Formula 1 Singapore Review: Victorie picată din cer

Formula 1 Singapore Review: Victorie picată din cer

După înfrângerea din M.P. al Italiei, Ferrari venea în Singapore cu un singur gând. Acela de la lua cele 25 de puncte acordate pentru victorie și, de ce nu, cele 18 puncte aferente locului doi.

Gândul lor părea să fie extrem de valabil și probabil întrucât caracteristicile monopostului SF70H se pliau perfect pe desenul și cerințele circuitului Marina Bay. Însă niciodată în acest sezon zicala: ”Socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg!” nu s-a aplicat atât de bine ca în acest week-end. Monoposturile roșii nu numai că nu au câștigat niciun punct, dar nu au parcurs mai mult de 500m, iar avantajul de trei puncte al lui Hamilton a crescut în numai 20 de secunde la 28.

Dacă la sfârșitul sezonului britanicul devine pentru a patra oară campion mondial, cu siguranță acesta a fost punctul de cotitură al actualei stagiuni.

Calificări

Sesiunile de antrenamente libere au fost dominate de Red Bull. Monopostului RB13 i-au fost aduse o serie de îmbunătățiri la diffuser, podea și flow-conditionere (ultimele parcă trase la indigo după cele ale monoposturilor SF70-H), upgrade-uri care au făcut ca echipa lui Christian Horner să înceapă calificările din postura de favoriți.

Sebastian Vettel încercând să găsească setup-ul corect in FP1 © Scuderia Ferrari

Ferrari s-a chinut în toate cele trei sesiuni de antrenamente libere să găsească un setup care să le convină ambilor piloți. Sebastian Vettel încerca să găsească balansul optim între apăsarea aerodinamică pe puntea față și cea spate, iar pentru asta inginerii italieni au făcut mai multe schimbări de setup, schimbări care nu l-au adus pe Vettel niciodată în fața celor de la Red Bull. Kimi pe de altă parte avea probleme mai mari. Inginerii din partea sa de garaj au ajuns să schimbe și caracteristici ale sistemului de suspensii pentru a-l ajuta pe finlandez să aducă monopostul în zona lui comfort.

Valtteri Bottas a avut probleme de aderenţă în fiecare sesiune din week-end © Mercedes AMG F1

Mercedes a primit confirmarea pe pistă că rezultatele obținute în simulator erau corecte. Filosofia de construcție a săgeților argintii nu este potrivită pentru circuitul Marina Bay. Ampatamentul lung nu le aducea niciun avantaj pe circuitul de 5km, nici măcar pe primul sector, cel dominat de PU. În plus, multitudinea de viraje lente și schimbările continue de direcție penalizau și ele monopostul W08. Nu în ultimul rând, pneurile: Pirelli a adus aici cele mai moi compoziții: UltraSoft, SuperSoft și Soft. Iar Mercedes, nu se înelege perfect decât cu pneurile cele mai dure. Cele  Soft. Numai că potrivit inginerilor Pirelli, diferența dintre Soft și UltraSoft, pe circuitul Marina Bay este estimată la 1,4 secunde pe tur. Așadar, pentru echipa lui Toto Wolff, week-end-ul din Singapore era unul de limitare a daunelor.

Upgrade-urile au funcţionat pentru Red Bull © Red Bull Content Pool | Clive Mason / Getty Images

În Q1, monoposturile Red Bull se instalau confortabil în frunte. Ferrari-urile păreau că vor avea o zi asemănătoare cu cea din Italia din urmă cu două săptămâni încheind pe locurile 11 și 12. Cel mai rapid dintre Mercedes-uri (Hamilton) era pe 6, la aproape jumătate de secundă.

Q2 vine cu o schimbare de setup pe monoposturile Ferrari, propusă de echipa tehnică de la Maranello, echipă care alături de Charles Leclerc muncise neîntrerupt încă de vineri seara în simulator. Rezultatul se vede imediat. Deși tot Red Bull a câștigat și acestă sesiune, Ferrari a ăcut un salt spectaculos ajungând la sub 2 zecimi în spatele monoposturilor RB13. Scoțând tot ce se putea din monopost, Lewis Hamilton reușea să se apropie la 245 de miimi de lideri, reaprinzând flacăra speranței în sufletele fanilor britanicului.

Q3 începe cu 10 piloți gata să se bată cu cronometrul. În afară de piloții Mercedes, Ferrari și Red Bull, în această fază își făceau apariția Hulkenberg, Carlos Sainz și piloții McLaren – Alonso și Vandoorne.

Prima ieșire pe pneuri UltraSoft noi. Primul care aruncă mânușa este Raikkonen. Finlandezul reușește un 1m40.069s, mai rapid cu aproape 3 zecimi decât orice se văzuse pe circuit în acel week-end. Hamilton oprește cronometrul la 123 de miimi după Kimi, iar Verstappen, următorul pe pistă devine primul pilot ce coboară sub bariera celor 100 de secunde pe circuitul Marina Bay cu 1m39.814s.

Sebastian Vettel coboară însă ștacheta cu încă 145 de miimi devenind pole sitter provizoriu. Era pentru prima oară când un monopost Ferrari reușea să învingă un monopost Red Bull. Și totul grație lui Charles Leclerc care, la fel ca în Ungaria când Giovinazzi a fost trimis în ziua de vineri la Maranello să găsească o soluție, a reușit să furnizeze informații eșențiale pentru punerea la punct a monoposturilor SF70H.

Ultima ieșire din Q3. Raikkonen nu reușește să-și îmbunătățească timpul, rămânând pe locul 4. Verstappen face două mici greșeli și trebuie să se mulțumescă și el cu timpul stabilit anterior. Hamilton nu găsește decât 66 de miimi, insuficient ca să treacă de Raikkonen. Urmează Vettel. Germanul stabilește record absolut pe S1, urmat de record absolut pe S2. Pe S3 doar un personal best. Rezultatul: 1m39.491s, mai bun cu 178 de miimi decât recordul anterior. Pole position pentru german, al 49-lea al carierei. Ricciardo reușește un personal best, dar la 349 miimi de Vettel și la 26 de miimi de Verstappen. Bottas râmâne pe 6, după Hamilton.

În spatele celor 6, Hulkenberg s-a dovedit a fi cel mai rapid. ”Îmi convine rezultatul, va spune el. Este ca un pole position pentru noi, cei care nu ne batem cu Mercedes, Ferrari și Red Bull.” Alonso a fost al 8-lea, la 1.6s de lider, urmat de Vandoorne și Sainz.

Un pole position categoric pentru Sebastian Vettel care a reuşit un tur aproape perfect.

Al 49-lea pole-postion din cariera lui Sebastian Vettel © Scuderia Ferrari

Cursa

Pentru prima oara în cei 10 ani de când F1 vine in Singapore vremea a fost închisă. Iar în ziua cursei, cu trei ore înainte de start, cerul s-a deschis şi asupra oraşului s-a pornit o ploaie torenţială. Nu a durat mult, iar pista s-a uscat foarte repede datorită temperaturilor mari şi a asfaltului fierbinte. Pista a redevenit verde. Guma depusă de monoposturile de F1 şi mainile angrenate în Ferrari Challenge şi Porsche Carrera Cup Asia cu o zi înainte a fost spălată relativ repede.

A plouat pentru prima oară într-un M.P din Singapore © Scuderia Ferrari

Cu 10 minute înainte de start a început să plouă din nou. De data asta mai încet, dar susţinut. La ora limită la care Charlie Whiting trebuia să declare Wet Race, pista era doar umezită. Din acest motiv, piloţilor li s-a dat mână liberă la alegerea pneurilor. Unii au decis să plece cu pneuri Full Wet iar alţii cu Intermediates. Primii 6 de pe grilă au ales varianta a doua, așa că din acest punct de vedere lucrurile erau identice pentru ei.

Turul de formare îi găseşte pe piloţi încercând să evalueze nivelul de aderenţă al pistei. Raikkonen comunică echipei că asfaltul este destul de alunecos, încercând oarecum să-l înduplece pe Charlie Whiting să amâne afişarea culorii verzi pe semafor. În zadar.

Monoposturile se aliniază şi în scurt timp directorul de cursă dă startul. Pole man-ul Vettel porneşte relativ greu iar Verstappen ceva mai bine. Avansul dat de poziţia mai bună pe grilă îl ajută totuţi să-şi menţină poziţia dar ca să fie sigur, germanul trage de volan în stânga pentru a-i bloca trasa olandezului.

Moments before the disaster © Scuderia Ferrari

Plecat de pe locul 4 pe grilă, Kimi are probabil cel mai bun start al plutonului. Trece repede de Ricciardo şi se insinuează pe interiorul lui Verstappen, încercând să intre în primul viraj înaintea acestuia. Numai că olandezul, presat de Vettel din dreapta, se găseşte acum între ciocan şi nicovală. Vettel venea din dreapta faţă, Raikkonen trecuse de el, iar puntea faţă a monopostului RB13 era acum în dreptul sidepod-urilor finlandezului plecat ca din puşcă.

© Scuderia Ferrari

Contactul dintre roata spate dreapta a monpostului Ferrari cu nr. 7 şi roata stânga faţă a monopostului lui Verstappen duce automat la ruperea suspensiei şi schimbarea traiectoriei monopostului roşu. Raikkonen este deja doar un simplu pasager, iar monopostul său este forţat spre dreapta, unde percutează lateralul maşinii lui Vettel rupându-şi şi suspensia dreapta faţă.

Primul viraj îl găseşte pe Raikkonen într-un monopost incontrolabil. Vettel trecuse, urmat de un Lewis Hamilton care a luat un start aproape la fel de bun ca al lui Raikkonen, dar a stat pe exterior, fiind ferit de carnagiul produs în faţa sa. Fernando Alonso venit de pe locul 8, trece pe exterior urmându-l pe Hamilton şi ocupă în acest moment locul 3, depăşindu-l şi pe Ricciardo ce încetinise, precaut.

Verstappen, este lovit în plin în mijlocul virajului de un monopost Ferrari în derivă. Cei doi se îndreaptă spre interiorul virajului 2 unde din nefericire se afla Alonso. Bad timing. Trei monoposturi scoase din cursă în primii 301 metri ai cursei.

Vettel conducea cursa cu un monopost cu daune terminale la sidepod, urmat de Hamilton şi de Ricciardo. După virajul 3 însă, pe accelerare Vettel pierde controlul monopostului alunecând pe propriul lichid de răcire şi işi rupe partea frontală a monopostului. Este apoi sfătuit de la boxe să oprească de urgență pentru a nu afecta motorul.

Hamilton moşteneşte locul 1, urmat de Ricciardo, Hulkenberg, Perez, Bottas, Palmer, Vandoorne, Ocon, Sainz şi Magnussen. Safety-car-ul işi face apariţia pe pistă şi rămâne în fruntea tuturor timp de 4 tururi. La reluare, Hamilton reuşeşte să pună între el şi Ricciardo 3,5 secunde. Mercedes găsise echivalentul pneurilor soft printre cele de vreme rea. Monopostul cu nr. 44 era o maşină complet schimbată faţă de ziua de sâmbătă, semănând din ce în ce mai mult cu cel văzut în calificările M.P. al Italiei. Pentru Bottas însă lucurile nu mergeau atât de bine. Finlandezul se chinuia să ţină monopostul pe pistă, el fiind depăşit la capătul liniei de start sosire de un Jolyon Palmer plecat să demonstreze că nu este un pilot atât de rău precum îl văd cei de la Renault.

© Red Bool Content Pool

După restart, inginerii Red Bull observă o scădere de presiune a uleiului în cutia de viteze a monopostului cu numărul 3. Pe undeva exista o scurgere de ulei. Ricciardo este sfătuit să schimbe înainte de turaţia optimă şi să evite frânele de motor violente.

Turul 11. Kvyat reuşeşte să-l depăşească pe Magnussen dar în virajul 7, la capătul liniei drepte, frânează mai târziu decât trebuie, blochează roţile şi se infige în barierele Tec-Pro. Safety-car din nou.

Red Bull decide să-l cheme pe Ricciardo la boxe pentru un set de intermediare noi, obţinând astfel un pit-stop gratuit. Avansul australianul faţă de Hulkenberg (încă încălţat cu pneuri Wet) i-a permis acestuia să rămână pe locul 2. Mercedes însă îl lasă pe Hamilton pe pistă, decizie pusă la îndoială de britanic. Explicaţia inginerului de cursă a fost simplă:

[quote_box name=””]”Dacă l-am fi chemat pe Lewis, Ricciardo ar fi rămas pe pistă şi ar fi fost aproape imposibil să-l depăşim.”[/quote_box]

Înainte de restart ordinea primilor cinci era: Hamilton, Ricciardo, Bottas, Sainz şi Hulkenberg. Germanul schimbase pe intermediare, pierzând două poziţii în faţa lui Bottas şi Sainz.

Restartul îl găseşte pe Hamilton în acceaşi situaşie de iepure ca şi prima oară. Cu tot avantajul dat de pneurile intermediare noi, Ricciardo nu se poate ţine după britanic. Problema avută la cutia de viteze l-a obligat să-şi schimbe şi stilul de pilotaj, fapt care a dus la uzura prematură a pneurilor.

[quote_box name=””]”Am avut probleme serioase cu pneurile. De fiecare dată când reuşeam un tur rapid, pneurile nu rezistau şi pentru un altul.”[/quote_box]

Iar Ricciardo nu era singurul care avea problemee. Bottas avea un ritm fluctuant, fiind în medie cu o secundă pe tur mai lent ca Hamilton.

Primii care s-au aventurat pe pneurile slick au fost Magnussen şi Massa. După primul tur de încălzire, timpii lor au început să fie mai buni ca ai primilor clasaţi, astfel că după alte două tururi echipele încep să-şi cheme piloţii la boxe. Ricciardo este primul care intră să schimbe dintre piloţii aflaţi în frunte. Apoi Bottas şi după încă un tur, Hamilton. Avansul britanicului clădit după a doua perioadă de safety-car i-a permis acestuia să rămână pe primul loc.

Mai în spate, Hulkenberg reuşeşte să treacă de Sainz. Spaniolul optase pentru pneurile SuperSoft. Dar cum acestea intră în fereastra de temperatură mai greu ca cele UltraSoft, câştig de cauză pe pistă a avut germanul. Bucuria i-a fost însă de scurtă durată, el fiind nevoit să reintre la boxe pentru reumplerea sistemului pneumatic al supapelor, iar mai târziu, în turul 38, se retrage definitiv.

Apoi işi face apariţia pentru a treia oară Safety-Car-ul. Marcus Ericsson face un tete-a-queue pe Anderson Bridge şi loveşte zidul cu roata dreapta spate. Suspensia monopostului Sauber cedează şi monopostul suedezului rămâne imobilizat pe trasa ideală.

Restart. Hamilton sprintează şi Ricciardo nu are un răspuns adecvat pentru britanic. A 60-a victorie din carieră pentru Hamilton într-o zi ce a început cu Vettel favoritul absolut. În clasamentul general avansul de 3 puncte al britanicului a crescut la 28 de puncte, cu 6 curse înainte de finalul sezonului.

Dedesubturile unei victorii improbabile

© Mercedes AMG F1

Singapore este un circuit care nu penalizează handicapul generat de un PU mai slab. Din acest motiv Mercedes a ales să nu folosească ultimul PU introdus în Belgia şi care are două curse la activ. Inginerii au montat pe monopsturile Mercedes PU-ul cu nr. 2, adus de AMG HPP în Spania.

Ca să ne facem o idee despre ceea ce ar fi putut face Mercedes in calificări dacă ar fi avut unitatea cu numărul 4, să spunem că PU-ul folosit avea la activ aproape 5000 de kilometri parcurşi. În plus, acestui PU îi lipsesc upgrade-urile aduse la Silverstone şi Spa, care împreună valorează în jur de 25CP. Cum se traduce asta pe pistă? Să spunem că la Singapore 10CP în plus sau în minus echivalează cu 0,1s. Aşadar 25CP reprezintă în jur de 0,25s pe tur faţă de PU-ul cu nr. 4. Hamilton a terminat calificările la aproape 0,6s de Vettel. Cu PU 4 sub capotă şi acel Q3 mode activat, Hamilton ar mai fi câştigat încă maximum 0,2s. Rezultatul l-ar fi adus pe locul 2 sau imediat după Verstappen.

Desigur, calculul este făcut la modul ideal. Comportamentul Mercedes pe pneurile UltraSoft este o consecinţă directă a modului în care este gândit monopostul. Din acest punct de vedere penrtu Mercedes un upgrade care să corecteze acest neajuns nu este posibil. Cel puţin nu în acest sezon.

Großer Preis von Singapur 2017, Sonntag – Wolfgang Wilhelm

Iar faptul că la Singapore a plouat a anulat dezavantajul afişat de Mercedes pe pistă uscată. Suspensiile mai moi ale săgeţilor argintii împreună cu acea suspensie nouă cu cursă lungă au adus efectiv monoposturile Mercedes din faza de limitare de pagube în faza de luptă pentru victorie. Sincer să fiu, chiar dacă Sebastian Vettel nu ar fi avut probleme la start şi ar fi scăpat de carnagiul produs în spatele său, cu siguranţă ar fi avut de luptat cu un Lewis Hamilton ce pilota un monopost mult mai rapid decât cel al germanului. Iar la cum s-a prezentat monopostul Ferrari în Italia şi având în vedere că acesta era setat pentru pistă uscată, tare mă tem că cele 25 de puncte tot la Hamilton ar fi ajuns.

Concluzie

Cea mai rapidă maşină condusă de cel mai rapid pilot a obţinut pole-position-ul. A doua zi, cea mai rapidă maşină a învins în GP-ul nocturn de la Singapore. Doar că, datorită condiţiilor meteo specifice, omul superlativelor de sâmbătă nu a fost acelaşi cu cel de duminică. O victorie superbă pe pista ce reprezenta cel mai mare challenge pentru Mercedes l-a adus pe Lewis Hamilton într-o poziţie dominantă în lupta pentru titlu. Mai sunt 150 de puncte în joc şi dacă trendul se păstrează neluând în calcul trâmbițatul motor nr. 4 de la Ferrari, atunci Mercedes ar trebui să aibă un mic avantaj în calificări, pe când Ferrari ar trebui să încline balanţa în regim de cursă.

© Mercedes AMG F1

Interesant este că inginerii ambelor echipe sunt de acord în câteva privinţe: pe un tur de calificare Hamilton are un avantaj marginal asupra lui Vettel în 8 cazuri din 10, dar germanul e un all-rounder mai rutinat. Mercedes ar fi monopostul de bătut în calificări în aproape toate rundele ce vor urma. Dar în cursă, monopostul roşu, mai flexibil, e mai bun. Asta până începe ploaia. În acest moment ecuaţia are prea multe necunoscute.