Italia 2007: Dublă McLaren-Mercedes în fieful rivalilor

Un circuit atipic a mărit diferențele dintre cele două echipe de top ale sezonului, Alonso și Hamilton semnând o dublă facilă într-un weekend în care șansele lui Massa de a deveni campion au scăzut dramatic.

Aproape de fiecare dată în sezonul 2007 marea întrebare la finele calificărilor era ”câte kilograme de combustibil a avut fiecare pilot la bord?” Rareori au fost variații importante între cei din avanposturi: dacă BMW a mai încercat marea cu degetul prin strategii ieșite din comun, prea riscante ca să dea roade, McLaren și Ferrari au părut atât de dependente de simulări computerizate care au indicat același scenariu ideal. Monza avea să fie altfel, cu o echipă mizând pe mai multe opriri decât adversarii.

Tradiția pe Autodromo Nazionale este să optezi pentru o singură trecere pe la boxe, iar Ferrari a îmbrățișat opțiunea conservatoare care-i este atât de familiară în majoritatea aspectelor, de la evoluția monopostului până la alegerea piloților. McLaren a riscat, căci avea mașina mai rapidă și putea exprima acel plus doar consumând intens gume. Viteza a fost evidentă încă de vineri, căci după un FP1 cu primii patru în doar 0,4s, Alonso a fost cel mai rapid în următoarele cinci sesiuni, incluzând aici toate cele trei faze ale calificărilor. În urma sa era de fiecare dată Hamilton, doar 37 de miimi separându-i pe cei doi în momentul decisiv din Q3.

Atmosfera din cadrul echipei lui Ron Dennis era la fel de încărcată, piloții dându-și doar un acord de fațadă după cele întâmplate pe Hungaroring. Singura alinare putea fi o victorie în fieful marilor rivali, susținuți de un public la fel de animat ca-n era Schumacher, recent încheiată. Doar că weekendul Scuderiei a început prost, cu Raikkonen distrugându-și monopostul în Variante Ascari, și a continuat chiar mai prost.

O umbră de speranță s-a ivit la start, unde Kimi a reușit să-l devanseze pe Heidfeld, pilot ce a ruinat strategiile celor din cvartetul fruntaș în repetate rânduri. Massa a plecat și el bine, ajungând să se atingă ușor cu Hamilton la trecerea prin prima șicană, dar englezul și-a păstrat poziția secundă. La următoarea trecere prin acel sector, Coulthard (Red Bull) a rămas fără aripa față după un contact cu Fisichella (Renault) și asta a dus la o ieșire violentă în Curva Grande.

Neutralizarea de cinci tururi nu le făcea jocul celor plecați pe două opriri, însă la scurt timp după restart a urmat o mare lovitură încasată de Ferrari, de această dată cu consecințe importante în economia campionatului. Se spune că suspensiile sunt cheia la Monza, modul în care ataci șicanele aducând beneficii mai importante decât viteza de top. Și tocmai această componentă a cedat pe monopostul lui Massa după doar 10 bucle.

Hamilton a intrat pentru prima oară la boxe în turul 18, iar Alonso în turul 20. Raikkonen a preluat conducerea timp de alte cinci bucle, apoi a efectuat unica vizită pe la standuri. Victoria campionului en-titre nu a mai fost pusă în pericol, însă coechipierul său n-a apucat să parcurgă întregul stint median programat, raportând vibrații. Dată fiind pana de la Istanbul, Martin Whitmarsh n-a mai așteptat ca Lewis să construiască ecartul de 28 de secunde necesar pentru a ieși înaintea lui Raikkonen, ci l-a chemat pentru schimb cu două tururi mai devreme.

Pneurile mai noi cu 15 tururi ale lui Hamilton au fost un avantaj hotărâtor în lupta sa directă cu unicul reprezentant Ferrari rămas în cursă, iar în turul 43 britanicul a executat manevra decisivă: un block-pass ferm în prima șicană. Finlandezul a acuzat ulterior dureri la mușchii gâtului după accidentul din ziua precedentă și ritmul său a scăzut cu două secunde/tur, dat fiind că din spate nu era nicio amenințare. Asta le-a permis și celor de la McLaren să nu mai forțeze motoarele pe final, în drum spre dubla crucială.

Nick Heidfeld a ocupat deja obișnuitul loc 4 care-i era rezervat de fiecare dată când vreunul din cvartetul fruntaș are o problemă, în timp ce Robert Kubica a avut mai mult de muncă până să termine în spatele coechipierului său, după ce mașina sa a fost scăpată de pe cricuri la unica oprire. Nico Rosberg a făcut o nouă cursă foarte bună, clasându-se pe 6 înaintea lui Kovalainen. Jenson Button a adus pentru prima oară în an Honda în Q3 și a luat ultimul punct pus în joc.

Clasament: Hamilton 92p, Alonso 89p, Raikkonen 74p, Massa 69p, Heidfeld 52p.