BES Paul Ricard: Victorie Bentley după o pauză de trei ani

BES Paul Ricard: Victorie Bentley după o pauză de trei ani

Paul Ricard a fost gazda ultimei etape Blancpain Endurance Series înaintea celebrelor 24 de ore de la Spa, iar după șase ore pe Le Castellet pare evident că vom avea parte de o cursă imprevizibilă în Ardeni!

Campionatul Mondial de Anduranță are cursa de 6 ore de la Spa ca și „repetiție generală” înaintea cursei de la Le Mans însă, în lumea GT-urilor, Spa-Francorchamps este scena uneia dintre cele mai importante curse. Blancpain Endurance Series se învârte, cam ca și WEC-ul, în jurul cursei de 24 de ore de pe cel mai lung circuit din calendarul Formulei 1 și au decis ca pregătirea să fie o cursă cu o lungime dublă față de cea obișnuită: șase ore. Locația a fost aleasă tot în Franța, ca o inversare a rolurilor, la Paul Ricard. Acolo, și în acest an, aproape 60 de mașini au alergat până la miezul nopții, iar unii au și reușit să lovească zidurile care mărginesc acest regat al asfaltului.

Mercedes a luat pole prin #4 însă această mașină a fost cea mai rapidă în antrenamente și arată chiar mai bine!
Mercedes a luat pole prin #4 însă această mașină a fost cea mai rapidă în antrenamente și arată chiar mai bine!

Accidentele nu au fost însă singura sursă de abandonuri în această întrecere, problemele tehnice lovind mulți favoriți care, probabil, deja se gândesc cum vor supraviețui într-o cursă de patru ori mai lungă. Partea bună este că am avut cinci producători în fruntea cursei, printre care s-a găsit și Jaguar, așa că o repetare a situației nefericite din 2016 nu pare a fi posibilă. Nu se știe, totuși, niciodată…

Mercedes-Benz a controlat antrenamentele, iar pole-ul a venit tot în mâinile unei echipe Mercedes însă la o distanță minimă de Ferrari. Yelmer Buurman a fost cel mai rapid în Q3 în mașina #4 cu un 1:56.442. Mașina Black Falcon a fost însă urmată, la doar 0,031 secunde, de Ferrari-ul #72 SMP Racing al lui Davide Rigon în timp ce, la cam o sutime distanță, Alessandro Pier Guidi a fost al treilea pentru AF Corse. Bătrânul Stephane Ortelli a arătat că nu și-a pierdut toată viteza reușind al patrulea timp cu Jaguar-ul #14 Emil Frey Racing.

Audi Team WRT se întorc înapoi în Belgia cu un podium la general
Audi Team WRT se întorc înapoi în Belgia cu un podium la general

La o secundă distanță, pe poziția a 20-a, s-au aflat liderii campionatului, anume membrii echipajului #63 Grasser Racing Team. Calificările au fost problematice și pentru BMW-urile ROWE și Nissan-urile RJN care, în trecut, s-au descurcat admirabil în această cursă mulțumită vitezei de top care e importantă deoarece se folosește configurația cea lungă, cu linia dreaptă Mistral neîntreruptă.

Cursa a început la ora 18:00 și, în ciuda unui pluton care a numărat 58 de mașini, nu au avut loc incidente în primele bucle. Buurman s-a menținut în frunte, Nissan-urile croindu-și drum prin pluton în singurul loc unde aveau avantajul: pe linia dreaptă Mistral. Acolo, tur după tur, Katsumasa Chiyo depășea câteva mașini însă, în primul tur, a fost prea optimist și a ieșit larg în virajul următor, Signes.

Veniți (în continuare) din postura de lideri ai campionatului, Bortolotti & Co. n-au fost în lumina reflectoarelor în Franța
Veniți (în continuare) din postura de lideri ai campionatului, Bortolotti & Co. n-au fost în lumina reflectoarelor în Franța

Buurman a pierdut însă, în cele din urmă, prima poziție, ordinea schimbându-se în funcție de opririle la boxe și de neutralizări. Prima dintre ele a venit ca urmare a accidentului dintre Ferrari-ul AF Corse și Porsche-le Herberth. A doua neutralizare a fost cauzată de un accident neobișnuit, experimentatul Thomas Enge derapând pe Mistral cu Gallardo-ul R-EX Reiter Engineering. Mașina s-a lovit puternic de parapeții de pe partea stângă a drumului ceea ce a încheiat cursa acestui echipaj în care se reăgsea și campioana Reiter Young Stars de anul trecut (din GT4).

Astfel, la jumătatea întrecerii, cei din urmă au ajuns cei dintâi, iar ROWE Racing se bucura de prima poziție. BMW-urile M6 cu numerele 98 și 99 nu au rămas însă până la final în joc, ambele fiind scoase din cursă de probleme tehnice și ghinion (două pene). Bentley aveau la rândul lor probleme, echipajul #7 pierzând timp din cauza unor probleme la sistemul de alimentare care au fost în spatele a două opriri ale mașinii la marginea pistei. Chiar și așa, situația M-Sport era mai bună decât cea a HB Racing care au pierdut dintr-un foc (literar) mașina #777, a cărui motor a explodat.

bespr4

Aceea nu a fost singura dovadă de slăbiciune a agregatului Lamborghini, un alt Huracan predându-se după ce i-a cedat motorul, mai precis cel cu numărul 66 al Attempto Racing, care s-a retras la fel de spectaculos. Mai puțin incitant a fost finalul anticipat pentru mașina Bentley #7 care a fost băgată în garaj definitiv pe final de cursă. A urmat apoi abandonul polesitter-ului, mașina #4 fiind scoasă din întrecere de o problemă la cutia de viteze. „Vecinii” de brand, HTP Motorsport, au suferit și ei o lovitură, mașina #85 retrângud-se pe când se afla în top 5-ul clasamentului general. Lisa abandonurilor a fost completată și de Audi prin R8-ul WRT cu numărul 3.

În urma acestor valuri de probleme pentru atâtea echipei, lupta pentru victorie s-a dat între SMP Racing #72 și Bentley-ul #8. Acesta din urmă s-a impus, Maxime Soulet trecând linia de sosire cu un avans de 29 de secunde (în echipaj cu Vincent Abril și Andy Soucek). Audi a terminat pe trei prin echipajul cu numărul 1 cu AKKA ASP pe patru (#88) și Nissan pe cinci, confirmând previziunile că bătrânul GT-R (o nouă versiune va veni abia la anul) se înțelege bine cu pista franțuzească.

Patrick Kujala, Adrian Amstutz și Martin Kodric s-au impus din nou la Pro-Am pentru Barwell și Lamborghini. Huracan-ul #77 a terminat în fața Aston-Martin-ului Oman Racing #97, din nou împins la limită de Johnny Adam și tot mai rapdul Ahmad Al-Harthy. Walkenhorst, între timp, au contrabalansat tristețea rezultată după abandonul echipajului #35 cu bucuria victoriei, căci celălalt M6 s-a impus în mod neobișnuit în categoria Am în fața flotei de Ferrari-uri.

BMW s-a impus în mod atipic la Am prin Walkenhorst Motorsport

În urma acestei etape, prima câștigată de Bentley Team M-Sport după succesele din 2014, avem de așteptat o lună până la cursa de 24 de ore de la Spa. O lună care se anunță foarte complicată pentru multe echipe, căci incidentele văzute aici (poate favorizate și de temperaturile ridicate) nu trebuie să se repete la Spa (din punctul de vedere al echipelor), unde totul se înmulțește cu patru. Din punctul nostru de vedere, răsturnări de situație la nivelul celor despre care am putut scrie după Le Mans sunt mereu binevenite!

Rezultate complete aici

Sursă foto: Blancpain GT