GT4 European Series: Audi profită și obține titlul la Nurburgring

GT4 European Series: Audi profită și obține titlul la Nurburgring

Precum Kimi Raikkonen în 2007, echipajul Phoenix Racing Audi #5 s-a aliniat la startul ultimei curse a sezonului cu a treia șansă, dar a învins după ce Gabriele Piana și-a asumat un rol nedorit de arbitru imediat după lansarea în sprintul de o oră.

Trei echipaje veneau în finala de pe Nurburgring cu șanse mari la titlul categoriei supreme, Silver Cup: BMW-ul MDM Motorsport #1 al lui Simon Knap și Max Koebolt, Ginetta HHC Motorsport #55 pilotată de Will Tregurtha și Stuart Middleton, precum și Audi-ul Phoenix Racing #5 cu Milan Dontje și Nikolaj Moller-Madsen la comenzi. Alte două mașini păstrau doar opțiuni matematice: Alpine-ul CMR pe care doar Pierre-Alexandre Jean mai putea urca în clasament alături de noul său coleg Gael Castelli și BMW-ul #111 al RN Vision STS, pilotat de perechea Răzvan Umbrărescu-Gabriele Piana.

Calificările s-au încheiat cu rezultate importante în ecuația titlului, căci Ginetta a reușit timpul de pole pentru prima manșă, dar în cea decisivă avea să se lanseze din linia a noua, în zona fierbinte a plutonului. Nici adversarii direcți nu au strălucit pe un singur tur, reușind clasări ”călduțe” și nimic mai mult. În rest, KTM, McLaren, Alpine și modelele Porsche PROsport Performance se regăseau în top 10. Pe val după victoria din Ungaria, Beitske Visser și Nico Menzel au triumfat pentru RN Vision în prima manșă, în fața McLaren-ului Equipe Verschuur, la mare bătaie cu KTM-ul lui Reinhard Kofler. În urma celor clasați pe podium, Ginetta a suferit mult cu viteza de top, dar a reușit manevra decisivă în detrimentul BMW-ului MDM Motorsport, egalându-i la puncte pe olandezi. Penalizări pentru stabilirea reperelor personale pe steag galben i-au întârziat atât pe Milan Dontje, cât și pe Gabriele Piana, care continuase munca de recuperare a lui Răzvan Umbrărescu de pe 27 până pe 7 înainte să intre pentru drive through.

Însă ziua de sâmbătă a fost doar un aperitiv pentru ceea ce avea să urmeze în manșa cu numărul 12 a stagiunii. MDM și HHC veneau cu 143 de puncte, Ginetta fiind în avantaj 2-1 la victorii, însă Audi păstra o șansă la 10 puncte în urma celor două echipaje. Ceilalți ieșiseră din această luptă pentru coroana Silver Cup, în timp ce clasa Am era deja decisă în favoarea lui Niki Leutwiller, care a evoluat singur în 2018 pentru a învinge vechiul 997 al cuplului Ghezzi/Giovanelli (Autorlando). Ricardo van der Ende și Gabriele Piana se lansau din prima linie, iar italianul s-a plasat într-o poziție mediană în primul viraj, fiind atacat pe exterior și pe interior deopotrivă. El a încercat să replice în virajul al treilea, dar a întârziat frânarea și a răsucit modelul Alpine în calea plutonului lipsit de vizibilitate. A urmat un acroșat în lanț, soldat cu eliminarea pe loc a BMW-ului MDM Motorsport #1 și a Mercedes-ului Lechner Racing #47.

Să vezi adulți plângând e ceva rar, însă în motorsport se întâmplă în astfel de momente decisive, Max Koebolt fiind imposibil de consolat după ce soarta a fost atât de crudă. S-a dovedit încă o dată că startul pe actuala configurație a GP-Strecke e adesea dramatic, cum avea să fie și câteva ore mai târziu în Blancpain Sprint Series. Și Răzvan Umbrărescu pierduse titlul Pro-Am anul trecut tot în urma unui incident al lui Hendrik Still la start pe această pistă, însă de data aceasta măcar Piana a rezistat cu mașina intactă și a venit să-și ispășească penalizarea după 15 minute de neutralizare. De la coada grupului de 40, italianul a început (a câta?) recuperare impresionantă, apoi i-a predat mașina lui Umbrărescu.

În aceleași clipe, Stuart Middleton aducea Ginetta HHC la standuri după ce urcase de pe 17 până pe 9, păstrând încă prima șansă la titlu în fața modelului Audi Phoenix incapabil să amenințe McLaren-ul evadat în frunte, cu BMW-ul #110 RN Vision STS pe locul secund. Doar că Ginetta nu scăpase fără avarii după start, efectul domino provocând pagube la evacuarea de pe partea stângă. La boxe s-au văzut primele semne de fum, iar Will Tregurtha a fost prins într-o situație de coșmar, în care cockpitul a fost cuprins de fum, căci un incendiu a cuprins acea zonă a mașinii. Pilotul a fost tratat la centrul medical, focul a fost stins, însă Ginetta a ieșit din joc și titlul a fost pus pe tavă celor de la Audi. Milan Dontje nu și-a asumat niciun risc și a cedat pozițiile 3 și 4 lui Bas Schouten (Mercedes) și Ferdinand Stuck (KTM), cele 10 puncte pentru locul 5 fiind suficiente pentru o egalitate în 3 și departajare favorabilă la numărul de victorii.

Nikolaj Moller-Madsen a insistat în declarații asupra titlului meritat tocmai prin prisma faptului că nimeni nu a învins de mai multe ori în 2018. Însă presiunea a fost evidentă asupra sa, căci tot din pricina impetuozității sale s-au pierdut puncte și adversarii s-au putut perinda la șefie în clasament. Totul e bine când se termină cu bine, iar cine nu a văzut nicio cursă și a dat titlul celor de la Audi doar prin prisma formei din pre-sezon a ghicit rezultatul până la urmă, dar a ratat un spectacol de zile mari de-a lungul celor șase etape. Markus Lungstrass a garantat victoria Audi și la Pro-Am, manifestându-și superioritatea printr-un duel direct tranșat pe final de manșă cu rivalul Philipp Bethke, în urma celor trei de la această clasă sosind pe 9 la general și pe 6 în Silver Cup Răzvan Umbrărescu, după un progres de peste 30 de poziții.

Pilotul român a pierdut așadar puncte în ambele manșe din pricina penalizărilor primite de coechipierul său, însă în lumea GT-urilor pierzi și câștigi doar împreună, iar victoria de la Misano și alte trei prezențe pe treapta a doua a podiumului sunt dovada unui sezon solid. Punctele pierdute cu problemele inerente unei noi mașini în primele două etape au fost imposibil de recuperat, iar jocul rezultatelor de pe Ring a retrogradat perechea Piana-Umbrărescu pe 7 în clasamentul final al sezonului. Finlay Hutchinson și Ricardo van der Ende au învins în ultima cursă, dar problemele de la Hungaroring au făcut ca ei să nu puncteze cot la cot și astfel să ocupe două poziții distincte în ierarhie, nu doar una. La fel, Beitkse Visser a trecut de totalul colegilor săi de pe mașina #111, dar nu și Nico Menzel, absent la Brands Hatch. Europa de Est s-a prezentat onorabil în 2018, cu Csaba Mor (Ungaria) și Pavel Lefterov (Bulgaria) pe 3 și 4 în categoria Pro-Am.

Pentru Umbrărescu și mulți dintre adversarii săi din acest sezon urmează o reuniune atipică în weekendul finalei DTM (13-14 octombrie), când SRO organizează GT4 Sprint Cup Europe, un eveniment în care piloții evoluează individual, în două sprinturi a câte 40 de minute, fără trecere pe la boxe. Rămâne de văzut dacă Audi va putea fi învinsă, după ce a colecționat titlurile americane din Pirelli World Challenge (SprintX și general la clasa GTS) și europene (Silver Cup și Pro-Am), iar în seria franceză emite pretenții la titlu prin Sainteloc Racing în ultimele două etape de la Barcelona și Paul Ricard.

Clasamente finale

Fotografii – Gabi Tomescu