Formula 1 Marea Britanie: În regatul campionilor

Formula 1 Marea Britanie: În regatul campionilor

Fostul aeroport militar transformat în circuit a găzduit prima oară M.P. al Marii Britanii în 1948 dar şi primul M.P. al noului Campionatului Mondial de Formula 1 creat în 1950. De atunci însă a suferit mai multe transformări iar traseul a devenit dintr-unul foarte rapid într-unul mai “domol”. Cu toate astea circuitul şi-a păstrat farmecul de odinioară.

Traseul este unul foarte tehnic pe care atât motoarele cât şi pneurile sunt extrem de solicitate. M.P. al Marii Britanii de anul acesta are toate şansele să fie dominat de Mercedes AMG. Filosofia aerodinamică a monoposturilor W09 se potriveşte perfect cu layout-ul circuitului, Pirelli aduce aici pneurile cu bandă de rulare subţiată (preferate de constructorul German) iar noul PU Mercedes pare să fie cel mai puternic de pe grilă.

© fia.com

 

Date circuit

[vc_row]

[vc_column width=”1/2″]Lungime: 5,891 km.

Nr. de tururi: 51

Distanţă în cursă: 300,307 km.

Record circuit: 1m30.621s

Lewis Hamilton – 2017

[/vc_column]

[vc_column width=”1/2″]Număr viraje: 18 (8 S / 10 D)

Distanţa start primul viraj: 296,3 m.

Lungime pit-lane: 376,4 m.

Timp parcurgere pit-lane: 16,9s.

Zone DRS: 3

Evoluţie pistă: Scăzută

[/vc_column][/vc_row]

Circuitul a fost complet reasfaltat înaintea M.P. din acest an. S-a optat pentru un covor asfaltic performant cu excelente calităţi de drenare a apei în caz de ploaie. Au fost astfel eliminate şi o serie de imperfecţiuni (denivelări) care dădeau bătaie de cap piloţilor, în special celor din campionatele de motociclism viteză. O altă noutate este apariţia unei a treia zone DRS. Prima este ca şi anul trecut între virajele 5-6 cu punct de detecţie înaintea virajului 3. Urmează a doua zonă DRS pe Hangar Straight după complexul Maggots-Beckets între virajele 14 şi 15, cu punct de detecţie imediat după virajul 14, iar a treia zonă DRS, nou adăugată, este pe linia de start-sosire cu punct de detecţie înaintea începerii frânării pentru virajul 16.

Din punct de vedere aerodinamic, trebuie făcut un compromis (cum de altfel se întâmplă pe majoritatea circuitelor) numai că aici nu există marjă de eroare. Pentru zonele de viteză mică este nevoie de un setup care să asigure o bună tracţiune la ieşirea din viraje, iar pentru zonele rapide este nevoie de suficientă apăsare aerodinamică care să ţină monopostul lipit de asfalt şi să-i permită pilotului o abordare cu viteză de coardă cât mai ridicată.

Cele 6 zone de accelerare în full-power au nevoie de o setare aerodinamică cât mai low-drag, pentru a permite dezvoltarea unor viteze de top cât mai ridicate. Din acest punct de vedere, inginerii vor trebui să găsească setarea de compromis cât mai eficientă.

Pentru frâne, Silverstone este probabil circuitul cel mai puţin solicitant. Doar 14% din tur este parcurs cu pedala de frână apăsată. Din punct de vedere termic se pare că problemele care apar de obicei la Silverstone (glazing) nu-şi vor face apariţia aici.

© Brembo Brakes

Circuitul este însă extrem de solicitant pentru Power Unit. Atât pentru partea termică cât şi pentru partea hibridă. 70% din tur piloţii sunt în full power, aşadar una dintre caracteristicile importante ale circuitului este natura power sensitive. De altfel, simulările efetuate de echipe indică un avantaj de 0,2s pentru fiecare 10CP în plus.

Şi sistemul ERS este extrem de important în Marea Britanie. MGU-K-ul recuperează doar 747 KJ de energie din cauza faptului că circuitul nu este solicitant pentru frâne, în schimb MGU-H-ul este responsabil pentru colectarea a aproape 4200 KJ.

Cât de important este sistemul ERS ? Aproape 3 secunde pe fiecare tur sunt câştigate datorită acestui sistem. Este clar că un sistem ERS eficient duce la un câştig substanţial de timp. Pe liniile drepte ERS-ul adaugă un plus de 25km/h.

O altă caracteristică deloc de neglijat a circuitului este natura weight-sensitive. Pentru fiecare 10 kg de greutate de care monopostul scapă se câştigă aproape 0,25s. Şi ajungem să discutăm despre consumul de combustibil.

Pentru parcurgerea celor 51 de tururi ale M.P. al Marii Britanii este nevoie (conform simulărilor) de o cantitate de 101 kg de combustibil. Evident, monoposturile care sunt extrem de eficiente la acest capitol vor putea porni în cursă cu o cantitate mai mică de combustibil. Din punct de vedere al consumului, circuitul este la categoria Medium.

Pirelli aduce în Marea Britanie pentru prima oară pneurile de compoziţie dură. Este vorba de pneurile Hard şi Medium cu pneul de compoziţie Soft în rolul celui mai moale pneu. Este de asemenea pentru a treia oară (şi, de dragul spectacolului să sperăm că şi ultima) când Pirelli aduce pneurile cu bandă de rulare subţiată cu 0,4mm. Decizia Pirelli de a aduce pneurile “speciale” se datorează faptului că reasfaltarea permite dezvoltarea unor viteze mai mari datorită unui grad de aderenţă foarte mare a asfaltului şi datorită faptului că nou alfalt nu este unul care să inducă o degradare mecanică foarte mare. Aceste caracteristici pot da naştere apariţiei fenomenului de blistering (pe care l-am observat în M.P. al Austriei).

Extrem de ciudate sunt însă presiunile impuse de Pirelli. Pentru M.P. al Marii Britanii Pirelli a decis ca presinea minimă pentru trenul faţă să fie de 24 psi şi pe trenul spate de 22 psi, cu 1,5 psi mai mare ca anul trecut. Pentru a scădea din stress-ul la care sunt supuse pneurile, Pirelli reduce şi unghiurile de cădere maxime admise (-2,75 grade pentru roţile faţă şi -1,75 grade pentru cele spate).

Echipele de top au făcut alegeri similare în ceea ce priveşte pneurile. Atât Mercedes, Ferrari dar şi Red Bull au optat pentru 8 seturi de pneuri Soft. Cele mai agresive alegeri le-au făcut cei de la Renault şi Toro Rosso cu Hulkenberg cel mai curajos: 10 seturi de pneuri Soft, 1 Medium şi 2 Hard.

©Pirelli Media

Vremea se anunţă atipică pentru Silverstone şi de altfel pentru Marea Britanie. Temperaturi des peste 26 de grade Celsius şi şanse de ploaie aproape inxistente. Va fi interesant de văzut care va fi comportamentul pneurilor pe noul asfalt în condiţiile în care temperatura la sol cu siguranţă va fi mai mare decât au preconizat cei de la Pirelli.