MotoGP Mugello: Revanșa italiană în cursa de casă?

MotoGP Mugello: Revanșa italiană în cursa de casă?

După cinci etape imprevizibile, în care Yamaha și Honda s-au succedat la victorie prin Maverick Vinales, Marc Marquez și Dani Pedrosa, etapa a șasea de la Mugello promite în teorie o relansare a luptei la vârf, factorul principal fiind o revoluție în ce privește pneurile.

Movistar Yamaha și Repsol Honda au încercat o urmărire de-a șoarecele și pisica în etapa franceză, cu un Johann Zarco intrus în poveste. Planurile celor două echipe nu au fost puse în practică conform așteptărilor, atât Marc Marquez cât și Valentino Rossi fiind prinși pe picior greșit, într-un moment în care Maverick Vinales a fost imbatabil. După greșelile lui Marquez și Rossi, Zarco a răsuflat ușurat și a savurat un loc 2 de vis acasă în fața propriilor fani.

Le Mans a fost de asemenea, locul unde nemulțumirile legate de pneurile Michelin specificație 06 au răbufnit, piloții fiind în mare de acord cu opinia mai veche avută de Rossi în Argentina, anume că specificația 70, de compoziție mai dură, testată doat în presezon, trebuie în sfârșit să ajungă la toată lumea. Cu un nou tip de pneu pus la dispoziție de Michelin pentru Mugello, clasa MotoGP se resetează, ierarhiile urmând a se reface după primele antrenamente de vineri.

2017_fra_motogp_race_marquez_crash_0.big

Circuit și pneuri

Circuitul alternează viraje rapide cu unele lente, totul culminând cu una din cele mai lungi linii drepte din calendar. Înainte de linia de start-sosire este virajul Bucine (15), în coborâre, piloții trebuind să-l abordeze înclinați la limită la viteze de aproximativ 100 km/h. Apoi începe o accelerare puternică, pe linia dreaptă putându-se atinge viteze de circa 350 km/h. Primul viraj, San Donato, obligă riderii să frâneze energic, lucru care necesită o stabilitate exemplară și un control ferm al pneului față. După perioadele aprige de frânare urmează viraje precum Casanova-Savelli, Biondetti, Arrabiatta 1 și 2 care solicită mult partea centrală a pneului, fiind necesară și o aderență sporită. Circuitul are 9 viraje de dreapta și doar 6 de stânga, lucru care favorizează folosirea unui pneu cu o compoziție mai dură pe partea dreaptă.

Suprafața pistei poate ajunge la temperaturi de 50 de grade celsius și mai mult, fiind mai abrazivă decât suprafața de concurs a altor circuite. Circuitul fiind amplasat într-o zonă montană, pneurile trebuie să coopereze bine și cu trecerile de la temperaturi scăzute în sesiunile de dimineață la cele ridicate din timpul zilei.english_michelin.middle

english_michelin_2.middle

Michelin a venit la Mugello cu trei compoziții noi pentru pneul spate (soft, medium și hard), o evoluție a celor prezente la Le Mans și caracterizate printr-o construcție ceva mai rigidă. Paleta de pneuri față include trei variante pentru runda italiană – soft, medium și hard – aceste specificații fiind complet noi. La cât de puternic se frânează în San Donato, trebuie să fim cu ochii pe comportamentul pneurilor franceze în acel punct critic. Dacă incidentele din primele curse ale sezonului sunt istorie pentru Michelin, vom vedea în acest weekend la lucru, gume care se raliază în sfârșit la cerințele piloților. Incidentul lui Jack Miller de la Le Mans ne-a adus tuturor aminte de la fel de norocoasa scăpare a lui Marc Marquez din San Donato (2013), la peste 300km/h.

Noutăți înainte de Mugello

Tragedia recentă, dispariția lui Nicky Hayden în urma unui accident suferit într-un antrenament cu bicicleta, nu putea rămâne indiferentă pentru motomondial. Va urma exemplul ultimei competiții în care concura Nicky, WorldSuperbike, și va aduce un tribut emoționant pe durata celor trei zile ale evenimentului de la Mugello.

Pe circuitul italian vor fi aduse 4 dintre motocicletele pilotate de american: Honda cu care a câștigat titlul în 2006, un Ducati din perioada celor 5 sezoane petrecute alături de constructorul din Bologna, o Honda Aspar, ultima pe care a concurat Hayden, și Fireblade-ul din Superbike, motocicletă care a oferit momente emoționante și la Donington weekendul trecut.

69-hayden-2006.big_

Aflându-se înaintea unei etape italiene, Ducati a optat din nou pentru înrolarea în echipa de uzină a testerului Michele Pirro, ce va împărți garajul cu Andrea Dovizioso și Jorge Lorenzo. Anul trecut, Pirro a cocncurat în 9 etape, fiind wildcard, sau înlocuitorul unor piloți accidentați în echipele ce folosesc motocicletele italiene, cel mai bun rezultat fiind un loc 7 la Misano.

După parăsirea deliberată a echipei Kiefer și după o participare în cursa de la Le Mans ca wildcard în cadrul Ajo KTM la clasa Moto3, Danny Kent va profita de accidentarea repetată a lui Iker Lecuona și va urca în șaua unui Kalex al echipei Garage Plus Interwetten. Pentru moment nu se întrevede o continuare a sezonului pentru britanic, care după etapa italiană va reveni ca tester KTM pentru echipa de Moto3.

Dacă tot am pomenit de KTM, după lunga absență din echipă în urma accidentării suferite înainte de cursa din Qatar, Brad Binder își va relua locul la Moto2, aceasta fiind prima sa cursă după 8 săptămâni de recuperare.

Săptămâna trecută s-a încheiat cu o veste șoc venită din partea lui Rossi, care s-a accidentat în timpul unui antrenament de motocross, necesitând spitalizare și o serie de operații efectuate la un centru medical din Rimini, lucru nespecificat de presă pentru a nu face analogii cu un alt caz.

În ce-l privește pe Valentino nu a fost nimic grav, intervenția medicilor fiind o formalitate iar pilotul revenind la o condiție aproape de cea normală în scurt timp. Rossi a primit OK-ul medicilor să concureze la Mugello în ciuda unor dureri încă resimțite, un ultim consult medical urmând să fie făcut joi sau vineri dimineață înainte de primele antrenamente.

Așteptări înainte de cursă

La Yamaha Movistar, obiectivele diferă de la un garaj la altul. Vinales nu a întâmpinat mari probleme de acomodare la specificația 06 a gumelor Michelin în cele 5 curse desășurate până acum, deși a plătit și el tributul hazardului de a trece de limitele cauciucurilor în cursa din Statele Unite, unde a căzut, și la Jerez, acolo unde toată echipa Movistar a suferit.

Cu specificația 70 Vinales s-a înțeles bine în testele de presezon, urmând ca de-a lungul weekendului italian să confirme forma bună a motocicletelor Yamaha de pe circuitul de la Mugello.

Rossi se află la prima participare din sezon pe un circuit de casă, Mugello fiind la distanța cea mai scurtă de orășelul natal, Tavullia. Dacă anul trecut a fost aproape de victorie, ghinionul făcând să aibă probleme de motor spre finele cursei pe care o domina, în acest an italianul nu este în formă maximă. După evenimentul amintit mai sus, rămâne de văzut dacă va putea participa la antrenamente, calificări și cursă și dacă da, cât de competitiv va putea rula în cursă.

_lhpmmpdjxo

Mugello este un circuit bun și pentru Repsol Honda. Aici, atât Marquez cât și Pedrosa au avut rezultate bune în trecut. 2017 însă vine cu o nouă provocare. RC213V-ul beneficiază de un motor revoluționar, însă motocicleta per ansamblu are unele probleme și asta s-a tot văzut în primele curse din sezon.

Marquez și testerul oficial Cal Crutchlow au indicat că accelerația este călcâiul lui Ahile în acest sezon, motocicleta comportându-se bine pe un singur tur de circuit, însă problemele apărând atunci când piloții urmăresc un alt rider. Reprizele de accelerație deficitară nu sunt o problemă permanentă a motocicletei, ci intervin funcție de caracteristicile circuitelor.

Ducati lucrează cu motoarele turate la îmbunătățirea modelului GP17, aducându-l la Mugello pe testerul Michele Pirro și transformând motocicleta lui Danilo Petrucci într-un adevărat laborator de studiu, așa cum a precizat și polițistul de la Pramac. Modelul GP17  Pramac beneficiază în premieră de update-uri și soluții de setup în avans față de motocicletele de uzină pilotate de Dovizioso și Lorenzo, Danilo trebuind să dea un feedback cât mai obiectiv lui Gigi Dall’Igna.

Dacă Dovi nu se hazardează să caute limitele motocicletei, mergând pe obținerea de rezultate sigure, Lorenzo încă lucrează la acomodarea sa cu noua motocicletă. Cursă de cursă au loc îmbunătățiri în relația cu GP17, spaniolul adaptându-și stilul de pilotaj la specificul motocicletei sperând ca în cel mai scurt timp să se vadă și rezultatele în clasament.

La clasele intermediare, piloții italieni vor fi extrem de motivați să se impună în fața spaniolilor. La clasa Moto3 aceștia fac legea prin Joan Mir, Aron Canet și Jorge Martin, doar Romano Fenati fiind în stare să țină piept ibericilor, deși nu mai face parte din academia VR46, iar echipa sa este teoretic una modestă.

Lucrurile stau mai bine la Moto2, unde italianul Franco Morbidelli face legea, însă acesta trebuie să rămână mereu concentrat și să nu mai repete eroarea de la Jerez, caz în care Alex Marquez și Tom Luthi vor reduce diferența de puncte din clasamentul general. Dintre italieni a început să obțină rezultate Francesco Bagnaia, pilotul VR46 fiind tot mai aproape de obținerea primului succes la clasă.

Prezența pe circuitul de casă va motiva suplimentar și o serie de piloți ce au depășit de mult punctul culminant al carierei, dacă acesta a existat vreodată, Mugello fiind locul unde nume precum Pasini sau Corsi vor găsi o extra motivație de a încurca ițele campionatului. Așteptăm rezultate mai bune și de la Andrea Locatelli, Luca Marini, Bassani sau Stefano Manzi, care până acum nu s-au apropiat de zona punctelor.

Antrenamentele libere FP1 și FP2 vor începe vineri, începând cu ora 10, ora României. Suprapunerea cu Roland-Garros face ca sesiunile de antrenamente și calificări de sâmbătă să nu fie transmise de Eurosport, doar cursele fiind disponibile în direct duminică. Toate sesiunile pot fi văzute pe platforma Eurosport Player.