Formula 1 2018: Analiza Alfa Romeo Sauber C37

Formula 1 2018: Analiza Alfa Romeo Sauber C37

Revenirea constructorului italian în Formula 1, chiar şi în postura de partener economic, este un eveniment. Multă lume a aşteptat cu sufletul la gură lansarea noului monopost Alfa Romeo Sauber C37, iar ceea ce am vazut, cel putin mie, mi-a placut.

Aripa faţă este pe jumătate nouă. Inginerii au decis să scurteze flapsurile pentru a ajuta din punct de vedere aerodinamic balansul aerodinamic. Apoi au modificat cele 3 gurney flaps-uri prezente şi in 2017. Ele sunt acum o idee mai înalte pentru a îmbunătăţi apăsarea pe puntea faţă. Turning vanes-urile de pe aripa faţă sunt aceleaţi, mai putin winglet-ul principal, care acum prezintă o fantă menită sa ajute fluxul de aer sa ocoloească roţile faţă. Endplate-urile sunt preluate direct de la monopostul C36, la fel şi mainplane-ul (format tot din două secţiuni).

Nasul este unul nou, cu înălţime redusă, dar ceva mai lat, asta pentru a păstra secţiunea minimă impusă de regulament. La baza nasului apare  o secţiune orizontală care practic împarte suprafaţa dintre montantii aripii fata in trei. Două nari (cu rol de canalizare mai eficientă a aerului spre S-duct) şi o secţiune dreptunghiulară în partea de jos. Admisia S-duct-ului este sub nas, la mijlocul distanţei spre turning vanes.

Un alt capitol la care inginerii elveţieni au lucrat din greu este suspensia faţă. Luptându-se tot sezonul trecut cu probleme de aderenţă si de exploatare eficientă a pneurilor în diverse spectre de temperatură, inginerii au ales soluţia Mercedes şi Toro Rosso de anul trecut – braţele basculei superioare se prind de butuc cu ajutorul unui pivot înalt. Soluţia asta împreuna cu modificarea punctului de prindere al basculei inferioare pe butuc dă speranţe inginerilor că vor rezolva problemele pentru sezonul 2018.

Bargeboard-urile sunt identice ca forma şi funcţionalitate cu cele din 2017 mai puţin o fantă in plus pe coarda superioară. A fost marit spaţiul dintre bargeboard şi partea frontală a podelei (prin mărirea ampatamentului) iar asta a dus la discrete modificări ale flow conditionerelor verticale de lângă sidepod (prinderea elementului vertical cu numărul 2 a fost mutată mai sus pentru a elibera calea fluxului de aer ce ocoleşte sidepod-urile).

Şi dacă tot vorbim de sidepod, să spunem că admsiile de aer din această zonă reprezintă o noutate absolută în 2018. Până acum, cel puţin. Inginerii au ales să coboare la minimum-ul acceptat de regulament sructura de protecţie la impact lateral pentru a împărţi în 2 admisiile de pe sidepod. Una mai mică deasupra structurii de protecţie, şi una mai mare, dedesubt. S-au obţinut astfel dimensiuni mai mici în lăţime care duc la randament crescut al sistemului de răcire prin prisma faptului că admisiile nu mai sunt în siajul pneurilor faţă.

Airbox-ul seamănă cu cel din 2017. Aceleaşi două admisii situate de o parte şi alta a roll bar-ului, cu dimensiuni ceva mai mari. Apar şi două admisii secundare, sub airbox, din nou, o premieră în 2018, toate celelalte echipe renunţând la această idee din cauza influenţei negative a sistemului Halo asupra curgerii aerului în această zonă.

Şi pentru că nu aveam suficiente inlet-uri de aer, să spunem că inginerii Sauber au mai adaugat încă o admisie generoasă (la fel, împătţită în două de structura de protecţie la răsturnare) în spatele airbox-ului (remember Ferrari 2013?), şi încă 2, preluate de la monopsotul de anul trecut situate pe capota motorului de o parte şi alta a shark-fin-ului.

Capota motorului nu este chiar atât de strânsă în jurul PU-ului şi din acest motiv shark-fin-ul are probabil cea mai mică dimensiune dintre toate cele văzute până acum.

În partea din spate observăm ultima specificaţie de aripă folosită în 2016, dar care de data asta este sustinută de doi montanti. Lipsa monkey-seat-ului a dus la aparitia unei extensii subţiri a structurii de protecţie la impact din spate, care are rolul de a imprima o mişcare upwash fluxului de aer dintre endplate-uri.

Per total, monopostul C37 al celor de la Sauber este o evoluţie sănătoasă a vechiului c36. Da, multe din elemente sunt reciclate de la modelul mai vechi, dar sunt convins să spre deosebire de anii trecuţi, în 2018 inginerii elveţieni vor putea aduce îmbunătăţiri (acum că au cu ce).