Formula 1 Ungaria: Analiză ritm de cursă

Formula 1 Ungaria: Analiză ritm de cursă

A doua sesiune de antrenamente libere este de regulă rezervată simulărilor de calificare şi simulărilor de cursă. Inginerii folosesc primele 45-60 de minute pentru punerea la punct a monopostului pentru ziua de sâmbătă, urmând ca ultimele 30 de minute să fie rezervate rulării cu o cantitate apreciabilă de combustibil în rezervor. Aşadar, cum au stat lucrurile azi ?

În FP1 echipele ce au adus noutăţi au încercat să coreleze informaţiile obţinute din simulator şi CFD cu realitatea de pe pistă. Red Bull a părut un monopost extrem de bine echilibrat încă de la început, semn că munca din simulator a dat roade şi mai mult decât atât, că pachetul aerodinamic adus aici de Adrian Newey funcţionează perfect.

Ferrari a testat în FP1 o podea nouă, dar numai pe monopostul lui Sebastian Vettel asta în timp ce Kimi Raikkonen a folosit versiunea din Marea Britanie. Rezultatul nu a fost tocmai pe placul germanului, monopostul cu numărul 5 fiind extrem de instabil pe perioadele de frânare, în special înainte de virajele 13 şi 14. Nici pe sectorul 2, cel tehnic, în care monoposturile abordează succesiunea de viraje de viteză medie, Ferrari nu s-a putut apropia de Red Bull sau Mercedes.

© f1.com
© f1.com

În FP2, temperatura aerului a crescut de la 23 de grade Celsius la 27, iar la nivelul pistei aceasta a urcat de la 30 de grade la 40 de grade Celsius.

Scuderia Ferrari a decis să continue cu testele comparative între cele două specificaţii ale podelei, de data asta Sebastian Vettel folosind vechea podea. Rezultatul a fost vizibil. O îmbunătăţire clară a performanţelor pe tur, în special pe sectorul 2, cel de viteză medie. Asta în timp ce Raikkonen s-a luptat cu un monopost dezechilibrat, cu o punte spate al cărei unic ţel era să încerce să depăşească puntea faţă, indiferent de tipul virajului abordat.

Red Bull prezintă acelaşi monopost stabil, neutru şi extrem de bine plantat atât la intrarea în viraje, dar mai important, la ieşire. În simularea de calificare Daniel Ricciardo a dovedit că RB13 este monopostul de bătut. Cel puţin în condiţiile meteo de atunci.

Toată lumea se aştepta ca Mercedes să reacţioneze. FP2 începe cu simulare de calificare pe pneurile Soft pe care Mercedes le domină copios. Hamilton este mai rapid decât Red Bull cu 2 zecimi şi cu o secundă mai rapid decât Ferrari.

Urmează simulările pe pneurile SuperSoft și din nou, monopostul cel mai echilibrat este Red Bull. Supriza cea mare o furnizează Hamilton care nu reușește să-și îmbunătățească cel mai rapid timp pe pneuri SS în nici una din cele 3 încercări uleterioare, în condițiile în care nu a întâmpinat piloți lenți pe pistă sau a fost nevoit să încetinească din cauza unor steaguri galbene.

Sebastian Vettel se instalează inițial pe prima poziție provizorie, doar pentru a fi detronat ulterior de Ricciardo. Față de FP1, monopostul cu numărul 5 pare să-și fi revenit, Vettel fiind capabil să abordeze virajele în maniera obișnuită. De observat însă Kimi Raikkonen. Deși în FP2 a folosit noua podea cu care Vettel s-a chinuit în FP1, finalndezul a reușit să strunească monopostul, reușind să se apropie de Vettel la puțin peste o zecime. Asta înseamnă că podeaua nouă nu este de aruncat ci doar nu au găsit un setup adecvat. Rămâne de văzut în urma FP3 ce decizie vor lua inginerii Ferrari.

© fia.com
© fia.com

Din cauza unei sesiuni destul de fragmentate (accientele lui Wehrlein și Palmer și diverse steaguri galbene), piloții au avut la dispoziție doar 12 minute pentru simularea de cursă. Vettel, Hamilton și Bottas hotărăsc să folosească pneul Soft, iar Ricciardo, Raikkonen și Verstappen folosesc pneul cu compoziția cea mai moale, SuperSoft.

Cu pneurile SuperSoft, Ricciardo reușește 8 tururi consecutive cronometrate, doar pentru a ne apropia cât mai mult de realitate, voi exclude un tur lent în care australianul a întmpinat probleme de trafic. Raikkonen reușește 7 tururi consecutive cronometrate, dar în cazul lui exclud 3 tururi extrem de lente. Verstappen reușește 6 tururi cronometate, toate fiind luate în considerare în calculul ritmului de cursă.

supersoft

Observăm că Ricciardo are cea mai bună medie, fiind urmat de Raikkonen și de Verstappen. Din punct de vedere al degradării, lucrurile nu stau foarte rău pentru nici unul dintre cei trei, dar potrivit celor de la Pirelli, pneurile spate ale celor două monoposturi Red Bull începeau să arăte semne de degradare termică, semn că monoposturile RB13 sunt destul de agresive cu puntea spate. În acest caz se poate spune că deși Raikkonen are a doua medie, pe lungimea unui stint, finlandezul pare să fe favorit pentru că monopostul Ferrari este mai blând cu pneurile.

Trecem la compoziția Soft. Vettel face 8 tururi consecutive, din care iau în considerare 7. Hamilton reușește 6 tururi consecutive, dar 2 dintre ele sunt excluse. Iar Bottas reușește 7 tururi consecutive, unul fiind eliminat din calcul.

soft

Pe compoziția Soft, Bottas pare să fie cel mai rapid, urmat la 2 zecimi de Vettel și la alte 2 zecimi de Hamilton. De observat degradarea accentuată a pneurilor în cazul Mercedes. Ca medie, degradarea pneurilor în cazul lui Lewis Hamilton pare să-l coste pe britanic 0,3s pe tur, iar în cazul lui Bottas de 0,25s pe tur. De observat că Mercedes reușește în primul tur de atac să scoată niște timpi foarte buni, timpi care sca drastic în tururile următoare. Vettel pe de altă parte reușește să mențină un ritm constant cel puțin 4 tururi, pentru ca apoi, ritmul său să scadă puțin câte puțin.

Concluzii: Mercedes nu se simte la fel de bine ca în Marea Britanie. Temperaturile mari din Ungaria suprasolicită pneurile, în special trenul spate. Iar duminică se anunță și mai cald. Red Bull pare să fie foarte competitivă pe stinturi scurte. Inginerii conduși de Newey trebuie să găsească o soluție pentru evitarea supraîncălzirii trenului spate fără a se atinge de nivelul de apăsare aerodinamică. Ferrari este un pic între ciocan și nicovală. Noutățile aduse aici încă nu pot fi catalogate ca fiind rebuturi. Pe măsură ce inginerii încercau diverse setări, noua podea începea să funcționeze. Iar asta înseamnă că mai au doar o sesiune de antrenamente pentru decide ce cale trebuie să urmeze. Merg la siguranță și aleg varianta Silverstone cu care atât Raikkonen dar și Vettel s-au înțeles mai bine, sau aleg varianta Ungaria depsre care informațiile din simulator și CFD spun că este mai eficientă, dar care se dovedește a fi mai greu de setat ?