Formula 1 Monaco: Perla Indyscutabilă a campionatului

Formula 1 Monaco: Perla Indyscutabilă a campionatului

Circuitul inventat pe străzile din Monaco promite mereu spectacol, însă cursa adevărată de duminică nu va fi în Formula 1 și va avea loc peste ocean.

Ar trebui să fie cursa cea mai importantă a sezonului, dar pentru Jenson Button, prezența pe străzile din Monaco pare a fi o joacă. Zâmbitor și carismatic precum ni-l aminteam de când a lăsat la o parte lumea Formulei 1 la finalul sezonului trecut, britanicul a adus un aer nou în paddock în această săptămână, ținând locul lui Fernando Alonso la McLaren. Spaniolul se va trezi duminică dimineață și – poate – va vedea Marele Premiu de pe cel mai faimos circuit stradal al Europei la televizor, urmând ca după câteva ore să concureze la peste 7000 de kilometri depărtare pe cel mai faimos circuit oval din America.

Ultima în clasamentul constructorilor, fiind singura echipă fără vreun punct acumulat în primele cinci curse, McLaren trage nădejde că duminică va fi o zi bună atât în Formula 1, cât și în Indy 500. Alegerea ei de a-l susține pe Alonso în cursa de 500 de mile este fascinantă, dar vine cu părțile ei negative. La Monaco, McLaren se poate întâlni cu probabil cea mai clară șansă din 2017 de a puncta. Prin alegerea ei, echipa nu îl va avea într-una din mașinile sale pe unul dintre cei mai rapizi piloți ai ultimilor 15 ani.

Îl va avea în schimb pe Button. Ne-am putea gândi că presiunea pe un pilot experimentat, cu un campionat mondial în palmares, care se află față în față cu ocazia perfectă de a performa pentru echipa sa, pune presiune pe umerii lui. Button este însă de neclintit – mai relaxat ca niciodată.

„Cu siguranță nu simt presiune. Sunt foarte relaxat. Foarte entuziasmat, chiar,” spune cel care s-a impus la Monte-Carlo în drum spre singurul său titlu mondial în 2009. „E interesant să vin înapoi pentru un singur Mare Premiu. Faptul că se întâmplă la Monaco este special. Am câștigat aici în trecut, am locuit aici timp de 17 ani și am avut parte de experiențe foarte bune aici. E entuziasmant, dar nu simt absolut nicio presiune.”

DAmBpHSXoAASNkp.jpg-large

Trebuie să-l credem. Este exact ceea ce simte. Button lasă senzația că e un copil care a venit să se distreze știind că Monaco e acel loc luxuriant despre care vorbește toată lumea. În plus, va primi în acest weekend o jucărie – o mașină de curse care în acest an este mai puternică și mai rapidă ca niciodată, cu care să se ia la trântă cu legile fizicii pe circuitul unduitor înconjurat de bariere de protecție.

„Aș fi fost aici oricum, dar în loc să stau și să beau șampanie voi putea face ce sunt menit să fac – să pilotez mașini rapide,” zice Button, iar relaxarea lui ar putea proveni din faptul că de când a părăsit Formula 1, el nu s-a mai urcat la bordul vreunui monopost. Nimeni n-ar putea avea cu adevărat așteptări de la el în asemenea condiții.

Britanicul a refuzat să ia parte la testul din Bahrain spunând că oricum nu l-ar fi ajutat datorită diferențelor dintre circuitul de acolo și cel din Monaco. Timpul petrecut în simulator constituie toată pregătirea lui pentru acest weekend. Pasiunea sa pentru triatlon l-a ținut în condiție fizică impecabilă, însă rămâne de văzut cât de pregătit va fi pentru a face față caracteristicilor noilor mașini din 2017. O clasare a lui Button în puncte ar fi de poveste pentru McLaren și, așa cum ne-a arătat Alonso în Spania cu locul său 7 din calificări, mașina e capabilă de performanțe importante atunci când funcționează corespunzător. Circuitul monegasc i se și potrivește.

Revenind la ceea ce Marele Premiu de aici reprezintă, cu siguranță trebuie să existe – la o procesare mai atentă a tuturor factorilor – impresia că el este umflat cu pompa. Sigur, într-o lume a Formulei 1 în care eleganța și luxul au încercat să fie expuse drept capete de afiș în detrimentul mirosului de cauciuc ars și al uleiului de pe combinezoane, sportul este la el acasă aici.

Competitiv vorbind, doar două sau trei momente vor face cel mai probabil diferența între Ferrari și Mercedes la capătul unui weekend în care cele două sunt așteptate să se lupte din nou pentru victorie.

Calificările nu pot fi subestimate pe străzile Principatului și ar putea chiar fi în prim-plan în aceste zile. Spectacolul oferit de testarea limitelor de orice natură pe un tur de circuit nu poate fi egalat nici măcar de adrenalina și entuziasmul de a vedea douăzeci de mașini făcându-ți șampania să vibreze în pahar la start când ele vor goni la nici zeci de metri în fața ochilor tăi. Odată trecut acel punct, e posibil ca totul să devină anost, căci aceasta este natura unui circuit pe care depășirile sunt extrem de rare și țin mai mult de domeniul nebuniei.

DAlK77uXoAIA3zC.jpg-large

Ferrari este încrezătoare că poate învinge Mercedes și Mercedes este încrezătoare că poate învinge Ferrari, iar Red Bull – deși favorizată de caracteristicile circuitului – pare a fi prea departe în materie de performanță pentru a fi încrezătoare la rândul ei. Senzația este că echipa dezavantajată de sesiunea de calificări va mai avea o singură șansă de a recupera în cursă, în momentul foarte probabil al unicei opriri la boxe. Startul poate fi alt element cheie.

Din cei patru piloți așteptați să se lupte pentru victorie, Valtteri Bottas este singurul care nu a gustat succesul atât într-o cursă, cât și într-o sesiune de calificări la Monaco. Va putea finlandezul să se implice în duelul dintre Sebastian Vettel și Lewis Hamilton? Vom vedea o primă victorie a sezonului pentru Kimi Raikkonen?

Cine știe… Cert este că cel care va trece primul linia de sosire va putea sărbători până seara târziu în Principat. La urma urmei, doar e o cursă la Indianapolis care nu trebuie ratată.