Formula 1 Belgia: O victorie crucială pentru Ferrari

Formula 1 Belgia: O victorie crucială pentru Ferrari

Sebastian Vettel intra în pauza de vară cu un deficit de 24 de puncte faţă de Lewis Hamilton. O situaţie care însă nu era conformă cu realitatea balanţei de puteri. Sau mai bine spus cu performanţele “overall” ale monoposturilor angrenate în lupta pentru titlul mondial. Vettel avea nevoie de victorie ca de aer. Atât el cât şi echipa care venise în Belgia cu a treia specificaţie de motor termic, cu un nou turbocompresor şi cu varianta a doua a MGU-H-ului. Toate, componente care influenţează direct output-ul de cai al monopostului roşu.

“Well done motoristi!” avea să declare la sfârşitului M.P. al Belgiei un Sebastian Vettel care îşi trece în cont a 52-a victorie a carierei. O victorie care pentru Ferrari contează enorm.

Calificări

Primele două sesiuni de antrenamente libere anunţau o luptă strânsă între Ferrari şi Mercedes. Italienii cu un pahcet aerodinamic low-downforce mizau pe timpul câştigat în sectoarele 1 şi 3. Mercedes, cu o aripă spate ceva mai mare se concentrau pe sectorul median. Într-adevăr, sesiunea FP3 avea să confirme faptul că Mercedes era cu 2, 3 zecimi mai rapidă în S2. Ferrari însă revenea în frunte graţie performanţelor superioare pe palierele de viteză.

© Wolfgang Wilhelm | Mercedes AMG F1

Dar Belgia nu se dezice! La fel ca în Ungaria, Q3 avea să neutralizeze avantajul Ferrari. Norii care se adunau deasupra circuitului încă e dimineaţă aveau să se descarce, după cum e obiceiul, pe jumătate de circuit imediat ce culoarea verde a fost afişată pe semaforul de la capătul liniei boxelor.

În acel moment, toată lumea ieşise pe circuit cu pneurile SuperSoft sperând ca ploaia să întârzie suficient de mult pentru a le permite un tur lansat. Denied! Toată lumea, în afară de cele două monoposturi Force India a revenit la boxe pentru a incălţa pneurile Intermediare.

© Scuderia Ferrari

Hamilton, Vettel şi Raikkonen intră aşadar pentru pneuri Intermediare noi. Primul care iese pe pistă este finlandezul, el fiind şi primul care avea să stabilească un timp cronometrat. Pentru el sesiunea a fost una de coşmar. Ferrari a calculat greşit cantitatea de combustibil din monopostul cu numărul 7, astfel încât finlandezul nu a avut şansa unui al doilea “run” pentru pole. Timpul său avea să fie suficient de bun doar pentru locul 6.

© Wolfgang Wilhelm | Mercedes AMG F1

Ieşit pe circuit înaintea lui Vettel, britanicul Hamilton a avut parte de un traseu liber, însă la prima încercare britanicul supraliciează la intrarea în bus-stop şi depăşte cu mult punctul optim de frânare. Tur ratat ! Mai avea o şansă. Din plutonul actual, Hamilton este probabil pilotul cel mai bun pe o astfel de vreme, iar turul său de pole position, deşi nu perfect, avea să fie cel mai rapid. Hamilton cucerea astfel al 78-lea pole position al carierei.

© Scuderia Ferrari

Vettel a fost ţinut în garaj suficient de mult pentru a-l nelinişti pe german, echipa căluţului cabrat încercând să “ghicească” momentul în care ploaia se va domoli. Cum socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg, Vettel avea să iasă pe pistă în trafic. Prima încercare avea să fie sortită eşecului, germanul fiind nevoit să încetinească pentru a-şi face loc. La capătul celui de-al doilea tur de calificare Sebastian se clasa pe locul 2, la o distanţă de peste 7 zecimi de poleman. Analiza internă a celor de la Ferrari avea să scoată la iveală că primul tur de calificare al lui Vettel, în care germanul a mers mai încet pentru a-şi face loc, a avut consecinţe negative asupra ultimului asalt. Monopostul cu numărul 5 a intrat în full-attack mode cu sistemul ERS insuficient încărcat, Vettel fiind privat în momentele cruciale ale turului de calificare de cei 160 CP livraţi de sistemul hibrid. Ar fi putut oare germanul să câştige al 56 pole position al carierei dacă situaţia ar fi fost alta ? Asta e o întrebare pentru cărţile de istorie.

© Steve Etherington | Mercedes AMG F1

Locurile 3 şi 4 au revenit noii echipe Racing Point Force India. Decizia inginerilor de a nu-i chema pe piloţi după primul tur să schimbe pneurile slick cu cele intermediare, deşi extrem de riscantă – vezi “aventurile” lui Sergio Perez în Raidillon – s-a dovedit a fi una inspirată. Piloţii monoposturilor roz au intrat la boxe în momentul în care ploaia s-a domolit, ei beneficiind de pneuri intermediare noi în timp ce restul plutonului avea deja 2 tururi făcute. Esteban Ocon avea să fie mai rapid cu câteva sutimi de secundă decât coechipierul său.

Romain Grojean pleca în cursă de pe locul 5, francezul fiind într-una din zilele lui bune. În plus, monopostul VF-18 – destul de rapid pe alte circuite – s-a dovedit a fi încăpăţânat în Belgia, echipa fiind nevoită să schimbe de mai multe ori setările aerodinamice pentru a-l face mai docil. Pentru francez, modificările au dat roade, el fiind cu 2,8 secunde mai rapid decât coechipierul său Magnussen, ce va pleca de pe locul 9.

Alături de Raikkonen (locul 6) aveau să fie piloţii Red Bull. Toţi trei la fel de “verzi” la sfârşitul sesiunii. La fel ca Ferrari, şi Red Bull au alimentat cu mai puţină benzină, ei neavând timp pentru un al doilea “run”. Chiar şi aşa, aripa spate minusculă nu i-ar fi ajutat în condiţii de pistă udă.

Ultimul loc în top 10 i-a revenit lui Valtteri Bottas. Finlandezul, beneficiar al unei penalizări care îl trimitea la coada plutonului în ziua cursei ar fi putut să “sară” peste Q3 însă echipa a decis că-l poate folosi pentru a “sparge” aerul în faţa lui Hamilton pe Kemmer Straight însă ploaia căzută la începutul Q3 avea să anuleze acest plan. Valtteri revine la boxe după primul tur şi iese din monopost.

Cursa

Duminică, 26 august. O zi “călduţă” de vară pe circuitul Spa Francorchamps. 18 grade celsius şi cer variabil. Un contrast evident faţă de ziua precedentă.

© Wolfgang Wilhelm | Mercedes AMG F1

Hamilton încheie turul de formare şi se aşează pe grilă în prima căsuţă cu Vettel în partea stângă. Luminile roşii de sting şi ambii piloţi reuşesc să pornească ca din puşcă. Ferrari-ul are a doua fază a start-ului mult mai bună, iar Hamilton ştie asta. Trage de volan spre stânga şi îl fortează pe Vettel să iasă cât mai larg în La Source. Germanul dorea să încerce o depăşire în primul viraj, dar ştia că va avea o şansă după Raidillon. Trebuia doar să fie atent ca Hamilton să nu-l mai suprindă ca în 2017. Urcarea din Eau Rouge îl vede pe Vettel perfect plasat în urma lui Hamilton. Britanicul devenea în acel moment o ţintă sigură pentru Vettel. Kemmel Straight este în urcare iar vântul bătea din faţă. Depăşirea lui Hamilton este doar o formalitate. După cursă britanicul avea să declare:

[quote_box name=””]”A trecut pe lângă mine ca şi cum nici nu aş fi fost acolo”[/quote_box]

Cele două Force India profită şi ele din plin de golul de aer format de monoposturile Mercedes şi Ferrari, iar Esteban Ocon se lansează pe interiorul germanului. Sergio Perez, mai celebral alege exteriorul. Tânărul francez îţi dă seama că nu are şanse se intre primul în Les Combes şi se repliază. Vettel era deja înaintea lui Hamilton, lipit de german. Perez beneficiază de o trasă ceva mai rapidă şi reuşeşte să intre al treilea în Les Combes.

Însă mai în spate, haosul pusăse stăpânire pe pluton. Plecat ca din puşcă de pe locul 17, Nico Hulkeberg, dornic să recupereze locurile pierdute din cauza penalizării calculează greşit punctul de frânare şi îl percutează violent pe Alonso. Spaniolul intră în derapaj şi loveşte monopostul lui Charles Leclerc în roata dreapta spate. Este catapultat peste cockpit-ul monegascului şi aterizează pe exteriorul virajului La Source.

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:’eWpRpxh5TlBuSqfvKUSM-g’,sig:’EqYq17PYrkvsTusS1nwE510gItp4aj7cJD-hHsIFcBg=’,w:’594px’,h:’396px’,items:’1024005272′,caption: true ,tld:’com’,is360: false })});

Zborului lui Alonso, în afară de Leclerc, produce victime şi mai în faţă. Monopostul MCL33 al spaniolului, în timpul rotaţiei în aer, atinge aripa spate a lui Ricciardo. Australianul – care era în apex-ul virajului între Pierre Gasly şi Kimi Raikkonen – pierde instantaneu apăsarea pe puntea spate şi intră într-un mic derapaj în urma căruia endplate-ul stânga al aripii faţă atinge roata dreapta spate a lui Raikkonen. Urmarea: pană pentru finalndez.

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:’1XbHiUQLTjR9Na_dVdrvQg’,sig:’u5aIqbGmp7o7GCsZnrmZazaYfvSW6VUVxUIuR7WFyXA=’,w:’594px’,h:’396px’,items:’1023767892′,caption: true ,tld:’com’,is360: false })});

Charlie Whitting decide introducerea Safety-Car-ului, dar Sebastian Vettel trecuse deja de Hamilton. Cursa se neutralizează. Ricciardo şi Raikkonen intră la boxe. Finlandezul, care se târâse 3 sferturi de tur pe trei roţi revine pe circuit înaintea lui Ricciardo, împins înapoi în garaj pentru o nouă aripă spate.

Raikkonen mai intră de 2 ori la boxe înainte ca echipa să decidă abandonul. Pana din primul tur afectase serios podeaua monpostului şi un endplate al aripii spate. Din cauza asta flaps-ul DRS se deschidea când monopostul începea să accelereze. Reparaţia nu era posibiliă astfel că strategii Ferrari decid retragerea lui Raikkonen din cursă.

Şi Ricciardo avea să se retraga. Revenit pe circuit cu 2 tururi întârziere, el spera la apariţia unui nou Safety-Car, pentru a intra în acelaşi tur cu liderul. În cele din urmă echipa declară abandonul australianului pentru a nu rula inutil motorul.

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:’kytHjnqcRjRL57qLDtYrhg’,sig:’B8T_AiBX4UBR_ei4q6syQ6JLMvgzRTvVz-DgF2j0TJ0=’,w:’594px’,h:’396px’,items:’1023851232′,caption: true ,tld:’com’,is360: false })});

Safety-Car-ul se retrage la sfârşitul turului 4. Vettel, devenit Safety-Car de facto al întrecerii odată ce luminile galbene de pe modelul Mercedes Benz GT R compactează plutonul la ieşirea din Paul Frere însă nu reuşeşte să-l ia prin suprindere pe Hamilton. Britanicul aruncă oprivire pe interiorul monopostului roşu la intrarea în virajul 19, însă se retrage. Vettel reuşeşte că parcurgă şicana exemplar şi graţie tracţiunii superioare a monopostului Ferrari se depărtează de Hamilton pe linia de start sosire. Ieşirea din La Source avea să fie la fel de bună astfel că Hamilton nu a avut cum să se apropie de german pe Kemmel Straight.

Din acel moment, primele două monoposturi aveau să se depărteze în ritm constant de urmăritori. Max avea un monopost mai rapid decât al celor doi din faţa lui şi reuşeşte să treacă de ei în tururi consecutive cu ajutorul DRS-ului înainte de virajul Les Combes.

Cea mai mare distanţă în timp dintre Hamilton şi Vettel avea să se înregistreze în turul 4, când germanul avea un avans de aproape 4 secunde.

Pirelli considera că cea mai rapidă strategie pentru M.P. al Belgiei era cea cu o singură oprire, între tururile 15-19 pentru a schimba pneurile SuperSoft cu cele Soft. Apariţia Safety-Car-ului avea să întârzie fereastra de pit-stop-uri cu vreo 3 tururi.

Hamilton primeşte aşadar undă verde să treacă la atac. Diferenţa de timp începe să scadă în medie cu 2 zecimi pe tur. Forţajul britanicului dus pe parcursul a 7 tururi îşi spune cuvântul. Pneurile spate ale monopostului W09 prezintă pe centru două dungi de blistering care afectează destul de serios comportamentul monopostului la ieşirea din viraje. Hamilton este chemat la boxe în turul 21. Inlap de 1m53.411s. Monopost staţionar timp de 2,6 secunde şi Hamilton revine pe circuit în urma lui Max Verstappen care încă nu intrase pentru schimbul de pneuri.

Ferrari reacţionează şi îl cheamă pe Vettel în turul următor cerându-i germanului să forţeze pe turul de intrare vâzând că Hamilton era deja foarte rapid. Vettel reuşeşte un inlap cu 0,6s mai rapid ca al britanicului, care, împreună cu un timp de pit-stop de doar 2,2 secunde îi va permite să revină pe circuit înaintea lui Max Verstappen aflat pe locul 2 şi a lui Hamilton care îl luase pe olandez în vizor pentru o depăşire cu ajutorul DRS pe Kemmel Straight.

La punctul de detecţie S1 avantajul germanului scăzuse de la 3,2s înainte de intrarea la boxe la 1,9 secunde. Avantaj care avea să crească constant.

Verstappen schimbă în turul 33 şi revine pe circuit pe aceeaşi poziţie graţie unui avantaj de aproape 20 de secunde asupra lui Perez.

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:’PiREDNAmRTVLhaXCELiL9A’,sig:’1lfazsslD__ZaY3tClmGPxZD9x6a7jJWZyf9vUZDIrQ=’,w:’594px’,h:’396px’,items:’1023851940′,caption: true ,tld:’com’,is360: false })});

Valtteri Bottas, profitând de un monopost mult mai rapid decât al celor din faţa sa urcă până pe locul 6 în turul 24 când se afla la 7 secunde în urma lui Esteban Ocon de la Force India. Francezul intră la boxe în turul 24, urmat în turul imediat următor de coechipierul Sergio Perez. Bottas reuşeşte astfel să treacă de cei doi piloţi Force India. În turul 29 el este chemat la boxe pentru a schimba pneurile SuperSoft. Revine pe circuit în spatele lui Ocon la 1,4 secunde. Două tururi mai târziu, cu ajutorul DRS-ului, Bottas urcă pe locul 5 şi începe urmărirea lui Perez aflat la 6 secunde în faţă.

Turul 32. Vettel are un avans confortabil de 5 secunde în faţa lui Hamilton. Încep să apară piloţii întârziaţi. Hartley, Vandoorne, Sirotkin şi Stroll sunt depăşiti în următoarele 6 tururi. Distanţa dintre Vettel şi Hamilton crescuse la 6,6 secunde în turul 38. Este momentul în care britanicul acceptă să se mulţumească cu locul 2 şi activează o mapare conservatoare pentru PU-ul Mercedes ce va trebui să parcurgă încă 8 MP. Până la finalul cursei diferenţa creşte la 11 secunde. Nicidecum diferenţa reală dintre monoposturi.

Verstappen trece linia de sosire pe 3. Pe patru apare Valtteri Bottas care îl ajunge şi pe Sergio Perez din urmă şi-l depăşeşte în turul 40.

Locurile 5 şi 6 sunt aşadar ocupate de piloţii Force India. Locul 7 este al lui Romain Grosjean urmat de Kevin Magnussen, Pierre Gasly şi Marcus Ericsson.

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:’DdLyEcodSEVYFMFlfDLIVQ’,sig:’SbZFFfkhMgxn16qe46iAaqvAhN09-bwxENgEcackqRQ=’,w:’594px’,h:’396px’,items:’1023908790′,caption: true ,tld:’com’,is360: false })});

Sebastian câştigă aşadar al 52-lea MP al carierei reuşind să-l depăşească în clasamentul all-time pe Alain Prost şi să urce pe podiumul clasamentului în spatele lui Michael Schumacher şi Lewis Hamilton. Victoria are o importanţă mai mare decât pentru palmares. Vine să confirme munca depusă de departamentul “Motori” al Scuderiei. Spa Francorchamps este un circuit “power sensitive”, poate cel mai “power sensistive” al sezonului. Ferrari are deja două victorii pe traseele considerate “de casă” ale celor de la Mercedes AMG. Iar asta îl face pe boss-ul Mercedes AMG, Toto Wolff să declare că balanţa de putere în Formula 1 s-a înclinat în favoarea celor de la Ferrari.