Suzuka 10H: Dublă Mercedes în prima ediție a unei viitoare clasice

Suzuka 10H: Dublă Mercedes în prima ediție a unei viitoare clasice

Un nou eveniment de marcă în lumea curselor de anduranță a debutat cu dreptul la finele acestei săptămâni când Suzuka a găzduit prima sa întrecere de 10 ore, parte a Intercontinental GT Challenge. Cursa a fost dominată de Mercedes-Benz, dar viitorul evenimentului este deja asigurat.

După zeci de ani în care și-a construit un renume în motorsport-ul nipon, cursa de 1000 de kilometri de la Suzuka a fost înlocuită, începând cu anul acesta, drept cea mai importantă întrecere de anduranță auto din Japonia de această rundă de 10 ore de pe același circuit, intrată în calendarul Intercontinental GT Challenge. Competiția, ce a debutat anul trecut sub egida SRO, reunește astfel pentru 2018 patru mari curse pe circuite legendare: cele 12 ore de la Bathurst, cele 24 de ore de la Spa, aceasta de 10 ore de la Suzuka și cursa de opt ore de la Laguna Seca. Primele trei sunt istorie, iar acum vom vorbi despre cea mai recentă, din Țara Soarelui Răsare.

Honda n-a fost la înălțime nici la Suzuka, poate pentru că toate echipajele au venit din Super GT, unde nu rulează cu Pirelli

Organizarea cursei a reprezentat o muncă dificilă pentru SRO, mașinile venind din mai multe campionate de pe glob: am avut echipe pe grilă ce participă în mod normal în Blancpain Endurance Series, altele ce sunt familiarizate cu Blancpain GT Asia, Super Taikyu, Super GT sau chiar cu seria IMSA Weathertech Sportscar Championship din America de Nord. În total, 35 de mașini s-au prezentat pe lista de start, două dintre acestea fiind modele construite special pentru regulamentul clasei GT300 din Super GT, în timp ce restul au fost modele de GT3. Nu am mai avut parte de clasa GT4 sau diverse modele de cupă.

Adunarea acestor mașini din mai multe competiții a reprezentat o provocare pentru unele, anume acelea din Super GT unde Pirelli nu este furnizorul oficial de pneuri, cum este cazul cu toate campionatele de sub umbrela SRO. Legat de pneuri, fiecare echipă a avut la dispoziție un total de 15 seturi de slick-uri, respectiv 10 seturi de pneuri pentru asfalt ud de folosit pe parcursul weekend-ului. Ca și în cazul celorlalte etape din IGTC, a fost impusă și o durată minimă a opririi la boxe, anume 82 de secunde pentru o oprire cu realimentare. Măsurarea s-a făcut de la momentul intrării pe linia boxelor până la momentul revenirii pe pistă. Orice încălcare a acestui reguli a adus după sine o penalizare cu drive-through și asta a afectat câteva echipe cu pretenții pe parcursul celor 10 ore.

Bentley a avut probleme cu echipajul #07 așa că locul șase pentru #08 a fost maximul posibil

Audi-urile au primit un BoP mai agreabil față de cel de la Spa, alergând în Japonia cu o greutate minimă de 1280 de kilograme, cu 15 mai puține decât în Ardeni. În plus, Corvette-ul C7.R GT3 care a debutat în Japonia cu această ocazie a mers cu un restrictor de aer mărit de la 40 la 42 de milimetri, dar și cu o greutate mărită cu 10 kilograme. Mașina a și fost singura care a venit ca o invitație automată din partea SRO. Organizația a oferit invitații echipelor campioane din mai multe campionate (Pirelli World Challenge, British GT, IMSA GTD, ADAC GT Masters, Australian GT și Blancpain GT Series) și doar Callaway Competition, campionii sezonului precedent din seria germană, au onorat invitația.

Polesitter-ul pentru cursa ce a început la ora locală 10:00 duminică s-a decis în urma unei sesiuni de super pole atipice în care au participat 24 de mașini, în loc de 20 cât fusese anunțat inițial. Situația a survenit după ce câtorva mașini le-au fost șterși timpii din Q1 sau Q2 în mod eronat, echipele nefiind anunțate la timp sau în așa fel încât să înțeleagă despre ștergerea timpului respectiv pentru depășirea limitelor circuitului. Așa au ajuns în Super Pole cei de la GruppeM cu Mercedes-ul #888, mașina identică a celor de la SunEnergy1 Racing cu numărul 75, Porsche-le Manthey #911 și un al treilea AMG GT3, anume modelul cu numărul 43 al Strakka Racing.

JLOC a plecat acasă cu un podium în clasa Pro-Am

Cel mai rapid în Super Pole a fost Nick Foster la bordul Ferrari-ului HubAuto Tech #28 care a reușit un 2:01.740 cu care a surclasat turul lui Raffaele Marciello (GruppeM #888) în 2:02.037. Italianul, în schimb, l-a trimis pe conaționalul Davide Rigon din celălalt 488 GT3 HubAuto pe poziția a treia, linia a doua fiind completată de Mercedes-ul SunEnergy1 pilotat de Luca Stolz. Sesiunea de 15 minute a fost oprită cu steag roșu ca urmare a unei ieșiri în decor fără urmări a lui Takashi Kogure cu NSX-ul #34.

Startul întrecerii s-a dat pe o vreme deosebit de dificilă, umiditatea fiind de aproape 90% în timp ce, la prânz, termometrele au arătat temperaturi de peste 36 de grade Celsius în aer. Cum niciunul dintre echipajele din clasa Pro nu a avut la dispoziție sisteme de aer condiționat în mașini (și nici unele de la Pro-Am), majoritatea echipelor au optat să schimbe pilotul la finele fiecărui schimb. Cu toate acestea, GruppeM au înotat împotriva curentului, atât Marciello cât și Maro Engel făcând stint-uri duble la bordul mașinii #888 în timpul zilei toropitoare.

Audi-urile au revenit în lupta pentru victorie abia în a doua parte a cursei

Foster a pornit cu stângul în cursă, calând mașina pe grilă. Ulterior, australianul s-a pus din nou în mișcare, însă incidentul din startul cursei avea să-l afecteze. Astfel, după ce și-a construit un avans de peste patru secunde în fața lui Luca Stolz, echipa a fost informată că mașina #28 trebuie să efectueze un drive-through care s-a tradus în pierderea a 11 poziții după ce s-a efectuat și oprirea la boxe și schimbul de piloți. Asta a promovat Mercedes-ul SunEnergy1 la vârful categoriei Pro-Am.

După opriri, Tristan Vautier a preluat șefia în Mercedes-ul #888 care a fost printre primii care a trecut pe la boxe, în turul 22. Celălalt Ferrari HubAuto a continuat munca începută de mașina #28, Matt Griffin urcând pe doi în dauna Mercedes-ului înscris de Kenny Habul ce a pierdut două locuri după oprirea la standuri. Strakka Racing a asistat, între timp, la abandonul mașinii #42 cu Nick Leventis la comenzi, care a avut probleme la cutia de viteze. Britanicii și-au pus speranțele în mașina #43 care a urcat de pe 12 pe grilă până aproape de vârf în primele ore.

Ferrari și-a pus speranțele în cele două mașini HubAuto care au mers excelent, deși au avut probleme, #27 clasându-se pe doi la Pro-Am

Prima și singura neutralizare cu FCY a venit în ora a treia când un contact dintre Bentley-ul #07 M-Sport și McLaren-ul Garage 59 #58 a rezultat într-un contact serios al mașinii lui Come Ledogar cu glisierele. Francezul a ieșit nevătămat din mașină, dar acesta a fost finalul cursei pentru singurul McLaren aflat pe grilă. De asemenea, este posibil ca aceasta să fie ultima participare a lui 650S GT3 în IGTC, echipa Garage 59 neavând vreun angajament pentru ultima etapă de la Laguna Seca, deși constructorul britanic este unul din cei ce s-a angrenat pentru toată stagiunea și este, astfel, eligibil pentru puncte.

Chiar și după această neutralizare Mercedes-ul #888 GruppeM Racing a fost de neatins, Vautier având un avans de peste 10 secunde la intrarea în ora a patra în raport cu Ferrari-ul HubAuto #27. Max Goetz era pe trei la acel moment în Mercedes-ul Strakka #43. Dacă Ferrari, Mercedes și Bentley s-au bucurat de un ritm pozitiv, M-Sport având mașina #07 pe poziția a patra după trei ore, Porsche s-a chinuit la Suzuka. Echipajul #7 al D’Station Racing a abandonat după două ore și jumătate ca urmare a cedării motorului după o pierdere masivă de ulei cauzată de trecerea violentă peste vibratoare.

Lotus-ul TokaiDream28 arată excelent, însă a dezamăgit. Aceștia sunt băieții care, acum un deceniu, rulau Shiden-ul bazat pe un șasiu Riley DP

GruppeM au continuat să se afle la frâiele cursei și la borna primelor cinci ore. Marciello și Parente s-au luptat de la distanță înainte de a opri la începutul orei a șasea, cele două Bentley-uri de uzină și Mercedes-ul SunEnergy1 completând Top 5-ul la general. Cel mai bun Audi se afla la acel moment pe poziția a șaptea în timp ce Porsche era reprezentat cel mai bine de echipajul Manthey care se chinuia să-și facă loc la coada primilor 10. Nissan, care a fost prezent prin câteva echipe de client înarmate cu noul GT-R, a primit o lovitură în ora a patra: abandonul echipajului KCMG din care a făcut parte și Oliver Jarvis ca urmare a unor probleme apărute la sistemul electric.

Următoarele ore au confirmat statutul de echipă dominantă al celor de la GruppeM care n-au avut rival, atât la boxe cât și pe pistă. Stint-urile duble ale lui Marciello și Engel, alături de constanța lui Vautier, au păstrat mașina #888 în frunte. Strakka Racing au încercat să păstreze contactul cu liderii, dar echipajul #43 se afla deja la 20 de secunde în urmă cu 120 de minute rămase de disputat. Partea a doua a cursei a fost și catalizatorul performanțelor câtorva dintre echipajele Audi Sport care au urcat prin pluton.

Manthey Racing au avut mari probleme pe final și au terminat doar pe 12

Astfel, Kelvin van der Linde &co. au adus echipajul #06 Audi Absolute Racing până pe poziția a treia la general cu mașina #6 a WRT pe patru. De asemenea, și Manthey Racing au câștigat teren, mașina #911 fiind pe cinci la general. Ora a șaptea a fost cu ghinion pentru HubAuto care au pierdut ultima șansă la o clasare pozitivă după ce Ferrari-ul #27 a fost implicat într-un acroșaj tot cu uriașul Bentley #07 al lui Jules Gounon, același care a fost lovit și de Come Ledogar. De această dată, Matt Griffin s-a târât la boxe cu suspensia avariată serios. Gounon a venit la boxe pentru un drive-through ca urmare a incidentului și, mai apoi, Jordan Pepper a vizitat decorul pentru o mică escapadă care a dus la o pană.

Ultimele două ore au fost completate de Marciello care a dus mașina #888 la sosire pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, în ciuda unui foc care a fost stins în câteva secunde la ultima oprire la boxe și a schimbării unui panou iluminat cu numărul de concurs mai devreme. Doi dintre membrii acestui echipaj, anume Vautier și Marciello, au urcat în fruntea ierarhiei IGTC ca urmare a acestei victorii. În plus, GruppeM s-au ales cu un premiu în bani în valoare de $270.000 ca urmare a victoriei. În total, mașina #888 a condus 222 din cele 276 de tururi ale cursei.

Ne-am fi dorit să vedem mai multe mașini construite după regulamentul JAF în această cursă

Strakka Racing au terminat pe poziția a doua, Lewis Williamson rezistând pe final atacurilor furibunde ale Audi-urilor Absolute Racing și WRT, în ciuda faptului că a trebuit să piloteze cu un splitter avariat (după un incident suferit anterior de Alvaro Parente). Cei de la Strakka au plecat acasă cu un premiu de $135.000 ca urmare a acestui rezultat. Echipajul Absolute Racing (Haase/Winkelhock/van der Linde) a completat podiumul, în timp ce WRT (Mies/D.Vanthoor/Vervisch) au terminat pe patru.

Un al treilea Mercedes, AMG GT3-ul echipei GoodSmile Racing a completat grupul fruntaș al primilor cinci. Ca și la Spa anul trecut, mașina GoodSmile #00 a fost pilotată și de Kamui Kobayashi, alături de Nobuteru Taniguchi și Tatsuya Takaoka. Bentley a venit pe șase cu Continental-ul GT cu numărul 08 de concurs, iar Strakka au adus mașina #44 pe șapte.

Nissan-ul KCMG #23 a mers bine până a abandonat, la acel moment rula în top 5

SunEnergy1 s-au impus la Pro-Am ca urmare a clasării pe poziția a 10-a pentru mașina #75. Kenny Habul a preluat astfel șefia în clasamentul piloților cu licență Bronze. Cel mai bine clasat Porsche a fost cel al Craft Bamboo pe 11, mașina fiind întârziată în urma unui contact în ora a cincea, Manthey terminând pe 12 după un tete-a-queue pe final a lui Dirk Werner. Cel mai bun Ferrari a fost abia al 13-lea (HubAuto #28), urmat de primul Nissan (Jim Gainer #11) și de cel dintâi Lamborghini (#88 JLOC). Podiumul la Pro-Am a fost completat de Lamborghini-ul JLOC #87 care a terminat pe trei la clasă, respectiv pe 17 la general.

Ambele modele construite pentru clasa GT300 din Super GT, silhouette-ul 86MC (bazat pe o Toyota GT86) al UPGARAGE, respectiv Lotus-ul Evora al CarsTokaiDream28 au avut parte de o cursă grea. Evora a pornit de la boxe și a completat doar 98 de tururi înainte de a abandona în timp ce echipa UPGARAGE a terminat la 30 de tururi în urma învingătorilor. De asemenea, debutul Corvette-ului Callaway pe pământ asiatic a fost destul de frustrant, mașina Bingo Racing fiind întârziată de o vizită lungă în garaj în care s-a schimbat bateria.

Corvette-ul Callaway care a participat la Suzuka este un șasiu 100% nou și a suferit la debut

Următoarea etapă din IGTC va avea loc la Laguna Seca în weekend-ul 26-28 octombrie. Înainte de asta, însă, avem pe bătrânul continent încă două etape din BSS și finala din BES în ultimul weekend din septembrie.

Rezultate complete aici

Surse foto: SRO, Super GT, Ferrari Races, Corvette Motorsport, Audi Sport, Porsche Newsroom, Honda Racing