Tradiția predicțiilor PitStops continuă. La fiecare început de sezon de Formula 1 încercăm să răspundem la câteva întrebări. Să vedem, anul acesta le nimerim?

Dan Dracea, Dragoș Soare-Rada, Flavius Maxim și Valentin Răducan au fost puși în fața a cinci întrebări despre acest sezon. Încercăm să facem predicții vizavi de cum va fi structurat clasamentul constructorilor, care vor fi surprizele și dezamăgirile sezonului, ce așteptăm cel mai mult de la 2019 și, nu în ultimul rând, cine va deveni campion mondial. Voi ce credeți? Sunteți de acord cu predicțiile noastre? Așteptăm opiniile voastre pe Facebook.

Care va fi raportul de forțe al echipelor în acest sezon?

Dan Dracea: Mă aștept ca Ferrari și Mercedes să se lupte din nou relativ singure pentru titlu, cu plusul pentru Ferrari de la începutul sezonului despre care vorbește toată lumea. Totuși, Mercedes are experiența necesară să compenseze prin munca de echipă ireproșabilă. Red Bull nu cred că e încă unde își dorește, deși pare să fi făcut progrese mari de fiabilitate cu Honda. În Verstappen au un pilot excepțional ce poate să pătrundă în lupta pentru podium în funcție de condiții, însă ca echipă probabil va fi tot pe locul trei. Renault și Haas par să conducă plutonul din zona de mijloc în acest sezon, în timp ce Alfa Romeo și Toro Rosso ar putea surprinde cu clasări constante în puncte. Piloții celor două din urmă vor fi extrem de interesant de urmărit. În fiecare sezon aștept ca McLaren să facă un salt mare în față, dar ceva-mi spune că nici anul ăsta nu va reuși decât să se lupte cu echipele din jur, în timp ce Williams pare a avea de departe cele mai mari probleme. Racing Point? Cantitate destul de necunoscută după teste. Mi-e frică de o cădere a lor față de sezoanele trecute.

Flavius Maxim: Ferrari și Mercedes se luptă pentru titlul la constructori. Piloții secunzi o să fie decisivi în această bătălie iar aici cred că Leclerc o să facă diferența, iar echipa italiană câștigă la final. Red Bull își asigură un loc 3 foarte solid și spre finalul sezonului o să se apropie mai mult de performanțele celor de la Ferrari si Mercedes. Pentru titlul „best of the rest” o să fie o bătălie între Haas, Renault, Torro Rosso şi Alfa Romeo, cu echipa franceză luând acest premiu neoficial. McLaren şi Racing Point formează ultimul grup înainte ca Williams să garanteze poziția codașă de la începutul sezonului până la sfârșit.

Dragoș Soare-Rada: Din nou, ca și anul trecut, văd Ferrari pe primul loc. Dacă nu ar fi murit Marchionne, dacă nu ar fi făcut greșeli Vettel, dacă echipa nu ar fi greșit atât de flagrant, acum aș fi avut o baza pe care sa sprijin teoria asta. Însă anul trecut Ferrari nu stătea atât de bine după teste. Mercedes nu este de neglijat. Forța echipei germane este imensă și s-ar putea să vedem din nou o răsturnare de forțe ca în 2018. În privința celor de la Red Bull sunt ușor indecis. Daca filosofia aero a celor de la Ferrari se dovedește ca este cea mai bună, atunci Red Bull va trece in fata celor de la Merecdes, doar pentru ca monopostul RB15 este mai ușor de adaptat. La mijloc vad o bătălie crunta (nu cred ca e mai mult de 0.8s între echipe). Toro Rosso și Alfa Romeo sper eu sa intre in top 5. Ultima la sfârșit de an, clar, Williams. Din păcate.

Valentin Răducan: De obicei mașina cea mai rapidă câștigă titlul (sau titlurile). În cei 69 de ani de când se acordă o coroană a piloților, în peste 15 ocazii s-au înregistrat excepții de la această regulă. Căci nu întotdeauna cea mai bună echipă dispune de cel mai iute monopost, iar cel mai bun pilot nu are întotdeauna cel mai bun material tehnic. De aceea rezultanta acestui ansamblu de factori oferă răspunsul final. În momentul actual avem cea mai bună echipă (Mercedes) susținând cel mai rapid pilot (Hamilton), dar operând doar a doua mașină ca viteză pură. Pe de altă parte avem cea mai iute mașină (Ferrari), pilotată de unul dintre cei mai rapizi trei piloți ai grilei (Vettel), având în spate o echipă mai calmă decât în trecut – ceea ce ar trebui să canalizeze efortul celui de la volan exclusiv către pilotaj. Între cei doi coloși ar trebui să se poarte lupta pentru titluri, cu Red Bull în rol de arbitru. Foarte multe depind de cât poate oferi maparea Q3 Honda, cum au redresat japonezii problema consumului și cât de fiabil se va dovedi PU lor. Pentru supremația clasei B lucrurile arată mai strâns ca în trecut, abordarea ceva mai extremă ca în trecut a Renault lovindu-se de superioritatea PU Ferrari din spatele mașinilor Haas și Alfa Romeo. C38 este un monopost al cărui potențial nu a fost descoperit integral în teste, așa că un trend ascendent către finele sezonului este plauzibil. McLaren, Toro Rosso și Racing Point par a se bate pentru coada clasei, în timp ce situația de la Williams arată la prima vedere chiar mai rău ca în 2018.

Numește o potențială surpriză în 2019.

VR: Dacă din ce în ce mai competenta echipă tehnică Alfa Romeo va reuși să exploateze optim facilitățile modernului tunel aero, rafinând originalul lor concept C38 pentru a extrage întreg potențialul acestuia, Kimi ar putea fi campionul clasei  B. Bineînțeles, cu condiția ca puntea față a mașinii să fie una cu lipici.

FM: O potențială surpriză cred că o să fie clasarea finală a lui Verstappen, şi anume, pilotul olandez o să termine în fata a cel puțin un pilot Ferrari sau Mercedes. Deci Max intră în top 4. Poate chiar bate „locotenenții”  primelor 2 echipe (Bottas și Leclerc) și termină pe podium în clasamentul general la finalul anului.

DD: Charles Leclerc. Când mă uitam la cursa suport din Formula 2 acum doi ani, la Hungaroring, le arătam prietenilor mei mașina aceea roșie și le ziceam „ăla este Charles Leclerc, un tânăr promițător care, cred eu, va deveni campion mondial de Formula 1 într-un viitor nu prea îndepărtat.” Leclerc are cea mai bună mașină de pe grilă, a impresionat anul trecut în sezonul său de debut, dar și în testele cu Ferrari, iar dacă începe anul pozitiv, poate fi un ghimpe între coastele lui Sebastian Vettel tot sezonul. Poate sună nebunesc, dar cred că va deveni campion mondial mai repede decât ne-am fi așteptat.

DSR: În primul rând, Alfa Romeo. Pentru că Alfa. Pentru că Raikkonen. Pentru că Simone Resta. Apoi, am impresia că Renault a jucat în testele din Barcelona cu cărțile lipite de piept și că francezii au ceva în mâneca. Un Marcin Budkowsi, spre exemplu?

Numește o potențială dezamăgire a sezonului.

FM: Williams nu obține nici măcar un singur punct tot sezonul competițional. Cred că dezavantajul pe care îl au fată de restul echipelor după testele de la Barcelona o să crească progresiv de-a lungul anului iar dezvoltarea monopostului o să fie ineficientă. Nu m-ar mira nici dacă echipa își schimbă conducerea după primele 3-4 curse. Anticipez faptul că diferența între ei și penultima echipă, o să fie mai mare la sfârșitul sezonului.

DD: Robert Kubica. Povestea sa este de-a dreptul remarcabilă, însă am impresia că polonezul nu se va putea ridica la așteptările pe care fanii și echipa Williams le au de la el. Mă aștept ca Kubica să fie cel mai lent pilot de pe grilă în acest sezon și în același timp mă aștept ca el să fie înlocuit înainte de finalul anului (poate chiar de mijlocul anului). Când Esteban Ocon este o opțiune pe care o poți readuce în joc, nu văd de ce nu ai face-o. Aș fi extraordinar de surprins să nu-l vedem pe francez pe grilă măcar câteva curse anul ăsta (indiferent că e la Williams sau la altă echipă).

DSR: Close racing-ul așteptat de toata lumea se va dovedi a fi sublim, dar va lipsi cu desăvârșire.

VR: Schimbările de regulament nu vor da roadele scontate. Pentru că aripa față a crescut cu 200mm în lățime, asta făcând ca inginerii să poată exploata în continuare efectul outwash. Plus că simplificarea acesteia va genera mai puțină aderență pe puntea față – în aer murdar va fi astfel și mai greu.

Ce aspect aștepți cu nerăbdare în acest sezon?

VR: Duelul dintre Ricciardo și Hulkenberg. Mai întâi un paradox: deși stilurile celor doi sunt asemănătoare, rezultatul în privința administrării pneurilor este radical diferit. Australianul este un pilot din specia lui Prost în privința delicateții, în timp ce germanul poate fi asociat cu Mansell. Ce îi apropie este viteza pură etalată. Ricciardo a pilotat în ultimii 5 ani mașini cu un nivel de aderență enorm, în timp ce Renault-ul RS19, cu toate că este un pas înainte față de predecesor nu pare că a scăpat de acel comportament „edgy”, iar asta ar putea înclina balanța în favoarea lui Hulk – mult mai rutinat în astfel de chestiuni. Până la proba contrarie, acesta este cel mai puternic cuplu de pe grilă.

DSR: Aștept să vad cum Charles Leclerc se va lua la trântă cu greii F1, cum Valtteri Bottas va avea în sfârșit curajul să-l atace pe Hamilton cu prețul contractului pentru 2020. Aștept să văd atmosfera de la Monza cu Ferrari pe primele două locuri ale podiumului și, de ce nu, titlul la constructori și piloți înapoi la Maranello.

DD: O să mă inspir de la Will Buxton și o să zic că poveștile umane. Sunt o mulțime de potențiale fire narative de urmărit în Formula 1 în 2019. Îi va face Charles Leclerc față coechipierului său cvadruplu campion mondial? Va juca din nou Valtteri Bottas vioara a doua la Mercedes? Cum se vor înțelege piloții de la Red Bull? Cum va gestiona Renault sezonul cu doi piloți consacrați în echipă? Ce așteptări putem avea de la un Kimi Raikkonen la Alfa Romeo? Ce tineri impresionează? Întrebări mai pot găsi și sper să mă pot concentra pe răspunsuri de-a lungul sezonului. Apoi, mai este faptul că Formula 1 este împărțită de ani de zile în mini-povești, în mini-bătălii. Avem lupta pentru titlu, lupta pentru locul 4 la echipe, pentru evitarea ultimului loc, etc. Toate poveștile astea așteaptă să fie aflate – ca în orice sezon, de altfel. Pentru mine asta este fascinant la sport.

FM: Sunt câteva lucruri pe care le aștept cu nerăbdare. 1) Cum se descurcă Leclerc în raport cu Vettel. Dacă îi dă bătăi de cap în calificări și în regim de cursă și cum evoluează performanta monegascului în general pe parcursul sezonului.  2) Cum evoluează relația între Hamilton și Bottas. Dacă finlandezul renunță la statutul de „team player” și nu mai acceptă rolul de locotenent. Îi provoacă probleme britanicului sau o să se repete scenariul de anul trecut? 3) Cine o să fie debutantul anului. Și aici nu mă refer neapărat cine adună cele mai multe puncte ci care se descurcă mai bine dintre ei în general.

La final, un top 5 la piloți?

DD: 1. Leclerc; 2. Vettel; 3. Hamilton; 4. Verstappen; 5. Bottas.

Ferrari poate domina sezonul dacă gestionează bine lucrurile. Cred că Mattia Binotto este un om potrivit pentru Scuderia, iar în același timp vreau să fiu curajos și să cred că Leclerc îl va învinge pe Vettel. (Am mai avut o predicție de-asta cu Bottas, dar m-am ars.) Hamilton va fi constant, dar nu va avea mașina suficient de rapidă, iar pe Verstappen talentul îl va propulsa deasupra lui Bottas.

VR: 1. Vettel; 2. Hamilton; 3. Leclerc; 4. Bottas; 5. Verstappen.

Verstappen ar trebui să se bată la victorii în mai multe ocazii decât anul trecut, dar pentru un asalt la titlu va trebui să așteptăm cel mai probabil 2020. Bottas, cu un Mercedes W10 asemănător în exploatare cu W09 din prima parte a sezonului 2018, îi va pune ceva probleme coechipierului. Leclerc ar putea fi Massa din 2006, dar și Ricciardo 2014. Hamilton are un monopost mai dificil și un coechipier mai recalcitrant, și astea l-ar putea trage în jos. Vettel are parte de cel mai rapid monopost și de o atmosferă mult mai calmă în echipă. Asta ar trebui să îl facă egalul lui Fangio.

DSR: 1. Vettel; 2. Hamilton; 3. Leclerc; 4. Verstappen; 5. Bottas.

Vettel: germanul pare să fie intra-un loc bun, acum. Echipa e coagulată în jurul lui, cam ca în epoca Schumacher. It’s do or die. Pentru că din spate vine Leclerc! Hamilton: nu-l poți scoate din ecuație pe britanic, la fel cum nu poți considera că Mercedes a greșit fundamental monopostul pentru 2019. Leclerc: doar pentru ca aș părea fan boi sa-l pun pe locul 2. Verstappen: dacă merge PU-ul Honda. Și se pare ca merge. Bottas: Finlandezului i se va tăia macaroana relativ repede după ce va încerca sa atace postura de primadona a lui Hamilton în echipa Mercedes.

FM: 1. Vettel; 2. Hamilton; 3. Leclerc; 4. Verstappen; 5. Bottas

Sebastian Vettel campion mondial! Cred că Ferrari a învățat din greșelile tactice de anul trecut. În combinație cu dezvoltarea constantă a monopostului, Ferrari rămâne mașina mai rapidă și în a doua jumătate a sezonului iar astfel germanul își va trece în cont al 5-lea titlu. Pe locul 2 va fi Lewis Hamilton, la o diferență mică. Cred că britanicul o să fie cel puțin la nivelul arătat în 2018 iar din acest motiv, diferența în puncte la final o să fie între 30 şi 10.
Locul 3 îl va obține Charles Leclerc. O să fie locotenentul perfect anul acesta pentru Vettel iar asta o să facă diferența în lupta pentru titlu la piloți și la constructori. Locul 4: Max Verstappen. Cum am menționat și mai sus, asta o să fie una dintre surprizele sezonului. Olandezul sparge bariera Ferrari-Mercedes cum a făcut-o și anul trecut. Locul 5 îi va reveni lui Bottas. Relația lui cu Hamilton și implicit cu echipa se va denigra, iar de aici și poziția mai slabă la final.

Predicție finală PitStops 2019:

Predicție DD DSR FM VR Total
1 Vettel 6 10 10 10 36
2 Hamilton 4 6 6 6 22
2 Leclerc 10 4 4 4 22
4 Verstappen 3 3 3 2 11
5 Bottas 2 2 2 3 9

Folosind tradiționalul sistem de punctaj 10-6-4-3-2-1, Hamilton și Leclerc se vor lupta cot la cot pentru locul secund, în spatele lui Vettel, cu Bottas fiind învins de puțin de Verstappen în topul nostru. Dacă am puncta 5-4-3-2-1, ce-i drept, Hamilton ar avea un punct în fața lui Leclerc.

Așadar, Sebastian Vettel este marele favorit la câștigarea titlului mondial cu Ferrari, conform editorilor PitStops. Dacă se va adeveri, vom afla peste câteva luni pline de suspans. Sezonul Formulei 1 a început!