Formula 3 Nurburgring: Lando Norris sprintează către titlu

Formula 3 Nurburgring: Lando Norris sprintează către titlu

Lando Norris a semnat un nou weekend aproape perfect, distanțându-se considerabil de adversarii săi direcți, care au dat greș în calificările disputate pe ploaie.

Prima sesiune de calificări a început vineri pe o pistă în uscare, avantajul fiind de partea ultimilor piloți care s-au lansat într-un tur rapid pe final. Lando Norris (Carlin) a încheiat pe prima poziție, cu un avantaj uriaș, de aproape o secundă în raport cu Jake Hughes (Hitech GP). Cei doi piloți cu pretenții la victorie din tabăra Prema s-au clasat pe 3 (Ilott) și 5 (Gunther), între aceștia intercalându-se debutantul Sacha Fenestraz (Carlin), cel care face senzație în acest an în Formula Renault 2.0. A fost o nouă sesiune dificilă pentru Joel Eriksson (Motopark), care urma să împartă linia a șasea la startul primei manșe cu alt debutant, Max Defourny (Van Amersfoort Racing). Ceva mai în spate, Petru Florescu a fost al doilea din cvintetul Motopark la prima sa tentativă, pe 17 din 22, chiar în urma lui Mick Schumacher.

Cea de-a doua sesiune a adus britanicii pe primele trei poziții, cu pole-uri pentru Hughes și Ilott, urmați de Norris la foarte mică distanță. Pentru Eriksson, Gunther sau Schumacher a fost un coșmar, aceștia nereușind să intre în top 10. Petru Florescu urma să se lanseze de pe ultima poziție în manșele 2 și 3.

Cursa 1

Lando Norris a plecat bine și s-a desprins de Jake Hughes cu aceeași rată de o secundă pe tur, într-o manșă începută pe o pistă inundată, dar care a început să se usuce încet de-a lungul celor 35 de minute. Desigur, incidentele nu au lipsit, însă zonele ample de degajare au permis de fiecare dată evacuarea monoposturilor doar cu full course yellow, iar astfel avansul construit de Norris nu a fost periclitat. Fenestraz rula pe 5 în debutul manșei când l-a trimis în decor pe Mazepin, monopostul Hitech în derivă fiind la un pas să-l colecteze și pe Ilott. Britanicul nu și-a putut însoți conaționalii pe podium, căci din spate a venit extrem de motivat Joey Mawson. Australianul a fost mai rapid când încă era apă multă pe circuit, apoi Ilott a revenit și cei doi au oferit un duel palpitant pe final, în care s-a implicat și marea surpriză a cursei, Tadasuke Makino (Hitech GP). Japonezul a speculat și l-a taxat pe Ilott, reușind cea mai bună clasare din carieră – locul 4.

În urma acestora au venit alți doi piloți Carlin (Habsburg și Daruvala), apoi componenții Prema (Schumacher și Zhou). Joel Eriksson și Maxi Gunther au fost marii perdanți, ambii implicați în incidente la începutul cursei cu Harrison Newey, respectiv Ralf Aron. Suedezul a recuperat bine și a luat totuși ultimul punct pus în joc, în timp ce germanul s-a chinuit să treacă de trei monoposturi Motopark, printre acestea numărându-se și Petru Florescu, sosit în final la un tur de învingător. 17 secunde a fost ecartul dintre Norris, la cea de-a opta victorie stagională, și Hughes. Pentru Mawson a fost primul podium în Formula 3 europeană.

Cursa 2

Cea de-a 24-a manșă a sezonul a fost abia a treia în care victoria le-a scăpat celor patru piloți ce se află în avanposturi (Norris, Gunther, Ilott și Eriksson). În condiții particulare am avut succesele lui Jehan Daruvala pe Norisring și Ferdinand Habsburg la Spa, și tot o conjunctură atipică a dus la un nou învingător în campionat. Dacă cineva era îndreptățit să devină al șaptelea nume pe lista celor cu victorii în 2017, cu siguranță Jake Hughes (Hitech GP) era acela. Pole-ul obținut pe ploaie și un start bun i-au facilitat misiunea, însă Lando Norris a revenit pe final și a pus presiune pe conaționalul său, fără să dea un atac mai hotărât. Callum Ilott n-a putut ține ritmul celor doi, dar a completat podiumul integral britanic după ce a controlat ofensiva surprizei din ziua precedentă, Tadasuke Makino. Japonezul a confirmat pe uscat viteza etalată pe ploaie și a egalat reperul stagional.

Maximilian Gunther și Joel Eriksson au plecat de pe 15, respectiv 17, însă suedezul a arătat încă o dată că-i este mai ușor să recupereze poziții în urma calificărilor ratate, situație cu care s-a mai confruntat deja de prea multe ori în 2017. Eriksson a ajuns în puncte (pe 9), în timp ce Gunther nu a putut urca mai sus de locul 12. Mick Schumacher a sosit pe 15, Petru Florescu pe 20, în această zonă fiind de remarcat Sacha Fenestraz: pilotul Carlin a căzut pe 20 după start, apoi a urcat 7 poziții pentru a încheia de unde se lansase pe grilă.

Cursa 3

Ultimul start al weekendului a adus și inevitabilul incident în primul ac de păr, unde Habsburg s-a oprit în colegul său de pe linia a treia, Guanyu Zhou. Cele două monoposturi au fost evacuate, iar la restart Ilott a pierdut atât șefia cursei, în favoarea lui Lando Norris, cât și pozițiile 2 și 3 pe care au urcat echipierii Hitech, Hughes și Aron. Makino s-a atins cu Mawson în primul tur și a fost nevoit să treacă pe la standuri pentru schimbarea aripii față, ieșind astfel din zona punctelor după ce reușise două clasări excelente în manșele precedente.

Locurile pe podium nu s-au mai schimbat, același status quo fiind vizibil până la nivelul poziției a opta. A fost îngrijorător faptul că un candidat la titlu precum Gunther nu a putut trece de Newey, germanul sosind abia pe 7, cu Eriksson chiar în urma sa. Nikita Mazepin a întrecut limitele sportivității revenind brusc din decor chiar pe trasa lui Max Defourny, care și-a păstrat cumpătul și a completat depășirea extrem de riscantă pe iarbă, punctând astfel în premieră. Petru Florescu s-a clasat pe 17 dintre cei 19 piloți care au luat sosirea.

Cu 73 de puncte avans față de Gunther, Lando Norris poate încheia socotelile pentru titlu încă din etapa viitoare, ce va avea loc peste două săptămâni pe Red Bull Ring. Matematic, mai sunt în cărți Eriksson și Ilott, însă aceștia mai degrabă pot spera la poziția de vicecampion, date fiind erorile comise de Gunther în ultima perioadă. Jake Hughes pare să-și fi asigurat locul 5 la general și cu siguranță va avea drept obiectiv victoriile în cele șase runde rămase. Carlin se tot apropie de Prema în ierarhia echipelor, iar locul al treilea nu mai pare atât de sigur pentru Motopark, dacă Hitech continuă în aceeași formă etalată pe Nurburgring.

Clasament piloți: Norris 381p, Gunther 308p, Eriksson 265p, Ilott 260p, Hughes 193p