Formula E 2017-18 Preview: Implicarea constructorilor crește

Formula E 2017-18 Preview: Implicarea constructorilor crește

Formula E își continuă creșterea odată cu noua campanie, ce va începe în Hong Kong în acest weekend. Constructorii sunt tot mai prezenți, valoarea plutonului e tot mai ridicată, iar numărul etapelor crește la 14.

Piloți și echipe

Aceleași zece echipe vor popula grila sezonului al patrulea și chiar dacă nici în rândul piloților nu sunt foarte multe mutări, avem de-a face cu o implicare tot mai accentuată a constructorilor. Campioana Renault e.dams a anunțat că peste un an brandul Nissan va fi cel promovat în Formula E, însă pentru moment continuă așa cum ne-a obișnuit – cu Sebastien Buemi și Nico Prost dornici să prelungească monopolul. Deținătorul titlului, Lucas di Grassi, rămâne la aceeași grupare, flancat de Daniel Abt. Atâta doar că uzina Audi și-a sporit implicarea și de acum, verbal, vom vorbi despre un efort oficial, nu privat, chiar dacă avem aceiași oameni în garaj.

Cea de-a treia forță a anului trecut a fost Mahindra Racing, care nu schimbă rețeta de succes: Felix Rosenqvist revine alături de Nick Heidfeld. Techeetah s-a întărit prin aducerea lui Andre Lotterer alături de Jean-Eric Vergne, iar DS Virgin propune un cuplu britanic format din Sam Bird și Alex Lynn. Cei doi vor fi adversari în etapele WEC, dar vor conlucra pentru grupul PSA în seria electrică. De altfel, sunt puține formații care nu au apelat la cel puțin un pilot din mondialul de anduranță, mai ales după retragerile Audi și Porsche. Un astfel de exemplu este și sosirea lui Neel Jani alături de Jérôme d’Ambrosio la Dragon.

Primul campion al seriei electrice, Nelson Piquet Jr., a semnat pentru Jaguar Racing, unde va fi coleg cu performerul de anul trecut, Mitch Evans. Ambițiile cresc pentru britanici, dar și pentru chinezii de la NIO, care l-au păstrat pe Oliver Turvey și l-au racolat pe versatilul Luca Filippi, un pilot ce s-a dovedit sclipitor în GP2 sau IndyCar. În fine, și viitoarea retragere a Mercedes din DTM a dus la o mai strânsă legătură cu Venturi, unde a fost plasat acum și Edo Mortara alături de Maro Engel. Și BMW face o mutare asemănătoare, lângă Antonio Felix da Costa la MS&AD Andretti fiind adus Tom Blomqvist. Doar că sponsorul principal asiatic a dictat o înlocuire la Hong Kong, Tom fiind nevoit să-i cedeze volanul lui Kamui Kobayashi.

Circuite

Calendarul se extinde la 14 curse în 11 orașe, așadar vom avea parte încă o dată de trei double-headers. Primul dintre acestea este chiar la început, în Hong Kong, singura destinație vizitată pe final de 2017. Urmează unica rundă africană la Marrakesh, pe străzile vizitate și de WTCC, apoi se merge în America de Sud, unde va fi un pachet mai consistent, de trei etape. Rămâne cea din Mexic, pe Autodromo Hermanos Rodriguez, însă în loc de Argentina vom avea parte de Chile (Santiago) și Brazilia (Sao Paulo). Segmentul european vine și el cu noutăți: pe lângă Paris și Berlin, vor fi organizate runde în Roma și Zurich. În Elveția, aceasta este prima cursă de la interdicția instaurată de parlament în 1955, în urma dezastrului de la Le Mans. Finalul va fi identic cu sezonul al treilea – deplasările nord-americane de la New York și Montreal în iulie 2018.

Noutăți

Dacă în Formula 1 încă sunt dubii referitoare la integrarea sistemului halo pe mașinile pentru 2018, iată cum seria electrică de monoposturi își planifică mult mai coerent viitorul: începe sezonul al patrulea și deja sunt multe anunțuri și inovații planificate chiar și pentru campania a șasea, ce va demara abia în toamna lui 2019! Pentru moment, puterea maximă în cursă crește cu încă 10kW, ajungând la valoarea de 180kW. Costurile sunt cu greu ținute sub control, căci folosirea materialelor exotice acolo unde se permite (MGU, invertor) aduc beneficii prin redistribuirea unei mai mari cantități de balast acolo unde convine ținutei de drum.

Totodată, concepte precum Electric GT și Roborace își continuă dezvoltarea, iar Jaguar propune o primă serie-suport cu modele I-Pace. Formula E își asumă un rol central în discuțiile referitoare la viitorul planetei, în cadrul ONU și al altor organizații tematice. Alejandro Agag a înființat un comitet global, prezidat de Alain Prost și de Christiana Figueres, artizan al Acordului de la Paris din 2016.

Televizare

Marea noutate este reprezentată de contractul semnat între Formula E și Eurosport. Fiind un acord la nivel european, în România se va putea transmite HD. Cele două curse din Hong Kong vor fi în direct, sâmbătă și duminică, începând de la ora 9.00.