Indy 500: Will Power cucerește, în sfârșit, marea cursă!

Indy 500: Will Power cucerește, în sfârșit, marea cursă!

Supremația monoposturilor motorizate de Chevrolet n-a fost dată peste cap de inerentele surprize ce apar pe oval, iar Will Power a fost în măsură să exprime întregul potențial pentru a 17-a victorie Penske pe Brickyard.

33 de piloți s-au lansat duminică în ediția cu numărul 102 a clasicei întreceri de 200 de tururi pe ovalul de 2.5 mile din Indiana, cu Ed Carpenter în pole, urmat de coechipierii săi și de cvartetul Penske. Dacă anul trecut marele protagonist era Fernando Alonso, de această dată subiectele importante ale zilei erau cursa de adio pentru Danica Patrick, musafirul Helio Castroneves care se lupta cu recordurile all-time în culorile Pennzoil și absența lui James Hinchcliffe, eliminat încă din calificări după un lanț de erori tehnice ale echipei SPM ce au culminat cu despărțirea abruptă de Leena Gade.

Noile monoposturi, cu apăsare aerodinamică redusă cu circa 30% față de anul trecut, au schimbat puternic caracterul cursei: aspirația era mult mai greu de obținut, căci instabilitatea pe viraje făcea mașina din spate mult mai greu de controlat. Nici fenomenul de side-drafting nu a mai fost la fel de eficient, așa că strategii au fost nevoiți să ajusteze frenetic aripile la fiecare oprire, iar poziția pe circuit a devenit un factor mai determinant. Carpenter a înțeles acest lucru și a sprintat în frunte, în timp ce setările bune găsite de echipă n-au funcționat la fel pentru Pigot și mai ales pentru Danica Patrick, prinși în trafic.

După un rând de opriri la standuri pe steag verde, prima neutralizare a venit în turul 48, când James Davison a venit prea lent pe trasa lui Takuma Sato și cei doi s-au ciocnit. A fost un incident care plutea în aer, dat fiind că Davison cu greu își găsea locul potrivit pe circuit în momentul în care liderii l-au prins din urmă cu un tur. Efectul domino a adus alt incident (Ed Jones) la restart, apoi încă unul (Danica Patrick) la următorul restart. A urmat o treime de cursă fără probleme, între tururile 72 și 139, după care veteranul Bourdais a lovit și el, acesta fiind pariul multor experți care dădeau Honda ca favorită prin prisma unui mai bun consum, în opoziție cu viteza superioară pe un tur etalată de Chevrolet.

Bourdais a atras neutralizarea, apoi a fost rândul lui Helio Castroneves să greșească în ultimul viraj, fiind urmat la restart de Sage Karam într-un alt trio de incidente. Mai erau 40 de tururi de disputat și strategiile variau deja în grupul fruntaș, în care ajunseseră în mod surprinzător și piloți plecați mult din urmă, precum Alex Rossi sau Robert Wickens. Roger Penske își împărțise și el echipajele pentru a acoperi planurile A și B măcar, prin decalarea opririi lui Josef Newgarden. Ultima lovitură de teatru a venit tot din partea unui veteran care evoluase excelent până atunci, Tony Kanaan, care a redus Indy 500 la un sprint de 8 tururi.

În fața celor ce rulaseră în avanposturi toată după-amiaza se aflau conjunctural trei nume care i-ar fi îmbogățit pe pariori: Oriol Servia, Stefan Wilson și Jack Harvey. Fratele lui Justin a preluat conducerea la restartul din turul 193 de la catalan, însă nici Wilson, nici Harvey nu aveau suficient combustibil pentru a ajunge la sosire și au virat către boxe, lăsându-l pe Will Power să ruleze nestingherit către cea mai importantă victorie din carieră, prima pentru un australian în ziua în care aceeași națiune a cucerit și Monaco GP. Rareori ne este dat să vedem o ediție a Indy 500 în care trec secunde bune până la venirea celui de-al doilea clasat, însă a crede că n-a fost o luptă strânsă în 2018 e departe de adevăr.

Podiumul a fost completat de Carpenter și Dixon, apoi Rossi și Hunter-Reay au adus încă două monoposturi motorizate de Honda în top 5, coafând un rezultat care n-ar fi fost posibil pentru constructorul japonez în condiții normale. Totuși, parcă mai naturală e victoria lui Will Power, la cea de-a 11-a sa încercare, decât surprizele bifate de Andretti în ultimele două ediții. Cu 102 puncte adunate duminică, pilotul monopostului Penske #12 a preluat conducerea și-n clasamentul general de la Alex Rossi, pe care-l devansează acum cu două puncte. Însă nu e timp de odihnă, căci weekendul viitor se dau tot atâtea puncte în double header-ul de la Detroit!

Rezultate complete aici.