Nurburgring 24h+WTCC: Cel mai mare eveniment motorizat al Germaniei

Nurburgring 24h+WTCC: Cel mai mare eveniment motorizat al Germaniei

Nimic nu se poate compara, în 2017, cu provocarea numită Nordschleife. Această buclă din munții Eifel atrage anual peste 250.000 de fani, dar și cei mai mari producători din lumea GT-urilor, într-o luptă unică ce păstrează spiritul eroic al vremurilor de demult.

Cifrele vorbesc de la sine: anul trecut, 57.000 de persoane au trecut porțile de la Hockenheim în ziua cursei de Formula 1. Weekendul trecut, pe Lausitzring, cele mai importante serii naționale de turisme (DTM), monoposturi (ADAC F4) și GT-uri (ADAC GT Masters) au atras 67.500 de spectatori pe Lausitzring. Cursa de MotoGP de la Sachsenring a fost văzută de la fața locului de 92.000 de plătitori. Toate acestea adunate nu se ridică la nivelul de popularitate pe care l-a căpătat maratonul de 24 de ore de pe Nurburgring Nordschleife, ajuns în acest an la cea de-a 45-a ediție. Și asta chiar în condițiile eternei suprapuneri cu etapa-regină din F1, de la Monaco.

În ultima vreme, din Germania au tot venit vești sumbre și reduceri ale programelor din motorsport. Însă impactul din WRC, WEC sau DTM nu se vede în lumea GT-urilor, acolo unde BMW se pregătește să revină în mondialul de anduranță anul viitor, programele GT4 înfloresc deja, iar efectivele aduse anul acesta pe Ring sunt de-a dreptul impresionante. Ele trădează importanța mizei. Mercedes a făcut legea anul trecut, iar asta s-a văzut ulterior în conturi: AMG GT este un best seller, iar victoriile vin pe bandă rulantă în campionate importante precum Blancpain sau IMSA (USCC). Asta nu convine niciunui rival, motiv pentru care BMW, Audi și Porsche contraatacă puternic.

E foarte probabil ca în 2017 să se amestece mai bine cărțile. Anul trecut am avut parte de un scenariu fantezist, cu ninsoare la final de mai și o cursă tranșată în ultimul tur, printr-o manevră atât de discutată, încât podiumul și conferința de presă au avut un aer de sărbătoare înaintea verdictului. Maro Engel și-a păstrat însă victoria, iar în urma sa am avut alte trei modele Mercedes. Un asemenea monopol nu se mai văzuse demult, iar uzina din Stuttgart revine în acest an cu 7 modele de clasă GT3. Engel e vedeta indiscutabilă și va rula pe două mașini, germanul ajuns acum în DTM fiind totodată deținătorul recordului pistei după calificările din 2016. Black Falcon și HTP vin cu câte trei mașini, în timp ce Haribo Racing aduce doar una.

24h Nurburgring 2016 - rainy restart by Alexandru Siclovan on 500px.com

BMW ripostează cu cinci structuri, care totalizează 10 modele M6 GT3. Schnitzer Motorsport revine în arena unde a gustat succesul adesea, iar echipajul #42 este format doar din vedete DTM: Wittmann, Farfus, Blomqvist și Tomczyk. Pe cealaltă mașină a echipei debutează pe Ring Alex Lynn și Antonio Felix da Costa. Veteranul Jorg Muller e pe ambele modele înscrise de Schubert, iar ROWE Racing are atuuri importante precum Palttala, Westbrook, Sims și Maxime Martin. Echipa Walkenhorst va puncta cu siguranță la impresia artistică printr-un nou ArtCar Dunlop, iar dacă tot vorbim de cromatică, în 2017 vom vedea pentru prima oară nuanțele Falken (și) pe un BMW.

Audi vine cu șase modele R8 LMS, dintre care cinci au sprijin de uzină. Cvartetul WRT format din Fassler, Rast, Frijns și Nico Muller e impresionant, iar între Phoenix și Land se produce un soi de rocadă. Aceștia din urmă vor fi prezenți cu două mașini pe care nu lipsesc campionii ADAC GT Masters (Mies și de Phillippi), în timp ce la Phoenix s-a refugiat Dennis Busch, căci în 2017 nu vedem pe grilă celebrul desen Twin Busch.

Porsche a câștigat ambele etape de VLN dinaintea cursei-vedetă prin gruparea Manthey, care vine cu trei mașini. Așadar, asistăm la o revenire în forță după un an de pauză, iar echipajul-vedetă e de mare calibru: Dumas, Makowiecki, Pilet și Lietz. Falken nu se bazează doar pe noul BMW, ci și pe un 911 GT3 R, cu care s-a clasat pe 2 în cursa de calificare echipajul din care acum face parte și Laurens Vanthoor. Nu trebuie omiși nici cei de la Frikadelli, cu două mașini, dintre care pe una va evolua iarăși ”regina” Sabine Schmitz, iar pe cealaltă veteranul Norbert Siedler și pilotul de uzină Michael Christensen.

24h Nurburgring 2016 - living the american dream by Alexandru Siclovan on 500px.com

În afara celor patru mari echipe germane, localnicii vor susține și Bentley-urile, căci sunt tot din familia Audi și de acestea se ocupă legendara echipă Abt. Mașina învingătoare n-a mai venit din afara Germaniei din 2001-2002, când asistam la două succese pentru Chrysler Viper via Zakspeed. Statistica nu le dă așadar mari speranțe musafirilor, dintre care distingem un singur Lamborghini (Konrad), un Ferrari (Rinaldi) și modelele de clasă SPX. Aici sunt reunite cele două Glickenhaus, un Renault RS01, dar și noul Audi R8 GT4, încă neomologat pentru a fi mutat alături de rivalii direcți, printre care și BMW-ul GT4 pregătit de uzină, ce a debutat la Dubai (nu cel Ekris cu care ne-am obișnuit deja în seriile SRO).

Aston-Martin a renunțat la lupta pentru victorie și nu mai aduce niciun model GT3, Darren Turner și Nicki Thiim fiind nevoiți să ruleze cu GT8, pe circuit mai fiind și un Vantage V12. Opel continuă să mizeze pe clasa monomarcă Astra OPC, însă sprijinul popular este garantat pentru marca din Russelsheim grație ”retromobilului” Manta, pe care va rula, ca de obicei, fostul campion DTM Volker Strycek. Știm destui pasionați care vor urmări cu atenție și cele două Opel Calibra înscrise în acest an, iar dacă tot dăm timpul înapoi, nu vor lipsi nici BMW-uri E36 sau Golf-uri.

24h Nurburgring 2016 - Opel Manta Kiessling by Alexandru Siclovan on 500px.com

Patru Toyote GT86 vor fi la startul unei curse pe care o vizează cândva și Endurance Team Romania. Șapte modele TCR se prezintă pentru cele 24 de ore, Audi devenind mașina preferată și la acest nivel. Există o miză pe Nurburgring și pentru Hyundai, care încearcă să dezvolte divizia sportivă N, dar și pentru Subaru, care revine cu un WRX STi de uzină.

Pentru al treilea an la rând, înaintea cursei de o zi și o noapte se va da startul în cele două manșe comune ale WTCC și ETCC. Pechito Lopez a fost stăpânul absolut al etapei germane, cu trei victorii din patru posibile în stagiunile precedente. În lipsa acestuia, lupta va fi mult mai echilibrată între Honda, Volvo și Citroen-urile private. Tiago Monteiro conduce la general, însă marele său atu e constanța, nu neapărat viteza absolută. Tocmai din acest motiv, liderul nu va avea balastul maxim pe Nordschleife, unde Honda rămâne cu 70kg adiționale, în timp ce Citroen și Volvo vor avea 80. Outsiderii care ar putea conta sunt Coronel și Guerrieri (Chevrolet), dar și Ehrlacher cu a sa Lada Vesta fără niciun kilogram suplimentar.

Cei 11 combatanți din ETCC vor lua startul în curse după câteva minute, când colegii din mondial vor fi parcurs deja jumătate din primul tur. Așadar, nu va fi vreo interferență între cele două grupuri, însă programul poate fi compactat astfel înaintea cursei de anduranță. Doar așa au putut fi integrate cursa de 3 ore pentru modele clasice (vineri după-amiază) și două manșe din Audi TT Cup, unde vedeta incontestabilă e musafirul Johnny Cecotto, care la 61 de ani a dat iarăși de gustul competiției după ce și-a văzut fiii rulând aproape în fiecare weekend.

Redacția Pitstops va fi reprezentată pentru al treilea an la rând de către Alexandru Șiclovan. Alături de el va fi prezent în calitate de expert tehnic Viorel Nicolae, team manager al structurii Endurance Team Romania, ce activează în Hankook 24h Series 2017.