Le Mans 24h: Toyota conduce prin ploaia de neutralizări

Le Mans 24h: Toyota conduce prin ploaia de neutralizări

Trecerea de la zi la noapte nu s-a făcut fără numeroase incidente, mai multe echipe de top fiind lovite de ghinion și toate acestea cu mult înaintea intrării în a doua jumătate a cursei. Toyota continuă să conducă însă Porsche este aproape în timp ce Aston-Martin se mențin în fruntea clasei GTE-Pro, cu Ford și Porsche pe urmele lor.

LMP1

La intrarea în ora a cincea, Kobayashi se afla în frunte la cam 45 de secunde în fața lui Nick Tandy care, în schimb, era ajuns din urmă de Toyota #8 a lui Anthony Davidson în timp ce Pechito Lopez era și el pus pe fapte mari la bordul celei de-a treia Toyota. Cu 20 de minute înainte de finele orei, Toyota Gazoo Racing și-a chemat din nou mașinile la boxe, cu un tur înaintea intrării lui Tandy. Toyota #9 era însă pe o strategie separată și a intrat cu câteva minute înainte de finele orei, Lopez predându-i mașina lui Kunimoto.

Din păcate, în acest an, ByKolles nu au ajuns până la momentul căderii nopții, poza fiind din calificări. Dar, totuși, merită reamintit efortul echipei austriece
Din păcate, în acest an, ByKolles nu au ajuns până la momentul căderii nopții, poza fiind din calificări. Dar, totuși, merită reamintit efortul echipei austriece

La finele orei a avut loc accidentul în care a fost implicat ORECA-ul #28 al lui Matthieu Vaxiviere și Ferrari-ul #82 Risi al lui Pierre Kaffer. Ca urmare a incidentului, a fost implementat un slow zone de la linia de start-sosire și până la prima șicană. În aceste condiții, ordinea nu s-a schimbat radical însă, pe final de oră, Nakajima s-a apropiat de Lotterer, cei doi fiind despărțiți de doar două secunde la intrarea în ora a șaptea. Toyota #8 conducea în continuare.

Nakajima și Lotterer au continuat lupta, chiar și după ce ambele mașini au oprit. În cele din urmă, japonezul a trecut și a continuat prin a tăia din avansul Toyotei #7 a lui Sarrazin din frunte. Progresul a continuat și după ce mașina a fost preluată de Buemi însă acesta, la cam 15 minute după ce a preluat comenzile, a raportat la boxe că aude niște zgomote ciudate din cockpit, pe imagini văzându-se o dâră de fum venind de la mașina #8 în timp ce parbrizul Audi-ului #1 (acum în mâinile lui Jani) se umplea de ulei. În cele din urmă, după ce echipa de pe linia boxelor i-a tot repetat lui Buemi că mașina nu are probleme vizibile pe telemetrie, elvețianul a intrat cu o mașină fumegândă. Aceasta a fost împinsă în boxă iar munca a început, probleme majore la sistemul hibrid fiind raportate.

Dezastrul echipajului #8 a adus Porsche #1 pe poziția a doua la doar o jumătate de minut de liderul la general, Toyota #7. Cel de-al treilea TS050 a urcat pe trei însă acuzau la acel moment un handicap de un tur. Această poziție nu pare că va fi pusă în pericol de Toyota #8 care ar putea rămâne la boxe pentru încă 30-40 de minute. Stint-urile de combustibil au fost, la ambii producători, de 13 tururi, mai puțin decât ținta de 14 prevăzută.

LMP2

Luptele s-au împletit cu incidentele și în categoria secundară a prototipurilor însă, printre toate, Rebellion au părut că se mențin în control. În ora a cincea, numai puțin de cinci ORECA-uri erau în același tur, lupta pentru prima poziție fiind deschisă. Problemele pentru Alpine au continuat, mașina #36 adusă de Romain Dumas la boxe fiind împinsă în garaj. Între timp, Hirschi a trecut de Ho Pin-Tung pentru poziția a treia la clasă iar Dallara Villorba a derapat în șicana Dunlop.

Lupte de gherilă la LMP2 ne țin cu sufletul la gură
Luptele de gherilă la LMP2 ne țin cu sufletul la gură

Finalul orei a venit cu un incident, anume cel menționat anterior între ORECA-ul lui Vaxiviere și Ferrari-ul lui Kaffer. Francezul a lovit 488-ul Risi pe frânarea pentru prima șicană, ceea ce a trimis mașina #82 în parapeți distrugând partea frontală. Abandonul a fost rezultatul inevitabil iar echipajul #28 a primit o penalizare stop and go de șapte minute. Toate zonele neutralizare prin limitarea vitezei au revenit sub steag verde cu doar câteva minute înainte de finele orei a șasea.

https://www.youtube.com/watch?v=eqf66WX3v8w

În ora a șaptea recordul pe tur la această categorie a fost corectat de Vitaly Petrov, pilotul Manor din mașina #29 reușind un 3:29 în timp ce alerga pe poziția a patra. Astfel, la finele acelei ore Rebellion continuau să aibă în mână 1-2-ul, urmați de Jackie Chan DC Racing, Manor Racing și Signatech Alpine. Ora următoare a destabilizat calmul în tabăra Rebellion după ce echipajul #31 a primit o penalizare cu drive-through pentru o depășire sub steaguri galbene. Pe timpul nopții, unii piloți ar putea face stint-uri cvintuple, echipele susțin.

GTE-Pro

Aston-Martin a continuat să conducă la GTE-Pro prin echipajul #97 însă trei din cele patru Ford-uri nu erau niciodată departe și, în plus, Porsche au prins aripi odată cu căderea serii. În urma accidentului lui Kaffer, plutonul din categoria GTE-Pro a fost micșorat la 12 mașini iar Corvette-ul #64 a urcat în Top 3 la intararea în ora a șasea. Ordinea a rămas relativ neschimbată și în ora a șaptea cu Aston în frunte urmat de două Ford-uri, două Ferrari și Porsche care recuperau teren odată cus scăderea temperaturii.

Corvette #63 nu a progresat la fel de rapid ca și #64 însă nici nu a suferit vreun accident cum s-a întâmplat cu cealaltă mașină
Corvette #63 nu a progresat la fel de rapid ca și #64 însă nici nu a suferit vreun accident cum s-a întâmplat cu cealaltă mașină

Corvette a pierdut, practic, una dintre cele două mașini în ora a opta. Nu de tot, însă șansele echipajului #64 au fost scăzute într-o fracțiune de secundă după ce Milner a suferit o pană la ieșirea din virajele Porsche și a percutat zidul cu partea posterioară. Americanul a reușit să continue însă a pierdut mașina de sub control la intrarea la boxe și a înfipt-o în nisip. Aceasta a fost recuperată iar echipa a reparat-o în câteva minute, însă timpul pierdut va fi aproape imposibil de recuperat.

GTE-Am

Aston-Martin Racing aveau în mână și clasa inferioară a GT-urilor iar acesta a fost status quo-ul în orele 5-6. În urmă, pe rând, au fost TF Sport, JMW Motorsport, Clearwater Racing, Scuderia Corsa și Proton Competition. Totul s-a schimbat însă în ora a șaptea când Paul Dalla-Lana, la doar câteva tururi după ce a preluat mașina, a suferit o explozie de pneu pe partea dreapta față care a distrus și aripa, aruncând bucăți de Vantage pe traseu. Incidentul a adus o neutralizare în acea zonă iar JMW Motorsport a preluat conducerea, la chiar prima participare cu 488 GTE.

Scuderia Corsa au fost aproape de podium sau pe podium pe parcursul ultimelor 4 ore
Scuderia Corsa au fost aproape de podium sau pe podium pe parcursul ultimelor 4 ore

Următorul raport va veni după răsăritul soarelui…

Surse foto: FIA WEC, Ferrari Races, Corvette Racing, Toyota Gazoo Racing


Toate sesiunile Cursei de 24h de la Le Mans pot fi văzute integral în această săptămână pe Eurosport 1 și Eurosport Player. Eurosport acoperă în profunzime tot ce se întâmplă în jurul cursei și pe pagina Facebook.

  • 38 de ore de motorsport transmise live de-a lungul săptămânii;
  • Tom Kristensen, „Mr. Le Mans” analizează momentele cheie ale cursei;
  • „Le Mans Extra”, un magazin zilnic care cuprinde știri, opinii și interviuri preluate direct de pe circuit.