Raport de cursă: etapa a cincea a Campionatului Național de Karting

Raport de cursă: etapa a cincea a Campionatului Național de Karting

A cincea etapă a campionatului național de karting a marcat penultima oprire a caravanei FRK anul acesta, iar piloții și-au rezumat duelul pe pista speed park din Bacău. Unele titluri au fost deja câștigate matematic, în timp ce la anumite clase vom asista la o luptă până în ultimul moment.

Numărul total de participanți pare stabil de la etapă la etapă, însă distribuția claselor diferă puțin. De data aceasta am avut 64 de piloți concurând la opt clase. Cele mai notabile schimbări au fost la KZ2, unde numărul a scăzut cu trei piloți de la etapa precedentă, în timp ce clasa DD2 a câștigat doi concurenți.

Promo BB

După cum am obișnuit, la clasa Promo BB enumerăm toți copiii participanți, în ordine aleatorie. La etapa a cincea au fost prezenți pe grila de start: Patrick Săliștean, George Samoilă, Andrei Bonta, Khana Ponomarenko, Anja Ionescu, Vlad Savu, Max  Cristea și Alexandru Politov.

Mini MAX

Liderul campionatului, Darius Niculescu pleca din pole position în prima manșă, după ce câștigase ambele curse calificative de sâmbătă. Avea să fie urmat de Mark Sipos, care a participat pentru prima dată în acest an în campionat. Ecarturile dintre piloți aveau să fie foarte mari, după cum o demonstraseră antrenamentele calificative de duminică, timpii variind de la 1:04.1 pentru pole position și până la 1:21.8 pentru ultimul clasat. Fiecare pilot avea să fie distanțat la peste o secundă de adversarii direcți, astfel încât se anunța o cursă puțin disputată. Eduard Brezină, aflat pe locul secund în campionat, avea să plece al treilea însă faptul că al treilea din clasamentul general, Alexandru Refec, nu avea să participe deloc la etapă i-a ușurat munca de consolidare a poziției de vicecampion.

Prima manșă finală a început printr-un start anulat însă cel propriu-zis a fost oarecum neașteptat. Plecat de pe poziția a doua, nou-venitul Mark Sipos a preluat imediat conducerea, având un start ca din tun și devansându-l categoric pe Darius până în primul viraj. Acesta a pierdut însă imediat conducerea când s-a răsucit pe frânarea în primul ac de păr. Lipsa de experiență și presiunea de a conduce o cursă și-au spus probabil cuvântul. Acesta a putut recupera apoi și a terminat pe poziția a treia, după un duel frumos cu Alexandru Ciușcă, trecând de acesta pe linia de start/sosire. Eduard a urcat și el în ierarhie: plecat ultimul, și-a adjudecat poziția a doua până la finalul manșei. Astfel, Darius a condus fiecare tur și a câștigat manșa de 10 tururi cu un avans de 20 de secunde față de locul doi, fapt ce s-ar traduce printr-un avans mediu de peste 2 secunde pe tur de circuit, în regim de cursă.

În startul manșei doi am asistat iarăși la o frumoasă depășire a lui Mark, pe exterior, în virajul al doilea. La ambele starturi kartul său părea să aibă o accelerație și o viteză pe linie dreaptă mult mai bune decât restul. El a profitat la maximum de acest avantaj, iar până la punctul de frânare în primul ac de păr acesta conducea din nou cursa, aflându-se marginal în fața lui Darius. Liderul campionatului și-a recăpătat însă poziția la ieșirea din viraj și a început din nou să se distanțeze. Eduard a căzut astfel pe locul trei, definitivând astfel podiumul manșei, și fiind urmat de cei doi frați Ciușcă, cu Alexandru în frunte. Darius și-a definitivat astfel avantajul în clasamentul general, fiind aproape imposibil de devansat în ultima etapă a campionatului.

Podiumul etapei: P1 Darius Niculescu P2 Mark Sipos P3 Eduard Brezină

Micro MAX

Calificările cronometrate de sâmbătă anunțau un duel ceva mai nuanțat la clasa Micro MAX, primii patru piloți fiind despărțiți de mai puțin de jumătate de secundă. Liderul campionatului, Paul Lăzărescu, avea să plece al doilea în cele două manșe de calificare de sâmbătă, poziție pe care și-a conservat-o în cele din urmă, în ambele întreceri. Urmăritorul său, David Niculescu nu a avut ritmul sperat și pleca numai al cincilea pe grila provizorie. În fața sa era Istvan Dezso, care se afla la foarte mică distanță în clasamentul la general. Mircea Pătru a dominat ziua de sâmbătă și și-a adjudecat pole position-ul, cu un tur de 1:04.099, precum și victoria în ambele manșe calificative.

În prima finală de duminică, Mircea avea să conducă plutonul, urmat de Paul și de Marc Marișca pe poziția a treia. Marc a avut probleme chiar înainte de turul de formare și a trebui astfel să plece de pe linia boxelor, terminând astfel pe ultima poziție. Darius pleca de pe șase iar Istvan de pe patru. Paul a avut o reacție foarte bună la start, reușind să îl devanseze imediat pe Mircea și să preia conducerea manșei. Acesta a condus trei sferturi din tur, până la intrarea în ultimul sector. Mircea a atacat la interior, iar imaginile arată că ar putea fi vorba și de un contact minor, care a destabilizat însă prea puțin vreunul dintre karturi. La finalul primului tur David se afla pe penultima poziție și avea de recuperat pentru a își păstra locul secund în campionat, Istvan fiind pe locul al patrulea în manșă. Primii patru formau un pluton strâns, fiind despărțiți de mai puțin de o secundă. În turul doi, Istvan mai urca o poziție pentru a urca pe locul al treilea, depășirea fiind însă ratată de camerele video. Ordinea avea să se păstreze de acum încolo, deși Paul a lansat un atac destul de precaut la interior în turul al șaselea. Poziția sa din campionat nu favoriza însă luarea de riscuri inutile, iar oportunitatea de a trece curat la conducere nu s-a ivit. Mircea trecea astfel primul linia de sosire, fiind urmat la numai patru zecimi de secundă de Paul, și la cinci secunde de Istvan.

Startul ultimei finale a fost din nou foarte disputat, în special la vârf. Paul a lansat un atac pe exterior în virajul al doilea, însă s-a repliat în spatele lui Mircea până în acul de păr. Mai în spate, David Niculescu nu a reușit să urce în clasament, iar în primul ac de păr s-a produs un contact între Istvan, Ștefan Ruta și Constantin Mihai. Incidentul a fost însă minor și piloții au continuat fără stricăciuni, însă Istvan gesticula nemulțumit faptul că a fost împins de la spate. Un acroșaj a avut loc între Marc Marișca și Ștefan Ruta, incident pentru care Ștefan aparent a fost penalizat, însă nu a fost surprins în live stream. Paul menținea presiunea pe Mircea la conducerea cursei, forțându-l pe acesta să adopte trase defensive în ultimul sector, dar și în turul al doilea de cursă. În cele din urmă Paul reușește să iși adjudece victoria, printr-o oportunitate prezentată de Mircea la ieșirea din virajul cu numărul 12. Am vorbit în preview-ul etapei cât de important este acest viraj pentru depășirile pe acest circuit. Aici a fost însă mai mult vorba despre greșeala lui Mircea, care a avut o trasă neobișnuit de strânsă, neputând astfel să preia multă viteză la ieșire. Duelul a continuat în turul următor, pe linia dreaptă de start însă Mircea nu a putut face atacul la interior să funcționeze, pierzând viteză printr-un derapaj la intrarea în prima curbă. Cursa a livrat duelul interesant la care ne așteptam în urma calificărilor, iar în cele din urmă Paul s-a impus în fața lui Mircea și a lui Istvan. David Niculescu a terminat pe poziția a patra, însă a căzut două poziții în clasamentul general, de pe locul al doilea pe locul al patrulea. Paul s-a distanțat astfel la 33 de puncte față de Mircea, care acum ocupă locul al doilea. Pe locul trei la general, și la numai șase puncte în urmă se află Istvan. Titlul la categoria Micro MAX se va juca astfel la ultima etapă, răsturnările de situație fiind încă posibile.

Podiumul etapei: P1 Mircea Pătru P2 Paul Lăzărescu P3 Istvan Dezso

Mini ROK

Clasa Mini ROK s-a dovedit din nou una dintre cele mai competitive clase din campionat, și nu mai puțin de 13 piloți au fost despărțiți de doar o secundă în calificările cronometrate de sâmbătă. Bulgarul Dimitar Ivanov a obținu pole-ul cu al său tur de 1:01.880. Situația a fost complet răsturnată însă, și după manșele calificative, Tim Melzer avea să plece primul în prima finală de duminică, după ce a câștigat ambele manșe de sâmbătă. Liderul campionatului, Darius Babaioana, avea să îl urmeze pe grila de start pentru finală iar Andrew Boriceanu ocupa locul al treilea.

Tim și-a conservat avantajul imediat după start, în timp ce Darius și Andrew au pierdut poziții. Tudor Tudurachi progresa astfel doua locuri și urca pe poziția a doua, după un start strălucit de pe linia a doua a grilei. Erik Enache reușea să ajungă până pe poziția a treia în timp ce Darius a pierdut mai multe poziții la start și se duela cu David Drăgan după primul ac de păr. David s-a regăsit astfel într-o poziție nefericită, în dreapta lui fiind Darius și în stânga Rareș Stan, care l-a împins pe acesta spre dreapta. Neavând unde să se ducă, kartul cu numărul 301 a fost lansat specatculos cu partea stângă în aer, incidentul nefiind însă unul major. Duelul pentru poziția a treia se anunța foarte strâns după ce Darius Babaioana a făcut o recuperare bună și a reușit să treacă de Erik la finalul primului tur. Acesta pierduse la rândul său poziția în fața lui Dimitar Ivanov și se afla acum pe locul cinci. După numai trei tururi, liderul Tim Melzer se afla deja sub presiune, Tudor Tudurachi fiind la numai patru zecimi de secundă în spate. Acesta a trecut în frunte după acul de păr, deși Tim a încercat să aplice clasica mișcare de repliere, sau switchback. Clasamentul avea să se schimbe însă, Tim reușind să preia conducerea în turul numărul cinci, însă Dimitar se afla acum în apropiere, reușind să recupereze startul mai puțin strălucit și fiind unul dintre cei mai rapizi piloți de pe pistă la acel moment. Tudurachi trece la șefie în turul al șaselea iar Dimitar profită de amestecul unui pilot lent pe mijlocul pistei pentru a trece de Tim. Acesta avea să preia în cele din urmă conducerea în turul al optulea și a demonstrat un racecraft foarte bun. Clasamentul la finalul primei finale a fost: Dimitar, Tim și Tudor. Liderul clasamentului general termina pe poziția a cincea, în timp ce ocupantul locului trei la general, Mihai Șuteanu, încheia doar pe poziția a noua.

*No.370 MELZER TIM : Under Investigation
CONCURENTUL ACS ROAD RUNNER SI-A DECLARAT INTENTIA DE A CONTESTA DECIZIA CCS CONFORM ARTI 32.4 DIN RNSK. ACEASTA CONTESTATIE SUSPENDA DECIZIA CCS, IAR DECIZIA FINALA VA FI LUATA ULTERIOR.

În primul viraj din manșa finală secundă liderul Dimitar atinge kartul lui David Drăgan, care a avut un start excelent din linia a doua a grilei. Kartul bulgarului este săltat astfel cu toată puntea față în aer și pierde mai multe poziții. Tim Melzer profită de incident și preia șefia cursei în timp ce Mark Banevski a fost surprins de accident și a ieșit în zona de degajare a primelor două viraje la mare viteză. Rareș Stan urca în primele câteva viraje pe poziția secundă, fiind plecat al șaselea. Însă cel mai rapid om din prima manșă avea să treacă la conducerea cursei spre sfârșitul primului tur, cu o dublă depășire spectaculoasă la intrarea pe ultimul sector. David avea să își adjudece victoria în manșa finală precum și a etapei. Acesta a fost urmat în a doua finală de Erik Enache, care a urcat un număr impresionant de cinci poziții în cursă, și de Rareș Stan. Tim Melzer avea să termine pe poziția a patra iar situația în clasamentul general este momentan neactualizată, întrucât acesta este aparent sub investigație în prima manșă finală.

Podiumul etapei*: P1 David Drăgan P2 Dimitar Ivanov P3 Tim Melzer

Junior MAX

Din punct de vedere al clasamentului general, clasa Junior MAX este cea mai strânsă din tot campionatul național, iar primii trei clasați erau despărțiți de numai 25 de puncte. Rareș Cărbunaru a plecat primul în prima finală de duminică și a condus fără probleme de la primul până la ultimul tur. În spatele său, Nicolae Pocol, liderul clasamentului general, pornea numai al treilea iar Theodor Nicoară, al treilea în campionat ocupa poziția secundă pe grila de start. Startul lansat i-a oferit lui Nicolae oportunitatea de care avea nevoie pentru a își adjudeca poziția secundă. Avansul acestuia în clasamentul general era numai de patru puncte în fața lui Rareș, deci era esențial să nu piardă contactul cu acesta. În spatele plutonului, Liviu Udrescu era lovit puternic din lateral de către Sebastian Scirlet, care a ratat complet punctul de frânare pentru acul de păr și a ajuns derapând până la apex. Duelul pentru locul doi era foarte strâns, însă în cele din urmă Nicolae a rezistat presiunii puse de Theodor. Astfel Rareș Cărbunaru prelua conducerea clasamentului general, după prima manșă finală.

Manșa doi a decurs în mare parte fără multe schimbări de poziție. Deși Theodor Nicoară pierduse inițial poziția a treia după start, după o depășire frumoasă pe interior a lui Mihai Muncean, acesta a reușit să o recapete după un singur tur. De acolo până la final primele patru poziții au rămas aceleași.

Marele câștigător de la Bacău a fost Rareș Cărbunaru, care se îndreaptă spre ultima etapă a sezonului cu un avans de opt puncte. Nicolae Pocol va trebui să etaleze un ritm foarte bun pentru a spera la titlu, în timp ce Theodor Nicoară ar avea nevoie de ceva probleme pentru adversarii săi, fiind la 40 de puncte distanță de lider.

Podiumul etapei: P1 Rareș Cărbunaru P2 Nicolae Pocol P3 Tehodor Nicoară

Senior MAX

Clasa Senior MAX a fost dominată de Viktor Ștefan tot sezonul, iar acest trend a continuat și la Bacău. Deși a avut un start slab în prima manșă finală de duminică, retrogradând până pe poziția a patra, acesta și-a croit drumul înapoi spre victorie, tur după tur. În spatele său au terminat Dragoș Simion, care avea ca scop lupta pentru titlul de vicecampion, și Lyubomir Garkov.

Manșa a doua a fost marcată de startul fulminant al Andrei Caill, care s-a desprins rapid din plutonul de start și a urcat pe poziția a doua. Dragoș Simion se afla pe poziția a patra în turul al doilea și s-a alăturat rapid duelului pentru locul secund. Bulgarul Lyubomir a trecut mai întâi de Andra, iar apoi și de Dragoș. A urmat apoi un duel interesant între cei doi, în timp ce Viktor conducea detașat. Simion a încercat o depășire pe interior în acum de păr în al cincilea tur, însă nu numai că nu a trecut de Garkov, ci a fost și depășit de Andra. El a recăpătat însă rapid poziția și a pornit în urmărirea celui din față. Acesta a reușit în cele din urmă sa preia poziția secundă în turul al nouălea, de data aceasta cu o mișcare hotărâtă în acul de păr.

Interesant este faptul că bulgarul Lyubomir Garkov a fost luat în considerare în clasamentul general începând cu această etapă. În mod normal, piloții străini pot participa în campionat, însă ei nu primesc puncte în clasamentul general. Așteptăm o clarificare din partea FRK privind acest aspect, și detaliile din spatele omiterii lui Lyubomir până la această etapă. Cel puțin din punct de vedere matematic, clasa Senior MAX și-a determinat campionul național pentru anul 2017, Viktor Ștefan distanțându-se la 61 de puncte de următorul rival. Aceasta îi asigură un avantaj insurmontabil și înseamnă că el va fi eligibil să participe la finalele Rotax MAX Challenge Grand Finals la Portimao, la începutul lunii noiembrie. PitStops vă va ține în exclusivitate la curent cu clasarea piloților români în renumita competiție monomarcă.

Podiumul etapei: P1 Viktor Ștefan P2 Dragoș Simion P3 Andra Caill

DD2

Dominație a fost cuvântul de ordine și la clasa DD2, acolo unde Aldrin Opran a încheiat fiecare sesiune oficială din acest weekend pe prima poziție. Ca și fostul său rival de la KZ2, Viktor Ștefan, Aldrin este de asemenea campion național cu o etapă înainte de finalul campionatului. La rândul său ne va reprezenta la Grand Finals la clasa karturilor Rotax cu cutie de viteze.

Duelul se desfășura de facto pentru poziția de vicecampion național, Narcis Moldovan și Daniel Vonica fiind despărțiți de numai un punct în clasamentul general. În prima manșă finală, Daniel a reușit să treacă linia de sosire al doilea, la numai patru zecimi în fața lui Narcis. Ei au fost urmați de Gabriel Munteanu și Radu Iordache.

Ultima manșă a weekend-ului a început printr-un start fără schimbări de poziție. Daniel și Narcis și-au continuat duelul pe parcursul cursei, aceștia schimbând pozițiile în turul al șaptelea. Și pozițiile 4-5 au fost inversate față de prima manșă, astfel că Radu Iordache a trecut linia de sosire în fața lui Gabriel Munteanu.

Podiumul etapei: P1 Aldrin Opran P2 Daniel Vonica P3 Narcis Moldovan

KZ2

Decizia comisiei privind incidentul etapei a patra de la București va fi decisivă privind rezultatul campionatului la clasa KZ2. Chiar si așa, prin prisma absenței sale de la ultima etapă de la Târgu Secuiesc, speranțele lui Andrei Vajda la titlu sunt destul de limitate. Întregul weekend de la Bacău a fost caracterizat printr-un duel continuu între cei doi protagoniști ai campionatului: Daniel Vasile și Andrei Vajda. Cel din urmă și-a adjudecat pole position-ul în ziua de sâmbătă cu un timp de 53.186, la trei zecimi de Daniel. Andrei a câștigat apoi și manșele calificative, plecând duminică cu prima șansă la victorie în manșele finale. Pe linia a doua a grilei se aflau Franco Casagrande și Andrea Raimondi.

Startul slab al lui Daniel Vasile în prima manșă finală avea să ne ofere o cursă spectaculoasă de recuperare. Deși Andrei părea să aibă ritmul superior,  liderul campionatului a făcut o frumoasă cursă de recuperare, deși după primul viraj era abia al patrulea. Acesta a trecut repede de Andrea Raimondi și de coechipierul său, Franco Casagrande, și a pornit în urmărirea liderului. La sfârșitul primului tur, Andrei avea un avantaj de o secundă. În turul șase însă, avantajul fusese deja redus la sub jumătate de secundă. Ritmul de cursă duminică a fost puțin mai lent, astfel că Daniel semna cel mai rapid tur în bucla cu numărul șapte și oprea cronometrul la 53.998. Cel mai rapid tur din toată cursa a fost tot al său, un 53.585, cu o zecime mai lent decât sâmbătă, în regim de calificări. În turul al nouălea Daniel lansează primul atac. O mișcare tipică la interior în acul de păr. Andrei revine însă excelent cu un switchback inspirat iar locurile rămân neschimbate pentru încă un tur. Au urmat apoi încercări pe exterior, însă niciunul nu a cedat presiunii. În cele din urmă atacul reușește în turul al 13-lea, când ieșirea din al treilea viraj a fost mult mai bună. Daniel Vasile își adjudeca astfel victoria în prima finală, fiind urmat de Andrei Vajda la două secunde și de coechipierul său, Franco Casagrande. Singurul pilot ce a mai avansat în cursă a fost Robert Uturaș, care a reușit să termin pe poziția a cincea, urcând astfel trei locuri.

În manșa a doua, Daniel a avut din nou un start foarte slab de pe grilă, în ambele cazuri kartul părând că se poticnește imediat după lansare inițială. Asta sugerează mai degrabă o problemă de natură tehnică, dar este foarte greu de judecat din exterior, numai din imaginile de pe live stream. De data aceasta însă, a pierdut numai o poziție și a putut să se replieze rapid în spatele lui Andrei. La intrarea în virajul zece, Daniel alege trasa interioară. Andrei a anticipat mișcarea și a încercat să întretaie trasele la ieșire. Greu de spus ce s-a întâmplat după aceea, căci imaginile oferă o perspectivă din care este greu de judecat, însă roata dreapta față a lui Andrei a atins-o pe cea din stânga spate a lui Daniel și a lansat kartul Danilo Rossi în aer. Andrei a abandonat pe loc, în timp ce Daniel a putut conduce controlat restul manșei pentru a își adjudeca victoria și penultima etapă de la Bacău. Este foarte posibil ca, în încercarea de a întretăia trasele la exterior, Andrei să fi subvirat puțin spre exteriorul virajului, suficient cât să se producă contactul. Traseul este destul de strâns în acea porțiune tehnică, iar rareori se pot manevra două karturi de seniori în paralel. Robert Uturaș și-a continuat parcursul foarte bun din prima finală și a reușit să termine al doilea. Acesta a progresat din nou trei locuri, cele mai multe din tot plutonul, după un duel frumos cu Franco Casagrande și Andrea Raimondi, deși aproape a recreat incidentul Andrei-Daniel din virajul cu numărul 11, atunci când a trecut de Franco.

Din păcate jocurile la masa verde au caracterizat anul acesta sezonul la clasa regină iar în momentul de față singura actualizare din clasamentul general fiind retragerea celor trei puncte acordate pentru manșele calificative din etapa a treia lui Andrei Vajda. De asemena, Daniel Vasile încă este menționat ca fiind sub investigație.

No.993 VASILE DANIEL : Under Investigation
CONCURENTUL GO KART TEAM A DEPUS CONTESTATIE IMPOTRIVA DOCUMENTULUI NR. 7 EMIS DE CCS, CONFORM ART. 32.4 DIN RSNK. DECIZIA FINALA VA FI LUATA ULTERIOR DE FORURILE COMPETENTE.

Podiumul etapei: P1 Daniel Vasile P2 Franco Casagrande P3 Robert Uturaș

Ultima oprire a Campionatului Național de Karting din 2017 va avea loc pe 30 Septembrie – 1 Octombrie pe circuitul Skat-Kart de la Târgu Secuiesc.

Sursa foto: Federația Română de Karting