Le Mans 24H: Toyota ciuruită în noapte înainte de jumătatea cursei

Le Mans 24H: Toyota ciuruită în noapte înainte de jumătatea cursei

Le Mans a fost chiar mai necruțătoare cu Toyota Gazoo Racing anul acesta, două dintre cele trei TS050 angajate de japonezi abandonând în mai puțin de 60 de minute în ora a 10-a, ceea ce a promovat Porsche #1 pe prima poziție și ORECA-urile Rebellion pe locurile 2-3 la general. Aston-Martin continuă să conducă la GTE-Pro dar marjele sunt în continuare mici.

LMP1

La intrarea în ora a noua un nou șir de opriri la boxe a readus Toyota #9 pilotată de Lapierre în același tur cu liderul, acesta ieșind marginal în fața 919-lui cu numărul 1. Acesta din urmă acuza un decalaj de 39 de secunde în raport cu Toyota #7. Buemi se afla la acel moment încă în garaj, Toyota cu numărul 8 fiind deja sub bisturiu de mai bine de 10 tururi. Liderii parcurseseră până la acel moment 135 de tururi în timp ce, în frunte, Conway continua să se depărteze de Jani. Asta, poate, și pentru că Race Control a notificat echipajul #7 că este posibil să primească o penalizare pentru o depășire sub steag galben. Ghilotina se afla deasupra capului lui Mike însă una care chiar a căzut nu era nici măcar în peisaj la acel moment. Neel Jani a intrat la boxe pe final de oră pentru combustibil, urmat de Lapierre căruia i- sa schimbat unul dintre panourile iluminate cu numărul de concurs, operațiunea punând iarăși această mașină la un tur în urma liderului.

Ford-urile sunt foarte luminoase pe timp de noapte!
Ford-urile sunt foarte luminoase pe timp de noapte!

Ora a 10-a a început cu o neutralizare cu safety car pentru curățarea pistei în zona Indianapolis-Arnage după ieșirea de pe pistă în acea zonă a Ford-ului #66. Pe parcursul neutralizării mai multe mașini au oprit, pe finalul neutralizării intrând și Toyota #7 a lui Kobayashi. Acesta a revenit după o oprire mai lungă decât în mod normal și, la intrarea în primul tur rapid totul a luat o întorsătură tristă. Microfonul camerei on-board a captat sunete ciudate de la motor ca și cum acesta nu mai putea urca în viteza a doua. Din această cauză, Kobayashi a intrat într-o nouă buclă cu viteza melcului. Din cauza acestei probleme, care a fost apoi descoperită ca fiind una la ambreiaj, fostul pilot de Formula 1 s-a oprit pe pistă în zona Indianapolis. Nu înainte ca Tandy să treacă de el, de două ori, și coechipierul Lapierre o dată. Era sfârșitul orei a șaptea iar toate șansele japonezilor atârnau de echipajul #9 care acuza deja un handicap de un tur.

Totuși, ca un muribund care se ține, cumva, cu ultimele puteri, de viață, Kobayashi a repornit însă s-a mai deplasat doar câțiva metri înainte de a părăsi mașina la marginea virajului Arnage, la 10 minute după intrarea în ora a 11-a. La câteva momente distanță, camerele au preluat Toyota #9 care se târa cu o pană pe stânga-spate care deteriorase și aripa. aparent, Lapierre făcuse contact la urcarea către virajele Dunlop cu ORECA-ul #25 Manor Racing al lui Simon Trummer care zăcea, cu pagube serioase la lateralul stânga în nisip. Lapierre a continuat însă, dar nu până la boxe. Acesta s-a târât, în ciuda unui foc, până în virajele Porsche. Acolo, sub ochii înlăcrimați ai echipei, farurile s-au închis iar Nicolas a părăsit mașina, la unison cu închiderea garajului #9.

Astfel, Toyota a rămas cu o mașină, echipajul #8 care a revenit în cele din urmă pe traseu însă acuza un handicap de 28 de tururi față de liderul la general, respectiv 18 față de echipajul #2 al Porsche. Un finish este însă esențial pentru Toyota Gazoo Racing în calculele sale pentru campionatul mondial.

LMP2

Bruno Senna a făcut probabil cel mai bun schimb al cursei în orele 9-10 în cursa sa pentru a-l prinde din urmă pe coechipierul Nelson Piquet Jr. Incidente au mai marcat cursa în aceste patru ore print întuneric însă, printre toate neutralizările, Rebellion Racing (prin puterea lui Michel Vaillante?) au continuat să domine. Manor, Jackie Chan DC Racing, Alpine Signatech și Graff Racing erau toți în urmărirea elvețienilor dominanți cu mai bine de o jumătate de cursă rămasă.

United Autosports țin fanionul sus în clasamentul neoficial „Best of the Rest”

La borna celor 12 ore, cele două Rebellion se aflau pe locurile 2-3 la general, ORECA-urile umplând locurile 1-6 la LMP2. Pe poziția a șaptea se afla prima mașină Ligier, anume echipajul United Autosports. Aceasta din urmă alerga în continuare, aparent contra curentului, pe poziția a opta la general. Echipajul #47 a avut probleme, mai precis o pană, cu puțin timp înainte de intrarea în a doua jumătate a cursei. Le Mans va avea însă, cu siguranță, mai multe surprize pentru liderii clasei P2 decât a avut până acum…

GTE-Pro

Doar 3,5 secunde erau între primele trei mașini de la clasa de top a GT-urilor la jumătoatea cursei, asta după ce neutralizarea din ora a 10-a menținut ecarturile. Richie Stanaway se afla la conducere la acel moment, fiind depășit anterior și redepășindu-l pe Johnny Adam care era pe doi în celălalt Vantage. Este de menționat în acest context că echipajul #95 este cel care a suferit o pană în prima parte a cursei care a făcut ca „Dane Train-ul” să piardă două minute și jumătate în raport cu liderii. Iese, deci, în evidență BoP-ul care a favorizat până acum bătrânul Aston-Martin.

AF Corse sunt acolo, în mijlocul luptei, la GTE-Pro
AF Corse sunt acolo, în mijlocul luptei, la GTE-Pro

Și Porsche au fost favorizați în această perioadă a cursei, însă nu de organizatori ci de natură. 991-le GTE a mers excelent în orele nopții, echipajul #92 ajungând pe podium de câteva ori deși la intarea în ora a 13-a era abia pe poziția cinci, în urma Ferrari-ului #71 care fusese și penalizat.

GTE-Am

După problemele echipajului #98 al Aston-Martin Racing, JMW Motorsport au condus dominant la GTE-Am, în ciuda presiunii venite din partea echipajelor din urma britanicilor. Dries Vanthoor avea un avans de un tur în raport cu turcul Euan Hankey, pilot al Vantage-ului TF Sport, după 12 ore din cele 24. Acesta din urmă era urmat de 991-le #77 care la rându-i avea un avans de două minute în raport cu Ferrari-ul Scuderia Corsa pilotat de Cooper MacNeil la acel moment.

„Human” arată glorios sub luminile nopții
„Human” arată glorios sub luminile nopții

Am călcat pe „promisiunea” făcută anterior așa că acum pot spune că următorul raport chiar va veni după răsărit!

Surse foto: Toyota Gazoo Racing, FIA WEC, Larbre, United Autosports


Toate sesiunile Cursei de 24h de la Le Mans pot fi văzute integral în această săptămână pe Eurosport 1 și Eurosport Player. Eurosport acoperă în profunzime tot ce se întâmplă în jurul cursei și pe pagina Facebook.

  • 38 de ore de motorsport transmise live de-a lungul săptămânii;
  • Tom Kristensen, „Mr. Le Mans” analizează momentele cheie ale cursei;
  • „Le Mans Extra”, un magazin zilnic care cuprinde știri, opinii și interviuri preluate direct de pe circuit.