MotoGP Qatar: Dovizioso și Marquez deschid balul

Sezonul 2019 a început duminică, având ca certitudine impredictibilitatea rezultatelor la toate cele trei clase, în special la cea mică, unde mai mult de jumătate dintre piloți sunt debutanți.

Primele două întreceri au fost spectaculoase, în nota obișnuită a circuitului din Losail, Moto3-ul aducând un nou pilot pe lista câștigătorilor de etapă, iar Moto2-ul a arătat că schimbarea motorului la clasă nu schimbă neaparat și ierarhia piloților, veteranii având câștig de cauză în fața mai tinerilor aspiranți. Deși clasele intermediare au avut un aport important de piloți tineri debutanți, cei cu experiență au lăsat impresia că pot avea situația sub control.

La Moto3, cursa a fost animată în mare parte de Aron Canet, Romano Fenati sau Lorenzo Dalla Porta, în cele din urmă un novice reușind prima victorie a carierei – Kaito Toba.

La Moto2 s-a anticipat încă din teste o luptă între primele trei echipe, Marc VDS, Dynavolt Intact și Pons, ultimii culegând laurii cu Lorenzo Baldassarri, dar și Augusto Fernandez a făcut o cursă excelentă.

La MotoGP s-a așteptat un duel în 3, între Andrea Dovizioso, Marc Marquez și Maverick Vinales, însă finalul cursei i-a regăsit doar pe primii doi în lupta pentru victorie.

MotoGP

După curse animate la clasele mici s-a așteptat ca și la categoria mare să avem o întrecere cu suspans, în care tinerii piloți să încurce greii clasei. Grila, așa cum s-a văzut din antrenamente și calificări s-a dovedit una relativ competitivă, filmul performanței rupându-se în dreptul grupului KTM, a inadaptaților de la Aprilia, Andrea Iannone și testerul Bradley Smith și din păcate o primă surpriză negativă a fost prestația jalnică a echipei Reale Avintia, a căror piloți i-au ținut companie lui Hafizh Syahrin la coada grilei.

Încă din antrenamente s-a observat că modelele private Ducati GP18 nu țin pasul cu modelele de uzină, fiind grupate în ultima parte a clasamentului. Motocicleta italiană veche de un an nu a excelat în performanțe nici în varianta pregătită de Alma Pramac și pilotată de Francesco Bagnaia, dar nici pe mâna lui Tito Rabat, de la care se mai așteptau flash-uri de talent și performanță.

Reale Avintia are și o situație particulară, bugetul fiind precar, achiziția a două modele GP18 și investițiile fără rezultate financiare imediate de la clasa Moto3 (Vincente Perez) și din CEV frânând semnificativ pregătirile debutului de sezon. Asupra echipei spaniole planează și probabilitatea de a nu încheia stagiunea curentă.

Îmbucurător în perspectiva cursei a fost că de-a lungul antrenamentelor și în warm-up s-a păstrat procentajul piloților clasați într-o secundă, în medie fiind cel puțin 10 piloți, și printre ei și reprezentați Aprilia sau KTM, pentru austrieci Miguel Oliveira mergând mult mai bine decât a făcut-o de-a lungul testelor.

Startul în cursă a fost un dezastru pentru Maverick Vinales, plecat din pole position, acesta căzând în pluton după primele viraje. La finalul cursei am avut și o explicație pentru situația dată, explicația pe cât de hilară nefiind străină de anumite discuții avute anul trecut printre reprezentanții Dorna. Vinales a acuzat lipsa de aderență la start, trebuind să plece în cursă de pe urmele lăsate de concurenții de la Moto2.

Aceasta nu trebuie văzută doar ca o scuză ridicolă a pilotului spaniol, problema fiind des ridicată de-a lungul sezonului 2018, existând discuții pentru e eventuală mutare a întrecerii Moto2 după cea MotoGP, pentru a asigura condiții optime la nivelul pistei pentru clasa mare. Măsura ar fi fost bună pentru vedetele motomondialului însă ar fi stins la propriu audiența pentru clasa Moto2, Dorna conștientizând gradul de interes scăzut pentru această categorie, atunci când antrenamentele și calificările se desfășurau după MotoGP. Acest lucru a fost remediat în acest an când ordinea claselor în cele 3 zile de concurs este cea crescătoare.

Un alt perdant al cursei a fost debutantul Fabio Qauartararo, a cărui motocicletă a refuzat să pornească în momentul în care trebuia să își ocupe locul pe grilă, eveniment care l-a trimis pe linia boxelor.

Primele tururi au fost animate de protagoniștii Dovizioso și Marquez, urmați de surprizele plăcute Alex Rins și Joan Mir de la Suzuki și Cal Crutchlow, resectiv Jack Miller. Australianul însă a avut parte de un moment hilar, nepermis la nivelul competiției MotoGP, șaua motocicletei sărind din suportul de carbon, pilotul fiind nevoit să abandoneze nereușind să mai abordeze virajele fără o poziție corectă a șezutului pe motocicletă.

Startul a fost unul tensionat și pentru Francesco Bagnaia, care a încercat să evite traictoriile largi adopatate de Danilo Petrucci, cei doi acroșându-se, ceea ce a dus la avarii la carenă pentru Pramac Ducati-ul lui Bagnaia, retras ulterior la boxe.

Rins și Mir nu au rezistat până la sfârșit în lupta pentru podium, Crutchlow trecând pe final de prim-pilotul Suzuki, în timp ce Mir a fost depășit de Petrucci, Valentino Rossi și Vinales. Top 10-ul a fost încheiat de Takaaki Nakagami și Aleix Espargaro, în detrimentul lui Franco Morbidelli ce nu și-a putut păstra locul 6-8 de la început.

Deși se anunțau candidați ai luptei pentru victorie, Monster Yamaha nu a ținut pasul cu Ducati, Honda și Suzuki, Vinales ratând startul și având probleme pe durata cursei cu aderența spate, în timp ce Rossi a recuperat pozițiile pierdute în calificări, reușind un loc 5 în final la puțin peste jumătate de secundă de Dovizioso și Marquez.

Spectacolul în cursă nu a fost la cotele anticipate, în cele din urmă contând doar ultimul tur disputat la limită între Marquez și Dovizioso, greșeli de pilotaj ale celor doi ținând lupta strânsă până la ultimul viraj, acolo unde Marquez a ieșit larg, iar Dovizioso a trecut primul linia de sosire, exact scenariul văzut anul trecut având loc și acum.

Meritul a fost în egală măsură al celor doi piloți implicați în lupta pentru victorie, însă nu trebuie uitată accidentarea lui Marquez care din fericire nu și-a pus amprenta pe performanța pilotului.

La polul opus, accidentarea mai veche, agravată după căzătura din calificări l-a făcut pe Jorge Lorenzo un simplu spectator la duelurile din față, spaniolul nereușind nimic spectaculos înafara unor depășiri la Quartararo, Zarco și poate cea mai spectaculasă la trecerea liniei de finish asupra lui Iannone. Pilotul Aprilia a fost protagonist al unui moment hazliu când a trântit motocicleta imediat după vederea steagului în pătrațele. Cei doi au terminat pe locurile 13 și 14, punctul final fiind obținut de Zarco, al cărui coechipier Pol Espargaro a încheiat pe 12.

Moto2

La categoria intermediară s-a impus Lorenzo Baldassarri, ce a reușit să reziste în ultimul tur atacurilor lui Thomas Luthi, revenit la Moto2 după dezamăgirea clasei mari alături de Marc VDS. Luthi a reușit să treacă pe final de coechipierul de la Dynavolt Intact GP, Marcel Schrotter, germanul furându-i în ultimul viraj locul 3 lui Remy Gardner. Augusto Fernandez a făcut o cursă bună, terminând în fața lui Sam Lowes și Alex Marquez.

Moto3

Cursa cea mai interesantă a weekend-ului qatarez a fost cea de la clasa mezină, unde japonezul Kaito Toba i-a surprins pe Lorenzo Dalla Porta și Aron Canet, profitând de o schimbare greșite a treptei de viteză făcute de Romano Fenati.

Victoria lui Toba este prima a unui japonez la Moto3 și de asemenea prima pentru un reprezentant a țării soarelui răsare de la Masao Azuma, din 2002. Acesta a câștigat atunci Marele Premiu al Braziliei, cursă în case s-a impus în 2001 și Uichi Ui.

Aron Canet nu a rezistat în partea finală a cursei în fața lui Dalla Porta și Fenati, dar a revenit pe podium după eroarea ultimului. Curse apreciate au mai făcut Marcos Ramirez și Celestino Vietti, ce au terminat pe 4 și 5.

Etapa următoare va avea loc în Argentina, în data de 31 martie.