Formula 1 Austin, USA: Primul matchpoint al anului

Formula 1 Austin, USA: Primul matchpoint al anului

Al 40-lea M.P. al Statelor Unite are șansa de a găzdui un eveniment istoric. Lewis Hamilton poate deveni pentru a 5-a oară campion mondial pe circuitul de lângă Austin, Texas dacă înscrie cu 8 puncte mai mult decât rivalul direct, Sebastian Vettel. Scuderia Ferrari va aduce un nou pachet aerodinamic cu care speră să întârzie ”inevitabilul” zic eu, dar, după cum e vorba americanului ”Never say never!”.

Date circuit

[vc_row]

[vc_column width=”1/2″]Lungime: 5,513 km.

Nr. de tururi: 56

Distanţă în cursă: 308,405 km.

Record circuit: 1m37.766s

Sebastian Vettel – 2017

[/vc_column]

[vc_column width=”1/2″]Număr viraje: 20 (11 S / 9 D)

Distanţa start primul viraj: 363,5 m.

Lungime pit-lane: 415 m.

Timp parcurgere pit-lane: 18,7s.

Zone DRS: 2 (T11-T12, T20-T1)

Evoluţie pistă: Medie

[/vc_column][/vc_row]

Traseul american este oarecum asemănător cu cel din Japonia, de săptămâna trecută în sensul că pune la încercare toate caracteristicile unui monopost de Formula 1. Din acest motiv, pentru a fi competitiv pe Circuit od the Americas, un monopost de Formula 1 trebuie să aibă o performanță constantă de-a lungul întregului tur de circuit.

Aerodinamică și setup

Dacă ne aruncăm o privire asupra circuitului și scoatem din ecuație liniile drepte, atunci soluția ar fi fost simplă pentru ingineri. Pachet aerodinamic high downforce. Cum însă în F1 lucrurile nu sunt niciodată simple, inginerii vor trebui să decidă unde anume vor să câștige timp. Pe liniile drepte sau pe viraje. Traseul se încadrează în categoria celor medium to high downforce. Este de așteptat așadar să vedem aripi spate cu mainplane orizontal, sau celebrele aripi spoon pentru. Varianta a doua este o soluție în cazul în care se dorește un monopost agresiv pe liniile drepte (cu sau fără DRS) și evident, dacă design-ul îți permite să rulezi cu un aero kit low drag. Mai pe înțelesul tuturor, dacă monopostul produce suficientă apăsare aerodinamică numai prin intermediul podelei.

Acestea fiind spuse, monopostul ideal este acela care se descurcă foarte bine pe toate cele trei sectoare. Vorbim aici de un monopost capabil să producă apăsare suficientă pentru primul sector unde succesiunea de viraje rapide va recompensa eficiența aerodinamică. Apoi pentru sectorul doi este nevoie de eficiență termică (PU) și pentru sectorul al treilea vorbim de o schimbare de perspectivă către puntea spate unde performanțele mecanice (aderență și livrarea puterii) devin extrem de importante.

Power Unit

Circuit of the Maericas este un test destul de important pentru Power Unit având în vedere faptul că 60% din tur se stă cu pedala de accelerație la podea. Din acest motiv putem spune că traseul american este unul Power Sensitive cu 10CP în plus echivalând aici cu aproape 0,25s pe tur. Nici partea hibridă nu este neglijată. Aportul ERS la timpul pe tur este de 3% iar la top speed vorbim de un avantaj de aproape 25 km/h. În ceea ce privește consumul, dat fiind faptul că circuitul este destul de fluent, vorbim de un consum mediu spre ridicat. Din simulări reiese că o cantitate de 100 kg de combustibil ar trebui să fie suficientă pentru cursă.

Frâne

Piloții acționează pedala de frână în 10 din cele 20 de viraje ale circuitului texan. Asta înseamnă că sistemul de frânare este folosit timp de 18,5 secunde pe turul de circuit. Din cele 10 viraje pe care se frânează, 3 sunt sunt considerate ”dure”, 4 sunt ”medii” și 3 sunt ”ușoare” pentru frâne. Per total, Circuit of the Americas intră la categoria ”Medium”. Virajul cel mai solicitant din punctul de vedere al specialiștilor de la Brembo este virajul 12, la cpătul primei linii DRS unde monoposturile trebuie să încetinească de la 330 km/h la doar 92 km/h în numai 2,84 secunde.

Pneuri

Producătorul italian Pirelli aduce pentru M.P. al Statelor Unite 3 din cele 4 compoziții moi de pneuri avute la dispoziție pentru 2018, Vorbim de pneul Soft, SuperSoft și UltraSoft. Aste aceeași alegere ca în 2017 însă trebuie ținut minte faptul că în 2018 compozițiile sunt cu un pas mai moi decât în 2017, astfel că putem spune că italienii de la Pirelli au propus o combinație de compoziții ceva mai agresivă.

© Pirelli | edit @pentaquark_f1

În 2017 strategia cea mai folosită a fost cu o singură orpire la boxe, majoritatea piloților schimbând pneurile UltraSoft cu care au plecat în cursă cu cele Soft. Însă având în vedere temperaturile ceva mai scăzut din această perioadă a anului nu exte exclus să vedem o strategie de tipul US-S.

© Pirelli

În ceea ceprivește selecția pneurilor, observăm un oarecare echilibru între echipele mari, de data asta Ferrari fiind conservatoare. Notă complet discordantă o face însă echipa McLaren care aduce cele mai multe seturi depneuri Soft din tot paddock-ul.

Să nu uităm de limitările impuse de producătorul Pirelli: 21 psi pentru pneurile față și 20 psi pentru cele spate cu -3,5 grade unghi de cădere maxim pentru roțile față și -2 grade pentru cele spate.

Vremea

Meteorologii anunță vreme destul de capricioasă cu multiple averse posibile în special în ziua de sâmbătă. Temperaturile se vor stabiliza în jurul valorii de 20 de grade celsius, ceea ce înseamnă mai puțină grijă pentru piloți în privința pneurilor.