Le Mans 24h: Lupte pe patru planuri în primele patru ore

Le Mans 24h: Lupte pe patru planuri în primele patru ore

Primele patru ore ale ediției a 85-a a cursei de 24 de ore de la Le Mans au oferit deja spectacolul și dramatismul pe care-l așteptam, luptele intercalându-se atât la prototipuri cât și la GT-uri. Toyota a reușit să-și pună în valoare avantajul însă Porsche nu a rămas mult în urmă în timp ce, mai jos, ORECA domină la P2 și Aston-Martin țin capul de afiș la GT-uri.

LMP1

Întreg plutonul a trecut, la ora 16:00, pe sub steagul fluturat de Chase Carey, șeful Formulei 1, incidentele apărând încă din prima buclă a cursei. Prima victimă a fost singurul prototip din sub-clasa P1-L, ByKolles-ul #4. Oliver James Webb s-a cățărat prea brutal pe un vibrator după ce a fost atins, căpătând o pană pe stânga-față. Asta după un start bun în care mașina cu motor Nissan a trecut de Toyota #9, aceasta din urmă aparent fiind parțial responsabilă pentru problemele lui Webb, cele două prototipuri atingându-se după start. Pagube la farul dreapta-față al celuii de-al treilea TS050 au fost martorele unui start nu tocmai perfect pentru Lapierre, mașinii schimbându-i-se apoi nasul la prima oprire după 40 minute de la start.

Porsche s-a păstrat aproape de Toyota dar apoi #2 a dat de probleme
Porsche s-a păstrat aproape de Toyota dar apoi #2 a dat de probleme

În frunte, Conway a rămas în față, urmat de Jani și de Buemi. Cei doi din frunte atacau cursa de parcă discutăm despre o întrecere sprint de cinci tururi, primul tur lansat pentru primii doi fiind deja în 3:18. Ecarturile între aceste prototipuri a rămas relativ constant, chiar și în momentul în care au început să treacă prin trafic. La acel moment, cu 30 de minute deja trecute de la start, un grup compact de LMP2-uri a intrat la boxe pentru a încerca să iasă pe un circuit liber, nu în urma unor GT-uri. La finele turului al 11-lea a intrat la boxe Porsche #2, urmat de Porsche #1 și Toyota #7 în turul 12. După aceste opriri, Conway a revenit în frunte urmat de Buemi, elvețianul trecând de echipierul său la ieșirea din Indianapolis în acel out-lap.  Astfel, Porsche a ocupat locurile 2-3 la finele primei ore.

Cele două Toyota au continuat să conducă în ora secundă, Conway revenind în frunte grație unor manevre mai inspirate în trafic. Buemi a făcut apoi o greșeală în Arnage astfel că ecartul în frunte măsura aproximativ șase secunde în timp ce, în urma celor două TS050 erau cele două 919 de la Porsche. Pe cinci la general, la un ecart de aproximativ un minut era echipajul #9 al cărui ritm era comparabil cu cel înregistrat de celelalte două Toyota însă timpul pierdut în urma schimbării nasului la prima oprire i-a tras în jos. Între timp, ByKolles au confirmat abandonul mașinii #4, deși acesteia i-a fost schimbat nasul și a fost trimisă înapoi pe pistă pentru câteva bucle.

Toyota #7 și #8 au condus cursa în primele patru ore
Toyota #7 și #8 au condus cursa în primele patru ore

Ordinea la vârf nu s-a schimbat pe parcursul orei a treia, Toyota punându-i pe Kobayashi în #7, respectiv Davidson în #8. Japonezul era în frunte cu un avans de 30 de secunde, asta în condițiile în care primele ore au fost marcate și de neutralizări prin slow-zones. Acestea au ajutat și la consumul de combustibil care a scăzut. Astfel, P1-urile au reușit să tragă de stint-urile de combustibil, lungindu-le până la 15 tururi. Uzura pneurilor nu este o problemă în prezent, Porsche și Toyota făcând toate stint-uri cvadruple pe un set. În plus, temperatura nu a trecut de 32 de grade Celsius astfel că nu a fost activat acel punct al regulamentului care să limiteze un stint de pilotaj la 80 de minute.

Porsche a dat de probleme în ora a patra, mașina #2 ajungând cu greu la boxe cu Earl Bamber la volan. Mașina a fost rapid băgată în garaj fiind raportate probleme la sistemul hibrid, mai precis o probabilă cedare a sistemului de recuperare a energiei pe puntea față. Asta în timp ce Kobayashi a continuat să conducă urmat însă de celălat Porsche, 919-le cu numărul 1. La acel moment, liderii bifaseră deja patru opriri la standuri.

LMP2

ORECA a dominat la P2 însă nu fără probleme caracteristice unui debut. Rebellion, Manor și Jackie Chan Racing au condus ostilitățile în timp ce G-Drive Racing au avut probleme. Roman Rusinov a intrat pentru o oprire neprogramată cu mașina care a plecat din pole. Hirakawa a avut și el probleme în cealaltă mașină G-Drive, #22-ul intrând la boxe cu probleme la cutia de viteze. Rebellion-Vaillante au continuat să conducă în categoria inferioară a prototipurilor și în ora a doua și apoi și intrând în ora a treia când Thomas Laurent a avut un incident în mașina #38. Au fost probleme și pentru echipajul #28. Cel mai mare incident, care a adus slow zones la ieșirea din virajele Porsche, l-a avut ca protagonist tot pe Roman Rusinov. Acesta a agățat Porsche-le lui Khaled Al Qubaisi, ambele mașini lovind parapetul și abandonând. Probleme au fost și pentru Alpine-ul lui Menezes (învingător în 2016) care a intrat în nisip la ieșirea din Mulsanne Corner în turul al patrulea.

ORECA au dominat, așa cum era de așteptat, prin Rebellion, Jackie Chan DC Racing și Manor
ORECA au dominat, așa cum era de așteptat, prin Rebellion, Jackie Chan DC Racing și Manor

Problemele celui de-al doilea Porsche au ajutat mașinile Rebellion, cea mai bine plasată ORECA a elvețienilor, care conducea categoria, a rucat pe cinci la general în ora a patra. Heinemeier-Hansson era în frunte cu #13 urmat de Julien Canal în #31. În ora a patra am mai asistat la un incident, Riley-ul pilotat de Ben Keating derapând după ce a fost agățat de Porsche-le pilotat de Richard Lietz la urcarea spre podul Dunlop. Mașina sponsorizată de Weathertech a supraviețuit iar Keating a continuat, considerându-se norocos.

GTE-Pro 

Aston-Martin Racing a dominat la categoria de top a GT-urilor, urmați în formație de Ferrari, Ford, Chevrolet și Porsche. Toți producătorii au fost, uneori, despărțiți de doar câteva secunde însă au existat incidente și aici. Echipajul #69 a suferit o pană în prima oră în timp ce Porsche acuza lipsa de viteză de top, atât de necesară pe liniile drepte foarte lungi de la Le Mans. Aston #95 a condus o bună bucată de cursă în fața #97 însă, în ora a patra, Marco Sorensen a suferit o pană pe Mulsanne Straight. Daniel Serra a preluat conducerea urmat de Ford-ul #67 al lui Harry Tincknell. Pana lui Sorensen a aruncat echipajul #95 „Dane Train” la coada plutonului GTE-Pro, dovedind competitivitatea categoriei.

Aston-Martin Racing au dominat la GTE-Pro însă Ford au stat aproape și au lovit când #95 a suferit o pană în ora a 4-a
Aston-Martin Racing au dominat la GTE-Pro însă Ford au stat aproape și au lovit când #95 a suferit o pană în ora a 4-a

Al doilea set de opriri pentru GT-uri a adus în luptă și Ford-ul #66 în timp ce #67 a preluat apoi conducerea cu Pipo Derani la volan. Mai jos, Corvette-ul #64 al lui Jordan Taylor a trecut cu cântec de Porsche #62, cele două mașini făcând contact iar Porsche-le derapând. Ferrari-ul Risi a părut mult mai șters față de anul trecut până acum, capul de afiș în tabăra căluțului cabrat fiind ținut de cele două 488 ale AF Corse.

GTE-Am 

Fernando Rees și-a păstrat prima poziție obținută în calificări însă Romain Brandela, incapabil să ducă acel ritm, a pierdut multe poziții ulterior. Townsend Bell a condus și el în această categorie, învingătorul din 2016 luptându-se pentru o bună bucată de timp cu un alt Bell, Rob Bell care a pilotat Aston-ul TF Sport. Ordinea s-a schimbat de multe ori în această categorie, finele orei a patra văzându-l pe Dries Vanthoor în frunte în Ferrari-ul JMW urmat de favoriții din echipajul #98 cu Mathias Lauda la volan.

Scuderia Corsa au condus la GTE-Am, alți lideri fiind Larbre Competition și Aston-Martin Racing
Scuderia Corsa au condus la GTE-Am, alți lideri fiind Larbre Competition și Aston-Martin Racing

Următorul raport va veni după miezul nopții. 

Surse foto: FIA WEC, Ferrari Races, AMR, Porsche Team


Toate sesiunile Cursei de 24h de la Le Mans pot fi văzute integral în această săptămână pe Eurosport 1 și Eurosport Player. Eurosport acoperă în profunzime tot ce se întâmplă în jurul cursei și pe pagina Facebook.

  • 38 de ore de motorsport transmise live de-a lungul săptămânii;
  • Tom Kristensen, „Mr. Le Mans” analizează momentele cheie ale cursei;
  • „Le Mans Extra”, un magazin zilnic care cuprinde știri, opinii și interviuri preluate direct de pe circuit.