WEC Spa: Toyota câștigă la pas în debutul Super Sezonului

WEC Spa: Toyota câștigă la pas în debutul Super Sezonului

Toyota s-a impus fără drept de apel în prima rundă a Super Sezonului care a debutat la Spa-Francorchamps, japonezii fiind la alt nivel față de pleiada de privați care s-a lovit de numeroase probleme la debut.

Am vorbit încă din preview că Toyota, grație poziției privilegiate de unic producător rămas la LMP1, se va bucura de un avantaj cert cel puțin în prima parte a Super Sezonului 2018-2019. Au existat, totuși, multe necunoscute, căci nu știam cât de tare au tras cei de la Toyota la Paul Ricard și, deci, diferența reală dintre privați și ghinioniștii japonezi care încearcă să câștige cursa de la Le Mans de peste 30 de ani era neclară.

Weekend-ul, altfel cu o vreme superbă, a început trist. Cele două Ginetta ale Manor (CEFC TRSM Racing) nu s-au mișcat din garaje în antrenamente – dacă ar fi să ignorăm outlap-urile din fiecare sesiune bifate de formă – din cauza unor probleme cu sponsorii principali din China. Aceștia, mai precis TRS, nu ar fi virat tranșele de bani către echipă conform planului stabilit iar asta a blocat întreaga operațiune. După ce mașinile au ratat și sesiunea de calificări, Ginetta a anunțat printr-un comunicat că cele două prototipuri G60-LT-P1 cu motoare Mecachrome  nu vor părăsi garajele din cauza problemelor cu bugetul echipei. Partea bună este că banii ar trebui să vină înaintea zilei de teste de la Le Mans. Se ridică oricum întrebarea dacă mașinile vor mai putea participa în etapa a doua a sezonului, căci orice echipă care nu face sezonul complet trebuie să treacă prin procesul de selecție al comisiei sportive. Cel mai probabil, însă, Ginetta va participa dacă va avea fondurile necesare, dat fiind că ACO și FIA au nevoie de un pluton bogat în cursa cea mai importantă a anului.

Startul în noua stagiune prelungită a fost unul fără incidente

Astfel, doar opt mașini de la LMP1 au plecat în calificările pentru prototipuri și doar șase s-au mai întors. Stephane Sarrazin a suferit o problemă electrică, mașina sa cu numărul 17 oprindu-se pe Kemmel. La scurt timp, Pietro Fittipaldi s-a dus drept la urcarea prin Raidillon, lovind frontal zidul de pneuri. Pilotul brazilian în vârstă de 21 de ani a suferit fracturi la ambele picioare și va rata, prin urmare, Indy 500. În plus, Elton Julian a anunțat că amână revenirea echipei sale în WEC până ce BR Engineering nu îi oferă explicații clare asupra cauzelor accidentului. În prezent, se pare că motivul impactului care a distrus șasiul mașinii cu numărul 10 ar fi fost tot la nivel electric, deși asta nu a fost confirmat până în prezent.

Toyota nu a avut nicio problemă în calificări iar mașinile sale au ocupat prima linie a grilei… dar nu au plecat de acolo. Asta pentru că mașina cu numărul 7 care a fost cea mai rapidă (cu o medie de 1:54.583) a fost apoi exclusă deoarece uzina nu a oferit comisarilor informațiile complete despre fluxul de combustibil. Asta a făcut ca prima pe grilă să fie Toyota TS050 cu numărul 8 pilotată de Fernando Alonso, Sebastien Buemi și Kazuki Nakajima. Cealaltă mașină a Gazoo Racing a plecat ultima, la un tur în urma tuturor celorlalți. Rebellion a plecat de pe pozițiile 2 și 3 acuzând un ecart de aproximativ 1,5 secunde în raport cu Toyota #8. A urmat apoi BR-ul cu numărul 11 și ByKolles.

Poză de colecție: Ginetta pe pista de la Spa…

Cursa care a urmat a fost o dovadă de forță și cinism din partea celor de la Toyota. Având de partea lor EoT-ul, care favorizează eficiența hibridelor, și putând să calculeze precis consumul, Toyota s-a îndepărtat cu ușurință de Rebellion. Mașina cu numărul 8 a condus practic pe întreaga durată a celor șase ore deși, pe final, ar fi fost rost de un duel între cele două mașini de uzină. Din nefericire, nici de asta nu am avut parte căci Toyota #7, care a revenit în ciuda handicapului de o buclă, a primit instrucțiuni să nu atace cealaltă mașină a echipei când ecartul era de sub trei secunde. Astfel, Alonso a învins la debutul său în FIA WEC iar campionatul a obținut titlurile pe care și le dorea. Privații, însă, nu sunt așa zâmbitori.

Rebellion, spre exemplu, spun că ultimele modificări ale EoT-ului (și nu numai) îi pun într-o poziție dificilă, deși au la dispoziție cea mai bine pusă la punct mașină dintre toate cele private – căci pleacă de la conceptul de succes al ORECA-ului 07 de LMP2 cu care echipa a mers în 2017. Neel Jani, cel care a pilotat alături de Andre Lotterer și Bruno Senna mașina cu numărul 1, a declarat că echipajul a fost forțat să meargă constant cu ochii pe consumul de combustibil. Conform regulilor, prototipurile tradiționale au putut consuma 47,1 kg de combustibil per stint la Spa, iar stint-ul acesta a fost și el limitat la 17 tururi. „Nu avem sisteme avansate cum foloseam la Porsche”, a declarat Jani. „Noi încercam să consumăm doar 2,6 kg de combustibil pe tur ca să fim siguri, lăsam singuri accelerația și estimam noi înșine consumul în timp real ceea ce ne-a făcut să pierdem mult timp”. Tot acest efort nu a ieșit perfect, iar echipajul cu numărul 1 a trebuit să ispășească o penalizare de cinci secunde la boxe pentru că au consumat prea mult în stint-ul din ora a doua. Apoi, cu o oră și jumătate rămasă pe ceas, mașina a mai oprit o dată deoarece antena se stricase și a fost schimbată. „Am pierdut cam un minut și jumătate cu antena și alte 30 de secunde la prima intrare a safety car-ului”, a sumarizat Jani care a mai spus că, fără aceste probleme, echipa ar fi atins target-ul de a fi la doar un tur în urma învingătorilor.

Rebellion vor fi cei ce vor pune cele mai multe probleme celor de la Toyota

La final, distanța a fost de două tururi, însă între mașina #7 și cea cu numărul 3. Acesta a fost echipajul mai puțin experimentat al celor de la Rebellion care a trecut al patrulea linia de sosire dar a beneficiat de ultima lovitură aplicată lui Jani, Lotterer și Senna: descalificare în urma verificărilor de după cursă, unde comisarii au descoperit că fundul plat (care determină dacă mașina rulează prea jos) era cu 1,2 mm mai subțire decât cere regulamentul. Anterior, Rebellion-ul #3 a fost în mijlocul unei încleștări frumoase cu BR-ul SMP Racing #11 pilotat de Matevos Isaakyan. În cele din urmă, Thomas Laurent l-a deposedat pe Isaakyan de poziția a treia, rusul având apoi un accident serios în vârful dealului Raidillon din motive necunoscute. Asta le-a permis celor de la ByKolles să se mândrească cu o clasare pe poziția a patra – nesperată dat fiind că ritmul mașinii este în continuare (aproximativ 2-3 secunde) departe de cel al rivalilor privați.

Accidentele lui Fittipaldi și Isaakyan pun sub semnul întrebării dimensiunea plutonului clasei P1 la Le Mans. Se știe că BR Engineering nu au un șasiu BR1 de rezervă și nici prea multe piese de schimb pentru a repara cele două mașini distruse la Spa. Dacă adăugăm faptul ăsta peste problemele celor de la Ginetta ne putem aștepta să vedem doar șase mașini în clasa regină la ziua de teste și, mai apoi, la cursa propriu-zisă.

Jackie Chan DC Racing a urcat pe doi grație unei strategii inteligente, dar G-Drive au dominat

ORECA a continuat să domine la LMP2 deși avem acum pe grilă și un Ligier și o Dallara. Aceasta din urmă aparține echipei Racing Team Nederland iar Giedo Van Der Garde a adus-o până pe prima poziție în clasă în prima oră de concurs. Problemele la alternator apărute în ora a doua a trimis mașina sponsorizată de Jumbo la boxe iar ORECA-urile au fost imbatabile din acel punct. Unicul Ligier, înscris de Larbre, a avut multiple incidente pe pistă și a primit câteva penalizari care l-au aruncat la coada plutonului. Învingătoare a fost formația G-Drive Racing care a venit la Spa doar ca o pregătire pentru Le Mans. Cum rușii nu fac un sezon complet, punctele s-au dus către ocupanții poziției secunde, mașina #38 a Jackie Chan DC Racing. Signatech Alpine, care au pornit din pole, au terminat pe poziția a treia în timp ce TDS și DragonSpeed au venit pe 5 și 6, un rezultat frustrant pentru americani care păreau că se vor lupta la victorie după ritmul arătat în antrenamente.

Pole-ul nu-ți asigură victoria într-o cursă de șase ore iar asta s-a văzut încă o dată în cazul echipei Signatech

Problemele cu BoP-ul automatizat de la GTE-Pro, care se bazează pe date culese încă din sezonul trecut dar ajustate raportat la noile mașini prezente, s-au văzut la Spa. BMW și Aston-Martin au cerut ca acesta să fie modificat înainte de etapa a patra a campionatului (așa cum scrie în regulament), deși la Le Mans se face un BoP special care nu este identic cu cel din restul stagiunii. Cu toate acestea, diferențele nu vor fi foarte mari iar asta este îngrijorător pentru uzinele care au venit cu noile Vantage și M8. Cel mai bine clasat BMW a terminat al cincilea iar Aston-urile au trecut linia de sosire în formație pe locurile șase și șapte.

Porsche și Ford au fost actorii principali în lupta pentru victorie, deși Chip Ganassi Racing UK a pierdut o mașină la începutul orei a doua. Harry Tincknell, pornit din pole, a suferit un impact în Raidillon ce a dus la a doua neutralizare a cursei. Mașina-soră cu numărul 67 s-a luptat și a triumfat în duelul cu Porsche-le cu numărul 92 care a terminat pe doi. Ferrari a ocupat poziția a treia cu mașina #71 după ce #51 a fost viciată de o gafă la boxe – însă AF Corse nu a avut viteza pură a celor de la Ford și Porsche. Campionii mondiali din 2017 au adus pentru acest sezon versiunea Evo a lui 488 GTE.

Porsche și Ford au avut măsura competiției în Ardeni

Categoria GTE-Am părea să fie o afacere Porsche, însă toate au avut probleme. Gulf Racing UK au fost scoși din calcule încă din primul tur când mașina a ieșit de pe pistă și a intrat în parapeți încercând să evite Ferrari-ul de la MR Racing care a derapat în Les Combes. Mai apoi, ambele mașini Dempsey-Proton s-au prăpădit în același tur. Una a ajuns cu probleme la boxe, iar cealaltă a suferit un accident pe pistă. Cu toate acestea, cele mai multe probleme le-a avut echipa germană Project1 care a terminat ultima la 13 tururi în urma învingătorilor din clasa GTE-Am, fiind cealaltă parte vătămată în incidentul cu 488-ul GTE #51 de la GTE-Pro.

Accidentul lui Tincknell s-a întâmplat chiar când britanicul era pe urmele celuilalt Ford GT

Cum și Ferrari-urile au avut probleme (mașina Spirit of Race a lui Fisichella a stat în garaj câteva bucle), Aston-Martin a zburdat către un 1-2 ușor. Euan Hanckey și Pedro Lamy s-au luptat la baionetă în ultimele minute ale întrecerii, campionul mondial portughez având câștig de cauză la bordul Vantage-ului de generație 2017 pe care l-a împărțit, ca de fiecare dată, cu Mathias Lauda și Paul Dalla Lana. Clearwater Racing a ieșit cu fața curată (mai curată decât orice alt Ferrari, cel puțin), și a terminat pe trei în urma Vantage-ului TF Sport care s-a aflat la debutul în FIA WEC.

Vechiul Vantage arată, în opinia mea, mai bine decât cel nou – dar este avantajat și de livery

În iunie avem, mai întâi, ziua de teste de la Le Mans și apoi cursa de 24 de ore în weekend-ul 16-17 iunie.

Rezultate complete aici

Foto: Twitter – echipe, Michelin, FIA WEC