Formula 1 2018: Analiza McLaren MCL33

Formula 1 2018: Analiza McLaren MCL33

Challenger-ul celor de la McLaren pentru sezonul 2018 şi-a făcut apariţia online dezvăluind o schemă de culori legendară. Papaya Orange cu albastru electric pe aripa faţă, shark-fin şi aripa spate.

Lăsând culorile la o parte, monopostul pare să fie cel de anul trecut cu foarte mici evoluţii. Având în vedere că McLaren a schimbat furnizorul de PU destul de târziu în sezonul 2017, este de presupus că inginerii s-au concentrat în principal pe pacakging-ul sistemeleor interne şi al elementelor sistemului de răcire. Este şi motivul pentru care echipa din Woking a anuţat că are deja “pe ţeavă” un pachet aerodinamic nou pentru M.P. al Australiei.

Aripa faţă este luată din 2017 şi nu este ultima variantă de aripă faţă testată în 2017. Ceea ce a fost pe monopost la momentul lansării a fost introdus la M.P. al Statelor Unite. Nici nasul nu este nou. Atât protuberanţa cât şi montanţii perforaţi ai ripii faţă fiind preluaţi direct din 2017. Ce este nou însă, este lipsa S-Duct-ului. McLaren foloseşte un bulkhead cu unghi de coborâre deschis astfel că fenomenul de detaşare a fluxului la capătul cockpit-ului este foarte puţin probabil probabil să-şi facă apariţia. Şi, având în vedere faptul că sistemul crează drag aerodinamic, inginerii au decis să renunţe la el.

Bargeboard-urile păstrează filosofia aerodinamică de anul trecut. Avem acelaşi flow diverter masiv deasupra bargeboard-urilor care are acum o fantă pe primul segment, cel care se prinde de şasiu. În partea de jos, înaintea pre-bargeboard-ului, McLaren a încercat să copieze soluţia Ferrari de anul trecut cu acel “trotuar” rotunjit cu rol ce ajută fluxul de aer turbulent provenit de la pneurile faţă să ocolească sidepod-urile.

Ceva mai în spate observăm sidepod-urile complet revizuite. Admisiile au fot micşorate, semn că întregul sistem de răcire a fost regândit. Reducerea în dimensiune a admisiile de pe sidepod duce în cele din urmă la reducerea drag-ului şi eliberarea drumului spre  diffuser pentru un flux de aer curat.

Cele trei generatoare de vortex de pe sidepod din 2017 nu au fost uitate. Ele au fost dublate de încă o serie de VG-uri poziţionate tot pe sidepod-uri, dar spre cockpit. Flow conditioner-ul orizontal a fost scurtat. Rolul acestor 2 elemente aerodinamice (VG şi flow conditioner) este să menţină fluxul de aer ataşat de caroserie întrucât schimbarea gemetrică a admisiile de pe sidepod împreună cu lăţimea acestora creşte probailitatea apariţiei fenomenului de portanţă şi deci de separare a fluxului aerodinamic.

Airbox-ul este convenţional, triunghiular cu deschidere relativ mică, soluţie oarecum contrară tendinţelor actuale.

Una dintre moficiările substanţiale văzute pe monoostul McLaren a fost la podea. Dacă în 2017 aveam o fantă de mici dimensiuni în dreptul flow conditioner-elor verticale, pentru 2018 inginerii propun două fante de lungime considerabiul mai mare. Esle ajung până aproape de zona tire squirt-urilor. Având în vedere că McLaren pare să fi modificat ampatamentul prin adăugarea unor centimetri în plus, rolul fantelor ar fi acela de a permite unei cantitaţi mai mari de aer să ajungă sub podea unde să ajute la producerea de apăsare aerodinamică.

Conceptul de “size zero” pare să revină la McLaren, caroseria fiind mai strânsă în jurul PU-ului Renault. Shark-fin-ul a fost redus în dimensiue faţă de 2017, dar la fel ca Ferrari, inginerii McLaren au optat pentru dimensiunea maximă admisă de regulament. Deşi în pozele oficiale nu există în T-Wing, observ totuşi pe mono-suportul aripii spate un loc de ancorare al acestuia semn că la Barcelona am putea sa-l vedem.

Singura noutate de pe monopostul McLaren care mi-a atras cu adevărat atenţia este suspensia spate. De obicei aici găsim un sistem format două 2 braţe superioare şi 2 inferioare sub forma literei V. McLaren a ales să unească braţele superioare într-o singură basculă sub vorma literrei L. Cel mai probabil pentru a putea fi folosită ca flow energizer pentru fluxul ce trece printre endplate-urile aripii spate care este identică cu cea de anul trecut.

Pronostic ? În orice caz mai bun ca în 2017. McLaren ştie că construiască şasiuri şi nici pe partea de aero nu stă rău. În sfârşit echipa din Woking ar putea să termine constant în top 10. Cine ştie ? La bătaie cu Red Bull ?