BES Monza: Audi WRT triumfă în duelul cu Mercedes Strakka

BES Monza: Audi WRT triumfă în duelul cu Mercedes Strakka

Belgianii de la WRT au avut parte de un parcurs perfect în prima etapă a sezonului 2018 din Blancpain Endurance Series, circuitul Monza fiind scena unui duel aprins între Mercedes și Audi, cei din urmă avâng câștig de cauză în timp ce debutul noilor Bentley și Nissan au fost marcate de probleme.

După ce Lamborghini și Audi au defilat în primul weekend al Blancpain Sprint Series, Grasser Racing și W Racing Team sperau la un weekend pozitiv și în deschiderea stagiunii 2018 a Blancpain Endurance Series deși R8-ul LMS nu este o mașină care are un record de invidat la Monza. Totuși, o schimbare a formatului weekend-urilor de cursă țintea să elimine situația în care o mașină din clasele inferioare ajungea la vârf ca urmare a unui tur fulgerător din partea pilotului profesionist a echipajului. Astfel, s-a pus la punct un sistem cu trei sesiuni de calificări separate, în fiecare urcând în mașină un pilot dintre cei trei ai echipajului, la finalul celor trei sesiuni coroborându-se timpii și făcându-se o medie a lor care decide poziția pe grila de start.

Noul și impunătorul Continental GT a avut parte de un debut de uitat

Cu o medie de 1:48.311, echipajul #72 al SMP Racing format din Mikhail Aleshin, Davide Rigon și Miguel Molina a pornit din pole. În stânga Ferrari-ului acoperit de steagul Rusiei s-a aflat, în mod surprinzător, bătrânul Jaguar al Emil Frey Racing care a pus la respect în mod autoritar noile Lexus care abia au prins Top 20-ul. Astfel, mașina #54 înscrisă în categoria Silver Cup – nou introdusă pentru 2018 – a avut o medie de 1:48.319, cu doar 0,008 sub etalonul 488-ului sub pavilion rusesc. Pe linia a doua s-a aflat, în spatele pole sitter-ului, Audi-ul #1 al WRT pilotat de Alex Riberas, Dries Vanthoor și Chris Mies și Lamborghini-ul Gallardo R-EX al Reiter Young Stars – altă prezență neașteptată la vârf. Au performat în calificări și Vantage-urile R-Motorsport și noul GT-R al RJN dar au dezamăgit noile Bentley-uri Continental și, mai mult decât atât, BMW-urile ROWE Racing și Porsche-le Manthey Racing.

Startul în cursa de trei ore de duminică a fost curat, plutonul de peste 50 de mașini trecând de prima șicană fără incidente. La vârf, Rigon s-a păstrat în poziția obținută în urma calificărilor, Ferrari-ul #72 ținând la respect Jaguar-ul lui Mikael Grenier. Rigon a condus cam pe întreaga durată a primului stint, Aleshin revenind pe pistă după prima trecere la boxe tot pe prima poziție a clasamentului general. Mai în spate, însă, Maxi Buhk a prins aripi, croindu-și loc printre adversari pentru a urca pe poziția a doua. Germanul a reușit apoi o depășire de excepție asupra lui Aleshin trecând de fostul pilot din IndyCar pe exteriorul virajului Parabolica, în ciuda trasei murdare.

Bătrânul Vantage încă știe să „se miște”, mai ales mânuit de piloții de uzină AMR

Ulterior, Ferrari-ul #72 a pierdut contactul cu liderii în urma unei opriri lente, fiind retras la garaj cu probleme mecanice în cele din urmă. Astfel, lupta pentru șefie s-a dat între Mercedes-ul #43 Strakka Racing, preluat pentru ultimul stint de Max Goetz și Audi-ul #1 în care s-a urcat Dries Vanthoor. În spatele celor doi a apărut Lamborghini-ul Grasser #63, echipa austriacă bifând niște schimburi excelente la boxe care au promovat mașina până pe ultima treaptă a podiumului general. Între timp, Jaguar-ul care conducea în mod convingâtor în Silver Cup, a pierdut două poziții în urma a două dintre cele trei restart-uri ale zilei. Asta deoarece piloții au avut o problemă cu sistemul radio, nici Grenier și nici Adrian Zaugg ne primind la timp informația că FCY-ul s-a terminat și pot să calce accelerația la podea.

Cu toate acestea, Jaguar-ul a continuat și a reușit să ajungă la sosire pe poziția a cincea la general, triumfând categoric în Silver Cup – categorie inclusă pentru a păstra clasa Pro-Am combinațiilor autentice de amatori și profesioniști (adică Platinum/Gold + Silver). Podiumul în această categorie a fost completat de Mercedes-ul #6 al Black Falcon din echipajul căruia a făcut parte și coechipierul lui Răzvan Umbrărescu, Gabriele Piana, și Mercedes-ul #90 al AKKA ASP.

Primii 12 în calificări au fost despărțiți de doar 0,4 secunde, BoP-ul extrem de apropait făcând depășirile o sarcină foarte complicată

Mai sus, victoria la general (și Pro Cup) s-a decis din turnul comisarilor. Mai întâi, Vanthoor a trecut de Goetz pe linia de start sosre dar manevra a fost declarată ilegală deoarece belgianul a depășit cu toate patru roțiile linia albă din partea stânga, ceea ce l-a făcut să-i dea poziția înapoi lui Goetz. La doar un tur distanță, Goetz s-a trezit atacat de același Vanthoor și a încercat să se apere pripit, în momentul revenirii pe trasa normală pentru înscrierea în prima șicană, acesta împingându-l pe Vanthoor cu două roți înafara pistei. Comisarii au decis că Goetz nu a lăsat în exterior cel puțin o lățime de mașină în momentul când a revenit din trasa sa defensivă motiv pentru care s-a hotărât că Max trebuie să-l lase pe Vanthoor să treacă, deși nu putem fi siguri că Audi-ul #1 ar fi trecut dacă ar fi avut loc, fiind totuși pe trasa exterioară pentru prima parte a șicanei. Această a doua decizie le-a dat victoria pe tavă lui Riberas, Vanthoor și Mies căci Goetz nu a avut niciodată viteza în linie dreaptă pentru a răspunde Audi-ului WRT.

Bătălia pentru ultima treaptă a podiumului a fost aproape la fel de aprinsă, Yelmer Buurman trecând pe final de cursă de Lamborghini-ul #63 pilotat de Engelhart, asta după multe tururi în care Mercedes-ul Black Falcon a fost lipit de Huracan-ul GRT, numai pentru a pierde o lungime pe linia de start sosire ca urmare a vitezei de top superioare a lui Engelhart. Buurman, Stolz și Engel au fost mulțumiți cu acest rezultat având în vedere că Engel a trebuit să efectueze un drive through ca urmare a nerespectării vitezei la intrarea în prima perioadă de Full-Course Yellow – ca urmare a unei probleme de comunicare. Trebuie spus că, la final, ecartul dintre Buurman și Goetz a fost de sub 15 secunde, adică mai puțin decât durează să faci un drive through la viteza de 50 de km/h. Este, astfel, liber fiecare să presupună că AMG GT-ul cu numărul 6 s-ar fi putut lupta la victorie dacă nu ar fi primit această penalizare.

Jaguar-ul XK G3 a ajuns la finele dezvoltării sale iar asta s-a văzut prin performanța de la Monza

Penalizările de acest gen au fost, însă, aproape o normă a cursei de duminică, multe echipaje fiind penalizate pentru diferite greșeli. Spre exemplu, M-Sport Team Bentley au primit mai multe penalizări, Reiter primind și ei una deoarece au realimentat Gallardo-ul #24 când încă nu se ridicase pe cricurile hidraulice. Campionul la Pro-Am, Michael Broniszweski a fost și el penalizat, cursa lui fiind ruinată și de un contact. În cele din urmă, Rinaldi Racing s-a impus în această clasă prin echipajul #333 cu Team Parker Racing și AF Corse pe locurile 2 și 3.

AKKA ASP a dublat podiumul din Silver Cup cu o victorie în Am Cup prin echipajul din care a făcut parte și Fabien Barthez. Pe doi a venit un Huracan al Barwell în timp ce poziția a treia a fost ocupată de un alt Ferrari 488 GT3 al Rinaldi Racing. McLaren-ul #188 Garage 59 a abandonat din cauza unui incendiu la boxe, motiv de frustrare pentru prezentatorul Top Gear Chris Harris care viza victoria cu o mașină pe care a pilotat-o și în 2017 în BES.

Următoarea etapă din Blancpain Endurance Series va avea loc în weekend-ul 18-20 mai la Silverstone. Înainte de acest periplu avem programată etapa din Blancpain Sprint Series de la Brands Hatch, în weekend-ul 5-6 mai evoluând și campionatul GT4 European Series.

Rezultate complete aici

Sursă foto: Blancpain GT