Exclusiv: Tom Kristensen prefațează Le Mans 2017

Exclusiv: Tom Kristensen prefațează Le Mans 2017

Înaintea ediției cu numărul 85 a clasicei de 24 de ore de la Le Mans, am stat de vorbă cu deținătorul recordului de victorii pe Circuit de la Sarthe, Tom Kristensen, cel ce s-a impus de nouă ori între 1997 și 2013.

Situația în FIA WEC înainte de Le Mans 2017

Alexandru Șiclovan: Să începem cu forma actuală a protagoniștilor Le Mans din acest an. Cum evaluezi cele două pachete low-drag în funcție de ce ai văzut la Silverstone și Spa?

Tom Kristensen: Sunt foarte apropiate, prea apropiate pentru a da un verdict în momentul acesta. Toyota a câștigat ambele curse dar ele au fost mai strânse decât ne-am fi așteptat. Cum s-a putut vedea, pachetul low-drag Toyota nu a fost cel care a adus victoria, dar cred că sunt foarte apropiate. Porsche a câștigat în ultimii doi ani, iar Toyota a fost foarte aproape de a se impune anul trecut – probabil atât de aproape încât deja vorbeam despre cum va sărbători victoria când șocul a venit cu trei minute înainte de final [când echipajul a abandonat]. Există numeroși fani ai motorsportului în întreaga lume dornici să vadă că Toyota poate în sfârșit să câștige Cursa de 24h de la Le Mans. Acest lucru în sine este benefic entuziasmului.

Dacă aruncăm o privire asupra întregii grile: clasa LMP2 are atâtea mașini, e cea mai numeroasă clasă a cursei din acest an și are foarte mulți piloți buni și tineri. Totul este prea strâns pentru a da un câștigător. În clasa GTE-Pro, mașinile sunt acum optimizate conform BoP [Balance of Performance] după primele două curse. Nu numai Ferrari dorește să învingă Ford, dar și Corvette, Porsche și Aston Martin se vor alătura luptei.

AS: Simți că Toyota este all-in în acest an? Există motive întemeiate să credem că va renunța la serie dacă lucrurile nu decurg bine la Le Mans?

TK: Sentimentul meu este opus. Cred că întreaga echipă Toyota e formată din oameni adevărați de racing. Nu ar putea găsi un campionat mai bun decât cel în care este. Uitându-ne în trecut, Audi a fost acolo timp de 18 ani, iar Toyota nu este de mult și vrea revanșa. Nu a câștigat Le Mans încă. A fost acolo în anii ’90, Porsche a fost acolo în anii ’70, ’80, ’90 și acum este din nou. Cu siguranță cei de la Toyota sunt concentrați și muncesc din greu în acest an, luând decizia de a concura pentru prima dată cu trei mașini. O să fie interesant. Participarea cu trei mașini este mai complexă, dar aduce în același timp mai multe informații într-un timp mai scurt. Există presiune mai mare de a lua deciziile potrivite într-o clipă.

AS: Dat fiind comportamentul mașinilor în variațiile de temperatură de la Spa, crezi că Porsche ar putea avea un avantaj în timpul nopții la Le Mans?

TK: Nu cred. Nu ai putea să-ți dai seama. Configurația aerodinamică folosită la Spa de mașina #9 este ceea ce va fi adusă la Le Mans de Toyota, în timp ce Porsche a folosit deja specificația low-drag pentru Le Mans. Cred că variațiile cele mai mari de temperatură au favorizat Toyota, însă asta s-ar putea să fi fost și datorită setup-ului folosit (cu mai multă apăsare aerodinamică). De asemenea, tradițional, Toyota are o manevrabilitate mecanică mai mare. Acesta este drumul ales de ei, în timp ce alți constructori, inclusiv Porsche, merg mai mult pe mâna scenariului perfect, creând o mașină care să se comporte bine și să performeze mai bine într-o plajă redusă de condiții.

Pe scurt, cred că Toyota este mai iertătoare în condiții diferite de temperatură, în timp ce Porsche ar putea fi mașina cea mai rapidă când se află în plaja dorită.

AS: Trecând mai departe la piloți, pe cine ai numi drept „specialist al nopții”? Cine ar putea face diferența, în opinia ta?

TK: Există mulți piloți puternici care au devenit specialiști ai mașinilor sport de-a lungul anilor. Este foarte greu de prezis, dar cu siguranță te-ai aștepta la o evoluție „supremă” de la Neel Jani și Andre Lotterer. Îl avem în acea mașină și pe Nick Tandy, care a câștigat la debutul în clasa LMP1. El a fost rapid în special pe timpul nopții alături de Earl Babmer și Nico Hulkenberg. Mașina arată foarte puternică. Mai este, de asemenea, Brendon Hartley, care a evoluat foarte bine în ultimul an cu Bamber și cu Timo Bernhard, care acum este un fel de lider în acea mașină. Aceste două echipaje sunt foarte puternice.

Toyota are piloți similari. Sebastien Buemi, Anthony Davidson și Kazuki Nakajima vor fi împreună pentru al treilea an. Kamui Kobayashi a venit la rândul lui și a fost foarte rapid noaptea, iar după greșeala făcută dimineața va dori să evolueze mai bine în acest an. L-am văzut și pe Stephane Sarrazin, un om cu experiență la Le Mans, revenind. E probabil cel mai bătrân pilot din categoria LMP1, dar unul foarte puternic. Mike Conway – e înfometat, vă spun eu! El și Kobayashi au pilotat extrem de bine și probabil ar fi trebuit și ar fi meritat să câștige la Spa.

Viitorul competițiilor de anduranță

AS: Ce părere ai despre revenirea proiectelor non-hibride LMP1 precum Ginetta sau Perrinn în 2018?

TK: Arată bine. Le Mans este o competiție deschisă pentru orice, dar deja am văzut soluțiile de la Daytona în America și un pluton foarte competitiv în LMP2 în Europa. Viitorul va fi mereu luminos. E bine să avem aceste precauții dacă Peugeot, Mazda sau alt constructor nu va veni în categoria hibridă.

AS: Acum că ai menționat Daytona, ce părere ai despre prototipurile LMP2 restilizate de producători pe care le-am văzut la IMSA în acest an? Crezi că ar putea fi o opțiune și în Europa într-o bună zi?

TK: Sunt în dialog. Am văzut că în America, tendința constructorilor este aceea, de a colabora într-un fel în gestionarea echipei. Pentru SUA, ele se potrivesc 100% și oferă curse excelente. În Europa, constructorii sunt implicați mai mult în proiectele finale, iar Le Mans este considerat proiectul suprem, așa că constructorii de mașini vor să dețină controlul total. Dar, cum am zis, e minunat că avem categoria privată a mașinilor LMP2 plină intrând în cursa de luna asta.

Tom în afara universului Le Mans 24h

AS: În legătură cu alte curse faimoase de 24h, în 2012 ai participat la Spa și ai terminat al 6-lea (cu Marcel Fassler și Andre Lotterer). Te-ai gândit vreodată să participi la cursa de 24h de pe Nordschleife?

TK: Ar fi trebuit să particip. Am făcut multe tururi acolo – îmi place, e un circuit minunat și provocator pentru mașinile GT în special. Ar fi trebuit să particip într-un Audi DTM, dar pe vremea aia pilotam pentru Bentley, cursa era prea aproape de Le Mans și a apărut și un test cu Bentley. Am fost aproape să particip.

AS: Legat de DTM, mereu ai mers bine acolo când seria s-a oprit și la Le Mans (locul 3 în 2006, pole în 2008). Existau sentimente speciale când concurai în DTM acolo după toate acele victorii din Cursa de 24h?

TK: Da, mereu m-am simțit bine-primit și mulțumit că m-am descurcat bine, chiar dacă era vorba de Circuitul Bugatti. A fost fain să particip în DTM acolo, în special intrând pe linia de start-sosire și în șicana Dunlop, fiind sigur să nu uit că trebuie să virez la dreapta în La Chapelle. A fost o experiență specială, cu siguranță.

AS: BTCC a avut cursă recent la Oulton Park. În 2000 ai dominat cursa de acolo cu Honda Accord pregătită de JAS. Care sunt amintirile tale de atunci?

TK: Isuse! Ești un fin cunoscător *râde*. 2000… cât de mulți ani în urmă! A fost minunat. Îmi amintesc de scurgerea de ulei. În ultimele tururi, alarma pentru ulei a pornit, am văzut fum și-mi era teamă că nu voi termina cursa. Dar am fost foarte fericit că am câștigat în fața lui Jason Plato, cu care știam că dacă m-ar fi ajuns din urmă, s-ar fi ajuns la un contact, ca  de obicei. A fost o cursă excelentă, iar circuitul este fantastic pentru turisme. Și pentru mașini GT, însă e perfect pentru turisme și monoposturi Formula 3.

Îmi amintesc că după cursă eram atât de fericit încât am ieșit din mașină și am lovit plafonul cu pumnul. Am lovit prea tare, astfel încât tabla s-a îndoit. Am decis să o repar imediat, așa că mi-am băgat piciorul în mașină și am lovit din nou în sus. Sunt sigur că momentul a fost înregistrat la TV de Eurosport!


Toate sesiunile Cursei de 24h de la Le Mans pot fi văzute integral în această săptămână pe Eurosport 1 și Eurosport Player. Eurosport acoperă în profunzime tot ce se întâmplă în jurul cursei și pe pagina Facebook.

  • 38 de ore de motorsport transmise live de-a lungul săptămânii;
  • Tom Kristensen, „Mr. Le Mans” analizează momentele cheie ale cursei;
  • „Le Mans Extra”, un magazin zilnic care cuprinde știri, opinii și interviuri preluate direct de pe circuit.