GT4 Slovakia Ring: Noi, cei din linia întâi

GT4 Slovakia Ring: Noi, cei din linia întâi

Etapa a patra din GT4 Northern Cup a adus o dublă victorie pentru Răzvan Umbrărescu și un climat deloc propice performanței pentru Eduard Anton, în pofida eforturilor depuse de Racecom.

Weekendul slovac a reprezentat apogeul tensiunilor dintre SRO și Reiter Engineering, gruparea care pregătește cele 8 modele KTM X-Bow GT4. Și tocmai în această furtună a nimerit și pilotul român Eduard Anton, care spera să-și continue lupta pentru titlul categoriei Am pe circuit, nu în culise. După încetarea colaborării cu Sofia Car Motorsport, Eduard a testat KTM-ul în specificație de X-Bow Battle la Misano, apoi restricționat la normele GT4 pe Slovakia Ring. Senzațiile au fost bune și astfel s-a decis participarea alături de fostul campion de raliul al Austriei, Achim Mortl, care obținuse o victorie la clasă în runda precedentă și cea mai bună clasare a unui echipaj Am în ierarhia finală a unei manșe din 2017. Acesta a avut doar cuvinte de laudă la adresa lui Anton după ritmul etalat în teste.

Cei doi au început cu dreptul, printr-o clasare pe 7 la general în FP1, la mare distanță de toate celelalte echipaje ale categoriei Am. Și chiar dacă sesiunea a fost câștigată de modelul Porsche pe care evoluează Gabriele Piana și celălalt român înscris în competiție, Răzvan Umbrărescu, alte trei KTM-uri au venit în top 5. Asta a atras o intervenție a SRO, care au limitat camber-ul de la 2,8 la 2,0 pentru mașinile austriece. Rezultatul? În FP2 n-a mai fost niciun KTM în top 10, iar cel mai bine clasat din grupul Reiter acuza o întârziere de peste 1,8 secunde față de reperul sesiunii.

IMG_6589

Părea așadar prea drastică mutarea, așa că înainte de calificări li s-a permis celor 8 să renunțe la 25kg de balast. Toată lumea a montat pneuri noi și adversarii s-au gândit imediat la sandbagging când KTM-urile au monopolizat primele cinci poziții pe grila primei manșe. Eduard Anton a obținut pole-ul la clasă, cu o zecime avans față de Giuseppe Fascicolo (Maserati). În Q2, doar echipierii Porsche RN Vision STS au spart grupul fruntaș KTM, Lefterov și Piana ocupând linia a doua.

IMG_6494Lucrurile n-au rămas așa, căci oficialii au aruncat la coada grilei toate cele 8 modele X-Bow, sub pretextul unui camber ilegal. Dat fiind că măsurătorile sunt efectuate individual, cu instrumente separate, la fiecare mașină, era destul de bizar ca toate să fie găsite neconforme. Sub ochii noștri, cei de la Reiter au cerut repetarea exercițiului, spre a preveni o eventuală excludere din cursă: aparatul SRO indica 2.3 (neconform), iar cele ale echipei 1.87 (legal)! Oficialii au admis că instrumentul lor de măsură prezenta o deformare și era supus erorii, însă asta nu a dus la anularea deciziei de excludere din calificări, spre surprinderea tuturor.

Cursa 1

Jan Kasperlik a fost promovat astfel de pe 6 pe 1, însă n-a avut cea mai bună plecare din pole și a cedat șefia încă din primul viraj în favoarea echipajului Ekris BMW. Max Koebolt s-a îndepărtat de Csaba Mor (McLaren) pas cu pas, în timp ce al treilea era liderul clasei Am, Alessandro Giovanelli (Autorlando Porsche). La jumătatea întrecerii, Eduard Anton i-a predat mașina lui Achim Mortl după ce urcase de pe 11 pe 7 la clasă, iar Răzvan Umbrărescu se afla pe 6 la general când l-a lăsat pe Piana să continue cursa. Italianul a trecut rapid de McLaren-ul Verschoor și a luat sosirea pe 3, câștigând clasa Pro-Am împreună cu Umbrărescu. În fața sa au sosit BMW-ul învingător în Silver Cup și Matt Nicoll-Jones cu al său Aston Martin #62.

IMG_6565

Achim Mortl a avut resurse pe final de manșă, iar în ultimele 10 minute a urcat loc după loc, terminând pe locul secund la clasă. Bucuria a fost de scurtă durată, căci una dintre depășiri a fost considerată neconformă și directorul de cursă a dictat o penalizare de 25 de secunde ce-i arunca pe Mortl și Anton de pe 2 pe 7. Un apel ar fi avut sens, dacă nu s-ar fi ajuns la finele weekendului la o nouă decizie radicală: toate KTM-urile au fost excluse din manșa I. Mingea e în curtea Reiter în aceste zile – vor contesta această directivă, se vor retrage oare din campionat?

Reiter Engineering este un partener loial al SRO încă din 1999. Nu-i vom permite unui manager de campionat atât de imatur să ne dea afară din seria GT4 pe care am susținut-o cu mașinile noastre în anii dificili. Modul în care acest manager (n.r. Max Braams) a tratat echipa noastră este de neacceptat și nu face cinste SRO și reputației excelente a acestei organizații. Înțeleg că tu (n.r. Stephane Ratel) și Claude nu puteți veni la toate cursele din GT4, dar ar fi important să trimiteți măcar un supervizor experimentat spre a se evita pe viitor manipularea rezultatelor de cursă.

Hans Reiter

Cursa 2

Înaintea cursei de duminică, SRO a continuat în aceeași notă, ordonând o nouă limitare a camberului pentru KTM (1,4). În asemenea condiții, trebuie subliniat faptul că se ajunge în sfera configurațiilor de stradă, nicicum propice atacării vibratoarelor de pe un circuit. Și totuși, ceva le-a atras atenția oficialilor la ritmul mașinilor austriece în prima manșă, chiar dacă acestea nu au reușit să deranjeze podiumul categoriei Silver după ce au plecat de la coada grilei.

Aceleași erau datele problemei și în manșa secundă, însă destinele echipajelor Reiter aveau să contrasteze puternic în decurs de o oră. La accelerarea de după primul viraj, Achim Mortl a fost surprins de o manevră pripită a colegilor de pe #34 și a percutat violent bariera de pe partea stângă. Pilotul a scăpat teafăr, însă mașina a fost distrusă și Eduard Anton a privit de pe margine desfășurarea întrecerii. În frunte, Piana și-a păstrat prima poziție după start, colaborând cu Lefterov pentru a baricada progresul celor mai periculoși adversari – McLaren-ul #9 Las Moras Racing și BMW-ul Ekris.

IMG_6858

Răzvan Umbrărescu a preluat mașina și a continuat să le țină piept celor doi rivali, lipsit de sprijinul celuilalt Porsche, după ce Lefterov a pierdut controlul în turul al șaptelea. Însă cu patru tururi înainte de final, pilotul de teste KTM Reinhard Kofler și-a completat fantastica recuperare, cucerind prima poziție. Finalul a fost neutralizat și astfel s-a consființit un succes improbabil al echipajului Angermayr/Kofler, tocmai pe mașina greu de limitat de către SRO. Umbrărescu a terminat pe 2, însă în GT4 nici măcar nu se premiază ierarhia la general, ci doar podiumurile celor trei clase. Din acest punct de vedere, a fost un weekend perfect pentru român, care s-a impus și în manșa secundă la Pro-Am alături de Gabriele Piana.

În schimb, pentru Anton a fost o experiență lipsită de recompense în clasament. Ar putea fi salvate doar cele 6 puncte din prima manșă, dacă Reiter face apel și-l mai și câștigă. Totuși, conjunctura de duminică a limitat daunele la general, căci cele două echipaje aflate înaintea românului au abandonat din motive tehnice (Porsche #76, Maserati #93), iar Dall’Antonia și Fascicolo nu s-au putut bucura de victoria la Am (și de un excelent loc 5 la general), căci au primit 25 de secunde de penalizare. Astfel, piloții de pe modelul Maserati #77 au strâns doar 12 puncte.

Cu o asemenea varietate de concepte, admitem că e foarte greu să faci un BoP satisfăcător. Însă dorința SRO de a tot face ajustări în fiecare moment și faptul că nu-și admit propriile erori oferă în momentul de față imaginea opusă față de profesionalismul spre care aspiră acest campionat aflat într-o dezvoltare accelerată. Un prim pas ar fi fixarea BoP înainte de antrenamente, fără modificări ulterioare. Ce va fi peste o lună, la Zandvoort?

Clasament Pro-Am: Huisman/Braams 125p, Kasperlik/Stupple 100p, Piana/Umbrărescu 95p, Terting/Rymes 81p.

Clasament Am: Ghezzi 118p, Dall’Antonia/Fascicolo 90p, Gostner 88p, Mengozzi 78p, E.Anton 73p.

IMG_6950