GT World Cup Macau: Edoardo Mortara învinge și cu Mercedes

GT World Cup Macau: Edoardo Mortara învinge și cu Mercedes

A treia ediție a GT World Cup de la Macau a început și s-a încheiat sub semnul celui mai de succes pilot din epoca actuală pe această pistă stradală, Edoardo Mortara, care a supraviețuit unui accident uriaș în cursa de calificare pentru a bifa al șaptelea triumf în acest loc cu un istoric bogat.

Asistența avea încă vie în minte amintirea victoriei din 2016 a lui Laurens Vanthoor răsturnat. Al treilea an sub banner-ul „GT World Cup” începea așadar cu multiple referiri la această imagine, dar cu speranța că astfel de scene nu se vor mai repeta – toți voiau (și voiam) să vedem două curse care să se deruleze fără incidente, deși asta este aproape imposibil pe acel circuit extrem de îngust pe alocuri.

Vanthoor nu s-a mai răsturnat, dar tot a abandonat cu mașina făcută praf

Mai întâi am avut calificările pe care Edoardo Mortara, omul cu cele mai multe succese aici, era favorit să le domine. El a reușit un timp de referință în 2:17.565 care i-a și adus pole position-ul, însă a avut mulți rivali la prima poziție. Astfel, Daniel Juncadella a reușit un timp cu nici 0,3 secunde mai lent, care a făcut ca prima linie să fie 100% Mercedes-Benz. În urma celor două mașini AMG Driving Academy se aflau… alte două Mercedes, cele două AMG GT3-uri Gruppe M Racing ale lui Raffaele Marciello și Maro Engel, învingătorul din prima ediție. Laurens Vanthoor, presupusul vârf de lance al celor de la Porsche, a fost abia al nouălea din grupul de 20, în fața sa fiind Markus Pommer (Audi), Tom Blomqvist (BMW), Augusto Farfus (BMW) și Nico Muller (Audi).

Robin Frijns, aflat la primul start într-un GT3 la Macau era considerat cel mai periculos om din gruparea Audi, însă acesta a greșit și a lovit glisierele în prima parte a calificărilor, motiv pentru care a plecat abia al 17-lea. Renger van der Zande a tras cât a putut de noua Honda NSX GT3, însă locul 12 a fost maximul posibil, timpi modești în calificări fiind și în dreptul unor oameni cu pretenții, precum Mirko Bortolotti, Lucas di Grassi sau Romain Dumas. De altfel, nicăieri în universul GT-urilor nu mai poți vedea așa o densitate de piloți Platinum.

Cursa de calificare a urmat, aceasta fiind cea care avea să decidă ordinea pe grilă pentru întrecerea principală de duminică. Startul a fost curat și totul părea să meargă într-o direcție fericită, până la prima trecere prin virajul Police când, în buna tradiție de la Macau, o mașină (Juncadella) a lovit parapetul din exterior și a blocat drumul provocând un carnagiu. Doar primii patru au ratat unul dintre cele mai mari accidente în lanț din ultimii ani, care avea să arunce echipele într-o luptă contra-cronometru pentru repararea modelelor atât de grav avariate. Totuși, cursa nu a fost anulată.

După ce s-a curățat drumul, a avut loc un restart sub safety car iar opt mașini supraviețuitoare au alergat apoi într-o întrecere scurtată de doar 25 de minute pe care Mortara a dominat-o fără mare dificultate. Mercedes-ul său cu numărul 48 a fost la 2,5 secunde de BMW-ul „Art Car” al lui Augusto Farfus la finele acestei curse fără istoric, cu Marciello pe trei și cu Robin Frijns pe un nesperat loc patru după calificările dezastruoase. Este de menționat că Engel preluase conducerea de la Mortara după primul start însă o problemă cu bateria l-a ținut la boxe și a terminat la coada plutonului de opt mașini după restart.

Alții au avut, așa cum am zis, probleme mult mai mari decât Engel care măcar a ratat accidentul de la start. Astfel, s-a decis ca toate mașinile care pot fi reparate să aibă voie să se prezinte la startul cursei de dumincă așa că, după o noapte foarte lungă, am avut pe grilă 14 mașini, absenți fiind Felix Rosenqvist (unicul Ferrari), Mirko Bortolotti (unicul Lamborghini), Laurens Vanthoor (Porsche), Tom Blomqvist (BMW)  și piloții Audi Markus Pommer și Fabian Plentz. Pentru a repara mașinile lui Nico Mueller și Robin Frijns, s-au folosit piesele de pe un Audi R8 LMS care se afla în oraș ca reclamă la Audi R8 LMS Cup Asia.

Edoardo Mortara a fost însă de neatacat în a doua cursă a weekend-ului deși, pe final, a scăzut ritmul. Ecartul a fost de doar 0,618 secunde la sosire între primele două mașini: Mercedes-ul pilotului italian (dar pentru care a fluturat steagul Elveției pe podium, căci este născut în Elveția) și Audi-ul lui Robin Frijns care a impresionat la prima prezență la Macau.

Ăsta e Art Car-ul cu numărul norocos 18. Nu vezi nimic artistic? Asta pentru că nu ai cu tine o aplicație de telefon care îți relevă totul în AR când stai pe lângă mașină…

Doar nouă mașini au terminat cursa cea mare, două accidente separate scoțându-i din joc pe Darryl O’Young și, respectiv, pe Lucas di Grassi. Raffaele Marciello a părut capabil să se lupte cu Mortara, însă Mercedes-ul său a început să scoată fum și a abandonat, așa cum a făcut-o și Nico Muller. Augusto Farfus între timp, care a supraviețuit carambolului din prima întrecere, a suferit un incident la începutul actului secund care l-a aruncat la coadă, însă acesta a reușit să aducă „Art Car-ul” înapoi până pe poziția a patra. Cel puțin la fel de bătăios a fost și Maro Engel care a dovedit, în tandem cu brazilianul de la BMW, că poți depăși la Macau. Pilotul Mercedes a revenit de la coadă până în ceafa lui Frijns a cărui apărare s-a dovedit prea bună, așa că Engel s-a mulțumit cu ultima treaptă a podiumului.

Astfel, toți cei nouă piloți care au ajuns la sosire au avut mașini germane, pe poziția a cincea aflându-se după 18 tururi Chaz Mostert care a plecat ultimul în cursa de calificare și, din această cauză, a putut evita accidentul care a avut loc în virajul Police. El ar fi putut termina chiar mai sus, dar a percutat glisiera pe la jumătatea întrecerii, iar asta l-a făcut să piardă o poziție în fața lui Farfus. Marco Wittman a sosit al șaselea cu Romain Dumas, Daniel Juncadella și Hiroki Yoshimoto completând clasamentul. Tot pe lista celor retrași s-a aflat și Van der Zande cu Honda sa.

Audi a terminat pe poziția secundă în ediția din acest an a GT World Cup dar prin mașina lui Frijns

Ediția de anul viitor a Macau GP va fi cea cu numărul 65, oficialitățile locale plănuind să redeschidă Muzeul din oraș care prezintă legendele întrecerii cu ocazia acestei aniversări în care se vor reîntruni, ca de fiecare dată, monoposturi, turisme și GT-uri.

Rezultate pentru cursa de calificare aici

Rezultate pentru cursa principală aici