe 1, 2, 3 și 5. Pentru trei sutimi, am asistat la o surpriză: Jehan Daruvala l-a învins pe Lando Norris și a devenit primul pilot indian care pleacă din pole la acest nivel.

IMG_3831

Sâmbăta a început cu prima cursă, în care Norris a plecat slab și până când a tranșat duelurile cu Eriksson și Dennis avansul liderului Daruvala era de peste două secunde. Protejatul McLaren era însă într-o formă de zile mari și nu s-a precipitat să reducă ecartul, așteptând ca uzura pneurilor să-și spună cuvântul. În ultimele 10 minute a cules roadele abordării răbdătoare, topind ecartul în trei tururi și atacându-l pe indian în prima șicană. Daruvala a încercat să dea replica în Variante della Roggia, dar nu și-a asumat riscurile inutile care de multe ori au fost asociate cu diverși conaționali ai săi.

IMG_3981

Bucuria lui Trevor Carlin a fost asigurată și de Ferdinand Habsburg, care l-a presat pe Joel Eriksson până când acesta a greșit și astfel podiumul a fost monopolizat de gruparea britanică. Austriacul de viță nobilă i-a făcut astfel jocurile lui Lando Norris, luându-i puncte unui rival important la titlu. Tot pentru echipă a jucat și Jake Dennis, care i-a frustrat pe adversarii de la Prema cu defensiva sa. Gunther și-a pierdut răbdarea și l-a trimis în decor, însă cursa lui Callum Ilott fusese deja compromisă în pluton (P9). Zhou și Mick Schumacher au fost iarăși foarte aproape unul de altul și au terminat pe 5 și 6, în timp ce echipierii Van Amersfoort au avut încă o cursă de coșmar, colecționând penalizări și daune.

IMG_4069

În aceeași zi de sâmbătă a avut loc a doua sesiune de calificări, în care Ilott și Schumacher au alternat la trenă în beneficiul amândurora. Chiar pe final au răspuns Norris și Eriksson, retrogradând piloții Prema pe linia secundă în cursa a doua. În ordine inversă aveau să plece primii doi în ultima manșă de la Monza, tot cu o pereche Prema în urma lor: Ilott și Zhou de această dată.

IMG_4001

La fel de slab a plecat Lando Norris și în cursa a doua, dar Joel Eriksson nu a avut gestiunea defectuoasă a lui debutantului Daruvala în momentul în care britanicul a ajuns pe urmele sale. Cei doi au schimbat croșee sub forma reperelor pe tur, luând sosirea în aceeași secundă. În prima parte a cursei, în favoarea lui Eriksson a jucat indirect și Mick Schumacher, aflat la cea mai bună prestație din scurta sa carieră la acest nivel. Germanul și-a vândut scump pielea în fața lui Norris și a rulat apoi solitar pe poziția a treia, reușind astfel primul său podium la startul cu numărul 5.

IMG_4049

În urma lui Schumi Jr. au luat sosirea cei trei coechipieri de la Prema, printre care s-a intercalat iarăși Ferdinand Habsburg, dovedind astfel că prima sa prestație de la Monza n-a fost accidentală. Callum Ilott a fost doar al șaptelea, iar în F3 e doar o chestiune de onoare să bifezi cel mai rapid tur, chiar dacă astfel a fost corectat și recordul lui Charles Leclerc. Ralf Aron și Nikita Mazepin au luat ultimele puncte puse în joc, rusul lovindu-l din spate cu neglijență pe coechipierul său. La fel ca în prima manșă, tot ghinionul s-a concentrat pe componenții Van Amersfoort, Piquet și Newey fiind constrânși la abandon.

IMG_4041

După consumarea manșelor din WTCC, monoposturile de Formula 3 și-au disputat ultima cursă a weekendului, cei de la Prema fiind deciși să nu rateze această oportunitate de a încheia cu măcar o victorie acasă. Ilott și Zhou au plecat fantastic din linia a doua, în timp ce Norris deja pare să-și facă un obicei din aceste starturi semi-ratate prin care-și complică misiunea. Lando și-a început recuperarea în turul inaugural, când a trecut de Eriksson pe interior în Parabolica, apoi în turul al patrulea a urcat pe 2 în detrimentul lui Zhou.

IMG_4243

Ilott avea însă deja o secundă și jumătate avans , iar reglajele Prema dădeau roade în sfârșit. Chiar și Gunther, neinspirat în primele două curse, a putut să progreseze de pe 6 până pe 3. Ceva mai în spate, Mick Schumacher și-a făcut loc cu răbdare pe lângă piloții mai vulcanici, precum Mazepin și Piquet. În final, a ajuns pe 6 după ce plecase de pe 12 și astfel weekendul său italian s-a încheiat cu trei clasări în top 6. Cam asta e diferența pentru un debutant între un circuit pe care nu-l cunoștea (Silverstone) și unul pe care a rulat deja în Formula 4.

IMG_4192

Aruncând o privire în clasament, putem trage câteva concluzii interesante. Lando Norris a venit la doar un punct de Joel Eriksson după ce a terminat toate manșele italiene pe 1 sau 2, însă suedezul e de o constanță remarcabilă: niciodată mai jos de locul 4 până acum în 2017. Ilott și Gunther sunt vecini de clasament, dar Prema încă n-a dat semnele dominației din sezoanele precedente și deja ecartul e considerabil. Cel mai probabil, aceștia sunt cei patru piloți care-și vor disputa titlul, atâta vreme cât Hitech și VAR nu propun un lider consistent.

IMG_4111

Grupul urmăritor este acum condus de Mick Schumacher, care a urcat pe poziția a cincea la general grație clasărilor de la Monza. El se va duela în continuare cu coechipierul Zhou, cu care se nimerește adesea pe aceeași bucată de asfalt, dar și cu ceilalți echipieri Carlin. Interesant e că n-au prea fost lovituri de teatru în Italia de această dată: 9 piloți au reușit să puncteze în toate cele trei manșe. Astfel, nu e de mirare că nimeni nu și-a deschis contul în al doilea weekend din 2017: Makino, Soori, Sato și Beckmann rămân fără vreu punct marcat pentru moment. Pentru germanul care surprindea plăcut anul trecut e o mare surpriză să-l vedem chinuindu-se astfel.

Peste trei săptămâni Formula 3 merge la Pau pentru sprinturile tradiționale de pe străzile orașului, ce prevestesc oarecum Marele Premiu de la Monaco. Va fi un adevărat test pentru debutanții stelari din 2017, însă la cum s-a prezentat Lando Norris pe final de an la Macau, e greu de crezut că-l va prinde în offside această rundă. Oricum, a anunțat deja în conferința de presă că urmează să se încuie în simulator…