Jim Redman (n.1931)

Jim Redman (n.1931)

Pilotul

Dacă acum suntem obișnuiți ca Honda să fie în top, la începutul anilor ’60 palmaresul uzinei japoneze în motomondial era o foaie albă de hârtie. Însă totul s-a schimbat în 1961, când Hailwood le-a adus primele victorii pe Isle of Man, la 125cmc și 250cmc. Redman a replicat și primul său succes a venit după trei săptămâni la Spa, când se apropia de 30 de ani. La finele stagiunii, Mike s-a avântat către clasa regină, lăsându-l în urmă pe Soichiro Honda, care progresa pas cu pas și abia urma să vină în 1962 la clasa de 350cmc.

Jim Redman a devenit astfel vioara întâi a celor de la Honda și i-a răsplătit cu ambele titluri (250cmc și 350cmc) în 1962 și 1963. Abia în următorii doi ani și-a găsit un rival la 250cmc în persoana lui Phil Read, care i-a suflat ambele titluri. Însă la 350cmc era un recital perpetuu al lui Redman, care în 1964 a câștigat toate cele opt etape! Mai mult, el a fost primul pilot ce a reușit să bifeze trei victorii în aceeași zi, la Assen în același an (125, 250 și 350). De altfel, traseul olandez a fost terenul său predilect, 9 din cele 45 de victorii din cariera sa venind aici.

Din spatele lui Redman venea însă un tânăr italian cu 10 ani mai tânăr, pe nume Giacomo Agostini. După ce s-au intersectat ocazional în 1963-1964 la 250cmc, sezonul 1965 a adus un duel între cei doi la 350cmc. Redman a câștigat patru curse, iar Ago trei (dintre care la două Redman a ales să absenteze). Disputa s-a reeditat la clasa mare în 1966, unde primele două etape ale stagiunii s-au încheiat cu ordinea Redman-Agostini. S-a ajuns astfel la Spa, unde Redman a suferit un accident serios, ce i-a pus capăt carierei de pilot, iar stagiunea s-a încheiat cu Agostini campion în fața lui Hailwood.

Omul

Însă cele 6 titluri în 4 ani sau cele 6 victorii pe Insula Man nu spun întreaga poveste a pilotului originar din Rhodesia. Jim Redman a rămas orfan la 17 ani: tatăl său s-a sinucis, iar mama sa a murit 27 de zile mai târziu. Împreună cu sora sa de 18 ani a respins ajutorul statului englez și a avut grijă de cei doi frați mai mici. Lipsa de perspective în Anglia de după război l-a făcut să emigreze în Rhodesia. A devenit un om dur, atent la aspectul financiar și un foarte bun negociator.

În 1963, a răsturnat ierarhiile la Honda și a devenit în același timp pilot și team manager. A schimbat rânduielile păguboase pentru piloți, care erau plătiți doar cu 100 de lire de către organizatorii curselor (70 pentru privați). De la bani de sandvich, Redman a ajuns să concureze pentru sume absolut respectabile (15.000 lire în 1965). Acum, la 85 de ani, sintetizează perfect decada marilor sale succese:

Recomand moderație în orice. Exceptând femeile. Sexul e unul dintre cele mai bune exerciții fizice. Sunt scorpion și nu-mi pasă decât de sex și de bani.