Marea Britanie 2007: Raikkonen strică sărbătoarea localnicilor

Fanii englezi au populat tribunele de la Silverstone cu speranța unei victorii pentru noul lor idol, Lewis Hamilton. Însă revirimentul Ferrari semnalat în Franța a continuat, iar Kimi Raikkonen a ajuns primul la 3 victorii în 2007.

Trecuseră 15 ani de la ultima prezență (și victorie) a lui Nigel Mansell la Silverstone. Și chiar dacă Herbert sau Coulthard au mai făcut să răsune God save the Queen la finele curselor în acest răstimp, britanicii n-au mai etalat același interes. Totul s-a schimbat odată cu sezonul 2007, în care Hamilton revenea acasă în etapa a noua a sezonului după ce încheiase toate cursele precedente pe podium, reușind și primele succese în Formula 1. Așadar, susținătorii veneau cu convingerea că există o șansă reală (de vreo 25%) ca Hamilton să învingă la Silverstone, nu doar conjunctural. E cam ca diferența dintre anii în care englezii se agățau să creadă că Tim Henman va putea fi vreodată numărul 1, față de ceea ce a afișat apoi Andy Murray.

Pregătirile pentru etapa britanică au început încă dinainte de Magny Cours, cu trei zile de teste în care i-am văzut întâi la lucru pe piloții de teste ai celor două echipe de top, Pedro de la Rosa (McLaren) și Luca Badoer (Ferrari). În timp ce aceștia evaluau diverse componente, de ”artificii” s-au ocupat cei de la Toyota, care au stabilit reperele primelor două zile cu piloții titulari. BMW Sauber i-a dat o șansă liderului GP2 Timo Glock, iar vicecampionii sezoanelor anterioare (Kovalainen și Piquet Jr) au rulat pentru Renault. Piloți cu CV mai modest au luat loc în monopostul Spyker, precum Adrian Valles sau Giedo van der Garde. Olandezul a ieșit în decor chiar din primul său tur.

F1-Fansite.com 2007 HD wallpaper F1 GP Britain_09

În cele câteva zile dintre manșa franceză și cea britanică, războiul dintre McLaren și Ferrari căpătase o nouă dimensiune, cu conotații juridice. Începea să se contureze magnitudinea colaborării ilicite dintre designerul-șef de la Woking, Mike Coughlan, și șeful de dezvoltare Ferrari, Nigel Stepney. Acesta din urmă fusese deja eliberat din funcție de echipa italiană, iar la tribunalul din Modena Scuderia inițiase procedurile legale împotriva ambilor ingineri. Echipa lui Ron Dennis a ales un răspuns riscant și nu foarte credibil, susținând că informațiile primite de Coughlan despre Ferrari nu s-au propagat în cadrul organizației și nu au influențat evoluțiile de design ale monopostului MP4/22. Urma o vară foarte fierbinte, în care frustrarea lui Alonso, învins în ultimele trei curse de coechipierul debutant, avea să cântărească greu.

F1-Fansite.com 2007 HD wallpaper F1 GP Britain_02

Ziua de vineri a început cu cvartetul binecunoscut în 1m21, Hamilton reușind cel mai rapid timp. În FP2 doar Kimi Raikkonen a putut coborî la 1m20, apoi în FP3 s-a rulat chiar în 1m19 de către primii trei – Raikkonen, Alonso și Massa. Monoposturile Toyota au confirmat într-o oarecare măsură ritmul din teste, iar Nico Rosberg a reușit să aducă din nou în prim-plan un monopost Williams cu aceeași motorizare japoneză. Pentru fiul lui Keke, dușul rece a venit odată cu eliminarea din Q1, dimpreună cu trei motoare Honda și cele două mașini Spyker.

Alonso stabilise cel mai rapid timp atât în Q1, cât și în Q2, dar nu s-a regăsit tocmai în momentul crucial. Lewis Hamilton avea mai puțin benzină și a sprintat către unicul timp sub baremul de 1m20, spre încântarea tribunelor care au celebrat frenetic cel de-al treilea său pole-position din nouă starturi. Kimi Raikkonen l-a însoțit în prima linie (după o eroare în ultimul viraj care l-a costat pole-ul), urmat de Alonso și Massa. Dacă Robert Kubica a venit acolo unde-i era locul, adică pe 5, colegul său Nick Heidfeld a fost abia pe 9, devansat de Ralf Schumacher și de ambii piloți Renault.

Qua09GB

Prima mare surpriză a cursei s-a consumat chiar înainte de stingerea semafoarelor, când electronica monopostului Ferrari #6 i-a jucat o festă lui Felipe Massa, care a calat pe grilă. Pentru a șasea oară din nouă curse, unul dintre cei patru favoriți nu-și mai putea depunde candidatura la victoria de etapă. Hamilton și-a păstrat prima poziție la start, însă nu s-a putut distanța de Raikkonen, care a și mimat un atac în turul 14 în virajul Priory. Finlandezul s-a repliat și a forțat în cele două tururi dintre oprirea lui Hamilton și a sa, ieșind în fața britanicului, chiar cu mai mult combustibil îmbarcat.

https://www.youtube.com/watch?v=MUF374pnOCI

Însă McLaren avea două săgeți, iar Alonso a mai stat pe circuit încă două bucle după Raikkonen și echipa a decis să-i pună benzină mai puțină la prima sa oprire, pentru a-i garanta poziția de lider. Gândirea pe termen scurt a fost penalizată la cea de-a doua oprire, când finlandezul a putut să forțeze încă 6 tururi după ce spaniolul intrase la standuri. Importanța pneurilor a fost mai mare la Silverstone față de alte curse, echipele făcând tot posibilul să rezolve ecuația uzurii compozițiilor medium și hard. McLaren s-a plâns de ambele, în timp ce Ferrari s-a înțeles mai bine cu cele medii.

F1-Fansite.com 2007 HD wallpaper F1 GP Britain_05

Pe final, traficul l-a ajutat pe Raikkonen să nu se expună la vreun atac din partea lui Alonso, în timp ce Hamilton deja rula într-un ritm conservator către punctele aferente locului al treilea, fără vreo presiune din spate. Felipe Massa a făcut o cursă de recuperare remarcabilă, ajungând în top 10 în mai puțin de 10 tururi. După prima oprire, progresul său a fost baricadat de Fisichella, iar asta l-a costat pe final un posibil atac asupra lui Kubica pentru locul al patrulea. Brazilianul a trecut linia de sosire la mai puțin de o secundă de pilotul BMW Sauber, aceasta fiind cea de-a șasea ocazie din nouă manșe în care un monopost bavarez încheia pe 4. Vreo asemănăre cu statistica de mai sus?

F1-Fansite.com 2007 HD wallpaper F1 GP Britain_06

Doar cinci piloți au completat același număr de tururi ca și învingătorul Kimi Raikkonen, aflat la cea de-a 12-a sa victorie. Ultimul dintre cei 6 a fost Nick Heidfeld, care a devansat perechea Renault ce a luat ultimele puncte puse în joc. Sub linie au fost echipierii Honda, iar Coulthard a baricadat calea piloților Williams către clasări mai bune, conforme cu ritmul de care erau capabili. Marea dezamăgire a fost însă Toyota, care a semnat un dublu abandon din cauze tehnice. Avea să fie ultima cursă a carierei pentru Christijan Albers, care nici nu putea replica ritmul lui Sutil, nici nu-și mai putea asigura finanțarea necesară ca să continue alături de conaționalii de la Spyker.

Clasament piloți: Hamilton 70, Alonso 58, Raikkonen 52, Massa 51

Clasament echipe: McLaren 128, Ferrari 103, BMW Sauber 56