GT4 European Series Zolder: Audi – mașina de bătut în debutul sezonului

GT4 European Series Zolder: Audi – mașina de bătut în debutul sezonului

Profesionalizarea la nivelul GT4 a mai atins o bornă odată cu plutonul de 44 de mașini prezent la Zolder, dintre care peste jumătate erau noile modele Audi, Mercedes, BMW și Chevrolet. Uzina din Neuburg pare să fi găsit rețeta câștigătoare, oferindu-i lui Nicolaj Moller Madsen șansa de a străluci în Belgia.

Față de anul trecut, paddockul GT4 etala nu doar o mai mare diversitate de mașini, ci și numeroase logo-uri ale constructorilor, tot mai atenți la categoria entry-level a piramidei imaginate de SRO. Aliniate pe exteriorul primului viraj, tirurile programelor de customer racing de la McLaren și BMW, precum și cel al Manthey Racing garantau un sprijin consistent pentru clienții care optaseră să concureze cu produse ale respectivelor companii. Audi a mers chiar mai departe, aducând la acest nivel echipa Phoenix Racing, în palmaresul acesteia fiind mari rezultate în DTM sau în seriile cu modele GT3. Alte formații de top care și-au anunțat programe complete în 2018 sunt HHC Motorsport (British GT, Ginetta Supercup) și Lechner Racing (Porsche Super Cup). La polul opus, au dispărut învechitele modele Maserati și Sin, iar grupul KTM/Reiter a fost înjumătățit (de la 8 la 4 X-Bow).

Phoenix a luat imediat taurul de coarne, mașina #5 pilotată de Nicolaj Moller Madsen și Milan Dontje rulând vineri într-un ritm dezarmant pentru concurență. Danezul a dominat apoi și cea de-a treia sesiune la rând (Q1), adjudecându-și un pole position mult prea facil, cu patru zecimi avans. În urma sa, revelația franceză Pierre-Alexandre Jean a plasat Ginetta CMR în prima linie, cu surpriza de la Daytona Stuart Middleton pe 3 la bordul altui G55. Echipajele din Silver Cup au monopolizat topul 6, care a fost încheiat de Gabriele Piana pe BMW-ul M4 GT4 împărțit cu Răzvan Umbrărescu.

După câteva minute, Milan Dontje a dat primul semn de slăbiciune pentru Audi, reușind abia al 9-lea timp în Q2. Pole-ul i-a revenit lui Will Tregurtha pe Ginetta HHC, alt nume descoperit de filiera constructorului britanic. A fost o primă linie desprinsă din British GT, cu Finlay Hutchinson pe locul secund cu un McLaren în care asociat îi era campionul en-titre din GT4, Ricardo Van der Ende. Răzvan Umbrărescu a bifat al 11-lea timp, devansând celelalte două mașini ale RN Vision STS (Beitske Visser și Miguel Cristovao).

Cursa 1

Moller Madsen s-a desprins de Ginetta HHC pe primul stint, Middleton fiind prins și depășit de Ricardo Van der Ende. Gabriele Piana a avut un start excelent și a urcat de pe 6 până pe 3, dar nu a rezistat multă vreme pe acea poziție din cauza supraîncălzirii cutiei de viteze a BMW-ului M4 GT4 care a făcut ca motorul să intre în safe mode. Italianul a fost luat apoi la țintă și de Reinhard Kofler, pe cel mai bine clasat KTM și la jumătatea cursei s-a ajuns astfel cu 5 modele diferite pe primele 5 poziții. Perdant la standuri, McLaren-ul #10 pilotat acum de Finlay Hutchinson a depășit iarăși pe circuit Ginetta HHC, însă nici măcar compactarea plutonului în urma unei neutralizări nu i-a pus probleme lui Milan Dontje, care a adus victoria pentru Phoenix Racing. Astfel, Audi devine primul constructor care se impune în seria european GT4 cu noul model, după ce în FFSA GT am asistat săptămâna trecută la un prim succes pentru Mercedes la acest nivel.

Doar 375 de miimi au făcut ca Audi să nu câștige și clasa Am prin echipajul #77 al Racing One, devansat de Cayman-ul #13 al Schwede Motorsport, pilotat de fostul pilot din WTCC Marc Basseng, în pereche cu Phillip Bethke. În ierarhia amatorilor, David Loger a fost primul lider pe Ginetta #26 venită din Hexagon, Cayman-ul #222 a trecut apoi în frunte și a văzut primul steagul în carouri, însă o penalizare a trimis cele 25 de puncte către debutanții de la Selleslagh Racing Team, cu al lor Mercedes pilotat de Nicolas Vandierendonck și Johan Vannerum. Răzvan Umbrărescu nu s-a putut menține în top 10 la clasa de top (Silver Cup), din pricina problemelor tehnice și a unei penalizări survenite în momentul opririi la standuri.

Cursa 2

Modul în care Audi-ul #5 și-a croit drum prin pluton după semi-ratarea din calificări a pus pe gânduri cam toate echipele din campionat. O neutralizare prelungită a menținut plutonul destul de compact până la jumătatea întrecerii, iar SRO a luat decizia de a evita haosul pe linia standurilor prin întârzierea ferestrei obligatorii astfel încât să nu se năpustească toate cele 43 de mașini la standuri pe steag galben. Ginetta HHC pilotată de Tregurtha și-a păstrat prima poziție, în timp ce Răzvan Umbrărescu a predat mașina în zona punctelor la clasă. Soarta s-a schimbat pentru ambele echipaje amintite, Ginetta fiind prinsă pe final și depășită de (cine altcineva?) Moller Madsen înaintea primei șicane, în timp ce BMW-ul românului s-a supraîncălzit în stintul lui Piana, rulând într-un grup compact ce-și disputa poziția a patra.

Lovitura de teatru a venit în ultimele secunde, cei de la Audi fiind văduviți de victorie pe fondul unei penalizări cu drive through pentru unsafe release, convertit în 31 de secunde adiționale ce au aruncat echipajul pe 5 la general și pe 4 la clasă. Ginetta a învins așadar, Stuart Middleton reușind o lovitură de moral înaintea rundei de casă de la Brands Hatch. Audi-ul Racing One #77 al lui Csaba Mor și Patrick Zamparini a învins la Pro-Am și a trecut linia de sosire pe 2 la general, iar Niki Leutwiler s-a revanșat pentru succesul răpit în ziua precedentă și a cucerit victoria amatorilor cu al său Cayman #222.

Urmează așadar peste patru săptămâni vizita în comitatul Kent, pe varianta lungă a traseului de la Brands Hatch. Anul trecut, ambele manșe au stat sub semnul dominației Ginettei G55 înscrise chiar de uzină pentru Tom Hibbert și Charlie Robertson. Middleton și Tregurtha sunt gata să preia ștafeta și speră ca vremea să fie tipic britanică, dat fiind că pe uscat opinia a fost unanimă la Zolder: Audi este reperul absolut al categoriei în acest moment. Va interveni oare SRO?

Credit foto: Gabi Tomescu