Formula E ajunge la cota 50 în Hong Kong

Prilej de sărbătoare odată cu începerea secvenței asiatice a sezonului al cincilea din seria electrică de monoposturi: cel de-al 50-lea ePrix e mai imprevizibil ca niciodată, într-un format incitant ce a crescut mai ceva ca Făt-Frumos în patru ani și jumătate de curse urbane.

Luna martie programează două etape de Formula E în Orientul Îndepărtat, urmând ca peste un an să avem o cursă și la Seul (Coreea de Sud). Înaintea premierei de la Sanya (China), revenim pentru a treia oară consecutiv pe străzile din Hong Kong. Nu mai e cursa ce deschide stagiunea și nici un ”double header” ca anul trecut, dar rămâne o etapă agreată de mulți, în care s-au impus până acum nume diferite de la echipe diferite (Buemi, Bird și Rosenqvist), iar polemanul niciodată nu a cucerit și victoria. Aceeași diversitate o regăsim și în debutul campaniei actuale, în care emoțiile au fost la cote maxime cu ocazia fiecărui final de manșă. Patru piloți și-au ascultat imnurile de pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, reprezentând patru grupări diferite.

După un final de infarct în Mexic, Lucas di Grassi (Audi Sport) i s-a alăturat lui Sam Bird (Envision Virgin Racing) pe lista celor care cu victorii în fiecare dintre cele cinci sezoane din Formula E. Brazilianul s-a apropiat de liderii clasamentului, la vârf având loc o schimbare după fiecare cursă de până acum. Jerome d’Ambrosio a recuperat primul loc de la Sam Bird, între cei doi aflându-se și Antonio Felix da Costa. N-ar fi de mirare ca vreunul dintre ei să recidiveze cu 25 de puncte pe traseul de 1,86km din Hong Kong, însă grupul celor ce nu doar speră, ci chiar au argumente serioase să creadă că pot câștiga, este foarte mare. Echipele vin cu idei tot mai creative, cum ar fi de a păstra același set de anvelope Michelin de-a lungul întregii zile, aderența pe uscat fiind mai bună în cursă odată cu tocirea profilului.

Mașina de generație secundă s-a dovedit un real succes, la fel și formatul mai scurt de 45 de minute, presărat cu două secvențe de Attack Mode ce capătă o importanță strategică sporită. Însă cel mai important factor rămâne comportamentul piloților pe circuit, Jean-Eric Vergne fiind printre cei ce au acuzat contactele rămase fără penalizări. Totuși, nu s-a scurs prea mult de când chiar campionul en-titre comitea o gravă eroare la startul din Maroc, așa că arătatul cu degetul ar putea fi doar un semn al frustrării că Techeetah încă nu a învins, deși are un pachet extrem de rapid.

Și Jaguar sau Nissan așteaptă victoria, iar liderii grupurilor Mahindra, BMW i Andretti, Audi Sport și Virgin Racing pot fi oricând provocați chiar de coechipierii lor. Abt și Frijns au fost mult prea cuminți în primele patru curse, în schimb Pascal Wehrlein a bătut ferm cu pumnul în masă chiar dacă a venit ”de la ora a doua” și și-a recăpătat zâmbetul după prestațiile bune. Piloții se hrănesc cu rezultate, iar asta s-a văzut imediat în cazul germanului ce a lăsat în urmă frustrările unei cariere încheiate mult înainte de vreme în Formula 1. Și alte nume care s-au grăbit să desconsidere Formula E fără să fi avut contact cu acest univers încep să-și schimbe opinia, cel mai recent exemplu fiind cel al lui Sergey Sirotkin, actual pilot de teste Mahindra. Iar dacă tot vorbim de viitorul disciplinei, și Neel Jani a testat monopostul Porsche ce va apărea pe grile în sezonul al șaselea, în care se revine și la Londra, în urma unui acord parafat pentru 5 ani.

Ar mai fi de urmărit în acest weekend și trendul ascendent al pachetului Venturi folosit atât de echipa omonimă, cât și de cei de la HWA Racelab. În timp ce la Geneva se prezenta designul cu care Mercedes va ataca în mod oficial competiția începând din toamna lui 2019, piloții uzinei sunt în mijlocul furtunii. Edo Mortara și Stoffel Vandoorne promit rezultate mari în viitorul apropiat, însă Gary Paffett și Felipe Massa se cam chinuie. Nici pentru Nelson Piquet Jr., campionul primului sezon de Formula E, situația nu e prea roz în comparație cu coechipierul Mitch Evans.

Piloții sunt însă în asentiment în ceea ce privește o viitoare impunere a greutății minime de 80 de kilograme (cu tot cu echipament), cum este stipulat și în Formula 1. Mulți au fost siliți să recurgă la diete drastice, programe de pregătire fizică epuizante și mult timp petrecut la saună pentru a compensa greutatea excesivă a unor soluții tehnice. Fiecare miime de secundă este crucială, iar asta vom vedea și în această cursă programată, atipic, duminica. Calificările vor fi esențiale pe un traseu unde e ceva mai greu de depășit, însă manevrele reușite sunt de-a dreptul fantastice, precum cea executată de Bird asupra lui Vergne anul trecut pentru prima poziție.

Calificările vor fi în direct pe Eurosport duminică, 10 martie, de la ora 5:45, iar cursa va începe de la ora 10:00.

Articol scris de Alexandru Șiclovan. Sezonul de Formula E este transmis în întregime în România pe Eurosport și Eurosport Player. Urmărește pagina de Facebook Eurosport pentru cele mai noi video-uri și informații.

Leave a Reply

Your email address will not be published.