Formula E: Noua eră începe cu victorie BMW prin Antonio Felix da Costa

Formula E: Noua eră începe cu victorie BMW prin Antonio Felix da Costa

Antonio Felix da Costa a confirmat forma bună din presezon pentru BMW prin victoria din Arabia Saudită, dar Techeetah și-a dezlănțuit monoposturile și doar o penalizare a stat în calea succesului pentru campionul en-titre Jean-Eric Vergne.

Formula E s-a întors cu o revoluție, după un prim ciclu de patru sezoane în care campionatul a evoluat incredibil, de la o idee nebunească a lui Alejandro Agag la un produs mai atrăgător pentru marii constructori de automobile, dornici să-și asume poziții progresiste în era electrificării. Trendul ascendent a fost confirmat așadar prin implicarea oficială a BMW (alături de Andretti) și Nissan (printr-o rebotezare a fostei Renault e.dams), iar Mercedes e în spatele unui an de experimente sub numele satelitului HWA Racelab. Nu e o noutate această abordare, pentru cei ce-și aduc aminte de începuturile motorizării din Formula 1 alături de Sauber în 1993, când uzina a ales să nu-și asocieze vizibil numele în riscantul prim sezon.

Același lucru s-a întâmplat și-n arena Formula E: puțini au riscat de la început, apoi tot s-au adunat pretendenți la borcanul cu miere. Și nu e vorba doar de constructori, ci și de piloți, căci noua campanie începe cu nume mari: campionul en-titre din DTM Gary Paffett, vicecampionul Formulei 1 de acum un deceniu Felipe Massa și campionul GP2 din 2015 Stoffel Vandoorne, în căutarea gloriei pierdute după doi ani de chin alături de McLaren. Totuși, s-ar putea ca specialiști din sfera GT-urilor să strălucească în fața unor ”etichete”, abilitățile unor piloți precum Alexander Sims sau Robin Frijns fiind o garanție în acest sens.

Prețul pentru 4 minute de attack mode este o ieșire de pe trasă care te poate costa locuri

22 de piloți au primit arme noi sub forma celei de-a doua generații a șasiului ”spec”, noul monopost de Formula E fiind un mare pas înainte ca performanțe și aspect. Și formatul curselor s-a schimbat, o capacitate mai mare a bateriei eliminând necesitatea schimbării de mașină la mijlocul întrecerii. Așadar, un sprint de 45 de minute + 1 tur însemna o provocare distinctă, piloții așteptându-se ca acea componentă de management al resurselor să fie eliminată (mai ales dacă survin și neutralizări). Totul pe cartea atacului, cu bonusuri din același registru: Attack Mode și un Fan Boost mai puternic, acum pentru 5 piloți în loc de 3. Precum afirma fostul campion Lucas di Grassi, e un reset 100%, plusurile pachetului Audi care au dus la titlul echipelor astă-vară fiind eliminate. Totuși, chiar dacă orice iubitor de motorsport asta vrea să vadă, unii actori s-au poziționat bizar în declarații, în frunte cu campionul Vergne: ”riscăm să fie mai puțin spectacol dacă se merge flat out.” Să-l numim sindromul Pirelli?

Cum nu se poate să fie doar conotații pozitive, nefericită a fost alegerea de a aduce Formula E în Orientul Mijlociu tocmai în Arabia Saudită, țară aprig contestată pentru regimul său politic în ultima perioadă. Fani principiali au condamnat ”dictatura banului”, mulți dintre aceștia fiind dezamăgiți de această direcție desprinsă parcă din cartea lui Bernie, care ignora în 2011 situația din Bahrain și adesea și-a exprimat admirația pentru conducerea Rusiei.

Techeetah a fost etalonul în materie de viteză pură în prima rundă

Boicotul nu s-a materializat, așa că 2018 a adus o primă cursă de Formula E într-o sâmbătă ce a început cu ploaie abundentă ce a dus la anularea primelor antrenamente. În FP2 s-a rulat foarte puțin, Edo Mortara lovind glisierele. Formatul de calificări a fost alterat pentru a nu defavoriza primele grupe de-a lungul unei ore în care pista se usca. Antonio Felix da Costa a confirmat forma bună din intersezon, BMW-ul fiind la fel de rapid precum fusese pe Ricardo Tormo. A plouat și cu penalizări, cele mai multe cauzate de power spikes induse la trecerea peste denivelări, ce au dus la un consum de energie mai mare decât limita impusă. Tom Dillmann a pierdut astfel un loc în prima linie în favoarea lui Pechito Lopez, iar Lucas di Grassi se afla abia pe 18, înaintea piloților Virgin Racing.

Polemanul Felix da Costa a fost la un pas de eroarea capitală la finele turului de formare, când aproape că și-a ratat locul pe grilă. Portughezul a îndreptat monopostul la stingerea semafoarelor și a rămas lider, Buemi urcând pe 2 în detrimentului lui Lopez, în timp ce doar câteva viraje a ținut cursa lui Mortara – până la o blocare a frânelor care l-a trimis în decor. Piloții Techeetah l-au taxat și ei rapid pe Lopez, iar Vergne a executat apoi o manevră excelentă pe exterior pentru a trece de Buemi, procedeu repetat apoi și de Lotterer. Felix Rosenqvist, chemat pentru o singură manșă de Mahindra din pricina deciziei Mercedes de a nu-l elibera pe Pascal Wehrlein în anul calendaristic 2018, n-a avut parte de o cursă de adio fericită: incident la finele calificărilor și abandon tehnic după doar 10 minute.

În sfârșit, victorie pentru Antonio Felix da Costa în Formula E!

După o primă treime de cursă, a început să fie evident ce monoposturi sufereau: NIO la coada plutonului, HWA regresând prin Vandoorne cu Paffett deja retras, Nissan prea ”gurmanzi”. Dat fiind că nu s-a rulat pe uscat în sesiunile anterioare cursei, faza de învățare a noilor pneuri Michelin se desfășura chiar în cursă, căci străzile saudite aveau caracteristici net diferite față de asfaltul specific circuitelor pe care se testase în lunile precedente. N-a durat mult până când Vergne a trecut la conducere, pachetul DS Techeetah fiind mai rapid și totodată mai eficient față de BMW. Francezul n-a putut fi prins de urmăritori, ci doar de oficiali: penalizări pentru consum excesiv de energie pentru lider, dar și pentru Lotterer, Massa și Sims.

S-a intrat astfel în ultimul sfert de oră cu Felix da Costa lider, urmat de Lopez și d’Ambrosio. Argentinianul a ratat intrarea în zona de activare a attack mode și a pierdut locul în detrimentul fostului său coechipier. Un tur mai târziu, Pechito a repetat eroarea și a fost taxat de Vergne, presiunea ducând apoi la o eroare de pilotaj pentru pilotul Dragon ce a dus la contact cu zidul. Imediat după aceea, JEV a revenit pe podiumul provizoriu după o depășire facilă asupra lui Buemi, chiar înaintea unei neutralizări necesare pentru a evacua monopostul lui Lopez. Primii doi au fost nevoiți să-și irosească primul dintre cele două attack modes, acesta fiind reversul medaliei pentru strategia a priori optimă de a lăsa acest beneficiu pentru finalul de cursă. Cum toți sunt obligați să-și consume cele 8 minute de atac, esențial era să fie evitate penalizările.

La restart toți cei care mai aveau acest avantaj s-au bucurat de el, ultimele minute fiind la fel de intense ca o manșă de rallycross. Vergne a trecut rapid de d’Ambrosio, iar Evans a înviat și a urcat pe 4. Ziua lui Buemi a fost o imensă frustrare, fiind depășit apoi și de Lotterer. JEV a erodat apoi avansul liderului și a încercat un atac do-or-die la ultima trecere prin virajul 18, dar nu i-a putut răpi victoria lui Antonio Felix da Costa, care a început așadar cu victorie era implicării oficiale a BMW în această competiție. A fost abia al doilea succes al portughezului în seria electrică, după o sumedenie de curse bune cu material tehnic inferior.

Nimeni nu se îndoiește de faptul că Techeetah a reușit să domine această revoluție tehnică, afișând o superioritate dezarmantă, la fel ca în campania precedentă. Cu tot cu drive through, Vergne aproape că a câștigat, iar Lotterer a venit pe 5. Echipa care a condus în ierarhia specifică până în finala de la New York intră în 2019 din postura de lider, DS Automobiles având un mic avantaj în fața BMW – și asta doar pentru că lucrurile n-au mers bine pentru Alexander Sims la debut.

După această primă etapă din sezonul al cincilea, cea mai importantă concluzie este că eliminarea aspectelor specifice anduranței din acest format este un mare câștig. Cursele sunt sprinturi cu suficiente componente strategice pentru a asigura un spectacol total în seria electrică, iar noile mașini dau satisfacție celor ce le pilotează.

Sebastien Buemi nu a avut armele necesare și a recurs mereu la defensivă