Canada 2007: Clipa lui Hamilton, șocul lui Kubica

Era doar o chestiune de timp până când Lewis Hamilton urma să-și deschidă contul victoriilor. Prima a venit într-o rundă dramatică și memorabilă pe insula Notre Dame.

Perechile McLaren și Ferrari au dominat, conform așteptărilor, toate cele trei sesiuni de antrenamente, cu un monopost din Woking mereu în fruntea listei cu timpi. Surpriza a fost semnată de Takuma Sato, al cincilea în FP3. La polul opus, Heikki Kovaialnen a fost ultimul în FP2 și penultimul în FP3 cu un Renault pe care Fisichella l-a adus de fiecare dată în prima jumătate a clasamentelor.

N-a fost de mirare așadar că finlandezul a fost eliminat în Q1, dimpreună cu alți piloți blazați precum Wurz sau Ralf Schumacher. În faza a doua a calificărilor s-a coborât sub 1:16, plafon inaccesibil celor de la Ferrari, care s-au văzut devansați și de ”ghimpele” Nick Heidfeld. Hamilton a reușit primul pole din carieră la finele unui tur de generic, în care l-a devansat pe Alonso cu aproape jumătate de secundă. Pentru Raikkonen și Massa cheia era să treacă de Heidfeld cât mai rapid, iar în urma lor era un grup foarte compact pe 6-8, format din Webber, Rosberg și Kubica, cuprinși în doar opt sutimi de secundă. Sato, pe 11, era iarăși cel mai bun din ”grupul extins” Honda.

By Odor (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Marcat de înfrângerea usturătoare din calificări, Fernando Alonso s-a precipitat la start și a ieșit larg în primul viraj, fiind devansat de Nick Heidfeld. Perspectiva unei după-amiezi în urma monopostului BMW Sauber era un coșmar despre care piloții Ferrari i-ar fi putut spune multe, însă din punctul de vedere al liderului Hamilton era cel mai bun scenariu posibil. Nimeni și nimic nu l-a perturbat pe englez, care a intrat la standuri conform planului, la finele turului 22. Imediat după aceea, Sutil a lovit în virajul 4 și a atras neutralizarea.

Noul regulament interzicea intrarea rapidă la standuri, plutonul fiind compactat în spatele mașinii de siguranță înainte ca linia boxelor să se deschidă. Însă Alonso și Rosberg nu erau convinși că mai au destul combustibil spre a parcurge un tur de regrupare și au sfidat semaforul roșu, asumându-și penalizări ulterioare. Următoarea victimă a sistemului a fost Massa, care a intrat primul și s-a grăbit să revină în grupul compact, ignorând lumina roșie … de la ieșire! Fisichella l-a urmat, iar ambii aveau să primească steagul negru.

Robert Kubica a fost atent și s-a oprit la capătul liniei boxelor, apoi a demarat când s-a aprins culoarea verde. Din urma sa, Jarno Trulli venea lansat și a câștigat facil poziția, ceea ce l-a înfuriat la culme pe polonez. BMW-ul era o mașină mult mai rapidă teoretic, iar ”trenul Trulli” ruinase cursele multora în ultimii ani. Tocmai de aceea, Kubica s-a pregătit de atac imediat după restart, iar la ieșirea din șicana ce precede acul de păr s-a produs contactul dintre cei doi. Impactul cu zidul de beton a fost teribil, cum nu se mai văzuse de mulți ani în Formula 1. Pilotul BMW Sauber a scăpat însă teafăr, ceea ce nu e doar o chestiune de noroc: toate sistemele pentru care a insistat FIA și-au făcut treaba – HANS, protecție laterală a cockpitului, cască din materiale compozite.

Cursa a fost reluată, apoi iarăși fragmentată de neutralizările provocate de Albers și Liuzzi. Ron Dennis a fost nevoit să adapteze din mers strategia liderului, oprindu-l a doua oară mai devreme decât era planificat. Asta l-a silit să ruleze mai mult pe compoziția supersoft, pe care nimeni nu-și dorea să stea prea mult din rațiuni de graining. Tururile la pas au simplificat misiunea piloților, Williams reușind un fantastic pariu de a-l ține pe aceste pneuri pe Wurz pentru ultimele 40 de tururi. Asta le-a adus un podium extrem de surprinzător, iar dacă tot vorbim de clasările în top 3, după 5 curse în care n-am avut decât piloți McLaren și Ferrari ovaționați, Canada a amestecat cărțile mult mai bine.

Nick Heidfeld, abonatul la locul 4, a putut în sfârșit să se bucure de un podium după un debut de sezon excelent. Wurz venea pe podium la aniversarea de 10 ani a debutului, iar Heikki Kovalainen l-a devansat în ultimele tururi pe conaționalul Raikkonen, confruntat cu uzura accentuată a supersofturilor. Tot asta i-a venit de hac și lui Alonso, care a forțat prea tare și n-a mai avut resurse să se apere în fața lui … Takuma Sato!

După ce au venit veștile liniștitoare de la centrul medical în ceea ce-l privea pe Kubica, toți s-au putut bucura de victoria copilului-minune Lewis Hamilton. 10 ani mai târziu, acesta e încă aici, cu succese reușite an de an și trei titluri mondiale. Însă prima cărămidă la construcția acestui palmares de victorii venea pe 10 iunie 2007, într-un joc de ruletă mult mai imprevizibil decât cele de la Casino de Monte Carlo.

A fost o zi fantastică, am făcut istorie. Deja terminasem toate cursele anului pe podium și eram pregătit să câștig de ceva vreme. Întrebarea era doar când va veni această victorie. Echipa mi-a oferit astăzi cea mai bună mașină și n-am avut absolut nicio problemă pe durata cursei.

Lewis Hamilton

Clasament piloți: Hamilton 48p, Alonso 40p, Massa 33p, Raikkonen 27p

Clasament echipe: McLaren 88p, Ferrari 60p